Speciale » Basha
Sabile Basha: Serbia midis nostalgjisë dhe mashtrimit - Kosova, një shtet që ecën përpara
E merkure, 05.02.2025, 07:52 PM
SERBIA MIDIS NOSTALGJISË DHE MASHTRIMIT: KOSOVA, NJË SHTET QË ECËN PËRPARA
Nga
Prof. Dr. Sabile Keçmezi-Basha
Dje,
krejt rastësisht, në YouTube më ranë në vesh fjalët e Nenad Çanakut në një
intervistë—tingëllimë e qartë, zë i sigurt, fjalë të peshuara me kujdes. Ishte
ai lloji i rrëfimit që nuk të lë indiferent, që të detyron të ndalesh, të
reflektosh, të pyesësh veten nëse ka ende zëra të tillë, të kthjellët e të
vendosur, në një botë ku mendimet shpesh treten në mjegullën e dyshimit dhe
pluhurin e paqartësisë.
Çanaku
fliste me një bindje të rrënjosur thellë, me një siguri që nuk vinte nga një
eufori kalimtare, por nga diçka më e thellë—nga përvoja, nga njohja e së
vërtetës, nga një dije e palëkundur që rrezaton si një dritë e pashuar në
errësirën e skepticizmit. Nuk kishte teprime në fjalët e tij, nuk kishte
lëkundje apo dilema; kishte një saktësi që të bënte të besoje, një saktësi që
vinte jo nga dëshira për të bindur të tjerët, por nga vetëdija e një të vërtete
të brendshme, të ndërtuar mbi themelin e njohjes dhe arsyes.
Dëgjova
me një vëmendje të veçantë, jo thjesht për përmbajtjen e fjalëve, por për
mënyrën si ato rridhnin—si një lumë që di rrugën e vet, që nuk pyet për
pengesat, që nuk ndalet, por gdhend peizazhin me forcën e tij të qetë e të
vendosur. Dhe pikërisht aty, mes tingujve të zërit të tij, kuptova se ka ende
njerëz që flasin jo për të bërë zhurmë, por për të ndriçuar mendjet, jo për të
mbushur hapësirën me fjalë boshe, por për të thënë diçka që qëndron, diçka që
mbetet.
Ishte
një përjetim i çuditshëm—ajo lloj ndjenje që të pushton kur dëgjon një të
vërtetë të thënë me guxim, me qartësi dhe me peshën që meriton. Në atë çast, e
gjeta veten duke reflektuar jo vetëm mbi atë që po dëgjoja, por mbi gjithë
zërat që humbasin mes zhurmës së botës, mbi të gjitha të vërtetat që mbeten të
pathëna, mbi nevojën e pashuar për njerëz që guxojnë të flasin qartë, me bindje
dhe me saktësi.
Në
vorbullën e fjalëve që lëviznin si erë herë e butë e herë e fortë, zëri i tij u
ngjit mbi të tjerët—i prerë, i qartë, i pamohueshëm. Dëgjova me të dy veshët e
mi, jo thjesht për të kapur fjalët, por për të ndier peshën e tyre, për të
kuptuar nëse ishin thjesht një mendim i çastit apo një dritë që më në fund
kishte depërtuar përtej mjegullës së mohimit. Dhe pastaj, me një siguri që nuk
pranonte kundërshtim, ai tha:
"Kosova
është shtet. Pikë." Një pohim që nuk kishte nevojë për sqarime, për
justifikime apo për fjali të stërholluara. Ishte një e vërtetë e thënë në
mënyrën më të kthjellët të mundshme, pa dredhi, pa mëdyshje—si një gur themeli
mbi të cilin nuk mund të ngrihej më asnjë iluzion.
"Kosova
është e pavarur. Pikë." Një fjali që qëndronte e palëkundur si një mal, e
pagoditur nga stuhitë e politikës dhe përpjekjet e vazhdueshme për ta deformuar
realitetin. Një fjali që shkundte ajrin dhe merrte fuqinë e të pathënave të
shumta, të zërave të shtypur nga mohimi dhe refuzimi.
"Njerëzit
nuk duan të jetojnë më me Serbinë. Pikë." Një fjali që tingëlloi si një
britmë e heshtur, si një zë që për një kohë të gjatë ishte dëgjuar veç në
rrugët e Kosovës, në shpirtin e një populli të lodhur nga historia, por i
pamposhtur në thelb.
Dhe
unë, duke e dëgjuar këtë, mbeta e shtangur—një lloj habie që nuk vinte nga
mosbesimi, por nga çlirimi i vonuar i një të vërtete që për shumë kohë ishte
fshehur pas perdes së propagandës. Ishte habi e përzier me gëzim, një lloj
kënaqësie e thellë, e qetë, por e rëndë në peshën e saj. Sepse më në fund, nga
ana tjetër e kufirit, nga një hapësirë ku mohimi kishte qenë rregulli, dikush e
tha siç ishte, pa frikë, pa maska, pa fjalë të tepërta.
E
vërteta, ndonjëherë, ka nevojë për kaq pak fjalë. Dhe pikërisht kur thuhet me
aq pak, kur nuk mundohet të zbukurohet apo të justifikohet, ajo bëhet e
pamposhtur. Fjalët e tij kishin atë peshën e të vërtetave të mëdha—ato që nuk
kërkojnë miratim, sepse ekzistojnë vetë, të palëkundura, të paprekshme. Dhe
unë, në atë moment, ndjeva jo vetëm një çlirim të brendshëm, por edhe njëfarë
shprese—se ndoshta, me kohën, edhe të tjerët do ta dëgjonin, do ta pranonin, do
ta thoshin.
E
tha Çanaku, pa porosi, pa drojë. Vetëm me një pikë në fund.
Edhe
unë, me një bindje që s’luan, e them jo njëqind, por milion për qind: Kosova
është shtet. Një e vërtetë e palëkundur, si malet që rrinë në heshtjen e tyre
madhështore, si lumenjtë që gjejnë rrugën për në det, si toka që nuk pyet për
kufijtë e vizatuar me laps të lëkundshëm nga duar të huaja. Është një e vërtetë
që s’ka nevojë për leje, për miratim, për një pohim të vonuar nga ata që ende i
mbajnë sytë mbyllur.
Sa
më parë ta kuptojnë komshinjtë tanë, aq më lehtë do ta pranojnë humbjen e një
ëndrre të rreme, të një iluzioni që prej kohësh është tretur në erën e
historisë. Nuk është më një çështje debati, as një lojë fjalësh politike, as
një ëndërr që mund të kthehet pas—jo, është një realitet i prekshëm, i ndërtuar
mbi gjakun e derdhur, mbi dhimbjen e pashuar, mbi vullnetin e hekurt të një
populli që nuk u përkul as në ditët më të errëta.
Koha
nuk ndalet, as historia nuk kthehet prapa. Ata që refuzojnë ta shohin këtë të
vërtetë, nuk e ndalin rrjedhën e saj, por vetëm e rëndojnë vetveten me peshën e
një mohimi të kotë. Sepse e vërteta është si një dritë që herët a vonë depërton
edhe në dhomat më të errëta të shpirtit dhe ndërgjegjes. Dhe kur ata më në fund
ta shohin këtë dritë, do ta kuptojnë se sa më shpejt të pranojnë atë që është
tashmë e shkruar, aq më pak do të rëndohen nga barra e një të shkuare që nuk kthehet
më.
Kosova
është shtet. Pikë. Dhe kjo pikë nuk është një fund, por një fillim—për ne që
ecim përpara, për ata që do ta kuptojnë një ditë, për një të ardhme ku mohim
nuk ka më vend, ku e vërteta pranohet siç është: e madhe, e pashmangshme, e
fisme.
Kosova
është shtet. Një realitet që nuk ka nevojë për zbukurime, për retorikë të
tepërt, apo për fjalë të mëdha. Është një e vërtetë që qëndron si një lis
shekullor, me rrënjë të thella në historinë e dhimbjes dhe të rezistencës, në
gjakun dhe ëndrrat e një populli që nuk u përkul. Ky nuk është një pretendim,
as një dëshirë e shpallur në ajër, por një argument i pashmangshëm, një e
vërtetë e skalitur në kohë, e vulosur në shpirtin e një kombi dhe në zemrat e
atyre që luftuan për të.
Ka
17 vite, që Kosova e ka shpallur veten si një shtet demokratik dhe të pavarur,
duke ndërtuar një të ardhme përtej hijeve të së kaluarës. Nuk ishte një
shpallje e bërë në errësirë, as një iluzion i mbajtur në pritje—ishte një hap
drejt dritës, drejt lirisë, drejt një jete të merituar. Dhe nëse dikush duhet
ta pranojë këtë të vërtetë e para, duhet të jetë pikërisht Serbia, ajo që për
një kohë të gjatë ka mbajtur sytë mbyllur, duke ndërtuar narrativen e një
mohimi të pafund.
Por
ironia më e madhe e historisë është kjo: ishte vetë Serbia, me dhunën e saj të
pamëshirshme, me gjenocidin dhe terrorin e ushtruar ndaj shqiptarëve, që e bëri
të pashmangshme pavarësinë e Kosovës. Ishte ajo që, me duart e saj, shkroi
fundin e sundimit të saj mbi një tokë që kurrë nuk u nënshtrua, por ajo me tërë
fuqinë e saj e shtypi dhe e shkatërroi. Ishte ajo që, në vend të një
bashkëjetese të mundshme, zgjodhi rrugën e dhunës dhe të urrejtjes, duke
vulosur kështu humbjen e saj historike dhe duke i dhënë Kosovës arsye më shumë
për të dalë nga kthetrat e saj.
Historia
nuk fal ata që nuk nxjerrin mësime prej saj. E ardhmja i takon atyre që shohin
përpara, që pranojnë realitetin dhe që ndërtojnë mbi të. Serbia mund të zgjedhë
të ecë drejt pajtimit me të vërtetën, ose të mbetet peng e iluzioneve të saj të
vjetra. Por një gjë është e sigurt: Kosova është shtet. Dhe kjo nuk ndryshon,
as nga mohimi, as nga refuzimi, as nga vonesa e pranimit të saj. E vërteta nuk
lëkundet nga ata që e shmangin—ajo vazhdon të qëndrojë, si një mal që nuk
shembet, si një lumë që nuk ndalet, si një komb që di kush është dhe ku po
shkon.
Nuk
e di, apo ndoshta nuk dua ta di, nëse Serbia e kupton—nëse është e aftë ta
kuptojë—se ne nuk duam asgjë të përbashkët me të. Jo urë, jo kujtim, jo hije,
as një fije të lidhjes që dikur na mbante peng, të mbështjellë me dhunë dhe
padrejtësi.
Ne
nuk duam të jetojmë me të, nuk duam ta kujtojmë si pjesë të fatit tonë, nuk
duam ta mbajmë as si një dhembje të pakryer. Sepse Serbia nuk ishte kurrë një
fqinjë që na dha paqe, as një e shkuar që mund të shndërrohet në nostalgji.
Ishte një errësirë që u përpoq të shuante dritën tonë, një makth që u përpoq të
na thërrmojë shpirtin, një e kaluar që nuk mund të shndërrohet në urë për të
ardhmen.
A
mund ta kuptojë Serbia këtë? A mund ta pranojë se ajo vetë na ndihmoi të mos
duam asgjë nga ajo? Se çdo gjurmë e saj në historinë tonë është e larë me gjak,
me britma të heshtura, me rrënime e plagë të hapura që nuk mbyllen? Se çdo
kujtim i saj është një hije që na ftoh shpirtin, një erë që sjell tinguj të
dhimbjes, një dëshmi e një padrejtësie që nuk mund të kalohet me heshtje?
Ndoshta
Serbia nuk e kupton. Ndoshta as nuk do ta kuptojë kurrë. Por kjo nuk ndryshon
asgjë për ne. Ne nuk duam të kthejmë kokën pas. Ne nuk duam të shohim drejt saj
me shpresën se një ditë mund të ndjejmë diçka tjetër përveç asaj që ndjejmë
tani—një refuzim të thellë, një vendosmëri të pashmangshme për të mos ndarë
asgjë me një shtet që na solli vetëm tmerre dhe dhimbje.
Nuk
ka rrugë kthimi, nuk ka pajtim të rremë, nuk ka ndjesi të përziera. Ka vetëm
një të vërtetë të palëkundur: ne nuk e duam Serbinë në rrugën tonë, as në
kujtesën tonë si diçka tjetër përveç asaj që ishte—një hienë e së shkuarës, një
kapitull i mbyllur që nuk do të hapet më kurrë.
As
duam, as do të ndodhë. Serbia nuk duhet as ta çojë ndërmend, as ta ëndërrojë se
një ditë, në ndonjë kthesë të kohës, do të bëhemi komshinj të mirë. Jo. As sot,
as nesër, as kurrë. Sepse fqinjësia nuk është thjesht një afërsi gjeografike,
por një ndjesi e ndërtuar mbi respekt, mbi drejtësi, mbi një histori që nuk
është e njollosur me gjak dhe dhimbje. Dhe me Serbinë, asgjë nga këto nuk ka
ekzistuar ndonjëherë.
Ne
nuk e zgjodhëm këtë fqinj. Nuk kishim të drejtë zgjedhjeje, as mundësi ta
shmangnim. Fati, ai zotëruesi i pakujdesshëm i hartave, na hodhi përballë një
komshi të mbrapshtë, batakçi, një komshi që në vend të urave, ndërtoi mure; në
vend të fjalëve, lëshoi britma urrejtjeje; në vend të respektit, përdori dhunë
dhe shkatërrim. Ishte një fqinjësi e detyruar, një e kaluar e mbushur me ankth,
me frikë, me plagë që ende kullojnë kujtime të hidhura.
Dhe
tani, si mund të pretendohet një fqinjësi e mirë? Si mund të kërkohet paqe aty
ku nuk ka as kërkim falje? Një komshi që të ka plaçkitur shtëpinë, që të ka
djegur pragun, që të ka vrarë të dashurit, nuk mund të shndërrohet kurrë në një
fqinj të mirë. Historia nuk i lejon këto mashtrime, nuk i fsheh të vërtetat pas
retorikave boshe të “të ardhmes së përbashkët.”
Ne
kemi zgjedhur rrugën tonë. Dhe ajo nuk kalon nga porta e Serbisë, nuk ndalet në
oborrin e një fqinjësie të detyruar. Nuk jemi ne ata që duhet të ndryshojmë
mendje. Nuk është detyra jonë të mësojmë të harrojmë. Është Serbia ajo që duhet
të mësojë se fqinjësia nuk imponohet, nuk blihet, nuk shpallet në konferenca,
por fitohet me vepra, me pendesë të vërtetë, me ndërgjegje të pastruar nga
fantazmat e së shkuarës.
Deri
atëherë, ajo mbetet vetëm një hije në hartën e gjeografisë sonë, por jo më një
fqinj në shpirtin tonë. Dhe asnjë erë nuk mund ta kthejë këtë hije në dritë.
Nuk ishim vetëm ne që e përjetuam peshën e Serbisë, nuk ishte vetëm Kosova ajo
që u godit nga hije të dhunës dhe urrejtjes. Kjo histori nuk është e jona e
vetme, nuk është një rrëfim që ndalet në kufijtë tanë. Serbia, si një erë e
acartë që nuk njeh kufij, përplasi duart e saja të pamëshirshme mbi të tjerët,
duke lënë pas plagë, lot dhe rrënoja.
Sllovenia—e
para që u ngrit dhe u largua, e para që u përpoq të shpëtonte nga kthetrat e
një shteti që nuk dinte as të bashkëjetonte, as të pranonte ndryshimin. Një
përpjekje për t’u shkëputur që u takua me plumba, por që nuk u ndal, sepse kur
dëshira për liri ndizet, asnjë forcë nuk e shuan dot.
Kroacia—e
mbuluar me gjak dhe zjarr, me qytete të djegura dhe me popull që luftoi për të
qenë vetvetja, për të mos u përkulur para një fqinjësie që kishte harruar
kuptimin e respektit. Plagët e saj ende flasin në rrugët e Vukovarit, ende
pëshpëriten në ndërgjegjen e historisë.
Bosnja
dhe Hercegovina—e martirizuar nga lufta më e egër, një tokë ku urrejtja
shpërtheu si një vullkan, duke djegur gjithçka përreth. Ajo e ndjeu më thellë
se kushdo tjetër çmendurinë e Serbisë, duke parë qytetet e saj të
shndërroheshin në varreza, urat e saj të thyera, jetët e pafajshme të shuara në
heshtjen e një bote që shpesh vonon të shohë të vërtetën.
Dhe
më në fund, Mali i Zi, një fqinji që për një kohë të gjatë mbajti një heshtje
të rëndë, por që në fund e ndjeu se edhe ai nuk mund të shpëtonte nga stuhia e
Serbisë. Sepse ajo që kërkon sundim, nuk njeh miq, nuk njeh besnikëri—ajo
gërryen, shkatërron dhe më në fund, të kthen në armikun e saj.
Kështu,
historia dëshmoi se ne nuk ishim të vetmit, se Serbia nuk zgjodhi një viktimë
të vetme, por një rrugë të përgjakshme kundër gjithë atyre që guxuan të thoshin
"mjaft më." Dhe të gjithë, një nga një, e panë të vërtetën: se me
Serbinë nuk ka fqinjësi të mirë, nuk ka respekt të ndërsjellë, nuk ka
bashkëjetesë të sinqertë. Ka vetëm luftë për të shpëtuar nga hija e saj, për të
dalë nga kurthi i një shteti që nuk mësoi kurrë të jetonte si një fqinj, por
vetëm si një sundues i dështuar.
Dhe
tani, historia flet vetë. Ne nuk ishim të parët. Dhe fatkeqësisht, nuk ishim as
të fundit. Ku është bota? Ku është ajo bashkësi ndërkombëtare që thirret në
drejtësi, në paqe, në stabilitet? A nuk i shohin, a nuk i ndiejnë dallgët e
historisë që përplasen sërish mbi brigjet e Ballkanit? A nuk ndjenin më parë
gjakun që u derdh, dhimbjen që ulëriti, zërat që u shuan nga duart e një shteti
që nuk rreshti së ushqyeri dhunën? Apo mos vallë heshtja është një zakon i
vjetër, një petk që veshin sa herë që e keqja zgjohet, duke shpresuar se, po të
mos e shohin, ajo do të zhduket vetë?
Ku
është bota sot, kur ky komshi i pangopur me luftë, ky zjarrvënës i pashuar,
kërkon sërish të trazojë dhe të shkatërrojë? A nuk e shohin ata që, në thelb të
ideve të tij, nuk qëndron paqja, nuk qëndron fqinjësia, por lufta, krimi,
shtypja, dëbimi, gjenocidi? Janë të shkruara në rreshtat e tyre, të gravura në
mendjet e atyre që nuk kanë nxjerrë asnjë mësim nga e kaluara.
Dhe
a do të lejojë bota që kjo histori të shkruhet sërish me gjak? A do të qëndrojë
ajo në tribunën e saj të heshtjes, duke parë, duke dëgjuar, por duke mos
vepruar? Sa herë duhet të masakrohet një popull për të kuptuar se heshtja nuk
është drejtësi? Sa plagë duhen hapur, sa jetë duhen thyer, sa qytete duhet të
shuhen që të kuptojnë se ky shtet i llastuar nuk ndalet vetë, se ai ka nevojë
të ndalet, të vendoset përpara një pasqyre ku nuk mund të fshihet nga krimet e
tij?
Historia
ka qenë gjithmonë e pamëshirshme me ata që shikojnë dhe heshtin. Heshtja nuk
është neutralitet, nuk është diplomaci, nuk është as qëndrim i mençur. Heshtja
është bashkëpunim me të keqen, është pranimi i një fati që mund të ndryshohej,
është dështimi për të mësuar nga e kaluara.
Bota
mund të zgjedhë. Mund të zgjedhë të shohë dhe të veprojë. Ose mund të zgjedhë
të heshtë, duke lejuar që errësira të mbulojë sërish një vend që ka njohur
shumë dhimbje. Por historia do ta mbajë mend. Do ta shkruajë emrin e secilit në
librin e kujtesës—atë të atyre që qëndruan dhe ndaluan të keqen, dhe atë të
atyre që e panë dhe e lanë të ndodhte. Sepse e keqja nuk ndalet vetë. Dhe koha
për ta ndaluar është tani.
Duhet
thënë qartë, duhet bërë e ditur: në këtë kontinent, në këtë Evropë që pretendon
të jetë trualli i paqes dhe i qytetërimit, nuk ka vend për shtete që mbjellin
trazira, që lëvizin si stuhi shkatërruese, që prishin çdo gjë që prek dora e
tyre. Nuk ka hapësirë për ata që nuk dinë të ndërtojnë, por vetëm të rrënojnë,
që nuk dinë të bashkëjetojnë, por vetëm të sundojnë me frikë e urrejtje.
Evropa
nuk mund të jetë një tokë e përbashkët për paqedashësit dhe për zjarrvënësit,
për ata që ndërtojnë urë lidhjeje dhe ata që kërkojnë të zgjojnë hijet e
luftës. Në këtë truall, ku popujt kanë luftuar për të mësuar të jetojnë bashkë,
nuk mund të ketë vend për një shtet që lëviz me mentalitetin e një shkatërruesi
të pangopur, që ushqehet me kaosin e tjetrit, që nuk pranon paqen si rrugë, por
si humbje.
Duhet
treguar vendi atyre që ende mendojnë se mund të ecin mbi hirin, mbi dhembjen e
të tjerëve, mbi rrënojat e kombeve që duan të jetojnë të lirë. Historia ka
nxjerrë mësime, dhe Evropa nuk duhet të lejojë që plagët e saj të hapen sërish.
Nuk duhet të ketë më hapësirë për ata që sjellin trazira, për ata që refuzojnë
të jetojnë në epokën e paqes dhe duan të rikthejnë epokën e konflikteve.
Koha
e shteteve që krijojnë shkatërrim ka kaluar. Dhe kush nuk e kupton këtë, le ta
dijë: nuk ka vend për ta më në këtë Evropë. As në hartë, as në zemrën e
njerëzve që duan të jetojnë të lirë, as në historinë e së ardhmes që ne po
shkruajmë.
Serbia
është një shtet i pangopur, një shtet që ushqehet me territore të huaja, me
dhimbje të të tjerëve, me iluzione të një madhështie të humbur. Ajo nuk ka
ndërtuar veten mbi vlera, mbi bashkëjetesë, mbi respektin për fqinjët, por mbi
rrëmbim, mbi uzurpim, mbi tragjeditë që vetë ka shkaktuar.
Një
shtet që e ka shtrirë dorën gjithmonë për të marrë, por kurrë për të dhënë. Një
shtet që ka ecur me hije prapa tij, me varre të hapura, me histori të
përgjakshme që nuk mund të fshihen, sado të mundohet t’i mbulojë me fjalë
boshe. Politika e saj nuk ka qenë kurrë ajo e ndërtimit, por e shkatërrimit;
nuk ka qenë kurrë ajo e bashkëpunimit, por e përçarjes; nuk ka njohur kurrë një
fqinjësi të drejtë, por vetëm një etjen për të sunduar, për të shtypur, për të
zhdukur gjurmët e atyre që i kanë qëndruar përballë.
Është
një shtet që e ka shkruar historinë e tij me gjak të huaj. Dhe pikërisht mbi
atë politikë të ndyrë, mbi atë mendësi të prishur, është ngritur si një kolos
me këmbë balte, që lëviz mes territoreve të kombeve të tjera duke u përpjekur
të lërë prapa vetëm shkatërrim. Por historia nuk fal. E vërteta nuk fshihet.
Dhe toka që është ujitur me dhimbje, me krime, me dëbime të dhunshme, nuk mund
të jetë toka e një shteti që ecën përpara me paqe, por vetëm e një shteti që
mbahet peng i së kaluarës së tij kriminale.
Serbia
mund të mundohet të mbulojë krimet e veta me mjegullën e një politike të re,
por kujtesa nuk zbehet. Nuk ka shpresë për një shtet që ende i kthen sytë nga e
kaluara e tij e errët me nostalgji, në vend që të shohë përpara me pendesë. Dhe
një shtet i tillë, që jeton ende me fantazmat e të shkuarës, nuk mund të ketë
kurrë një të ardhme të ndritur.
Në
Serbi asgjë nuk ndryshon. Mund të ndërrojë pamjen, mund të ndryshojë fjalët,
mund të veshë një maskë të re për botën, por thelbi mbetet i njëjtë, mendësia
nuk lëviz, nuk zbutet, nuk reformohet.
Është
si një lumë që rrjedh në të njëjtën shtrat, sado që sipërfaqja e tij mund të
duket më e qetë, thellë brenda tij vërshon e njëjta rrëmujë, i njëjti ujë i
trazuar nga mendimet e vjetra, nga ambiciet e vjetra, nga urrejtja që s’ka gjetur
asnjëherë paqe. Ndërron liderët, ndërron fjalorin, por nuk ndërron shpirtin.
Ajo
Serbi që dikur përndoqi popujt fqinj, që ngriti duart mbi lirinë e të tjerëve,
që mbolli krime dhe gjak në tokat që nuk i përkisnin, sot përpiqet të vishet me
petkun e një shteti modern, të një shteti që kërkon pranimin, që luan rolin e
viktimës në skenën ndërkombëtare. Por maskat kur bien, dhe nën to është po e
njëjta fytyrë.
Mendësia
e saj është një rrënjë e thatë, e mbërthyer thellë në tokën e historisë së saj,
e paaftë të lëshojë degë të reja, e paaftë të lulëzojë në diellin e së ardhmes.
Serbia nuk e ndërron thelbin, sepse nuk di ta bëjë. Ajo e sheh botën me të
njëjtit sy që kanë parë gjithmonë territore për të pushtuar, popuj për të
sunduar, histori për të shtrembëruar.
Dhe
kështu, ajo mbetet një vend që ndryshon vetëm sipërfaqen, ndërsa thellë brenda
saj vlon e njëjta etje për dominim, e njëjta nostalgji për atë që nuk i takon,
i njëjti refuzim për të pranuar fajin dhe për të hapur rrugë drejt pajtimit të
vërtetë.
Një
shtet mund të ndërtojë fasada të reja, por nëse themeli është i kalbur, çdo
ndërtim është i kotë. Dhe Serbia, sado që mundohet të paraqitet ndryshe, nuk ka
ndërtuar asgjë të re—përveç mashtrimit të vetes dhe të tjerëve.
Politika
e Vuçiqit është hija e politikës së Millosheviqit, e njëjta skemë, i njëjti
mentalitet, vetëm me një maskë më të sofistikuar për t’iu përshtatur kohës. Nuk
ka asnjë dallim thelbësor mes tyre, sepse të dy e shohin botën përmes së
njëjtës lente: një Serbi që ka gjithmonë të drejtë, një fqinjësi që duhet
kontrolluar, një histori që duhet manipuluar, një të ardhme që duhet ndërtuar
mbi gënjeshtra dhe mashtrime.
Ata
janë mjeshtrit e manipulimit, të gatshëm të luajnë rolin e viktimës sa herë që
situata nuk shkon në favorin e tyre. E kemi parë më parë—kur krimineli
shndërrohet në të përndjekur, kur agresori bëhet i persekutuar, kur ata që
ndezin luftërat, më pas luten për paqen sikur të ishin të pafajshëm.
Nuk
ndalet këtu. Në historinë e tyre të errët, nuk është hera e parë që vrasin të
vetët për të akuzuar të tjerët, për të ndërtuar një narrativë që justifikon
ambiciet e tyre të errëta. Kjo është një skenë që është luajtur më parë në
Serbi, një taktikë e vjetër që përdoret sa herë që Serbia kërkon të dalë e
pastër, sa herë që dëshiron të krijojë një krizë nga hiçi dhe ta përdorë atë
për të shantazhuar politikisht botën.
Millosheviqi
e përdori këtë strategji për të ndezur luftëra në Slloveni, Kroaci, Bosnje dhe
Kosovë—Vuçiqi e përdor për të mbajtur Serbinë në një gjendje të përhershme
tensioni, duke kërcënuar me luftë e konflikt, vetëm për të mos pranuar
realitetin e pashmangshëm.
Historia
nuk mund të mashtrohet pafundësisht. E vërteta është e qartë: nuk mund të ketë
stabilitet për sa kohë që Serbia mbetet rob e një politike të vjetër, një politike
që ndërton fuqinë e saj mbi gënjeshtra, mbi viktima të sajuara, mbi një
strategji që e sheh dhimbjen dhe vdekjen si një mjet për të arritur qëllime
politike.
Bota
mund të zgjedhë të mbyllë sytë për një kohë, por historia nuk e harron dot se
Vuçiqi dhe Millosheviqi nuk janë dy figura të ndara, por dy faqe të së njëjtës
medalje—një politikë e rrezikshme që nuk ka ndryshuar, veçse ka përshtatur
mënyrat e saj për një epokë tjetër.
Ata
shkatërrojnë dhe rrënojnë, jo nga nevoja, por nga strategjia; jo sepse nuk mund
të ndërtojnë, por sepse e kanë bërë shkatërrimin pjesë të qenies së tyre
politike. Janë mjeshtër të kaosit, arkitektë të rrënojave që nuk i lejojnë
kurrë të ngrihen sërish pa u njollosur me narrativën e tyre të shtrembëruar.
Faji?
Ai nuk është kurrë i tyre. Ata luajnë rolin e viktimës me mjeshtëri, duke
ngritur gishtin drejt fqinjëve, drejt botës, drejt çdo tjetri përveç vetes. E
kanë të ngulitur në mendësi: kur duan të marrin, përdorin forcën; kur humbasin,
shpikin një krim për të justifikuar dhimbjen që vetë shkaktuan. Dhe kur nuk
kanë më kë të fajësojnë, janë të gatshëm të vrasin të vetët, vetëm për të
gjetur një arsye për të fajësuar të tjerët.
Historia
i njeh këto skenarë. Janë të vjetër sa vetë intrigat politike, të errët sa
luftërat e padrejta, të pështirë sa propaganda që mundohet të fshehë të
vërtetën. Nuk është hera e parë që një shtet përdor shkatërrimin si justifikim,
as hera e parë që një regjim ndërton pushtetin mbi rrënojat që vetë krijon. Nga
provokimet e para të luftërave të Ballkanit, te flakët që dogjën Vukovarin, nga
Srebrenica e zhytur në gjak, deri te krimet në Kosovë që ende kanë zërin e tyre
në gjykatat e historisë—gjithçka ka një firmë të njohur, një mendësi të
pandryshueshme.
Por
historia, sado që përpiqen ta manipulojnë, është një gjykatëse e ftohtë. Ajo
nuk harron, nuk ndalet, nuk mban anë, por regjistron me saktësi atë që është
bërë. Dhe një ditë, kur maskat bien dhe gënjeshtrat treten, ajo do të tregojë
se kush ka ndërtuar e kush ka shkatërruar, kush ka luftuar për liri e kush për
pushtim, kush ka dashur paqen dhe kush e ka përdorur luftën si mjet për të
arritur qëllimet e veta.
Dhe
në atë faqe të historisë, ata që sot shkatërrojnë për të fajësuar të tjerët, do
të mbesin të shkruar jo si viktima, por si krijuesit e rrënimit të tyre. Kjo
është Serbia e djeshme, ajo që e tmerroi botën me etjen e saj për pushtim, me
arrogancën e saj të pangopur, me duart e saj që nuk kanë njohur tjetër veçse
rrëmbim, dhunë dhe gjak. Ishte një Serbi që nuk njihte kufij, që nuk pranonte
realitetin, që jetonte me iluzionin se territoret e të tjerëve ishin ende të
sajat dhe se dhuna mund të ishte një argument më i fuqishëm se e vërteta.
Por
shikojeni sot. Serbia e sotme, e cila, me të njëjtën mendësi të së kaluarës, ka
veshur një tjetër maskë—atë të qengjit të butë, të shtetit që sillet si
viktimë, të të përvuajturit që kërkon mirëkuptim në arenën ndërkombëtare. Një
farsë e përgatitur me kujdes, një teatër diplomatik ku përpiqet të luajë rolin
e të keqkuptuarit, të shtetit që dëshiron paqen, por që nuk heq dorë nga
retorika e urrejtjes dhe pretendimet e vjetra.
Por
a mund të zbutet një ujk vetëm duke veshur lëkurën e deles? A mund të harrohen
krimet e djeshme vetëm sepse sot përpiqet të duket ndryshe? Historia nuk ka
harruar, qytetet e djegura nuk kanë harruar, viktimat nuk kanë harruar. Dhe mbi
të gjitha, vetë Serbia nuk ka ndryshuar. Përtej fjalëve të buta dhe lojërave
diplomatike, zemra e saj është po ajo—zemra e një shteti që nuk pranon as
fajin, as të vërtetën, as përgjegjësinë.
Kjo
është Serbia që dje terrorizoi botën me luftë dhe gjenocid, dhe sot përpiqet ta
bindë atë botë se është viktimë e padrejtësisë historike. Një përpjekje për të
ndryshuar narrativen, por jo për të ndryshuar vetveten. Një iluzion i ndërtuar
mbi kujtesën e shkurtër te disa dhe indiferencën e të tjerëve.
Por
historia nuk lejon të shkruhet dy herë nga e njëjta dorë gënjeshtare. Një ditë,
kur maska të bjerë dhe rolet e rreme të treten, bota do ta shohë qartë: Serbia
nuk është një qengj. Dhe nuk ka qenë kurrë.
Edhe
nesër do të jetë e njëjta Serbi. Një Serbi që zgjohet me të njëjtat ambicie të
vjetra, që flet me të njëjtën gjuhë të dyfishtë, që endet në të njëjtat rrugë
të errëta të historisë, duke kërkuar një kthesë që nuk vjen. Ajo mund të
ndryshojë fjalët, mund të ndryshojë mënyrën se si i paketon gënjeshtrat, por
thelbi mbetet i pandryshuar—një shtet që nuk di të jetojë pa konflikte, pa
iluzione, pa një armik të krijuar për të justifikuar vetveten. Serbia ende
beson se bota nuk e ka kuptuar lojën e saj perfide, se ende mund të fshihet pas
petkut të një shteti të moderuar, të një demokracie që nuk është e tillë, të
një diplomacie që ushqehet me mashtrime e shtirje. Ajo jeton me bindjen se mashtrimi
mund të zgjasë përgjithmonë, se historia mund të risillet në jetë përmes një
skene të përsëritur, se e vërteta mund të mbytet nga një propagandë e
kujdesshme.
Por
bota ka parë. Bota ka dëgjuar. Edhe nëse ndonjëherë e ka injoruar, edhe nëse
ndonjëherë ka mbyllur sytë përpara krimeve të saj, e vërteta është aty—e
pathyeshme, e pandryshuar, e rëndë si gurët e varreve që mbajnë emrat e
viktimave të saj.
Dhe
një ditë, kur Serbia të mendojë se loja e saj ka fituar, do të kuptojë se bota
nuk ka qenë aq e verbër sa ajo shpresonte. Se maska nuk mund të qëndrojë
përgjithmonë, se e shkuara nuk mund të fshihet me fjalë të bukura, se historia
nuk mund të shkruhet nga ai që e ka djegur atë me zjarr.
Sepse
gënjeshtrat mund të zgjasin një kohë, por e vërteta, gjithmonë, e gjen rrugën
për të dalë në dritë. Duhet t’i thuhet Serbisë me zë të qartë e të palëkundur:
Kosova nuk është më ajo e para njëqind viteve. Nuk është më ajo tokë që e
trajtuan si plaçkë lufte, si tokë pa zë, si një histori që mund të shkruhej nga
të tjerët. Koha e sundimit, e dhimbjes, e heshtjes ka përfunduar.
Kosova
ka ndryshuar. Është rritur nga plagët e saj, është forcuar nga betejat e saj,
është ndërtuar mbi themelet e gjakut të djemve të saj dhe mbi vendosmërinë e
një populli që kurrë nuk e humbi shpirtin e tij. Sot nuk është më një komb që
pret fatin e tij nga duart e të tjerëve, por një shtet që e ka gdhendur rrugën
e vet në historinë moderne.
Kosova
është shtet. Një shtet i vulosur jo vetëm me betimin e atyre që luftuan për të,
por edhe me njohjen dhe mbështetjen e botës, me bekimin e Bashkësisë
Ndërkombëtare, e cila nuk mundi ta mohonte të vërtetën, nuk mundi ta shuante
realitetin e një populli që kërkonte lirinë që i ishte mohuar për një shekull.
Serbia
duhet ta kuptojë këtë njëherë e mirë: nuk mund të kthehet më në një tokë që nuk
është e saja. Nuk mund të pretendojë më mbi një vend që ka marrë frymën e vet,
që ka ndërtuar të ardhmen e vet, që ka vendosur të mos jetojë më në hijen e të
kaluarës. Nuk mund të jetojë më me iluzione se mund të ndryshojë historinë që
tashmë është shkruar.
Sepse
Kosova nuk është më një ëndërr e mohuar, por një realitet i prekshëm, një e
vërtetë e pakthyeshme. Dhe Serbia, sa më parë ta pranojë këtë, aq më shpejt do
ta kuptojë se e ardhmja nuk ndërtohet mbi mohimin e asaj që është tashmë e
shkruar me gjak, me sakrificë dhe me një vendosmëri që asnjë fuqi nuk mund ta
thyejë.
Kosova
është shtet. Jo vetëm një emër në hartë, jo vetëm një deklaratë e shpallur me
zë të lartë, por një realitet që forcohet çdo ditë, një jetë që merr frymë, një
rrugë që ecën përpara. Ajo rritet në çdo agim, në çdo hap që populli i saj hedh
drejt së ardhmes, në çdo gur që ngrihet për të ndërtuar një të nesërme më të
ndritur.
Populli
i saj e sheh dritën në horizont dhe i gëzohet çdo mëngjesi të ri. Pas dekadash
dhimbje, pas shekujsh përpjekje, pas luftërash për të qenë zot i fatit të vet,
tani ajo mund të ecë me ballin lart, me krenari, me shpresë. Ky është gëzimi i
një populli që e ka fituar të drejtën për të jetuar në paqe, për të ëndërruar,
për të ndërtuar një botë ku fëmijët rriten pa frikë, ku toka lulëzon jo nga
lotët e dhimbjes, por nga djersa e punës.
Kosova
nuk është më një ëndërr e shtypur, por një realitet që ka marrë rrënjë. Ajo nuk
është më një tokë e sunduar, por një truall i lirë ku secili mund të ndërtojë
jetën e vet, ku secila rrugë çon drejt së ardhmes, e jo drejt hijes të së
kaluarës.
Dhe
ndërsa dita zbardh mbi këtë tokë të bekuar, le të qëndrojë një lutje mbi këtë
vend—që Zoti ta ruajë shtetin e Kosovës, që ta mbrojë këtë tokë të shenjtëruar
nga gjaku i të rënëve, që ta bekojë këtë popull heroik që asnjëherë nuk u
përkul, asnjëherë nuk u dorëzua.
Sepse
Kosova është më shumë se një shtet—ajo është një testament i sakrificës, një
triumf i shpirtit të pathyeshëm, një dritë që nuk do të shuhet kurrë.