Kulturë
Nuhi Veselaj: Mohimi i historisë së përbashkët e fqinjësore shqiptaro-serbe, fobi e pravosllaves serbe (13)
E hene, 06.01.2025, 06:56 PM
Mohimi i historisë së përbashkët e fqinjësore shqiptaro-serbe, fobi e pravosllaves serbe (13)
Si
lindi dhe u rrit territorialisht Komb-shteti sllavo-serb në shek. XIX –XX në
kurriz e armiqësi me shqiptarët
II.
SHPARTALLIMI i SERBO-KRALEVINËS JUGOSLLAVE (1941-1944)
DHE
RIPUSHTIMI I KOSOVËS NGA SERBO-JUGOSLLAVIA
E
KAMUFLUAR SI KOMUNISTE, 1944-1999 (55 VJET)
NGA
DR. NUHI VESELAJ
Hyrje
Para se të kalojmë në shtjellimin e dy
temave themelore: e para Kosova gjatë shpartallimit të Kralevinës
Serbo- Jugosllave deri në fund të LDB, 1941-1944 (3 vjet e
gjysmë) dhe e dyta, Ripushtimi i Kosovës nga Serbo-Jugosllavia e
kamufluar si komuniste 1944-1999 (55 vjet), duke i lënë detyrë
secilit lexues që këtë çështje ta komentojë vetpërvete, po rikujtojmë
frazë-shprehjen: O sa mirë me qenë shqiptar, me folë shqip e me
pasë atdhe që supozojmë se të ketë lindur më herët në frymën
romantiko-rilindëse, por do të jetë shijuar, qoftë edhe pjesërishst, në
kohën e konsolidimit të shtetit shqiptar të quajtur Mbretni shqiptare, 1928-1939, të
drejtuar nga Zogu I, i cili vetes i dha
titull ndajshesën: Mbret i shqiptarëve, gjest
politik ky që jepte me kuptue se nuk ishte i kënaqun me sipërfaqen gjeografike
të atdheut të tij, pasi, vërtet, 2/3 e shqiptarëve autoktonë në trojet e
veta kishin mbetur të pushtuar jashtë asaj Mbretnie shqiptare.
Në të vërtetë, Kosova me kosovarët edhe
pas dobësimit apo shuarjes së levizjes kaçake nuk e humbi shpresën për çlirim e
bashkim me Shqipninë amë. Kërkonte e priste ndihmë edhe nga shteti i Zogut.
Mirëpo është interesant se kur Zogu I, mbret i shqiptarëve, mbase
imagjinonte për Kosovën edhe gjatë e pas konsolidimit të Mbretnisë
Shqiptare (1928), mbreti serb Aleksandër Karagjorgjeviq, një
vit më vonë (1929), shpalli edhe ky Kralevinën Jugosllave dhe
pikërisht Krahinën e Kosovës e copëtoi administrativisht në tri
sishtete-banovina: Mali i Zi, Serbi e Maqedoni, por sidoqoftë shpresë-kërkesa e
shqiptarëve kosovarë për liri e bashkim, nuk u shua, ajo shprehej në mënyra të
ndryshme edhe në këngë-thirrjen Oj Shqipnija jonë, e cila
do të këndohej masivisht gjatë asaj robnie dhe do të jetojë gjatë
në gojat e individëve dhe kangëtarëve tanë të çdo visi e fisi gjithkëndej,
madje për hir mesazhi jo vetëm artistiko përmbajtësor, tekstomelodik e
historik, por edhe për nga vetë realiteti ekzistues ajo këngë-melodi do të ripërtërihet
sinënrogoz edhe gjatë sundimit të regjimit komunist tito-rankoviçist.
Sidoqoftë, ne, këtë këngë Oj
Shqipnija jonë të dëgjuar e kënduar nga fëminia që në kohë të
Kralevinës, e kërkuam po nuk e gjetëm dot të regjistruar në internetin
shqiptar. U befasuam. Unë më tepër si adhurues i melodisë së saj po e sjell një
pjesë teksti nga notesi im, të përpunuar që në vitin 1961:
Oj Shqypnia jonë
Oj Shqipnia Jonë e Jonë,
Mblidhi taborret dil knej në Kosovë!
Dilna në Kosovë te Bija e kësaj ane
Po na rriten fëmija pa Nanën e Madhe.
Në trojet tona jemi pa liri, pa dritë
Silli Nanë taborret, mos na le me
pritë.
Këtë këngë e këndonim me këngëtarin e
madh patriot, Riza Bllaca. Ishim fqinj me me shpia në në Ferizaj. E
këndonim, prej merzisë, veç për vete, të mbyllur në shpitë tona përdhecke, ku
unë dhe ai ishim shpërngulur nga halli, ikje nga vedlindjet, nga maltretimet
prej udbashëve të Suharekës. Unë i larguar nga arssimi, ai i akuzuar nga dikush
se e paska kënduar këngë të ndaluara si Oj Shqypnia jonë, Oso
Kuka etj. Ai për me humbë tragë, paska qitë fjalën kinse po
shpërmgulet në Turqi, por paska ndalue në Ferizaj. Paska kaluar në Rrafshin e
Kosovës edhe për arsye se vërtet populli në ato vise ishte shumë më i lire në
krahasim me komunat Suharekë e Rahovec të Rrafshit të Dukagjinit (Metohisë). Rizahin
ajo anë e merrshin me u këndue në darsma e zijafete. Rizahi dinte disa
variante të këngës Oj Shqipnija jonë. Dhe si e veçanta e stilit të
tij ishte që nga afshi fjalë-emrin Shqipni, e shqiptonte edhe ShkipRi. Ishte
fillimi i viteve të '60-a.
Sido që të ketë qenë, edhe pse Mbretnia
e Zogut ishte Shqipni e Vogël (Shqipni Londineze) po ajo u bë
shtet, duke lënë të përdëshiruar Shqipninë e Plotë. Mirëpo
sa vështirë ka qenë me u bë atdhe-shtet edhe aq Shqipni dhe sa e sa punë kishte
mbetur pa u krye. Tek idealisttët-atdhetarë stoikë edhe kosovarë sidomos,
krahas shprehjes së parë të frazës të sapocekur "O sa
mirë" afsh enthuziaste, dëgjohej edhe si ofshamë-pshërëtitija: "O
sa vështirë!, përkatësisht: O sa vështirël, me qenë shqiptar,
me folë shqip e me pasë atdhe, sepse vetë jeta-luftë sfidonte, siç
sfidon ende përshkallëzimisht edhe sot ndërgjegjësimi e përgjegjësia
individuale e kolektive për me vazhdue ide-platformën gjithsesi edhe si kërkesë
edhe paqësore në Europën e Bashkuar. Së këndejmi sot rreth
kuptim-përjetimit të së vërtetës të shkrirë në njësh përjetojmë njëherazi: Sa
mirë e sa vështirë është të qenët shqiptar, që
mund të gëzohet e kultivohet gjuha shqipe dhe së
fundi të kuptohet koncepti i atdheut, sepse
Atdheu mund të jetë i lire, i robëruar apo për dikënd
vetëm idelalisht i ravijëzuar... Flasim për atdheun
borxh-trashëgues, jo për atë vullnetar që të jep bukë, por nuk të jep
parësorisht ushqim e -shpirtnor të shëndetshëm për breza në truallin tënd.
Sidoqoftë, kudo që të jetë shqiptari
vetëdijesishst duhet të ketë në përkujdesje emrin shqiptar, gjuhën
shqipe e sidomos atdheun borxhtrashëgues, ngase
vetëm Ai është zot-mburojë që e garanton dinjitetin
e shqiptarit dhe të gjuhës shqipe të tij në
kuadër të globalizimit të shoqërisë njerëzore.
Duke pasur parasysh atë që u tha dhe jo
aq qartë, të shohim tani si vepruan shqiptarët e Kosovës, kur Kralevina
Serbo-Jugosllave, pësoi shkatërrim të plotë gjatë LDB. Së këndejmi, edhe pse ishte
kohë lufte, do të shohim se si Kosova shijoi sadopak liri shqiptarie, të
shoqëruar me përmbajtje me "O sa mirë", por
edhe me "O sa vështirë".
A. KOSOVA GJATË shpartallimit të
SERBO-Kralevinës Jugosllave, der në fund të LDB
Lëndën e kësaj faze kohë-hapësire po e
shtjellojmë në këta tre nëntituj:
a) Kosova gjatë shkatërrim– asfisksimit
të Kralevinës Jugosllave (1941).
b) Kosova me frymëmarrje kombëtarie nën
pushtetin okupues të Italisë fashiste (1941- 1943),e proklamuar në
kuadër të Shqipnisë së Madhe.
c) Breshëri sulmesh ndaj së
përdëshiruarës Shqipni Etnike (e pandarë me Kosovë, Qameri e
Maqedoni), nën ombrellën e shkyer të Gjermanisë Naziste (1943-1944).
a) Kosova gjatë shkatërrim-asfiksimit
të Kralevinës Serbo- Jugosllave (1941)
Gjatë 1uftës II Botërore (1941-1944,
tre vjet e gjysmë, nga mosha ime 8-11vjeçar) mbaj mend që Kosova, përkatësisht
edhe Sharraku i RrethBjeshkës: Ferizaj-Suharekë-Prizren, edhe pse nën hije të
pushtimit fashisto-nazist, përjetoi një jetë lirie shqiptarishte modeste, po
fatlumnisht, jashtë shtypjes barbare serbo-jugosllave, periudhë kjo që po e
përkujtojmë sot, në disa pika, duke u mbështetur kryesisht në atë që e kam
përjetuar:
Së pari, mesa pamë në punimin paraprak
na është formuar bindja që elita pushteto-fetare pravosllave e Kralevinës
(serbo-jugosllave), ushtrinë e vet nuk e ka përdorë për mbrojtjen e vendit, por
kryesisht për pushtime e hegjemonizma ndaj shqiptarëve dhe tokave të tyre. Kjo
dëshmohet edhe në rastin që kemi në shqyrtim, sepse kur ushtria e Kralevinës në
viset e tjera, pa shkrepë asnjë kapsollë fysheku dezertonte ose dorëzohej para
forcave invaduese të Gjermanisë hitleriane, formacionet elite të saj në kufirin
me Shqipninë Veriore: Prizren-Malësi-Shkodër vazhdonin pushtim-marshimin me mija
kilometra në thellësi të tokave shqiptare, vise këto, të cilat që nga viti
1939, si Shqipni, ishin nën pushtim-sundimin e Italisë fashiste.
Së dyti, për mendimin tonë
Serbi-Jugosllavia nuk e bëri këtë marshim-pushtimi në tokat shqiptare, gjoja me
u tregue Aleatëve se është me tal siç e tregonte në demonstratat e 7 marsit
1941, por e bëri mbase me marrëvershje të fshehtë me qarqe të veçanta
mikste Mali i Zi /Itali, kur kjo e fundit ishte e zënë në luftë me
Greqinë, Synimi i Malit të Zi ishte, së pari t'u tregonte shqiptarëtve se ka
forca t'i robërojë kur të dojë, madje, kjo është edhe më finoke, donte që
në pazaret e ardhme të fituesve, qoftë nën hijen Aleatëve ose të Boshtit,
kur do të vendosej e mbramja, të kishte shanse me realizue ambicien e kahershme
të saj që jo vetëm Shkodra por tërë ky territor Shkodër –Malësi, Prizren, me
Ulqin e Shëngjin t'i përkiste Mbretnisë së përtërirë të Malit të Zi që synohej
të mëkëmbej.
Së treti, siç dihet Hitleri e Musolini,
që më parë ishin marrë vesh që Italia ta shtrinte sundim-influencën, sikur më
parë në Shqipri, ashtu tani edhe në Mal të Zi e Dalmaci e gjithandej, ndërsa
Gjermania në pjesën tjetër të Jugosllavisë. Kështu themi, sepse Elita
politiko-ushtarake e Malit të Zi kishte kohë që ishte në kontakt me qarqet
italiane dhe në atë drejtim pati anuluar botërisht vendimin kur Mali i Zi më
1918 iu bashkua mbretnisë Serbo-Jugosllave karagjorgjeviqe, duke e shuar
Mbretninë e vet të kahershme të Kral Nikollës. Ndërrimi ndodhi sepse Mbretniia
Jugopsllave karagjorgjeviqe u shpartallua nga forcat e Boshtit, ku bënte pjesë
edhe Italia.
Së katërti, Mali i Zi, për këtë
ripërtrëritje të Mbretnisë Malazeze nën ombrellën e Italisë fashiste e kishte
përkrahjen e bijes së Kral Nikollës, Milena, e cila ishte gruaja e Viktore
Emanuellit, mbret i Shqipnisë dhe Italisë dhe Perandor i Etiopisë,
mirëpo për këtë asaj elite malazeze nuk i ngutej për derisa nëpërmjet
aeroportit të Nikshqit të përcillej për Angli Qeveria proangleze e
demontratave të Beogradit të 27 Marsit që prishi paktin me Hitlerin, por u mund
sapo u sulmua, më 6 prill 1941, dhe ajo qeveri me në krye gjeneral Simoviqin
dhe mbretin e sapokurorëzuar Petri II Karagjorgjeviq, do të ikin jashtë
nëpërmjet atij aeroporti, pikërisht më 17 prill 1941, 11 ditë pas shnpartallimi
të atij shteti.
Së pesti, për me tregue dinakrinë e
saj, kjo elite malazezo-serbe sipas kërkesës së italiane, pas dates 17 prill
1941, duke e paraqitur veten si autoritet, me të shpejtë, bëri tërheqjen nëpër
territorin e saj të shumicës së forcave serbo-Jugosllave nga tokat e pushtuara
italo-shqiptare: Malsi-Shkodër dhe kështu bëri të mundshëm rikthimin e shnpejtë
të autoriteteve italiane gjithandej.
Së gjashti, në të vërtetë, si duket një
pjesë e asaj ushtrie Serbo-Jugosllave që edhe kishte iivaduar nga Prizreni, do
të kthehet në Prizren. Mirëpo në Prizren e këndej nga Rrafshi i Dukagjinit,
madje edhe në krejt Kosovën, brenda këtyre 10 ditëve raportet kishin ndryshuar,
sepse prej këndej xhindarmëria e një pjesë e mirë e ushtrisë panikisht kishin
ikur në Serbi, bile duke lënë depot plot me armatime e rezerva ushqimore, të
cilat do të bëhen plaçkë e shqiptarëve vendës. Kuptohet në këtë vakuum Prizreni
ishte jashtë ndikimit serbo-malazez, ashtu edhe e forcave gjermane e italianeqë
që ende nuk kishin kaluar këndej, andaj në këto rrethana spontanisht u formuan
grupe shqiptarësh të armatosur. Këto forca filluan të organizoheshin, duke u
udhëhequr nga inmdividë të dalluar nga krenët përkatës popullorë, të cilët me
mend e pushkë në dorë ishin në soditje të ikjes së ushtri-xhindarmerisë dhe të
kolonëve serbë, të cilëve u merrnin armët dhe i linin pa pengesa të shkonin.
Së shtati në këtë kohë pritje e
sorollatjeje, kur çarmatoseshin lehtë, xhandarë e dezertorë, në afërsi të
fshatit Gjinoc (të Suharekës) në një mëngjes herët, shpifet papritmas një togë
ushtarësh serbë të armatosur. Siç mendoj unë, mbase kjo ishte pararojë e
formacioneve të asaj ushtrie elite serbo-jugosllave që kthehej nga territori
zyrtar shqiparo-italian, ku kishin qëndruar 10 ditë e më gjatë të
shkëputur nga baza, sepse, siç do do të tregojë rasti nuk ishin të njohur, me
situatën çfarë kishte ndodhur në Kosovë e Serbi-Jugosllavi, gjatë kësaj
periudhe
Së teti, kështu ajo togë, sapo hetohet
e rrethohet nga grupe luftëtarësh shqiptarë, kryesisht vendës dhe refuzon me i
dorëzue armët, madje edhe konoset ndaj shqiptarëvë. Nuk dime kush provokon i
pari, por e dime se ajo paraqiste rrezik, andaj sipas Ramadan Haxhiajt, terë
togë–prej 30-40 vetësh në krtye me komandirin e tyre, likuidohet.
Së nënti, ndërkohë nga Prizreni arrin
formacion i tërë me armatimin përkatës. Shqiptarët rezistojnë, deri sa u bë
njëfarë evakuimi në panik i banorëve. Kështu pasi thyhet qëndresa e luftëtarëve
shqiptarë e pëson fshati si dhe individët e caktuar të lagjes Berisha e të
tjerë, qoftë nga zjarri, qoftë nga plumbat e armikut. Së këndejmi te masa e
painformuar e panikëzuar duket se vazhdon marshimi hakmarrës i asaj ushtriie
serbe (!) edhe drejt fshatrave të tjerë Sopisë, Dubravës deri edhe drejt lagjes
së Bajraktarëve të Suharekës e gjithkëndej nga iknin popullsia e rrezikuar.
Së dhjeti, rastisi që unë atë mëngjes i
pata çue lopët me kullotë te ara në Liplak, në rrugë-drejtim nga Suhareka e
Sopia. Së andejmi vërtet nga Sopia-Gjinoci vinin gjithnjë e më shumë krisma të
shumta armësh. Në ato çaste hetova, që Baci Rizah (siaxhë) doli nga malet e
Sopisë dhe shpejtonte, sa ku mundej për në fshat. Atje si arrin alarmon me
panik për ngjarjen, ku edhe vetë kishte qëlluar, pasi ndodhej tek
dy motrat që kishte të martuara atje. Lajmëron që pas vrasjes së
ushtarëve serbë e thyerjes së rezistencës së shqiptarëve nga një usgtri e
nadhe serbe fillon me u djegë Gjinoci, e cila, po marshonte edhe edhe drejt
katundit tonë.
Së njëmbëdhjeti, kjo ishte befasi për
babën, i cili edhe pse dyshon në këtë rrëfim, ngase kishte bindje që Serbia
tashmë ishte një dhi e coftë, që vetëm bishti i kishte mbetur përpjetë,
megjithatën pasi krisma dëgjoheshin dhe dihet që bisha e plagosur është shumë e
rrezikshme, pajtohet me mixhën Hoxhë menjëherë të përgatitej evakuimi i
familjes së gjerë për Budakovë. Marrin me vete në qerre shtrojë e mbulojë e
lëndë ushqimore dhe nisen për atje, ku kishim ne dajat e nanës.
Së dymbëdhjeti, Baba, nuk vonoi erdhi
te unë. Për çudi, e kish marr gujën në dorë e në të mbështjellë e kishte
pushkën! Më tha: "Leji loptë, i këqyri unë. Ti ngutu zine qerren se krejt
familja janë nisë për Budakovë". Unë vrap i zuna në të dale të katundit.
Edhe kah ngjiteshim drejt Krushicë-Budakovës nga rruga shihej që nga Gjinoci
dilte tym dhe dëgjoheshin krisma.
Së trembëdhjeti, pasi ishte në të
ngrysur daja Miftar, ashtu si ishim, na fshefi në pyll,
të Prroni Karollit, afër Gurrës së Kadisë, ku na fëmijët atë natë pasi na dhanë
qull të zier nga mielli i "dërzhavës, fjetëm mbi cergë të shtruar mes
lisash.
Së katërmbëdhjeti, të nesërmen baci
Ramë kishte vështruar nga një kik-kodre që një njësi e motorizuar gjermane nga
Brryli i Xhades mbi Reçan kishte gjuajtur me topa Ushtrinë serbe afër Gjinocit
dhe së andejmi nuk ndiheshin më të shtëna. Kjo i qetësoi edhe Mixhën Hoxhë e
Dajen Miftar, ngase pasi vështruan që veç nga Gjinoci nga katundetë tjera nuk
dilte tym, u binden se nuk kishte nevojë me ikë andej nga Jezerci, ku kishim
miq. Po atë ditë u kthyem në shtëpitë tona.
Së pesëmbëdhjeti, në të vërtetë, këtë
gjendje e kishte zgjidhur, Qazimi i Ramë Bllacës, mik i b. Rizah, student që
dinte gjermanisht. Ky atë natë shkon në Shtimje aty për fat ndesh patrullën
gjermane, njofton për ngjarjen, kështu që në mengjes gjermanët me forca të
motorizuara shuajnë këtë ndeshje të përgjakshme dhe arrijnë si triumfues në
Prizren. Marrin kazermat e bashkinë në dorëzim pa luftë. Nuk dime sa ushtarë u
janë dorëzuar e sa prej tyre fshiheshon ndër fusha e male, apo te
familjet e fqinjve tanë ortodoksë. Për këtë baba ishte i njoftuar se para se të
arrimin ne në fshat kishin arritur grupe të mëdha ushtarësh dezertorë. Ata
kërkonin besë sigurie, për me ikë tutje nga Serbia.
Së gjashtëmbëdhjeti, me që flinin në
odë të madhe, mbaj mend që në mëngjes herët erdhi në odë Shaip Reshtani (Morinë),
shok për kryekreje me babën, me njerëz të gatshëm për veprim. Kishte ardhë me u
konsultue me babën me i vra apo jo, ushtarët pjesëmarrës në luftën e Gjinocit
që tani fshiheshin nën besë në familjet e fqinjve ortodoksë. Kështu kishte
ndodhur edhe në fshatra të tjerë. Ata pranonin me i dorëzue armët, por kërkonin
njëfarë sigurie deri sa të kalonin natën deri në Lipjan, ku me tren do të iknin
për Serbi. Sipas Shaip Reshtanit, kishin mundësi t'i likuidonin për hakmarrje.
Baba më kujtohet që mezi ia mbushi mendjen që ushtarët e paarmatosur të
dorëzuar nuk duhet me i vra. Këta të Reçanit tashmë ishin si ndë besën e tij.
Po edhe ata në katundet e tjera duhet me i lane të ikin, se edhe ky kur kish
pasë ikë prej ushtrisë serbe me Bebë Gjinocin, kanë kaluar nëpërf
katundet e serbe pa pengesa. Fundja, kështu mendimi i babës u pranua dhe asnjë
nga ushtarët serbë pas Luftës së Gjinocit si ikës nuk është vra, as nga ana
Sharrakut mbi xhade, as nga ajo e Grapit nën xhade të Grykës së Carralevës.
Së shtatëmbëdhjeti, këtë fakt po e
rijeksoj në mënyrë të veçantë, që ta dijë bota e mbarë e sidomos brezi i ri i
serbëve, se ushtarët e dorëzuar në besë të çarmatosur edhe pse pjesëmarrës një
ditë më parë në Luftën e Gjinocit, si nga ana e Grapit, ashtu edhe ana e
Sharrakut pa një therr në kambë kanë kaluar drejt Serbisë.
b) Frymëmarrje kombëtare e Kosovës
në Shqipninë e Madhe nën ombrellën
e brishtë sunduese të Italisë fashiste,
prill 1941 – shtator 1943
Në këtë periudhë pas ngjarjes rreth
Gjinocit erdhi ushtria italiane. Në fshatin tonë e rrethinë u vendos një kohë
artileria me topa të rëndë që bartej me mushka. Mushkat i vendosen në Livadhet
e Gjana të Reçanit. Nuk kishin me se t'i ushqenin. Ushtria më tepër u vendos në
oborret e Simovitëve e të Demushit. Rramsan Limanit e deri diku edhe Trajki i
Simës, ky edhe me fjalor, filluen me mësue italishtën. Mes ushtarëve Italian ka
qenë edhe një arbresh, një italian që buburronte fjalë shqipe, sa me u marrë
vesh diçka. Hallku ynë atëherë nuk ka pasur haber për
arbëreshët. Për fat italianët u larguan shpejt nga katundi ynë e Suhareka.
Vërtet, ka ekzistuar kontrast i madh mes aletaëve gjerman e Italian, kur
krahasohet artileria italiane që bartej me mushka me atë aleate gjermane, e
cila që atëherë ishte e motorizuar.
Sido që të ketë qenë, për tre vjet e
gjysmë nën ombrellën e Italisë sunduese, shqiptarët përgjithsisht e sidomos
popullsia e Sharrakut të Rrethbjeshlës: Ferizaj-Suharekë-Prizren pas sundimit
afro 30 vjeçare nën pushtetin e urryer sllavo-ortodoks:
Serbi-Bullgari-Jugosllavi, përjetuan frymëmarrje të vërtetë lirie kombëtarie
edhe pse modeste, histori kjo përpiqemi të kujtojmë në disa pika:
Së pari, u ribashkuan familjet e ndara,
si korishasit, që kishin ikur nga halli në Shqipri. U kthyen e u bashkuan edhe
familje të fshatrave të tjerë anembanë. Në fshatin tonë nga Fieri u erdhi Hajrë
Sopia, me që në Sopi për shkaqe gjaqesh kishte problem rreth pronësisë, u kthye
në Reçan, në hisen e gruas, të dadës Zelë, motra e mixhës Musë (Fetaj), dhe u
bë fqiu ynë i parë me shpi, pas bacit Maliq. Të veçantat që na ranë në sy,
ishin se plisat e bardhë, me të cilët erdhën dy djemtë e tij, Aliu e Hakiu ishin
disi si më të gjatë se plisat që i banin na, ndërkaq vajza e vogël Zarifja që i
printe në lojë motrës sime Emine, fillimisht shqiptonte ndonjëherë fjalët
me ua, si: Ua, pse s' los me mua... dua, s'dua!
Së dyti, është e vërtetë shqiptarët që
u kthyen në pronat e veta të uzurpuara shtetërisht nga kolonistët sllavë, nuk
patën problem. Ata kolonistë që nuk ishin dalluar për të keq në aktivitete
kundër shqiptarëve nuk kishin ikur, këta para se të largoheshin, kishin të
drejtë me marrë me vete tërë pasurinë e tundshme. Mund t'i merrnin edhe kafshët
shtëpiake ose t'i linin, ngase u paguheshin sipas çmimit të tregut. Nga
shtëpitë e ndërtuara, mund të merrnin orenditë, por jo të prishnin asgjë të
suvatuar ose të gozhduar. Ka ndodhur që shpërngulja të ndihmohej nga
shqiptarët. Zakonisht ua dërgonin familjet e plaçkat deri në Lipjan ose Tasjan
(Ferizaj), prej nga largoheshin me tren.
Së treti, frymëmarrje të vërtetë
kombëtare në Kosovë, në qytete e fshatrav të mëdha, të Tokave të
lirueme nga serbët edhe në Sharrak të asaj RrethBjeshke sollën gazetarët e
intelektualët e parë vullnetarë që erdhën nga Shqipëria, të cilët sollën
abetare apo ilmihala, me sqarime e komente shqip. Këta misionarë nga
masa u pranuan si shenjtorë. Ardhja e tyre në të vërtetë 3-4 muajt
e parë në vijë normale kishte probleme, pengoheshin në Vërbnicë, nga roja
kufitare italiane, e cila ende respektonte kufirin shtetëror
Shqipëri/Jugopsllavi, ngase siç e kemi cekur më parë, ende kishte propozime që
Rrafshi i Dukagjinit që ishte i lidhur me Banovinën e Zetë-Cetinjes, duhet t'i
takonte Mbretnisë ende të paripërtërirë të Malit të Zi.
Së katërti, ndërlidhur me pikën e
mësipërme po shtojmë se atdhetarët (kuislingë!!) shqiptarë, të
cilët, përshtatur situatave, që më parë me disa kushte kishin pranuar që Shqipnia
të jetë Mbretni kinse e barabartë me Italinë. Kështu
Viktore Emanuelli, me pranimin simbolik të kororës së Skënderbeut
quhej mbret i Shqipnisë e i Italisë dhe Perandor i Etiopisë. Në të
vërtetë, që nga viti 1939. Benito Musollini, si kreu i eqeverisë
fashiste kishte joshur shqiptarët para invadimit me premtimin që vërtet e
kishte në program që Italia e fortë do ta krijojë Shqipninë e Madhe (Grande
Albania), duke i rikthye tokat e ukupuara nga Jugosllavia e Greqia dhe vërtet
në këtë drejtim do të veprojë, madje dhe do të ketë njëfarë suksesi
të përkohshëm., po që do të lë pasoja.
Së pesti, ky zmadhim (1941), sa i
përket Kosovës nuk do të jetë i plotë, sepse fituesit Kosovën e ndanë në sfera
interesi. Kështu Gjermania ndali për vete me Trepçën edhe Mitrovicë e Vushtri
dhe ia bashkangjiti Serbisë, Bullgaria mori Shkupin deri edhe Kaçanikun,
ndërkaq viset shqiptare në Malin e Zi dhe shumica e Kosovës dhe një pjesë e
Maqedonisë Perëndimoren si dhe ato të Greqisë deri edhe Qameria (sa me thënë)
iu bashkuan apo do t'i bashkohen mbretnisë shqiptare të Italisë, e cila hapte
gojën se e krijoi të ashtuquajturën: Shqipni të Madhe.
Së gjashti, së këndejmi
kërkesa e elites malazeze, edhe pse edhe ata u futën nën ombrellën e Italisë,
nuk u pranua, madje humbën edhe viset shqiptare që i kishin pasur më parë nën
okupim nga Kral Nikolla e Kralevina Jugosllave.
Së shtati, për shqiptarët e Kosovës u
organizua legalisht kurse të gjuhës dhe të administrates shqipe, pastaj u hapën
edhe shkolla të rregullta, fillore dhe të mesme.Vërtet për një punë të tillë,
sipas syrit kosovar, Shqipria u kthye mbarë deri sa ishte kryeministër
Mustaja Kruja, nënshkrues i Pavarësisë së 1912-s. Është e vërtetë që kjo pjesë
e Tokave të Lirueme nën Itali, përjetoi frymëmarrje të vërtetë
kombëtare jo vetëm në pjesën nën Itali, por ajo frymë në saje të intelektualëve
të shquar vendas depërtoi edhe në pjesën shqiptare nën Serbinë gjermane të
Nediqit, ngase gjermanët njihnin punë, ndërsa pjesa nën Bullgari kishte
vështirësi, por edhe andej organizimi fetar islam mundësoi frymim fetar me
shqiptarizëm.
Së teti, ndërlidhur me pikën e
mësiprme, lypset një sqarim, ngase në mënyrë të veçantë për të mirë u dallua
një vepër-veprim shumë shumë me vlërë për atë kohë, që ishte organizimi e
mbajtja e Kongresit të hoxhallarëve në Prizren më 1941,
nën udhëzim-drejtimin e kryebashkiakut Tahir Kolgjini dhe
kryemyftiut atdhetar Abdullah Telaku, ngase politiko-fetarisht
autoriteti i atij Kongresi nuk njihte kufi administrimi të ndarjeve
territoriale politiko-shtetërore, sepse depërtonte me lehtësi tek të gjitha
viset muslimane shqiptare që ishin jo vetëm nën Itali, por edhe nën
Gjermani-Serbi dhe nën Bullgari. Kjo rrymë muslimano shqiptare që njihte
Shqipninë Atdhe me Tiranën kryeqytet, ishte arritje marramandëse politiko-shoqërore
për atë kohë, jo vetëm për shqiptarizimin e muslimanve jo
thjesht fetarisht, që Zoti të njihej fetarisht si all-llah, po edhe
atdhetarishsht si fe e shqipfolësit, me fjalë të tjera kjo ishte bumerang për
propozim mendimet e çubrilloviçiëve, sepse:
E para, pa marrë parasysh ndarjet
politiko-shtetërore territoriale u realizua organizativisht parabashkimi
etnik shpirtëror kombëtar muslimano-fetarparësosrisht shqiptarë i të
gjithë shqipfolësve, kupto i të gjithë muslimanëve dhe e besimtarëve shqipfolësv
ortodoksë që i shtroheshin qendrës, Tiranës si kryeqytet i shtetit Shqipni
e Madhe.
E dyta, mbaj mend mirë që rryma e
shqiptarizmës në shtetin shqiptar, edhe pse nën ose edhe pa hijen e
Italisë, sipas shprehjes së njohur prifto-shkrimtarëve atdhetarë
katolikë: "Fe e Atme" u rrit dhe u konvertue me
vetëdijesi rilindëse në "Atdhe e Fe – Gjuhë shqipe edhe kështu
ajo u përvetësua dhe u zbatua masivisht veç katolikëve edhe nga muslimanët e
ortodoksët ku prinin intelektulët, sipas shembullit të bagerëve.
E treta, kështu te ne u rilindën, jo
vetëm shqipfolësit turko-elhamdulilah, por edhe turqelitë, historihumbur që
bashkë me goranët e boshnjakët për hir të fesë së njëjtë dhe dokeve e te
histories së përbashkët edhe ata e quanin veten shqiptarë. Këtë e
dëshmoj edhe unë, sepse e pohonin edhe vetë ata, kur me djalin e tezës jemi
falë në xhami në "Terzi-mahall" të Prizrenit, ku kishte jo pak goranë
e boshnjakë.
E katërta, shkolla dhe realiteti
kulturo-historik përforcoi edhe më shumë vetëdijen që fjala shqipe Zot,
në konceptin mistero-filozofiko-hyjnor të përdoret si fillim bazë e çdo
besimtari shqipfolës pa dallim feje: musliman, katolik apo ortodoks,
fjalë–koncept ky i trashëguar nga paganizmi po i shkrirë me koncept hyjnie në
ligjërimin shqip tek çdo familje, në veçanti tek ato të dëgjuara malësore. Kjo
e mirë ishte përvetësuar edhe nga gjuha e ëmbël e poetëve tanë, që zinte vend
në abetare e "libra këndimi"që ishin libra të shenjta për ne
si nxënës dhe për tërë masën që për të parën herë në Sharrakun tone
ballafaqoheshin me identitetin e gjuhës sonë të shkruar, me alfabetin e saj.
E pesta, them të vërtetën, nisur nga
vetvetja, kurrë nuk më shkuar mendja atëbotë, në njëfarë mënyre ashtu e ndjej
edhe sot që Papa Kristo Negovani, Kristo Luarasi, me fljimin e iyre, Konstantin
Kristoridhi, me Yllin e vogël, Vaso Pashë Shkodrani, me Shqypninë
e robnueme, Atë Shtjefën G jeçovi, me Kanunin e Lekës, pastaj
Atë Gjergj Fishta, Dom Ndre Mjeda, Filip Shiroka etj. nuk ishin
muslimanë shqiptarë, ngase kështu na mësonte Haxhi Rexhepi e Hafëz
Jakupi,sepse të njëtën fe e Zotit Një që kishin
Hoxha Tahsini, Naim Frashëri, Hafiz Ali Ulqinaku, me Mevludin e tij, si dhe dhe
mësuesit tanë shkodranë të fillores si Hilmi Duli, zotni Pashuku, Mehuli, Mark
Krasniqi, Anton Çetta, ngase tek të gjithë fjala e parë letrare-e fetare
besimtare ndëlidhej me fjjalën Zot, me Shqipni,
shqiptar, dhe të gjithë i shoh që edhe sot qëndrojnë të
rreshtuar rreth flamurit të përbashkuar!, si "Engjëj të
Zotit".
E gjashta, së këndejmi, edhe në
Sharrakun i Rrethbjeshkës Ferizaj-Suharekë-Prizren në këtë periudhë tvjeçare
konceptisht paten evoluar me konvertim drejt shqipes e shqiptarisë së vërtetë
fjalë-koncepteve si:
Jam turk ehamdu-lilah – Jam Shqiptar falë Zotit, përkatësisht
:
Elhamdi Allahit që jam musliman -
Elhamdi Zotit që jam shqiptar musliman,
Elhamdi
Zotit që jam shqiptar -– Falenderim Zotit që jam
shqiptar.
E shtata, madje fundi i fundit në parim
me vetë Zotshpillëkun filluan të zbardhen shumë gjëra të përmjegullta, rreth
gjuhës e historisë sonë ilire, kuptohet që ne duke respektuar historikun
familjar shqiptar sipas zotshpisë si autoritet prej kah del se
ne paskemi qenë shqiptarë me Zot po me këtë gjuhë para se të
vijë te ne nga Lindja e Hershme kristianizmi, madje edhe islamizmi.
Së këtejmi ne ishim dhe kishim Zotin, si koncept, andaj duhet ta forcojmë
e assesi ta mohojmë vetveten as sot as nesër, por duke respektuar mbretnit
ilirë, Bardhyl, Agron, Genti,Teuta, por edhe profetët e përbashkët,
katoliko-ortodokso- muslimanë, si Ademi, Nuhi, Ibrahim, Isa, Jusufë, por
edhe Muhamedi, siç na i mësonte, familja, shkolla dhe librat dhe gjithsesi nën
hijen e Zotit, e të zotshpive, familjarë të dalluarar
moralo-fetarisht me shpirt tolerues që në botën tone zënë vend
bashhkë me shenjtër e profetë të Zotit, duke respektuar edhe
fespecifikimin e tyre si detyrim moral kombëtar dhe për këtë detyrim nuk
gabojmë fare.
E teta, edhe pse në të kaluaren ka
pasur dhe në të ardhmen do të ketë sfida të mëdha që që do të mjellin ndasi
edher nga ndikimi i të huajve dhe vendasve dashakëqij, ngase Shqipninë e Madhe
e kemi të hapërdarë, megjithatë mendojmë se tek të gjithë shqiptarët duhet të
vuloset në shpir motoja: Fe që Zotynë e bekon Shqiptaria Feja jonë. Kështu
që edhe sot e mot nuk prish punë që secili besimtar shqiptar, qoftë
përqafues i njerit prej mbi 120 variant-sekteve të kristianizmit, ose mbi 77
variant-tarikateve të islamizmit, ta gjejë veten spontanisht e ndërgjegjësishst
në shrehjet që veprojnë me nistoret: me (për ose në) emër
të Zotit (ar. el emrum), pra edhe si fjalë- emën edhe
si fjalë-urdhën, dhe t'i pranojë e përvetësojë si
fjalë-koncept normal në fjalitë të fondit aktiv të gjuhës së tij shqipe brenda
botës së tij shqirtërore, apo jo?!.
E nënta, ndërsa në kohë të Mbretnisë
Shqiptare të Ahmet Zogut, pa marrë parasysh ndryshimet fetare ndër
idealistët shqipfolës u arrit që me krenari të shpiptohej shprehja "O
sa mirë me qenë shqiptar, me folë shqip e me pasë atdhe!", edhe
pse jo pa të drejtë ky atdhe u quajt Shqipni e Vogël ngase
2/3 ose 70% e vendit mbeti jashtë (në robëri), megjithatë koncepti i atdheut
vinte duke u kuptuar e ëmbëtuar, por njëherazi u kuptua që për emrin shqiptar, gjuhën shqipe dhe
për atdheun Shqipninë lypsej punuar, luftuar e flijuar. Por
puna kryesore nuk ishte pushka, që ishte më e thjeshta, sepse puna me dije e
politikë me fjalë për të fituar miq ishte kryet e punës, ngase, Fjala e
urtë çel dyert e hekurta (edhe të fqinjit smirëzi), kur të
jeshë i mbështur në rrugën e Zotit, në të drejtën e të vërtetën hyjnore e
njerëzore.
Sido që të ketë qenë gjatë luftës në
këtë Shqipni të Madhe edhe pse ishte nën zotnimin e sundimin
e Italisë, vërtet, duke shfrytëzuar rrethanat u arrit, sidomos te ne, që
të shijohen disa të mira që solli vetëm bashkimi kombëtar si: arsimimi masiv,
administrata shqipe, liria njerëzore fetare e kombëtare, të cilat edhe
pas shpartallimit të Italisë 1943, do t'i trashëgojë shqiptaria edhe nën
Gjermaninë hitleriane, vlera këto që do të përshkallëzohen atributisht në
emërtimin e përdëshiruar Shqipni Etnike, por me hollësisht në
nëntitullin vijues.
c) Breshëri sulmesh nën ombrellën e
shkyer të Gjermanisë naziste,
ndaj së përdëshiruares Shqipri Etnike i
(1943-1944), ku
Kosova, Maqedonia e Çameria zinin vend
nderi
Pas kapitullimit të Italisë si force e
Boshtit nga fundi i vitit 1943, intelektualët nacionalistë shqiptarë në
përkrahje të krijimit të Shqipnisë së Madhe që mbaheshin si
italofil, do të konvertohen automatikisht në gjermanofil për të
ruajtur atë që ishte arritur si Shqipni e Madhe, por edhe për ta realizuar më
të plotë të përdëshirueshmen e ëndërruar Shqipni Etnike, që
gjermanët në këtë drejtim do të ndihmonin jo vetëm me fjalë premtuese, por edhe
me punë, ngase ashtu edhe e kishin interesin. Edhe këtë faze kohore po e
kujtojmë në disa pika:
E para, Gjermania të ashtuquajturën e
përdëshiruar Shqipni e madhe, jo vetëm nuk e cungoi, por do ta
përplotësojë me viset shqiptare të Kosovës Veriore që i kishte nën admintrim
bashkë me Serbinë e Nediqit, madje ndërkohë me ndikimin autoritetin gjerman,
kësaj Shqipnie do t'i bashkohen edhe tokat që ende ishin nën pushtimin e
Bullgraisë.
E dyta, lidhur me sa u cek mbaj mend si
fëmijë nxënës në Suharekë u bë demontratë më 1943, kur brohoritej deri në
qiell Rrnoftë Shqipnia Etnike, madje edhe më
qartë dilte: Shkupi jonë, Shkupi jonë!, brohoritje
këto që do të mbeten të paharrushme gjithsesi të shoqëruara me këngë e
fjalë-fjalime, sa për Çamerinëe sa për Kosovën, të cilat në kuadër të
Shqiprisë, Gjermania e Hitlerit, do të përpiqet të jetë garantuese edhe më e
forte që ishte Italia e Musolinit. Po i përkujtojmë disa vargje
kushtrimi, madje sipas variantit që i këndojmë edhe sot në në atmosfera të
caktuara përkujtuese:
Kushtrim
Zani Atdheut po na thërret
që shpejt në luftë të vrapojmë
Se erdhi dita të luftojmë
Shqipërinë ta shpëtojmë!
...Dhe Flamurti Kuq e Z,
do të valojë përsëri,
si n' Kosovë dhe n'Qameri,
plot në gaz, me gaz në Liri!
apo me vargjet e këngëve të rilindësve
Të gjithë ne o shokë malit të dalim –ë:
Për mbi shkëmbenj e gurë: liri të
ngjallim –ë
Se mjaft në robëri, o e mjera Shqipëri,
O djem rrëmbeni pushkatë, jo vdekje po
liri!
Pastaj:
Eja mblidhuni, këtu, këtu( 2 herë)
Eja, eja mblidhuni këtu,
Bashko' me ne!
Përkatësisht: vargje këngemarshi të
forcës ushtarake:
O djema kur luftoni, mendjen te flamuri
Se jua merr armiku, turp i madh për ne!
Rrofshin e qofshin ata vëllazër,
Ata që lufojnë o për Mëmëdhe!
Pastaj:
Kur u dha Kushtrimi n'Kosovë
U banë bashkë qytete, katunde
Dhe Bjeshka me malësorë.
...Ka luftue Pejë e Gjakovë
Ka qindru Prizeni, Prishtina
Dhe Llapi me Rugovë
...Kur sulmojke Anmiu i Zi,
Paq lufoijshin trimat drenicarë
O të djegun për rliri
Aludohet zanafilla e vargjeve tek Lufta
për Plavë e Guxi, ndërsa tani në këtë demonstrate, shprehej e
përdësiurueshmja e ëndërruar e shqiptarëve edhe pse dikush e dinte se vetëm për
pak kohë, sepse, sidomos nga jugu Qameria ishte në risulmim e sipër nga grekë e
Aleatë.
E treta, sidoqoftë Gjermania njohu
Pavarësinë e Shqiprisë etnike të proklamuar nga Qeveria
shqiptare, ku Iljaz Agushi kosovar, ishte zëvendës
kryeministër i dy qeverive shqiptare të Tiranës: të Qeverisi së Maliq Bushatit
dhe atë të Ekrem Libohovës. Kështu Iljaz Agushi, gëzoi veten dhe popullin
shqiptar me Kosovën në Shqipri, duke e konvertuar e përshëndetur
qeverinë proitaliane të njohur nga Shqipri e Madhe të Mustafa
Krujës me këtë progjermane të Ekrem Libohovës si Shqipni Etnike që
do të pasohet nga ajo e Rexhep Mitrovicës me Xhafer
Devën, ministër i brendshëm, por nën autoritetin e Anton
Arapit.
E katërta, për të gjitha
këto mbaj mend që babën tim e informonte suharekasi Ali Meta një
ndër burrat më të njohur të Suharekës. Ali Meta, nuk mbahej pari, por
ndër të gjithë parinë e Suharekës e të rrethinës dallohej si burrë
i sjellshëm,dhe më i shkolluar se të gjithë , jo pse dinte shkrim-lexim,
por pse shoqërohej me njerëz të dijshlm, të shklolluar me dhe me të
eliten pushtetore shqiptare të kohës. Me babën tem, Muharrem
Uka, nuk i lidhte vetëm mosha, por e vërteta trashëgimore, që të dy
krenoheshin që ishin nipa të gjysh-pleqnarit të njohur Mehmet
Reçani, im at Muharremi sipas vijes së babës Ukë dhe
që në rini vetë Babaplaku e kishte zgjedhur djalë mbas
plaku, për me e shoqnue e me i ndihmue në çdo moment gjyshit, por edhe me
marrë mësim-trashëgimie: për pleqni e burrni, ndërsa Ali
Meta, ndërlidhej sipas vijes së nanës, andaj si nip mahalle të gjithë
burrat i quante dajë, deri edhe mua kur i kryeja ndonjë hyzmet, apo
i bukur lexoja para të tjerëve ndonjë afishe apo gazetë
që ai e sillte dhe për këtë më parajepte epitetin Daja i
vogël. Ai në të vërtetë ndërkohë si propaganda kundër partizanëve me yll
të kuq në kapelë sillte afishe me karikatura, ku ata paraqiteshin si
përbindëshs leckamanë. Kryesore me babën i shkonte muhabeti. Por baba
edhe e ndihmonte dhe e ndëgjonte për të kryer ndonjë urdhër politiko-ushtarak
sekret, siç ishte regjistrimi i Bacit Smajl "-SS", këshillonte
kushërinjtë e katundarët të mobilizoheshin në ushtri vullnetare, së
fundi kujdesej për ruajtja e urës te Brryli i Xhades mos të minohej, deri sa të
kalonte kovojii i ushtrisë gjermane në tërheqje e sipër etj.
E pesta, Aliu Meta, qysh si fëmijë, si
duket që në kohë të Turqisë, pasi mesxhide-xhaminë e kishte afër zyres së
çaushit e taksildarit, kishte mësuar shkrim leximin arabisht, pastaj si dukej
edhe nën Kralevinën serbë-ndodhej edhe në zyret e Naçellnikut, mësoi edhe
qirilicën e latinicën, kurse në kohë të Shqipnisë e përvetësoi alfagetin e
shqipes, madje gjendej pranë zyres së nënprefektit të Suharekës, në zyrat
përkatëse të të cilit kryente detyra përkatse dhe kështu ishte i informuar nga
dora e parë si vlonte politika e lufta në këto faza kohë-hapësinash.
E gjashta, vërtet Ali Meta, gjatë
gjithë kohës së ashtuquajtur të Shqipnisë, u gjendej afër miqve që vinin, qoftë
si musafirë, qoftë me punë zyrtare, nëpunësore, mësuesiee por edhe e
ushtarakëve. Ishte i lidhur miqësisht nëpërmjet nënprefektit të Suharekës edhe
me prefektin e Prizrenit dhe së andejmi kishte fjalën kryesore në zgjedhjen e
kryepleqve nëpër katunde të Suharekës e më gjerë. Më kujtohet që e informonte
babën në biiseda të lira pë figura të njohura e të reja politiko-shoqnore e
ushtarake, por edhe për një kryesekretar toskë, shumë të zotin, i
cili quhej Niko Lafe që punonte në zyren e Prefektit të
Prizrenit, i cili paska ardhë edhe në Suhaekë dhe i paska mësue qysh duhet me
mbajtë evidencat etj. Po i kishte lënë përshtypje që pasi kryen punë, u thotë,
"tani po iki", në vend "tash po shkoj". Baba
qeshi dhe u shpreh: Nuk asht mirë me i lane me na ikë toska pa e ndjek kush,
se po get se po i përzamë na?
E shtata, vetë Ali Meta deri në fund ka
ndihmuar gjermanët. Sipas tij ishin ma të rreptë se italianët. Ata bile
mamirë se itlianët ata na kthyen, mbarë, na i bashkuen viset, na rriten si shte
te na armatosen.Po tash po shkojnë, prej nesh nuk duhet me pasë kurrnjë
të keqe. Nuk di prej kah ai merrte urdhna e informata, por di vetëm
kaq që Tahir Kolgjinin e lavdonte si burrë lumjan, burrë bese e burrë fjale. Si
në besë i paska thane se për interese të kombit, Shqipnisë e Kosovës, qenka
detyrue me hangër mish breshke italiane e mish sorre gjermane, jo pse
nuk ka pasë mundësi me pasë mish kënduesi e mish kingji në sofër.
E teta, më kujtohet që Ali Meta, i
fliste për tri mendje të parisë shqiptare, pas ikjes së Ahmet Zogut. Tash po e
kuptoj se cilat ishin ato tri grupe mendjesh, me të cilat do të
ballafaqohet konkretisht Kosova në Shqipni pas shpartallimit të Kralevinës
Jugosllave (1941-1944), mendje këto me të cilat u veprua gjatë LDB dhe në
parim nuk ishin punë pa mend:
Së pari, përmenden mendjet e atyre që parabashkëpunuan
me fuqitë e Boshtit me Musolinin, si Mustafa Kruja, Tahir Kolgjini, Ernest
Koliqi e nga Kosova Ilaz Agushi e të tjerë ndërkohë ku bashkë me miq itaian e
gjerman krijuan Shqipninë e Madhe, ashtu njëherazi
bashkëpunuan edhe me Hitlerin, qeverinë e tij. si Ekrem Libohova Anton
Arapi, Rexhep Mitrovica, Xhafer Deva, dhe e rtavijëzuan Shqipninë
Etnike, sepse pa fuqitë e Boshtit, ishte e pamundur me i prishë kufijtë e
armiqve që kishin pushtuar më parë tokat shqiptare rreth Shqiprisë si Ksova e Çameria
dhe ky y akt bashkimi u përkrah nga mbarë populli shqiptar, nga mija
intelektualë, ngase vërtete nuk u bë asnjë padrejtësi as ndaj popujvetë
Serbi-Jugosllavisë, as atij grek, andaj u përkrah edhe nga mija intelektualë
shqiptarë, të cilët më së mirë e përfaqësojnë 100 vargjet e 25 strofave
te poezisë së Asdrenit "Shqipria e Madhe," ku
përshëndet në emër t[ë Shqiprisë Mëmë frymëzuaranë ato qaste
nga anga ai akt me titull, ku përshendek në emër të Shqiprisë
mëmë, përshëndet Kosovën dhe Çamerinë. Kosovën
e quan motër mike, ndërsa Çamerinë, bijë,
vajzë e dëshiruar dhe pasi shpreh gëzimin ngase
U bë Shqipria e Madhe me ndihmën e t'
Madhit Zot
Që mundi e gjaku i dëshmorëve mos të
vejë kot
Por assesi nuk harron:
U qofshim falë dy kombeve që për ne
derdhën gjak bujar
Kurorë nderi plot Shkëlqim për çdo
luftar.
Ndërkaq:
Ushtrive të lavdishme Mike e Mbrojtare
Nderimet e Mirënjohjet tona Shqiptare.
Dhe vërtet, këto toka jo vetëm iu
bashkuan Shqipnisë, por me hapjen e shkollave shqipe dhe me aplikimin e
administratës shqipe përforecuan identiteti e vet kombëtar,
edhe pse nën regjimin shteteve nazo-fashiste.
Së dyti, kemi të bëjmë po me
nacionalisatë të njohur të shkolluar, politi/kisht pro Aleancës perëndimorë,
nuk ishin të lidhur aq me pushtuesit italian as ata gjerman, mirëpo nuk mund të
vepronin si kërkonin e Aleatët pa dhënë kurrnjë premtim për njohjen bashkimi
kombëtartë Shqiponisë Etnike, andaj nuk mund të luftonin dhe të asgjësonin
forcat e Boshti, "tash për tash" (Mehdi Feashëri),
sepse nuk nuk mund të luftonin italianët që në realitet vdisnin për krijimin
e Shqipnisë së Madhe, madje aq vullnetshas gjermanët, të cilët
bashkonin apo ndihmonin krijimin e Shqpnisë Etnike, që
ishte Shqipni normale. Gjithsesi këta nacionalistë
deologjikisht por jo hë për hë ushtarakisht me Aleancën Perëndimore. Më
këtë mendje ishin kryesishst ballistëtët, zogistët, kryezinjtë, protopapët,
bajraktarët, buletinët dhe sidomos në Kosovë u shpik nga nevoja më vonë NDSH-ja
e "Besa"që , mendonin se aleatët do t'i përkrahnin pasi këta
ishin kundër ndikimit rus, kundër ideologjisë komuniste, mirëpo në
njëfarë mënyre u gënjyen, sepse në atë në kohë lufte Aleatët perëndimorë e
shikonin interesin e ngushtë ata kon statuan se në Jugosllvi e Shqipri
ishin më e oprganizuar në luftë kundër Boshtit lëvizja nacional çlirimtare e
drejtuara nga komunisët, prfandaj e ndihmuab atë.
Së treti, në këtë kontekst pra
komunistët, shqiptar dolën më të organizuiar, të cilëtt edhe pse
ideologjikisht nuk mund të thuhet se ishin të gjithë të tillë si proserbë e
prorusë, megjithatë vepruan sipas udhëzimeve të Kominternes ruse, ata bënën
edhe luftë për shlirim nga nga regjimi nazo-fashist, por edhe luftë
klasore kundër sistemit kapitalist. Në të vërtetë komunistët dinin të bënin
edhe politikë e propagandë jo aq pa mend, ngase veten e quajtën nacional
çlirimtarë, bënin Luftë nacional-çlirimtare dhe kështu
joshnin atdhetarët, patrotët ë e vërtetë, andaj edhe merrnin ndihmë nga Aleatët
perëndimorë. Edhe ata ishin për çlirmin e bashkimin e bashkimin e Shqiptarëve,
por nën drejtimin e tyre jo të nacionalistëve (zofashistë !) Së këtejmi kur
nacional-çlirimtarët (komunistë) shqiptarë sipas Kumuntermës, u lidhën me "nacionalçlirimtarët
jugosllavë,,dashje e pa dashje tërthuruan vetveten, ngase për çlirimin e
shqiptarëve të robëruar në Kralevinën Jugosllatve tani që duhej t'i
bashkoheshin Shqiprisë, tani duhej pyetur shokët e armëve, partizanët
jugosllavë (serbo-malazezo-maqedonë), edhe pse klishin një shpres-pohim të
tillë si ogur të mbarë kishin një Rezolutë të komunternit të
hedhura më parë që demaskonte Kralevinën Jugosllave për mohimin e të drejtate
nacionale të shqiptarëve, kurse nga Aëeatët perëndimorë asnjë lëvizje nuk
e ka përmendur nd përmirësimin e kësaj padrejtësi ndaj e
shqiptarëve, pos kryefashistit Benito Musolinit që momentalisht komunistëtë e
kishin armik, Në të vërtetë, veç pohimit të Kominternës, komunistët kishin edhe
premtimin e Titos, pastaj e përforcuan sipas tyre në Konferencën e
Bujanit. Njëherazi komunistët ishin të verbuar me ideologjinë e Luftës Klasore,
por njëherazi komunistët e kishin të qartrë synimin luftën klasorë, andaj
fatkeqësisht të verbuar nga kjo kjo ideologji vbranë tshin atdhetarët më kulmor
nacionalistë shqiptar që punuan për Shqipnionë. Etnike, pa u bë kurrnjë të keqe
fqinjve. Kështu Ilaz Agushi u vra në Tiranë nga forcat komuniste kosovare,
ndërsa Anton Arapi, nga regjim-shteti i komuniastëve të Shqiprisë
enveriste. Nacionsalistet e tjerë, ai që mundi iku në Perëndim, jashtë
nga Shqipnia e Kosova dhe u dorëzuan tek forcat perëndimore, jo te Rusia. Në
anën tjetër enverhoxhistët e fadilistët, ndërsa ende ishin jo plotësishst të
zhgënjyer me Titon, këtë premtin që Kosova do të jetë pjesë e Shqiprisë
Socialiste i dhanë edhe NDSH-istëve kosovarë dhe kështu si duket mashtruan
veten, luftëtarët e vërtetë dhe popullin e Kosovës.
Përmbyllje
Mund të konstatojmë në përmbyllje që
paria shqiptare, nacionalistët promusolinianë, ata probitlerianë, por
edhe ata komunistë protitistë, jo pse nuk ditën, po pse nuk mujtën me ia ruajtë
të drejtat e fituara për bashkim gjatë Luftës së Dytë Botërore , sepse dy
hoxhët komunistë Enveri e Fadili qenë mashtruar rrastë. jo aq nga doktrina sa
nga shokët serbopravoslavo- tito-rankoviqistë.
Ideologjia e përbashkët me jugosllavët
më me përvojë e të rrafinuar i la liderët shjqiptarë me gishta në gojë, pa qenë
të zotët as me i shpëtue disa nga plojat e kryera nga partizano-çetnikët e
Drazha Mihajloviqit në Kosovë, po edhe në Shqipëri e kudo në viset shqiptare,
të cilët Kral Petri II nga Anglia i detyruar nga Çerçilli. i urdhëroi të
kalonin si ushtare të Tito-Rankoviqit, andaj të tillët në kontaktet me
shqiptarët shfrytëzuan mësimet e vetë Drazhës e të Pravosllaves, po tash nën
ombrellën e partizanëve të Titos.
Mbase e vetmën punë të mirë që munden
me bë envero-fadilistët ishte ndihma që u dhanë jugosllavëve që t'i ripushtonin
me qetë e lehtë të gjitha viset shqiptare në Jugosllavio me Kosovën.Themi më
qetë e lehtë në krahasim më atë që ndodhi me shqiptarët në Greqi. Pikërisht
rreth ripushtimit të Kosovës nga serbojugosllavët e kamufluar si komunistë që
kaloi here relativisht qetë e hrë jo dhe aq zgjati 55 vjet do të bëjmë fjalë në
pjesën vazhduese të këtij punimi.