Mendime
Fadil Sahiti: Qytetari i mirë kundrejt njeriut të mirë
E shtune, 02.11.2024, 06:53 PM
QYTETARI I MIRË vs NJERIUT TË MIRË
Nga
Fadil Sahiti
Shpesh
mendohet se të jesh qytetar i mirë është njësoj si të jesh njeri i mirë. Ky
është një debat shumë i vjetër, që daton që nga koha e Aristotelit. Qytetari i
mirë është 'në lidhje' me shtetin, me një regjim specifik. Çdo gjë është në
rregull përderisa i përshtatet shtetit tim. Njeriu i mirë është ndryshe. Për
të, e mirë është vetëm ajo që është e mirë kudo, thjesht, jo sepse është e
imja.
Qytetari
i mirë është patriot; valorizon ligjet e shtetit të vetë dhe ky është standardi
kryesor. Një pikëpamje e tillë e virtytit qytetar bie ndesh me virtytin e një
qytetari të mirë të një regjimi apo shteti tjetër. Ta zëmë, sot duket e
pamundur të ketë simetri mes një qytetari të mirë kosovar dhe një qytetari të
mirë serb.
Sokrati
thoshte se vetëm i mençuri mund të jetë i mirë – ai e barazoi diturinë me
mirësinë. Dhe, njeriu i mirë ka diçka filozofike në vetëdijen dhe formimin e
vetë, thoshte ai. Për shkak të mendësisë filozofike, njeriu i mirë mund të
ndihet 'rehat' dhe plotësisht në 'shtëpi' vetëm nëse jeton në regjimin më të
mirë politik.
Por,
regjimi më i mirë mishëron një paradoks suprem. Ai është superior ndaj të
gjitha regjimeve aktuale. Fatkeqësisht, ky lloj regjimi nuk ka ekzistencë
konkrete, pothuajse askund.
Mungesa
e regjimit më të mirë e bën të vështirë që një njeri i mirë (një dijetar,
intelektual, filozof...) të jetë edhe qytetar i mirë i një regjimi të caktuar.
Njeriu i mirë nuk mund të jetë kurrë lojal ndaj askujt dhe asgjëje, përveç asaj
që është e mirë dhe me vlerë, jo vetëm për të dhe për kombin e tij, por ajo që
është e mirë dhe me vlerë kudo dhe për këdo.