Kulturë
Ilir Muharremi: Sislej Xhafa dhe Seminari
E merkure, 07.08.2024, 06:47 PM
Sislej Xhafa dhe Seminari
Nga Ilir Muharremi,
kritik i artit
Veprat flasin, por
edhe artistët flasin. “Kur vepra e hap gojën, autori duhet ta mbyllë”, shkruan Friedrich
Nietzsche. Vepra sot nuk është avokate e mirë e vetes, aleanca e autorit me
veprën kërkon një fuqi mirëkuptimi, zelli dhe ndihmë nga filozofët. Stili i stërholluar,
kuptimi, pyetjet, arsyet, shpjegimet, metaforat, nuk kapen lehtë nga çdo
mendje, ose nuk dëgjohet kthjellët ndonëse edhe nga veshët e stërholluar. Sot
vepra kërkon llafazanërinë sepse përvetësohet lëvizshmëria dhe kthjelltësia.
Pastaj shpjegohet solemniteti i cili ngjallë pamjen si pasojë e cilësisë së
vullnetit të lirë të artistit që brenda ka qëllim serioz artistik.
Vepra artistike të
triumfojë, duhet ta vrasë heshtjen në vete, gjuha e stërholluar me imazhe përshkruese
fuqizon avokatorin që përkthen emocionet, dukjen, qëllimin gjithmonë duke e
objektivizuar brenda rrethanave aktuale. Artisti Sislej Xhafa, këtë vit me 22
gusht është i ftuar në Seminarin Ndërkombëtar
për Gjuhën, Letërsinë dhe Kulturën Shqiptare. Në Seminar, do të flasë për temën
“???? ??????? ??? ?????”.
Gjest i qëlluar, ndonëse edhe pak i vonuar që Xhafa të jetë prezent në
seminar. “Me veprat e mia unë nuk provokoj. Provokim është indiferenca,
heshtja, dhuna, padrejtësia sociale, papunësia, paaftësia politike dhe mungesa
e vizionit, mediokriteti, korrupsioni, emigrimi, e shumë paaftësi në fushat e
tjera e të rëndësishme. Këto janë provokime reale dhe janë fakte. Arti im është
i ëmbël dhe unë jam i pafajshëm.” Thotë Xhafa në një intervistë.
Kontributi i Xhafës në Seminar:
1.
Të
promovoj idetë e reja për veprat e reja
2.
Retrospektivë
e disa veprave
3.
Krahasimi
i artit kosovar me atë botëror
4.
A
është gjithçka art
5.
Politika
dhe arti
6.
A
po krijohet një lëvizje e re e artit në botë?
7.
A
është gjithçka më ndryshe sot art?
8.
Arti
bashkëkohor
9.
Arti
si rezistencë
10. A duhet artisti të jetë i vetëdijshëm
për atë që e bën?
Disa nga veprat e Xhafës:
Një prej veprave të
para që e bënë të njohur Sislej Xhafën ishte “Pavijoni Klandestin Shqiptar”
(1997) të cilën e ekspozoi në Bienalen në Venedik – ndonëse nuk ishte i ftuar.
Një pompë e benzinës,
një ombrellë, një karrikues paneli diellor, një telefon mobil, një punëtor i
paguar, janë vepër arti e artistit Sislej Xhafa që u ekspozua si pjesë e
Bienalit Manifesta 14. “Froste Pocked”, titullohet vepra që është një
antimonumental, një objekt komercial, aspak artistik, mirëpo nga i cili është i
varur produkti, lëvizja, forca, madje edhe mbijetesa, ka qëndruar stoik brenda Memorialit të Luftës Nacional
Çlirimtare në Prishtinë që është ngjitur me varrin e presidentit Ibrahim
Rugova, veprimtarit Adem Demaçi dhe disa varre të dëshmorëve të Luftës së
fundit në Kosovë.
Barka 2011”, e cila
është e mbaruar me këpucë grash, fëmijësh, e burrash, rrëfen për gjurmët e
refugjatëve Sirianë të cilat ende nuk mbarojnë. Këpucët janë të ngjitura dhe
krijojnë një barkë të madhe si simbol i barkës e cila përdorej për arratisje
nga sirianët. Nëse futesh në barkë, ndjenë aromën e këpucëve e cila t’i kujton
klithmat dhe vuajtjet, ose tragjeditë e atij populli që ngjasojnë me popullin
tonë Kosovar gjatë lutës 1998-99. Këpucët përdoren më shumë si dëshmi të cilët
janë të baltosura.
Në vitin 2017 artisti
Sislej Xhafa u prezantua në Bienalen e Venecias me një ekspozitë të fuqishme që
ngërthente fuqinë, shkatërrimin dhe vuajtjen që e ka kaluar Kosova gjatë luftës
së fundit. A u dallua Xhafa? Natyrisht dhe gjithmonë është provokativ dhe
ngritë problemet politike dhe historike të një vendi. “Lost and Found”
titullohej vepra e tij që trajtonte luftën dhe dhunën dhe njerëzit e zhdukur në
luftën e fundit të cilët edhe sot mungojnë. Këtë dhimbje e vuan gjithë Kosova
dhe Xhafa e nënvizoj përmes zërit të tij
protestues me kërkim të drejtësisë duke e treguar se artit i takon ta trajtojë
këtë temë. Ai kërkon paqen këtu sepse donë ta zgjidh problemin ( në kërkim të
zbardhjes për njerëzit e zhdukur) ende e dëgjoj atë zërin e Xhafës “Ndaluni!”
Vuajtja e këtyre njerëzve duhet të pushojë. Ujërat e epifanisë dhe pagëzimit
duhet t’i japin shqiptarëve të stërmunduar paqen, gëzimin dhe lumturinë e
munguar.
Polemikat, kureshtjet
u vërshuan qysh në vitin 2003, kur artisti Xhafa me veprën “Padre Pio” u shfaq
në ekspozitën “The Nature of Art” në San
Lorenzello. Kjo vepër bëhet provokuese ngase në thelb prekë fenë dhe figurën
paksa të karikuar të Pios. Artsiti
tregon guxim, zell, karakter të fortë, një kritikë të gjykimit dhe mesazhi
adresohet tek shenjtorët të cilët gjithnjë ruajnë, kontribuojnë marrëdhënie me
realitetin, dhe kjo njerëzve ua zbukuron jetën. Tjetër çka e karakterizon këtë
vepër gjigante është se kur mungon kreativiteti në politikë, ekonomi, dominon
papunësia, andaj oferta më e mirë është e turizmit religjioz. Shikuesi pa
hezitim mund të futet në kokën e Pios dhe të vështroj botën, ashtu si e ka
vështruar Pio, ky është një element tjetër që e faktorizon këtë vepër
madhështore. Religjioni ende mbetet pyetja dhe përgjigja më e madhe në globin
tonë.
Në vitin 2018 u hap
ekspozita personale e Sislej Xhafës në Galerinë Kombëtare. Stalla e lopëve në
hyrje të Galerisë. Aty qëndruan disa muaj lopët e mbyllura në një nxehtësi të
madhe. Pse të mbyllura e jo të lira nëpër Galeri ose pranë Galerisë, apo të
shëtisin nëpër dhoma. Ndoshta është dashur kjo të jetë sepse i kemi harruar
lopët ato të cilat i kemi mjelë çdo
mëngjes për të prodhuar qumësht të cilin e kemi vluar. Xhafa na kthen në kohë,
ndjejmë erën e tyre, bajgat, mushkonjat, dhe këto bëhen të padurueshme e dikur
ishin të durueshme. A ishte si ide e qëlluar kjo? Lopët e harruara në qendër të
Prishtinës, afër institucioneve më të vlefshme si Fakultete, Biblioteka,
Galeria. Por, lopa nuk e provokon këtë dije, lopa bën një kthim në kohë. Aty
ishin tetë lopë të izoluara. Pse numri tetë? Simbolika e numrit tetë është kjo:
Njerëzit e fuqishëm dhe të suksesshëm preferojnë 8-ën. Ajo lidhet me Uranin, i
cili i bën njerëzit më materialistë dhe të dhënë pas punës. A e kishte renditur
në këtë kuptim Xhafa? Nuk e besoj. Ideja është analizuar mirë, edhe nëse
kalimtarët do të kalojnë pranë Galerisë të cilët ndjejnë erën e lopëve. Krejt
është një kujtim, thirrje, rilindje e asaj të moçmes. Kjo nxiti reagime dhe të
gjitha qenë të kota. Protestuan si shenjë revolte ndaj trajtimit të keq të
kafshëve. Protestuesit mbanin në duar Hamburger i cili përmban mish të lopës,
dhe përgjigja e Xhafes ishte : ““Unë jam vegjetarian. Ju dua pa e ditur”. A
krahasohej lopa me njeriun në ekspozitën e Xhafës? Nëse do ta bënte një
krahasim të tillë do ta fyente lopën sepse ajo është e pafajshme.
Përveç prezantimeve
në Seminar do të ishte mirë të ketë debat për veprat e Xhafës.