Kulturë » Mërkuri
Timo Mërkuri: Një Odise sui generis ky i Niko Kacalidhës
E merkure, 31.07.2024, 06:58 PM
NJË ODISE SUI GENERIS KY I NIKO KACALIDHËS
Nga
Timo Mërkuri
Poezia
"Odisea" e Niko Kacalidhës është një tribut poetik për heronjtë
homerikë dhe një reflektim i thellë i udhëtimit shpirtëror të individit.
Kacalidha, i ndikuar qysh në fëmijëri nga rrëfimet e gjyshes për Odiseun, sjell
një ndjeshmëri të veçantë dhe një lidhje personale me këtë hero. Kacalidha fëmijë
te Odiseja shihte gjyshin e tij emigrant shumëvjeçar në Amerikë,Penelopa në
sytë e tij ishte gjyshja që e priste të kthehej në shtëpi dhe
Itaka ishte Leshnica, ku ja vlente të
kthehe-she, qoftë edhe vetëm për të vdekur aty. Prandaj është kaq e ngrohtë poezia
e Kacalidhës, se burron nga shpirti “fëminor” i tij dhe nuk është një fotografim
i jashtëm. Dhe dihet që poetët janë fëmijë të përjetshëm. Për Kacalidhën poet
ndryshon raporti, Odiseu nuk është thjesht një figurë mitologjike, por është
simbol i përjetshëm i sfidave, vuajtjeve dhe qëndrueshmërisë njerëzore.
Fakti
që Kacalidha ka shkruar pesë poezi për Odisenë tregon sa i rëndësishëm është ky
hero homerik për atë. Përmes këtyre poezive, ai eksploron aspekte të ndryshme
të jetës dhe udhëtimit të Odiseut, duke krijuar një portret të plotë të heroit
mitologjik. Në poezinë "Odisea," Kacalidha sjell në pah dhembshurinë
dhe vuajtjet e Odiseut, duke e portretizuar si një njeri të lodhur nga vuajtjet
dhe lufta, por të vendosur për t'u kthyer në shtëpi. Vargjet:
"Unë, Odiseu mbi
një gur, përballë Itakës sime.
Edhe trapi i gdhendur,
lidhur në një rrënjë ulliri.
shfaqin
një moment të qetë por të tensionuar, ku Odiseu ndodhet “përballë Itakës”, por ende vazhdon të përballet me sfida dhe
rreziqe, ku, siç shprehet:
” Qindra Skila në
mugëtirë ulërijnë të tërbuara.
Përditë duke shqyer dhe
një copë prej së treturës
klamides sime.
Gjë
që tregon përvojën njerëzore të vazhdimit të luftës për të arritur qëllimin,
pavarësisht pengesave që dalin përpara.
Duhet
të theksojmë se poezia "Odisea" e Kacalidhës është një vepër e
fuqishme që kombinon elemente të mitologjisë me ndjeshmërinë dhe perceptimet moderne
, sa personale në të njëjtën kohë aq dhe
universale. Kjo poezi, së bashku me të tjerat për Odisenë dhe heronjtë homerikë,
përbën një pjesë të rëndësishme të kontributit të Kacalidhës në poezinë shqipe
dhe një lidhje të veçantë me traditën poetike europiane.
I-
Portretizmi i Homerit për Odisenë bëhet në dy
etapa, së pari te”Iliada” ai portretizohet si një luftëtar i mençur dhe
i urtë, i cili përdor më shumë zgjuarsinë dhe diplomacinë sesa forcën fizike
për të zgjidhur problemet. Ky portret i tij shfaqet në mënyrë të përsëritur në
gjithë poemën epike. Kështu në Këngën II, vargjet Homeri tregojnë aftësitë e
Odisesë në oratori dhe urtësinë e tij : "I
mençur, i ditur, mendjeprehtë, në këshilla ishte,/aq sa asnjë për të mos gabuar s’kishte shokë./Me fjalë të ëmbla e të drejta bindi ushtarët."dhe më poshtë me
vargjet :”U nis i mençuri Odise, i barabartë me Perënditë”, për të vazhduar në
Këngën XIX, të shfaqë zgjuarsinë dhe mençurinë e tij gjatë mbledhjeve të
këshillit:"I mençur, i urtë ishte Odiseu,
që fjalë të mëdha s’thosh".
Pra
shohim se, Homeri e portretizon Odisenë si një njeri që zotëron urtësi,
diplomaci dhe aftësi të jashtëzakonshme oratorie e këshilluese dhe nuk shquhet
për forcë fizike, si Akili apo Ajaksi. Realisht Homeri nuk e paraqet Odisenë në
asnjë skenë të përgjakëshme në Trojë, ndonëse ai, si komandant sigurisht ka
marrë pjesë në beteja, por e rëndësishme është se ai shfaqet në Trojë më shumë
në përkujdesjen për ushtarët si te kënga XIX ku këshillon Akilin për ushqimin e
ushtarëve se: “Njerëzit e ngopur luftojnë
më mirë kundër armiqve”. Nga kjo tërheqim përfundimin se edhe Kalin e Trojës
ai e ndërtoi jo thjeshtë për të pushtuar Trojën por më shumë për ti dhënë fund
luftës, e cila kishte shkaktuar dëme të shumta ndër ushtarët e aleancës
rrethuese. Pra kemi portretin e një strategu të aftë, gjakftohtë e largpamës,
plot përkujdesje për ushtarët, sigurisht pse ata ishin forcë luftarake dhe
siguronin fitoren me gjithë fitimet materiale që rridhnin prej saj.
Ndërsa
në "Odisea", Homeri e portretizuar si një hero kompleks dhe shumëdime-nsional
pasi ndriçon cilësi të shumta të karakterit përmes ngjarjeve të ndryshme
që kalon gjatë udhëtimit për t'u kthyer
në Itakë.
1.Një
nga cilësitë kryesore të Odiseut është mençuria dhe zgjuarsia e tij. Ai është i
njohur për aftësinë për të përdorur mendjen për të dalë nga situatat e vështira
psh skena kur arrin të mashtrojë Polifemin, ciklopin gjigant, (Kënga e 9-të),
ku, ju prezantua si “Askushi” dhe ai i thotë se “Ty do të ha të fundit”, por
ndërkohë kur pas verbimit kërkoi ndihmën e ciklopëve të tjerë dhe ata e pyetën
se kush ja bëri këtë të keqe, përgjigja e tij: “Askushi” i zemëroi dhe u
larguan pa e ndihmuar
2.Odiseu
i Homerit nuk është vetëm një njeri i zgjuar, por dhe një luftëtar trim dhe i
fuqishëm. Në shumë raste, ai duhet të përballet me rreziqe fizikisht, psh në
skenën kur lufton me pretenduesit që kanë pushtuar shtëpinë e tij, Odiseu
tregon forcën dhe aftësitë luftarake të tij duke dalur fitimtar mbi pretendentët
(Kënga e 22-të).
3.Ai
është një udhëheqës i përkushtuar e besnik ndaj luftëtarëve të tij, gjithmonë
përpiqet të bëjë më e mirën për ata. Një shembull i kësaj është kur përpiqet të
shpëtojë shokët nga sirenat (Kënga e 12-të) dhe urdhëroi që ata të mbyllnin
veshët me dyll: “ për të mos dëgjuar këngën joshëse të sirenave”.
4.Pavarësisht
se mbret Odiseu është një hero që përjeton emocione e dhembshuri për njerëzit e
tij. Kjo është e dukshme në marrëdhënien me Penelopën dhe Tele-makun, të cilët
dëshiron të ribashkojë në një familje pas viteve të ndarjes. Një skenë prekëse
është kur më në fund takon Penelopën pas shumë vitesh larg shtëpisë (Kënga e
23-të):
5.Odiseu
është simbol i qëndrueshmërisë ndaj sfidave e vështirësive me të cilat ai
përballet. Qëndresa e tij nuk është vetëm fizike, por dhe mendore e shpirtëro-re.
Në skenën ku përballet me Skilën dhe Karibdën (Kënga e 12-të), ai tregon
aftësinë për të mbajtur mendjen të qetë dhe të përqendruar për të
mbijetuar, kur me zemër të guximshme e
vendosmëri, e drejtoi anijen mes rreziqeve të dyfishta, duke shmangur goditjen
nga Skilën dhe Karibdën.
II-Thamë
më sipër se Homëri në “Iliadë”nuk e vendos Odisenë gjatë luftës së Trojës në
asnjë skenë të përgjakëshme, por te “Odisea” ai gjendet në mes të një skene të
tillë, madjeai është shkaktari i një gjakderdhjeje jo plotësisht të justifi-kueshme.
Vrasja e pretenduesve të Penelopës nga Odiseu është një nga skenat më të
përgjakshme dhe më të diskutueshme të epikës homerike. Kjo skenë tregon një anë
tjetër të karakterit të Odiseut, ku shfaqet një ndryshim i madh nga portreti i
tij i zakonshëm si një hero mendjemprehtë dhe i dhembshur. Ky ndryshim total
mund të gjykohet, justifikohet dhe interpretohet në disa mënyra.
1.Një
nga arsyet kryesore për këtë veprim ekstrem mund të jetë drejtësia dhe
hakmarrja. Pretenduesit i kishin pushtuar shtëpinë, kishin shkatërruar pasurinë dhe i kishin rrezikuar sigurinë e
familjes. Në atë kontekst, Odiseu ndjen se si kryefamiljar (dhe mbret)duhet të
rivendosë rendin dhe drejtësinë në shtëpi, duke ndëshkuar mtonjësit
ashpërsishte. Janë legjendare vargjet e kësaj skene: "Atëherë, Odiseu i tha Telemakut: 'Mos lër asnjë të ikë, mos lër asnjë
të shpëtojë.'"
2.Veprimi
i Odiseut mund të interpretohet edhe si një përpjekje për të rivendosur
autoritetin dhe rendin në shtëpi dhe në mbretërinë e tij. Pretenduesit
përfaqëso-jnë kaosin dhe anarkinë, dhe Odiseu, si mbreti i ligjshëm, duhet të
vendosë rendin dhe disiplinën.
3.Një
tjetër interpretim i këtij ndryshimi në karakterin e Odiseut është se ai ka
kaluar përmes vuajtjeve dhe sfidave të shumta gjatë udhëtimit dhjetëvjeçar dhe
këto vuajtje si dhe humbja e shokëve kanë ndryshuar natyrën e tij, e kanë bërë
më të ashpër dhe më pak të mëshirshëm ndaj armiqve. Pra pas viteve të mundimit
dhe sfidave të pafundme, zemra e Odiseut është forcuar dhe ngurtë-suar.
4.Nga
një perspektivë etike, veprimi i Odiseut mund të shihet si i diskutueshëm.
Megjithëse ai ka arsye për të ndëshkuar pretenduesit, brutaliteti i veprimit të
tij ngre pyetje për moralitetin e hakmarrjes dhe ashpërsinë e përmasën e
dënimit që ai jep. Ky akt tregon kontradiktat e thella në natyrën njerëzore dhe
kompleksi-tetin e drejtësisë dhe kulturën e kohës në të cilën ndodh ngjarja.
Përmes kësaj skene Homeri na afron një pamje të plotë dhe të shumanëshme të
portretit të Odiseut, duke e bërë atë një figure sa të pasur aq dhe të diskutueshme në letërsi-në botërore.
Megjithëatë të mos harrojmë se si rastësisht
pas hakmarrjes mbi pretendentët, në poemë përmendet fakti se Odisea e kishte
krevatin të gdhendur në trungun e një ulliri qindravjeçar, që, duke kujtuar se ulliri simbolizon paqen, edhe
Odisea erdhi të jetonte në paqe në Itakë, por lufta ju imponua në shtëpinë e tij.
III-Portreti
i Odiseut është një nga më të pasurit dhe të shumëanshëme në letërsi-në botërore,
ku ai shfaqet në pozicione të ndryshme
nga autorë të ndryshëm, në periudha të ndryshme. Sigurisht që duke përzgjedhur
autorët japim disa nga portretizimet më të njohura të Odiseut, (veç “Iliada”
dhe “Odisea” të Homerit):
1.Sofokliu
(497-406 p.e.s.) në tragjedinë e tij "Ajaksi" ( “Ajax”shek.V p.e.s.)
e shfaq Odiseun si një diplomat dhe strateg të mençur, në kontrast me Ajaksin,
i cili është impulsiv dhe i dhunshëm.
2.Virgjili
(70-19 p.e.s.) në veprën e njohur "Eneida" (shek.I p.e.s.) Odiseun e
paraqet me një ngjyrim negativ si rival i Eneut dhe si person mashtrues i
pabesë, madje janë të famëshme vargjet: "Shikoni, prapa tij qëndron Uliksi
i pabesë" (Libri 2, vargu 164).
3.Dantja
Aligeri (1265-1321) te vepra madhore "Komedia Hyjnore" ( 1308-1320) e
vendos Odiseun në rrethin e tetë të Ferrit për mashtruesit,i dënuar për
dëshirën e pashuar për dije dhe aventurë.
4.Alfred,
Lord Tennyson (1809–1892) një poet britanik shkruan poemën "Ulysses"
(1833) një version të heroit të Homerit, një Odise i plakur që ndjen nevojën dhe
dëshirën për aventura dhe eksplorime të reja në pleqëri, pas kthimit në Itakë,
duke e shfaqur si aventurierizëm udhëtimin e famshëm të heroit homërik.
5.Kostandin
Kavafis(1863-1933)poet grek. Poezia e tij “Itaka” (1911) është një reflektim
filozofik mbi udhëtimin e jetës dhe rëndësinë e qëllimeve të larta. Duke përdorur
metaforën, ai thekson se vetë udhëtimi është më i rëndësishëm se sa mbritja: "Kur
nisesh për në Itakë/ lutu që rruga jote të jetë e gjatë,/plot aventura, plot
njohuri/ Lestrogotët, Cikllopët, Poseidonët e zemëruar/ nuk do gjesh në rrugën
tënde/në qoftë se mendimet e tua mbeten të larta."
5.James
Joyce (1882-1941) në veprën e tij
"Ulysses" (1922) modernizon epikën e Homerit duke ndjek një ditë nga
jeta e personazhit Leopold Bloom në Dublin, pikërisht ditën e 16 qershorit
1904. I njohur për përdorimin e teknikës së rrjedhjes së ndërgjegjes dhe për përshkrimet
komplekse të jetës së personazheve,ai eksplo- ron mendimet dhe përvojat e Bllom
dhe personazheve të tjerë në udhëtimin një ditor.
5.Nikos
Kazantzakis (1883-1957) –“Odiseja: Një vijim modern” (The Odyssey: A Modern
Sequel) (1938), një poemë epike më 33.333 vargje të shkruara në 24 këngë të
ngjashme me strukturën dhe stilin e “Odisea” Homerit. Në këtë vepër Odisea
vijon udhëtimin e tij pas kthimit në Itakë në kërkim të kuptimit të jetës së
lirë nga kufizimet e egzistencës konvencionale. "Dhe kështu ai vendosi të
mos qëndronte në Itakë; ai duhej të udhëtonte përtej saj, drejt horizonteve të
reja" (Prologu, vargjet 22-24).
IV-Ajo
që na intereson në analizën tonë është portreti i “Odisesë” dhënë nga poeti Niko Kacalidha te poezia e tij
“Odisea”. Qysh në leximin e parë duket që portreti i Odiseut është i ndërlikuar
dhe shumëdimensional, pasi reflekton një udhëtim të jashtëzakonshëm fizik dhe
shpirtëror. Ky portret I Odisesë përfshin aspekte vizuale, shpirtërore, poetike
duke krijuar një figurë simbolike.
1.Vizualisht,
Odiseu shfaqet si një udhëtar i vetmuar në bregdet, i mbështetur në një gur,
përballë Itakës, gjë që nënkupton se është diku nga fundi i udhëtimit. Ky imazh
është i fuqishëm dhe i ngarkuar emocionalisht, pasi tregon një njeri që ka
kaluar nëpër sprova të pafundme dhe që ndjen peshën e udhëtimit. "Unë, Odiseu mbi një gur, përballë Itakës
sime. Edhe trapi i gdhendur, lidhur në një rrënjë ulliri," janë vargje
që e vendosin në një moment reflektimi dhe pranie fizike, të lidhur me Itakën e
tij, por ende të ndarë prej saj nga një distancë më shumë shpirtërore sesa
fizike.
2.Shpirtërisht,
Odiseu i Kacalidhës është një njeri që përjeton vuajtje dhe sfida të mëdha, por
që ruan një ndjenjë besimi të palëkundur te qëllimi dhe shpresa e tij. Ulërimat
e Skilës dhe vreri i Karibdës përfaqësojnë pengesat dhe vështirësitë që ka
kaluar, të cilat e kanë gërryer, por nuk e kanë shkatërruar. "Vrer derdhin Karibdat të nxijnë buzët e mia,"
ilustron sfidat e vazhdueshme dhe rezistencën e këmbënguljen e tij për të
mbijetuar dhe për t'u rikthyer në Itakë.
3.
Artistikisht portreti i Odiseut shfaqet si një hero modern dhe njeri që kërkon
paqen dhe rikthimin në atdhe. Kacalidha përdor një gjuhë të pasur me simbole e
metafora për të përshkruar udhëtimin e dhe dëshirën e zjarrtë për t'u kthyer në
Itakë. Poeti përdor referenca të pasura mitologjike dhe simbole për të theksuar
vuajtjet dhe goditjet që merr(Qindra
Skila në mugëtirë ulërijnë të tërbuara.)dhe triumfet e Odiseut. “Edhe trapi i gdhendur, lidhur në një rrënjë
ulliri”. janë simbole të lidhjes së fortë me shtëpinë dhe familjen, ku ulliri,
simbol i paqes dhe qëndrue-shmërisë përfaqëson shpresën dhe dëshirën për
rikthim pas një udhëtimi të gjatë dhe të vështirë. Në aspektin modernist,
Odiseu paraqitet jo vetëm si një hero i madh, por edhe si një njeri me dëshira
të thjeshta dhe thelbësore - dashuria për familjen dhe dëshira për paqe:
" Të puth Penelopën
time buzë me buzë, që të
përmbyset bota. Të puth
Telemakun që më
pret nëpër ullishtet e
atdheut."
Pasazhi
që ilustron dashurinë e thellë për Penelopën dhe Telemakun, duke treguar se,
pavarësisht aventurave dhe lavdisë, ai mbetet i përkushtuar ndaj familjes.
Simboli i ullirit dhe shamisë janë të fuqishëm në këtë kontekst, duke
përfaqësuar paqen dhe dashurinë e ndershme:
"Unë, Odiseu në një
breg, po lag shaminë time.
Unaza ime farfurin duke
praruar detet.
Tej në Itakë vetëtin dhe
zgjohet agullimi."
ku
shamia dhe unaza janë simbole të dashurisë dhe lidhjeve të pandashme që ka me
Penelopën. Këto elemente artistike theksojnë anën njerëzore të Odiseut dhe e
portretizojnë atë si një hero modern, i cili kërkon jo vetëm fitore dhe lavdi,
por se pari dashuri dhe qetësi shpirtërore duke theksuar dimensionin njerëzor
të heroit.
V-
Poezia e Kacalidhës përmban një mesazh filozofik rreth udhëtimit shpirtëror të
individit, përkushtimit ndaj vlerave të përhershme dhe qëndrueshmërisë përballë
sfidave të jetës.
1.Një
nga mesazhet kryesore: udhëtimi i jetës është plot me pengesa e sfida, por
qëllimi dhe lidhja emocionale me vendin e origjinës dhe me ata që duam na japin
forcë për të vazhduar udhëtimin drejt tyre. Këtu Odiseu përfaqëson njeriun që
përballet me vështirësi të shumta, por nuk e humb kurrë qëllimin për t'u kthyer
në shtëpi dhe për të rikthyer paqen shpirtërore:
"Të puth Penelopën
time buzë me buzë, që të përmbyset bota.
Të puth Telemakun që më
pret nëpër ullishtet e atdheut."
Këto
vargje ilustrojnë dëshirën e fortë të Odiseut për t'u kthyer në familjen e tij
për të rifituar paqen, jetën normale dhe lumturinë e humbur, duke shfaqur në
këtë mënyrë natyrën e tij njerëzore. Për të, kthimi në Itakë nuk është udhëtim
fizik, por një udhëtim shpirtëror drejt përmbushjes dhe realizimit të vlerave
më të thella të jetës së njeriut.
2.Poezia
nxjerr në pah idenë e qëndrueshmërisë dhe përkushtimit ndaj vlerave dhe
idealeve, pavarësisht nga vështirësitë me të cilat përballesh në jetë. Ky
qëndrim është i qartë pas vargjeve: "Vrer
derdhin Karibdat të nxijnë buzët e mia." ku shprehet:
“Të puth Penelopën time
buzë me buzë, që të
përmbyset bota. Të puth
Telemakun që më
pret nëpër ullishtet e
atdheut”.
pasi
për familjen e vlen çdo luftë dhe sakrificë.
3.Në
fund, mesazhi filozofik i poezisë është se pavarësisht nga rreziqet dhe vështirësitë
në jetë, qëndrueshmëria dhe përkushtimi ndaj qëllimeve tona na ndihmojnë të
arrijmë destinacionin final, shpesh më shumë emocional e shpirtë-ror se sa
fizik apo material. Kjo është tepër e dukëshme te vargjet: “Dhe kaq mjafton të kthehem mbi një dërrasë në Itakën time”, ku pohoet
se edhe një dërrasë e thjeshtë është e mjaftueshme për Odisenë që të arrijë
Itakën,dashurinë, lumturinë dhe paqen në jetën shpirtërore).
VI-
Në poezinë "Odisea" të Niko Kacalidhës, figura e Odiseut paraqitet në
një kontekst modernist, ku elementët mitologjikë ndërthuren me realitetin dhe
përje-timet bashkëkohore. Kacalidha përdor një qasje moderniste për të trajtuar
tema universale dhe për të krijuar një lidhje të thellë midis mitologjisë dhe
ndjeshmëri-së moderne.
1.Një
nga aspektet kryesore të qasjes moderniste të Kacalidhës është përdorimi i
mitologjisë për të reflektuar sfidat e jetës moderne. Odiseu, si simbol i
njeriut në kërkim të kuptimit dhe identitetit, përfaqëson udhëtimin e vështirë
të individit përmes pengesave dhe tundimeve të shumta. Vargjet "Në mes të detit, mes sirenash që këndojnë"
tregojnë se tundimet dhe sfidat që heroi përjeton janë të përjetshme dhe
universale, të njëjtat që çdo njeri has në përpjekjen për të gjetur veten dhe
qëllimin në jetë.
2.Elementët
mitologjikë si Sirenat, Skila e Karibda janë përdorur për të simboli-zuar
rreziqet dhe sfidat e kohës moderne. Kacalidha i shfaq këto figura jo vetëm si
pengesa fizike, por edhe si metafora për vështirësitë shpirtërore e emocionale
që individi përjeton në udhëtimin e tij jetësor. Vargjet "Ulërimat e Skilës dhe vreri i Karibdës" janë shprehje të
përplasjeve dhe dhimbjeve që njeriu duhet të përballo-jë, duke i dhënë një
dimension të thellë dhe kompleks udhëtimit të Odiseut.
3.Kacalidha
përdor një gjuhë të pasur dhe simbolike për të krijuar një ndjenjë rrjedhshmërie
dhe natyrshmërie në poezi. Struktura e vargjeve të lira dhe përdorimi i
figurave të fuqishme letrare e bëjnë poezinë të gjallë dhe dinamike. "Edhe
trapi i gdhendur, lidhur në një rrënjë ulliri" është një imazh i bukur
që simbolizon lidhjen e Odiseut me Itakën, një lidhje që i rreziston kohës.
4.Një
tjetër aspekt modernist është introspeksioni dhe thellësia filozofike e poe-zisë.
Odiseu i Kacalidhës është një njeri që mediton për përvojat dhe kërkon të
kuptojë thelbin e ekzistencës së tij. Vargu "Unë, Odiseu mbi një gur, përballë Itakës sime" tregon një
moment të reflektimit të thellë dhe të vetëdijes për identitetin dhe qëllimin e
tij. Kacalidha përdor këtë introspeksion për të krijuar një lidhje të ngushtë
midis lexuesit dhe Odiseut, duke e bërë udhëtimin e tij një udhëtim të
përbashkët njerëzor.
VII-
Poezia e Kacalidhës përmban elemente të rrymave moderniste, duke përfshi-rë
imagizmin, ekspresionizmin, dhe simbolizmin, reflekton një ndjeshmëri të madhe,të
thellë ndaj këtyre rrymave dhe i përdor ato për të trajtuar tema unive-rsale
për të krijuar një dialog midis të kaluarës dhe të tashmes. Rrymat moderni-ste
elementët e të cilave janë përfshirë në këtë poezi janë:
1.Imazhizmi,
një lëvizje që thekson përdorimin e imazheve të qarta dhe precize për të përçuar
emocionet dhe idetë, është i pranishëm në poezinë e Kacalidhës, me imazhe të
fuqishme dhe të detajuara për të krijuar një atmosferë të gjallë dhe të
prekshme. Vargu:"Ulërimat e Skilës
dhe vreri i Karibdës" është imazh i fuqishëm mitologjik për të përçuar
ndjenjën e frikës dhe rrezikut, duke i bërë lexuesit të ndihen sikur janë
pjesmarrës në mes të sfidave të Odiseut.
2.Ekspresionizmi,
që thekson përjetimin emocional dhe shpirtëror mbi realitetin objektiv, është
një tjetër rrymë që ndikon në poezinë e Kacalidhës, pasi është e dukshme. Poezia
eksploron ndjenjat dhe përvojat e brendshme të individit, duke përdorur një
gjuhë të fuqishme dhe të pasur me emocione. Vargu:"Unë, Odiseu mbi një gur, përballë Itakës sime" tregon një
moment introspektiv dhe një përjetim emocional të fortë, duke reflektuar gjendjen
shpirtërore të trazuar të Odiseut. Po ashtu ironia është një tjetër teknikë ekspresioniste
që Kacalidha përdor për të theksuar kontradiktat dhe absurditetet. Vargu: "Mposhte panikun, Odise, se edhe pa dyllë
veshëve do t’i kalojmë ngushticat"tregon qartazi absurditetin e situatës
përmes ironisë.
3.Simbolizmi,
është gjithashtu i dukshëm në veprën e Kacalidhës. Poeti përdor simbole
mitologjike për të eksploruar tema universale dhe për të krijuar një ndjenjë
lidhjeje midis të kaluarës dhe të tashmes. Të vargu: "Edhe trapi i gdhendur , lidhur në një rrënjë ulliri" përdor
simbolin e ullirit, një pemë e shenjtë në kulturën antike greke, për lidhjen e
Odiseut me Itakën dhe rrënjët e tij. Vargu: "Rrugëtimi i tij përmes deteve dhe tokave të huaja"mund të
interpretohet si një alegori e jetës njerëzore, me sfidat dhe pengesat që duhen
përballuar në kërkim të kuptimit dhe qëllimit të jetës.
Përmes
përdorimit të elementëve të këtyre rrymave moderniste te “Odisea”, Kacalidha
arrin të krijojë mjeshtërisht një poezi që është në të njëjtën kohë e gjallë
dhe filozofike, duke e bërë atë pjesë të rëndësishme të poezisë moderniste
shqipe dhe europiane.
VIII-
Poezia "Odisea" e Kacalidhës i kushton më tepër rëndësi natyrës
njerëzore të Odiseut, duke e paraqitur jo si një mbret, prijës dhe luftëtar,
por së pari si një bashkshort dhe baba të përkushtuar.Një portret të ndjeshëm
të Odiseut, që na lejon të shohim si nëpërmjet një xhami të pastër ndjenjat dhe
përjetimet intime.
Në
vargun"Unë, Odiseu mbi një gur,
përballë Itakës sime" shfaqet lodhja dhe përma- llimi për vendlindjen,
një moment i thellë reflektimi ky që na tregon dëshirën e tij të thellë për t'u
kthyer në shtëpi, tek ata që i do më shumë.
Vargjet
"Të puth Penelopën time buzë me
buzë, që të përmbyset bota. Të puth Telemakun që më pret nëpër ullishtet e
atdheut," na sjellin përballë dashurinë për familjen, si synim i udhëtimit
të Odiseut se për atë, kthimi në Itakë nuk është një çështje lavdie ose detyre
dhe ca më pak materiale, por një çështje shpirtërore.
Në
vargun "Unë, Odiseu në një breg, po
lag shaminë time. Unaza ime farfurin duke praruar detet," ndjehet vuajtja
shpirtërore dhe mallëngjimi. Lotët janë një shprehje e qartë e dhembjes së tij
për kohën e humbur dhe distancën nga ata që i do.
"Dhe Penelopa ime e mirë endet në anëdete.
Laerti, Telemaku im dhe tymi i shtëpisë sime," tregon qartë rëndësinë
e familjes. Penelopa, që e pret me besnikëri, Laerti dhe Telemaku që mbajnë
shpresën gjallë dhe tymi i shtëpisë, simbol i ngrohtësisë dhe stabilitetit të
shtëpisë, përbëjnë thelbin e jetës së tij.
Si
një hymn tingëllon në fund, vargu "Dhe
kaq mjafton, të kthehem mbi një dërrasë në Itakën time," varg I cili përmbledh
gjithë dëshirën e tij të thellë dhe vendosmërinë për t'u ribashkuar me
familjen. Mjafton një dërrasë e thjeshtë për të hyrë në portat e lumturisë
familjare, asgjë tjetër nuk kërkon ky heroi zulmëmadh që mundësoi mposhtjen e
Trojës së pamposhtëshme. Prandaj themi
se poezia "Odisea" e Niko Kacalidhës na paraqet Odiseun në dritën e
një njeriu që përjeton dashuri, vuajtje dhe mallëngjim. Është pikërisht kjo anë
njerëzore që e bën Odiseun një figure të përjetshme dhe të prekshme, duke e
lidhur me përvojat dhe ndjenjat universale të njerëzimit.
IX-
Vargu i fundit i poezisë "Odisea" të Niko Kacalidhës, "Dhe një dërrasë më mbeti. Dhe kaq mjafton,
të kthehem mbi një dërrasë në Itakën time," përmban një thellësi
filozofike dhe një bukuri artistike që meriton një analizë të hollësishme më
vete.
1.Filozofikisht,
ky varg përfaqëson triumfin e shpirtit njerëzor dhe qëndrueshmë-rinë e tij
përballë sfidave të jetës. Kacalidha përdor imazhin e thjeshtë të një dërrase
për të simbolizuar mbijetesën dhe vendosmërinë. Pavarësisht nga të gjitha
vështirësitë dhe humbjet, mbetet vetëm një dërrasë, por dhe kjo është e
mjaftueshme për të arritur qëllimin.
2.Në
këndvështrimin ekzistencialist, ky varg reflekton idenë se jeta është e mbushur
me sfida dhe rreziqe, por ajo që ka rëndësi është qëllimi përfundimtar dhe
përpjekja për të arritur atë. Odiseu nuk kërkon luks ose komoditet në kthimin e
tij; ai pranon realitetin dhe përqendrohet në esencën e asaj që është e
nevojshme për të arritur destinacionin e tij:"Dhe një dërrasë më mbeti. Dhe kaq mjafton ..."Ky pranim i një
minimumi të nevojshëm për të arritur një qëllim është thelbësor për filozofinë
ekzistencialiste, ku kuptimi dhe qëllimi i jetës janë krijuar nga përpjekjet
individuale dhe përvojat personale.
3.Nga
një perspektivë stoike, ky varg sigurisht nënvizon qëndrueshmërinë dhe paqen e
brendshme përballë fatkeqësive. Odiseu mbetet i fokusuar dhe i qetë,
pavarësisht nga humbjet materiale dhe sfidat që ka përballuar. Për një stoik,
është thelbësore të mbash një qëndrim të fortë dhe të paepur: "Dhe kaq mjafton, të kthehem mbi një dërrasë
në Itakën time." duke treguar se suksesi dhe lumturia nuk varen nga
rrethanat e jashtme, por nga qëndrimi dhe përkushtimi i brendshëm ndaj
qëllimeve dhe vlerave personale.
4.Artistikisht,
ky është një varg i thjeshtë, por i fuqishëm në ndërtimin e tij. Poeti përdor
gjuhën e thjeshtë dhe të qartë për të krijuar një imazh të fortë vizual dhe
emocional. Thjeshtësia e vargut pasqyron esencën e përvojës njerëzore dhe
rëndësinë e kthimit në origjinë.
5.Vargu
përmban një simbolizëm të pasur. Dërrasa është një simbol i mbijetesës dhe
shpresës, ajo përfaqëson minimumin e nevojshëm për të vazhduar përpara dhe për
të arritur qëllimin. Pavarësisht nga të gjitha sfidat dhe pengesat, kjo dërrasë
mbetet si një simbol i forcës dhe vendosmërisë së Odiseut: "Dhe një dërrasë më mbeti." Tingëllon shumë më shumë se
sa të thotë luftëtari në betejë: “Dhe një fishek më mbeti” Ky simbolizëm
përforcon idenë se forca dhe suksesi nuk varen nga sasia e burimeve, por nga
qëndrimi dhe përpjekja për të përdorur ato që kemi në dispozicion për të
arritur qëllimet tona.
6.Sigurisht
që ky varg mbart elemente të ekspresionizmit në mënyrën se si shpreh emocione
të forta dhe ndjenja përmes një imazhi të fuqishëm dhe të thjeshtë . Përdorimi
i një gjuhe të drejtpërdrejtë dhe të qartë krijon një efekt të fuqishëm
emocional, duke i lejuar lexuesit të ndjejnë peshën e përvojave të Odiseut dhe
triumfin e tij të brendshëm: "Dhe
kaq mjafton, të kthehem mbi një dërrasë në Itakën time." Pra, ky varg i
fundit i poezisë "Odisea" të Kacalidhës është një shembull i fuqishëm
i një filozofie të qëndrueshme dhe një arti të thjeshtë por të ndjeshëm. Përmes
këtij vargu, Kacalidha sjell në jetë përvojat dhe ndjenjat e Odiseut në një
mënyrë që rezonon me lexuesin dhe që përçon mesazhe filozofike dhe emocionale.
Poezia
“Odisea” e Kacalidhës shquhet për kontributin e saj të çmuar si një arritje
moderniste në poezinë bashkëkohore shqipe. Duke përdorur një ndërthurrje të
sofistikuar të mitologjisë dhe elementeve moderniste Kacalidha krijon një vepër
që rezonon thellësisht me lexuesin, ku portretizmi i ndjeshëm dhe njerëzor i
Odiseut, i shprehur me një gjuhë të pasur dhe simbolike thekson përjetimet
universal të kërkimit të paqes dhe rikthimin në familje. Kjo poezi me ndjenjën
e saj shpirtërore dhe stilin e saj artistic të avancuar, pasuron traditën
poetike shqiptare dhe e vendos atë një kontekst më të gjerë kulturor dhe
letrar, duke qenë një testament i fuqisë artistike dhe filozofike të
Kacalidhës, që e vendos atë në radhët e poetëve më të rëndësishëm të kohës
sonë.
Sarandë, më korrik 2024
Odiseu
Unë,
Odiseu mbi një gur, përballë Itakës sime.
Edhe
trapi i gdhendur, lidhur në një rrënjë ulliri.
Qindra
Skila në mugëtirë ulërijnë të tërbuara.
Përditë
duke shqyer dhe një copë prej së treturës
klamides
sime.
Unë,
Odiseu mbi një gur, përballë Itakës sime.
Vrer
derdhin Karibdat të nxijnë buzët e mia.
Të
puth Penelopën time buzë me buzë, që të
përmbyset
bota. Të puth Telemakun që më
pret
nëpër ullishtet e atdheut.
Unë,
Odiseu në një breg, po lag shaminë time.
Unaza
ime farfurin duke praruar detet.
Tej
në Itakë vetëtin dhe zgjohet agullimi.
Dhe
Penelopa ime e mirë endet në anëdete.
Laerti,
Telemaku im dhe tymi i shtëpisë sime.
Unë
Odiseu mbi një gurë. Dhe një dërrasë më
mbeti.
Dhe
kaq mjafton, të kthehem mbi një dërrasë
në
Itakën time.
f.308,