Kulturë
Fatmire Duraku: Simfonia blu
E shtune, 27.07.2024, 06:57 PM
Simfonia blu
Nga
Fatmire Duraku
Nebih Muriqi (1943-2024) është një
artist shumëplanesh i njohur për
kontributin e tij si në letërsi ashtu edhe në artet pamore. Veprat e tij shpesh
pasqyrojnë rryma të thella emocionale dhe tema kulturore, duke e bërë atë një
figurë të rëndësishme në poezinë dhe artin bashkëkohor. Ndër kontributet e tij
të shquara letrare janë përmbledhjet me poezi “Sinfonia blu”, “Gjakshkrimi” dhe
“Kariatidet”.
Simfonia Blu, 2028
"Sinfonia blu", është një libër
poetik që eksploron tema të natyrës, emocioneve dhe përvojës njerëzore përmes
imazheve të gjalla dhe gjuhës lirike. Vetë titulli sugjeron një përzierje
harmonike ngjyrash dhe tingujsh, si tregues i prejardhjes artistike të Muriqit
si piktor. Në këtë përmbledhje, ai përdor metafora që lidhen me muzikën dhe
artin pamor për të përcjellë ndjenja dhe mendime komplekse. Poezitë shpesh
thellohen në introspeksion, duke reflektuar mbi përvojat personale, duke
rezonuar gjithashtu me çështje më të gjera shoqërore.
Përdorimi i ngjyrës blu në titull mund
të simbolizojë qetësinë, trishtimin ose thellësinë - motive të zakonshme si në
poezi ashtu edhe në artet pamore. Aftësia e Muriqit për të ndërthurur këto
elemente i lejon lexuesit të angazhuar në nivele të shumta, duke vlerësuar jo
vetëm cilësitë estetike, por edhe rezonancën emocionale pas tyre.
Në këtë libër, Muriqi eksploron tema të
ndryshme si dashuria, humbja, natyra dhe identiteti. Ai përdor një gjuhë të
pasur poetike që arrin të kapë nuancat më të holla të ndjenjave njerëzore. Çdo
poezi është një udhëtim nëpër mendimet dhe emocionet e autorit, duke krijuar
një lidhje intime me lexuesin.
Stili i Nebih Muriqit karakterizohet
nga përdorimi i metaforave të fuqishme dhe imazheve vizuale që sjellin në jetë
skena nga natyra dhe përvoja personale. Ai shpesh përdor ritmin dhe tingujt për
të krijuar një atmosferë që fton lexuesin të reflektojë mbi temat që trajton.
“Sinfonia Blu” është më shumë se thjesht një koleksion poezish; ajo është një eksperiencë estetike që fton lexuesin të mendojë thellësisht mbi jetën dhe emocionet e tij. Vepra e Nebih Muriqit është një testament i fuqisë së artit për të shprehur ndjenja komplekse dhe për t’i dhënë zë asaj çka shpesh mbetet e heshtur.
Gjakshkrimi, 1996
Te “Gjakshkrimi”, trajton tema më intensive si konflikti,
identiteti dhe kujtesa historike. Ky koleksion ka të ngjarë të reflektojë mbi
historinë e trazuar të Ballkanit, duke u fokusuar veçanërisht në çështjet që
lidhen me luftën dhe pasojat e saj që mund të vijnë. Poezia e Muriqit në këtë
vëllim mund të shërbejë si një koment mbi dhunën dhe vuajtjen, duke eksploruar
gjithashtu konceptet e qëndrueshmërisë dhe shpresës.
Kontrasti i thellë mes “Sinfonia blu”
dhe “Gjakshkrimit” nxjerr në pah shkathtësinë e Muriqit si poet. Ndërsa njëra
përmbledhje i fton lexuesit në një botë të qetë të mbushur me bukuri, tjetra
përballet me realitete të ashpra. Ky dualitet tregon aftësinë e tij për të
lundruar në peizazhe të ndryshme emocionale përmes shkrimit të tij.
Kontributet e Nebih Muriqit edhe si poet edhe si piktor e pasurojnë sixhadenë kulturore të letërsisë bashkëkohore në Kosovë dhe më gjerë. Veprat e tij i ftojnë lexuesit të eksplorojnë tema të thella përmes një gjuhe të krijuar bukur që rezonon me përvojat personale si dhe me historitë kolektive.
Kariatidet, 1973
“Kariatidet,” është një vepër tjetër
poetike e Nebih Muriqit, që u publikua për herë të parë në vitin 1973 dhe
përbën një nga arritjet më të rëndësishme të autorit në fushën e letërsisë. Ky
libër është një reflektim i thellë mbi natyrën njerëzore, ekzistencën dhe
përpjekjet shpirtërore të individëve në kontekstin e shoqërisë shqiptare.
Muriqi, si piktor dhe poet, sjell një qasje unike që kombinon elemente vizuale
me ato letrare, duke krijuar një harmoni mes artit figurativ dhe poezisë.
Një nga temat kryesore të “Kariatideve”
është lidhja midis artit dhe jetës. Muriqi eksploron se si arti mund të
shërbejë si një mjet për të shprehur ndjenjat më të thella dhe për të
reflektuar mbi realitetin shoqëror. Ai përdor figura mitologjike dhe simbole për
të ilustruar sfidat që ndeshen individët në kërkimin e identitetit dhe kuptimit
në një botë që shpesh duket e paqartë.
Stili poetik i Muriqit është i njohur
për përdorimin e metaforave të fuqishme dhe imazheve vizuale që ngjallin
emocione tek lexuesi. Ai shpesh herë kombinon elemente natyrore me ato urbane,
duke krijuar një peizazh emocional që pasqyron tensionet brenda njeriut.
Poezitë janë shkruar me një gjuhë të thjeshtë por plot thellësi, duke bërë që
lexuesi të ndjehet i mirë në çdo varg.
“Kariatidet” ka një rëndësi historike
jo vetëm për letërsinë shqiptare, por edhe për zhvillimin e artit modern në
Kosovë. Nebih Muriqi është njohur si një nga artistët më influentë të kohës së
tij, dhe ky libër kontribuon në formimin e identitetit kulturor shqiptar pas
Luftës së Dytë Botërore. Vepra e tij vazhdon të jetë relevante edhe sot, duke
ofruar perspektiva mbi çështje universale si dashuria, humbja dhe identiteti.
Në përgjithësi, “Kariatidet” është një vepër që reflekton thellësinë emocionale dhe intelektuale të autorit Nebih Muriqi. Ajo ofron një udhëtim nëpër mendimet dhe ndjenjat njerëzore, duke u bërë kështu pjesë integrale e trashëgimisë kulturore shqiptare.
*
Muriqi, një artist i njohur shqiptar,
lindi në vitin 1943 në Portës të Shqipërisë. Ai filloi edukimin e tij në
shkollën fillore në Novosellë të Pejës, ku zhvilloi bazat e tij arsimore. Pas
përfundimit të shkollës fillore, ai vazhdoi me shkollën e mesme të artit në
Pejë, ku thelloi njohuritë dhe aftësitë e tij artistike.
Në vitin 1969, Muriqi u regjistrua në
Akademinë e Arteve Aplikative në Beograd, ku përfundoi studimet e tij
universitare. Ai gjithashtu kreu studime pasuniversitare për pikturë
monumentale, duke u specializuar më tej në këtë fushë. Kjo periudhë ishte
vendimtare për formimin e tij si artist dhe ndikoi ndjeshëm në stilin dhe teknikat
që do të përdorte më vonë.
Pas përfundimit të studimeve, Muriqi
filloi karrierën e tij profesionale si redaktor artistik në redaksinë e
revistës “Fjala”, një pozicion që mbajti nga viti 1972 deri më 1974. Ky rol i
dha atij mundësinë të kontribuonte në zhvillimin kulturor dhe artistik të
Kosovës.
Në vitet 1975 deri më 2006, ai shërbeu
si mësimdhënës i lëndës nudo në Akademinë e Arteve në Prishtinë. Gjatë kësaj
periudhe, ai ndihmoi shumë breza studentësh që të zhvillonin aftësi dhe njohuri
të rëndësishme në artin vizual.
Një nga arritjet më të rëndësishme të
Muriqit ishte roli i tij si drejtor i Galerisë së Arteve të Kosovës nga viti
1988 deri më 1992. Në këtë pozicion, ai luajti një rol kyç në promovimin dhe
mbështetje artistëve vendas dhe organizimin e ekspozitave që kontribuan në
rritjen e kulturës artistike shqiptare.
Muriqi është një figurë kyçe në
historinë moderne të artit shqiptar dhe ka lënë një trashëgimi të rëndësishme
për brezat që do vijnë pas tij. Kontributi i tij si mësimdhënës, redaktor dhe drejtues
galerie është një dëshmi e angazhimit të tij ndaj artit dhe kulturës shqiptare.
Veprat Poetike
Muriqi është gjithashtu autor i disa
përmbledhjeve poetike që kanë lënë gjurmë në letërsinë shqiptare. Disa nga
veprat më të njohura përfshijnë:
“Në syrin e pranverës” (1965)
"Kariatidet" (1973)
“Yll në gur” (1979)
“Hedhësi i diskut” (1986)
“Gjakshkrim” (1996)
Simfonia blu, 2008
Kjo prodhimtari letrare tregon gamën
dhe thellësinë emocionale që Muriqi ka arritur si poet duke mos u ndalur vetëm
me kaq, ai shkroi dhe botoi shumë shkrime dhe disa libra për artin pamor.
Për kontributet e tij si piktor dhe
poet, Muriqi ka marrë disa çmime dhe mirënjohje. Kjo tregon njohjen që ai ka
fituar brenda komunitetit artistik dhe letërar shqiptar.
Në përgjithësi, Muriqi është një figurë kyçe që ka kontribuar ndjeshëm jo vetëm në artin vizual por edhe në poezinë shqiptare, duke lënë pas vetes një trashëgimi kulturore të vyer.