Kulturë » Mërkuri
Timo Mërkuri: Shtresimet artistike te vargu poetik
E merkure, 19.06.2024, 05:56 PM
SHTRESIMET ARTISTIKE TE VARGU POETIK
Nga
Timo Mërkuri
Një
nga karakteristikat e poezisë së Natasha Lakos është shtresimi kuptimor dhe
artistik në vargun e saj ose e thënë më thjeshtë: kuptimshmëria dhe figurat
artistike janë të vendosura në formë shtresash mbi apo anash njera tjetrës,
madje në shumë raste njera shtresë ndikon në krijimin e shtresës tjetër
kuptimore apo artistike. Shtresimi poetik, është i ngjashëm me dukurinë e
shtresave natyrore, psh mbi shtresën (zonën) e tokës bujqësore kemi zonën pyjeve, mbi të cilën ndodhen kullotat malore
dhe në majë fare është zona alpine me dëborë ose shkëmbinj, po ashtu dhe
pllakat e gurëve janë dukshëm disa shtresore. Ashtu si në natyrë secila
shtresë mund të shihet më vete, por vetëm kur e sheh në tërësi përjeton
bukurinë e egzistencës, (në rastin e maleve) apo finesën artistike (të poezisë).
Dukurinë e shtresimit në poezinë Natasha
Lakos e gjejmë në dy aspekte: në shtresime kuptimore dhe në ato artistike,
sigurisht pa shmangur dhe rastet e tjera. Le ta shohim këtë fenomen te poezia e
saj"Letër kontinentale", së pari në këto dy aspekte.
I-Poezia
e Natasha Lako-s ka tipar stilistikor të vetin fragmentimin e vargjeve, i cili
kushtëzon krijimin e shtresime kuptimore, pasi
e ndan tekstin në fragme-nte e fraza të ndryshme, që forcojnë ndjenjën e
ndarjes, mospërputhjes, izolimit, etj.Le
ta shohim te vargjet e poezisë ku konsiston fragmentimi i tyre dhe si ai kontribuon
në shtresimet kuptimore të poezisë:
-Fragmentarizmi
në strofën e parë: "Më vinte të këndoja,
për aromat e dallgëve të mbetura larg, / për pemët që nuk do ta shohin kurrë
detin, prandaj janë të verbra, / por më kryelarta nga fëshfërimat e tyre
mbretërore." përdoret për të shtresuar kuptime të ndryshme, duke thelluar
kompleksitetin emocional e intelektual të poezisë.
1.Te
vargjet:“Më vinte të këndoja, për aromat
e dallgëve të mbetura larg” fragme-ntimi krijon një ndarje midis aromave dhe dallgëve të detit që kanë
mbetur larg, ndarje e cila pasqyron një ndjenjë nostalgjie për një përvojë
të largët dhe të paarritshme. Aroma e dallgëve evokon kujtime dhe emocione të
lidhura me detin, por fragmentarizmi e bën këtë përvojë të largët dhe të
paarritëshme, duke shtresuar një ndjenjë mungese dhe nostalgjie.
2.
Vargu:“Për pemët që nuk do ta shohin kurrë
detin, prandaj janë të verbra” përmban një ndarje të fuqishme midis pemëve
dhe detit. Fragmentimi këtu nënvizon kontrastin midis pemëve dhe detit, duke
krijuar një ndjenjë izolimi dhe privimi. “Pemët
që nuk do ta shohin kurrë detin” janë metaforë për mungesën e përvojës dhe
të lirisë, dhe verbëria e tyre simbolizon mungesën e
njohurisë
dhe të përjetimit. Kjo ndarje thekson një gjendje të pashpresë.
3.
Te vargu:“Por më kryelarta nga
fëshfërimat e tyre mbretërore”fragmentimi krijon një ndarje midis gjendjes
së verbërisë dhe madhështisë së pemëve. Edhe pse pemët janë të verbra dhe të
privuara nga pamja e detit, ato mbajnë një lloj madhështie dhe krenarie përmes
fëshfërimave të tyre mbretërore. Kjo ndarje pasqyron një dualitet ku pemët dhe
në mungesën e izolimin e tyre, ato ruajnë një lloj dinjiteti dhe fuqie.
Fragmentarizmi këtu shtreson kuptimin e kontrastit midis pamundësisë dhe
dinjitetit të brendshëm.
Pra,
fragmentarizmi jo vetëm që krijon ndarje dhe kontraste të fuqishme në këto
vargje, por gjithashtu lidh elementet në një rrjet kompleks kuptimesh që
pasqyrojnë gjendjet emocionale dhe shpirtërore të individit. Ai ndihmon në
krijimin e një poezie të pasur me shtresime kuptimore, duke thelluar ndjenjat e
nostalgjisë, izolimit dhe dualitetit të përvojës njerëzore.
4.Krijimi
i shtresimeve kuptimore përmes fragmentarizmit:
a)-Ndarja
e aromave të dallgëve nga deti sugjeron
lidhje të dobët e të largët me përvojat e së shkuarës, duke krijuar një
ndjenjë humbjeje dhe nostalgjie për një kohë të pakthyeshme më.
b)-Pemët
që nuk e shohin kurrë detin dhe janë të verbra krijojnë një imazh të qartë të
izolimit dhe privimit nga përvoja e plotë e botës, duke nënvizuar një ndjenjë
të mungesës dhe kufizimit në jetën e tyre.
c)-Edhe
në gjendjen e tyre të privuar, pemët ruajnë një lloj madhështie përmes
fëshfërimave të tyre mbretërore, duke reflektuar një kontrast të fuqishëm midis
pamundësisë e dinjitetit të brendshëm. Kjo shtresë kuptimore thekson forcën e
brendshme dhe bukurinë që mund të ekzistojë edhe në kushte të vështira.
Fragmentarizmi
në këto vargje ndihmon në ndërtimin e një poezie të pasur dhe komplekse, ku çdo
element i ndarë kontribuon në krijimin e një kuptimi më të thellë dhe të
shumëfishtë të përvojës njerëzore.
-Fragmentarizmi
në strofën e dytë:"Më vinte të këndoja,
këtu shitet kripë, jo oqean, / le t’i shpallim algat përmendore."
krijon dhe pasuron kuptimet e vargjeve duke shtresuar kuptime të ndryshme dhe
thelluar ndjenjën e ironisë e absurditetit.
1.Te
vargjet: “Më vinte të këndoja, këtu
shitet kripë, jo oqean”, fragmentimi ndihmon në krijimin e një kontrasti të
fuqishëm midis kripës dhe oqeanit, ku kripa simbolizon diçka të zakonshme dhe të
përditshme, ndërsa oqeani përfa-qëson madhështinë dhe pafundësinë. Fragmentimi
krijon një ndarje midis këtyre dy koncepteve dhe nënvizon ndjenjën e privimit
dhe mungesës së përvojës së plotë dhe lirisë. Ky kontrast thekson një botë ku
madhështia dhe përjetimet e mëdha janë të paarritshme, duke krijuar një ndjenjë
të izolimit dhe të fragmentimit të realitetit.
2.Te
vargjet: “Le t’i shpallim algat
përmendore” fragmentimi krijon një ndjenjë ironie dhe absurditeti. Algat,
që janë të zakonshme dhe të rrëndomta, ngrihen si përmendore. Ky veprim është
përpjekje për të nderuar si madhështore diçka të zakonshme e të parëndësishme,
duke përforcuar ndjenjën e absurdite-tit në një realitet të përditshëm të
varfër. Fragmentimi këtu krijon një ndarje midis vlerës reale e vlerës së
supozuar, duke shtresuar kuptime që reflektojnë një botë të pakuptimshme.
3.Krijimi
i shtresimeve kuptimore përmes fragmentarizmit
Fragmentarizmi
këtu ndihmon në krijimin e shtresimeve të ndryshme kupti-more duke ndarë dhe
kontrastuar elemente të ndryshme poetike. Këto shtresi-me kuptimore, siç
shpjeguam më sipër përfshijnë:
a)-Ndarja
midis kripës dhe oqeanit, si dhe shpallja e algave përmendore, krijo-jnë një
ndjenjë ironie dhe absurditeti që reflekton një botë të përmbysur dhe të
pakuptimshme.
b)-Kontrasti
midis kripës dhe oqeanit nënvizon një ndjenjë privimi e mungese të përvojës së
plotë dhe lirisë.
c)-Fragmentarizmi
krijon ndjenjën e izolimit dhe fragmentimit të realitetit, duke pasqyruar një
botë ku madhështia dhe përjetimet e mëdha janë të pa-arritshme.
ç)-Ngritja
e algave si përmendore reflekton një vlerësim të gabuar të objekteve dhe përvojave,
duke krijuar një ndjenjë absurditeti dhe izolimi (mosnjohje).
Përmes
këtyre vargjeve, fragmentarizmi jo vetëm që krijon imazhe të ndara e të
veçanta, por i lidh këto imazhe në një rrjet kuptimesh që pasqyrojnë komple -ksitetin
e gjendjeve emocionale dhe shpirtërore të individit. Fragmentarizmi ndihmon në
krijimin e një poezie që është e pasur me shtresime kuptimore, duke forcuar
ndjenjat e izolimit, të kërkimit për kuptim dhe të përvojës së fragmentuar të
jetës.
-Fragmentimi
në strofën e tretë: “Për hijet e poetëve,
që qarkullojnë pika shiu, më vinte të këndoja, / për kambanën e rëndë qiellore
që i binte vetë Madona, / për shurdhërimin që kërkon shurdhërimin” shfaqet
si një teknikë që pasuron e shtreson kuptimet e vargjeve, duke krijuar ndjesinë
e ndarjes dhe kompleksi-tetit emocional. Ai shfaqet përmes ndarjes së
elementeve të ndryshme poetike dhe përdorimit të metaforave të fuqishme, të
cilat janë të ndara nga njëra-tjetra por të lidhura në një kontekst më të gjerë
të përvojës dhe emocioneve.
1.-Te
vargu: “Për hijet e poetëve, që
qarkullojnë pika shiu, më vinte të këndoja” fragmentimi krijon një imazh të
poetëve si hije që lëvizim në formën e pikave të shiut. Kjo ndarje midis
poetëve dhe pikave të shiut shfaqet në formën e një metafore të dyfishtë që
krijon një ndjenjë vetmie dhe
shpërndarjeje të tyre në natyrë. Këtu pasqyrohen ndjenjat e fragmentimit të
identitetit të poetëve, të cilët janë të shpërndarë si pika shiu. Ky imazh
krijon një shtresë kuptimore që reflekton gjendjen e izolimit dhe të
përkohshmërisë së tyre.
2.–Te
vargu“Për kambanën e rëndë qiellore që i
binte vetë Madona”fragmentimi ndihmon në krijimin e një kontrasti midis
kambanës qiellore dhe veprimit të Madonës që i bie. Kambanat lidhen me tinguj
të rëndë dhe ceremonialë, ndërsa përfshirja e Madonës, një figurë e shenjtë, i
jep një shtresë tjetër kuptimore, që nënkupton solemnitet dhe shënjtëri.
Fragmentimi mes kambanës dhe veprimit të Madonës krijon një ndjenjë shkëputjeje
dhe mistike, duke reflektuar një kërkim
për kuptim dhe qetësi shpirtërore që është e rëndë dhe e vështirë për t'u
arritur.
3.
Po ashtu, te vargu: “Për shurdhërimin që
kërkon shurdhërimin”fragmentimi krijon një efekt të pasqyrimit dhe
përsëritjes, ku shurdhërimi kërkon shurdhë-rimin. Kjo përsëritje dhe ndarje sugjeron
një gjendje izolimi dhe mbylljeje në vetvete. Fragmentarizmi këtu thekson
mungesën e komunikimit dhe të zërit, duke krijuar një shtresë kuptimore që
reflekton një dëshirë për mbyllje dhe për vetizolim.
4.-Krijimi
i shtresimeve kuptimore përmes fragmentarizmit
Fragmentimi
në këto vargje krijon imazhe të ndara dhe të veçanta, por gjithashtu lidh këto
imazhe në një rrjet të ndërlikuar kuptimesh që reflektojnë kompleksitetin e
gjendjeve emocionale dhe shpirtërore të individit.
a)-
Ndarja e poetëve në hije dhe pika shiu, së bashku me kërkimin e shurdhë-rimit
për shurdhërimin, pasqyron ndjenjat e vetmisë dhe të izolimit.
b)-Kontrasti
midis kambanës dhe veprimit të Madonës krijon një ndjenjë solemniteti dhe
shenjtërie, duke theksuar kërkimin për kuptim dhe për qetësi shpirtërore.
c)-Përsëritja
e shurdhërimit pasqyron mungesë komunikimi dhe dëshirë për vetizolim, duke krijuar një
ndjenjë të mbylljes emocionale.
-Fragmentimi
në strofën e katërt: “Atje ku ndieja si
mbylleshin kapakët e tokës ngadalë, ngadalë,/më vinte të këndoja./Miq, kemi
qenë shokë dhe pastaj kemi ikur në njerëz/dhe nuk flasim për ato që thuhen në
shtëpinë tonë pa dhé,/më vinte të këndoja”. ndihmon në krijimin e
shtresimeve kuptimore që pasqyrojnë kompleksitetin e ndjenjave dhe përvojave.
Duke shqyrtuar këtë dukuri në vargjet e përmendu-ra,analizojmë mënyrën se si
fragmentimi kontribuon në thellimin dhe zgjeri-min e kuptimit të poezisë.
1.Ndërprerja
e vargjeve dhe mungesa e lidhjeve të drejtpërdrejta midis tyre krijon një
ndjesi izolimi dhe ndarjeje, që reflekton mbi vetminë dhe mungesën e
komunikimit ndërmjet njerëzve, duke krijuar një atmosferë të largët e të
ftohtë. Përdorimi i frazave të tilla si "kapakët e tokës" dhe "shtëpinë
tonë pa dhé" sugjeron një ndarje të përhershme dhe të pashmangshme nga
njëri-tjetri dhe nga vetë toka, duke shprehur një ndjenjë të thellë të izolimit
ekzistencial.
2.Ndarja
e vargjeve "Atje ku ndieja si
mbylleshin kapakët e tokës ngadalë, ngadalë" dhe "Miq, kemi qenë shokë dhe pastaj kemi ikur në
njerëz" pasqyron fragmentari-zmin e kujtimeve dhe reflektimeve, duke
sugjeruar një ndërprerje të rrjedhës së kohës dhe kujtimeve, duke krijuar një
ndjenjë të fragmentimit të përvojave dhe të kohës. Kujtimet e kaluara janë
fragmentuar dhe ndarë nga përvoja e tashme, duke treguar një mungesë të
koherencës dhe kontinuitetit në jetën e individëve.
3.Ndërprerja
e vargjeve "më vinte të këndoja"
në fund të të dy segmenteve krijon një ndjenjë të përsëritjes dhe kërkimit të
pashtershëm për kuptim. Përsëritja e frazës "më vinte të këndoja" pas çdo fragmenti sugjeron përpjekje për
të kuptuar dhe për tu dhënë kuptim përvojave dhe ndjenjave të fragmentuara. Kjo
tregon një dëshirë për qetësi dhe kuptim në një botë të ndarë dhe të
fragmentuar.
4.Ndërprerja
midis vargjeve që shprehin marrëdhëniet e kaluara dhe realitetin e tanishëm
krijon një ndjenjë të nostalgjisë dhe humbjeje. Ky fragmentarizim reflekton mbi
ndryshimin dhe largimin e njerëzve nga njëri-tjetri, madje dhe nga vetvetja. Ndjenja e nostalgjisë për
kohërat kur "kemi qenë shokë"
është e ndërprerë nga realiteti i tanishëm i "ikur në njerëz," (ishim shokë u bëmë njerëz) duke sugjeruar
një ndarje të pandreqshme dhe një humbje të përhershme të lidhjeve të ngushta.
Krijimi
i shtresimeve kuptimore përmes fragmentarizmit
Përmes
këtyre vargjeve, fragmentarizmi jo vetëm që krijon imazhe të ndara dhe të
veçanta, por gjithashtu lidh këto imazhe në rrjet kompleks kuptimesh që
reflektojnë gjendjet emocionale dhe shpirtërore të individit. Fragmentari-zmi
ndihmon në krijimin e një poezie të pasur me shtresime kuptimore, duke forcuar
ndjenjat e izolimit, kërkimin për kuptim dhe përvojën e fragmentuar të jetës.
Ndarja dhe ndërthurja e elementeve përmes fragmentarizmit krijojnë një ndjenjë
të humbjes dhe të ndryshimit, duke pasqyruar kompleksitetin e ndjenjave
njerëzore dhe të përvojave ekzistenciale.
II-Poezia
"Letër kontinentale" e Natasha Lako-s interpretohet si një letër drejtuar
gjithë kontinenteve, pra një mesazh universal që tejkalon kufijtë e një
kontinenti të vetëm dhe i drejtohet mbarë botës. Poetja ka të drejtë tu drejtojë
mesazh kontinenteve, pse si poete ka përgjegjsi dhe të drejtë për gjithçka
ndodh (Poradeci). Termi "kontinentale", që në këtë kontekst nënkupton
diçka që i përket gjithë kontinenteve ose që lidhet me të gjithë botën, e
shndron poezinë në thirrje ose reflektim global mbi përvojat, emocionet dhe
ndjenjat që autorja dëshiron të shprehë, por mendoj se ky term e ka burimin te
frymëzimi i poetes në pyjet e Vllahisë (siç më pohoi Lako) gjatë një vizite,
ndoshta ky është shkaku që poezia ka një “klimë” kontinentale të cilësuar qysh
në titull. Këtu e ka burimin dhe figura “mbretërore” e pyjeve dhe cilësimi I
kupës qiellore si një kambanë.
Ka
diçka të veçantë kjo poezi e Lakos, që bie në sy menjëherë porsa mendon për
mesazhin e saj poetik, jo vetëm pse titulli sugjeron se mesazhi i poezisë është
universal dhe ka për qëllim të komunikojë me njerëz nga gjithë pjesët e botës, jo
vetëm se ky mesazh nuk është linear i drejtpërdrejtë, por kur vjen puna për
zbërthimin e tij, shohim se ai është shumëdimensional, i shumëfishtë dhe i
pasur me ndjenja, që mund të interpretohet në disa nivele e mënyra dhe
konkretisht: a)-Ndjenja e mungesës dhe nostalgjisë e shprehur me vargjet: “Më vinte të këndoja, për aromat e dallgëve
të mbetura larg,/për pemët që nuk do ta shohin kurrë detin, prandaj janë të
verbra,", b)- Izolimi dhe ndjenja e mospërputhjes shprehur me vargjet:”Këtu shitet kripë, jo oqean,/le t’i shpallim
algat përmendore." c)-Kërkimi për kuptimshmë-ri dhe qetësi shpirtërore
shprehur me vargjet: "Për hijet e
poetëve, që qarkullojnë pika shiu, më vinte të këndoja /për kambanën e rëndë
qiellore që i binte vetë Madona, /për shurdhërimin që kërkon
shurdhërimin.", ç)- Kujtimet dhe reflektimet mbi kohën e kaluar
shprehur me vargjet: "Miq, kemi qenë
shokë dhe pastaj kemi ikur në njerëz/dhe nuk flasim për ato që thuhen në shtëpinë
tonë pa dhé,/më vinte të këndoja." dhe së fundi: Ndërgjegjësimi për kufijtë dhe ndryshimet
në/e jetë-s, po ashtu shprehur te vargjet: "Atje
ku ndieja si mbylleshin kapakët e tokës ngadalë, ngadalë/ më vinte të këndoja",
por e parë në aspektin e poezisë ekspresioniste, secili nga mesazhet e
mësipërme zgjerohet dhe transformohet në disa shtresime kupti-more të ndjenjave dhe
përjetimeve shpirtërore. Kështu mesazhet marrin shtresime kuptimore në
kontekstin ekspresionist, duke reflektuar tensionet dhe emocionet e individit
në një botë të trazuar. Ja se si mesazhi i poezisë merr shtresime kuptimore më të
thella më të zgjeruara përmes lenteve ekspresio-niste:
a)-
Mesazhi i shprehur te pika "a" – “Ndjenja e mungesës dhe nostalgjisë”
merr shtresime kuptimore dhe transformohet në shprehje të fuqishme të ndjenjave
dhe përjetimeve shpirtërore të individit. Në ekspresionizëm, ndjenja e mungesës
dhe nostalgjisë thellohet për të pasqyruar një gjendje izolimi dhe privimi
emocional. "Aromat e dallgëve të mbetura
larg" dhe "pemët që nuk do
ta shohin kurrë detin" nuk janë vetëm simbole të largësisë fizike, por
dhe të një izolimi emocional dhe ekzistencial. Pemët e verbra, që nuk mund të
shohin detin,simbolizojnë, siç thamë më lart një gjendje të pashpresë dhe mungesën
e përvojës dhe të lirisë.
Ekspresionizmi
shpesh shfaq realitetin si të përçudnuar dhe të fragmentuar, për të reflektuar
gjendjen shpirtërore të individit. Në këtë kontekst, dallgët dhe pemët bëhen
më shumë se thjesht simbole nostalgjie; ato përfaqësojnë një realitet të
copëtuar dhe një përvojë të fragmentuar të jetës. Kjo pasqyron një perceptim
subjektiv të botës si vend ku gjërat e dëshiruara e të rëndësishme janë të paarritshme.
Në
vargjet “Më vinte të këndoja”, ka një
dëshirë për të shprehur emocionet e mbytura dhe për të liruar ndjenjat e
brendshme. Kjo është thelbësore për ekspresionizmin, i cili përqendrohet në
shprehjen e papërmbajtur të emocionit dhe në shpërthimin e brendshëm të
ndjenjave. Akti i të kënduarit bëhet një mënyrë për të liruar dhe për të
shprehur dhimbjen dhe nostalgjinë që ndien poeti.
Gjithashtu,
ekspresionizmi shpesh kërkon të lidhë përvojat personale me ato universale.
Nostalgjia e shprehur nuk është vetëm përvoja individuale , por reflekton
ndjenja universale të humbjes dhe dëshirës që të gjithë njerëzit përjetojnë.
Kjo e shndërron poezinë në një reflektim mbi gjendjen njerëzore, duke përdorur
ndjenjat personale të poetit për të pasqyruar një të vërtetë më të gjerë dhe më
universale.
Në
këtë mënyrë, mesazhi i shprehur në kuptimshmërinë e ekspresionizmit shndërrohet
në një eksplorim të izolimit, privimit emocional dhe përvojës së fragmentuar të
jetës. Duke përdorur gjuhën dhe simbolet e fuqishme, Lako arrin të kapë dhe të
shprehë tensionet dhe emocionet e brendshme të individit në një botë komplekse
dhe të paqartë.
b)-
Mesazhi i shprehur në gërmën “b” – “Izolimi dhe ndjenja e mospërpu-thjes” merr
disa shtresime kuptimore dhe transformohet në një shprehje të ndjenjave dhe
përjetimeve shpirtërore.
Në
vargun“Këtu shitet kripë, jo oqean”kontrasti
midis kripës e oqeanit nënvizon ndjenjën e mungesës së lirisë. Kripa simbolizon
diçka të zakonshme, ndërsa oqeani përfaqëson madhështinë dhe pafundësinë. Ky
kontrast reflekton një botë ku madhështia dhe përjetimet e mëdha janë të paarritshme,
duke krijuar një ndjenjë të thellë të izolimit dhe të fragmentimit të
realitetit.
Ironia
në këtë varg qëndron në mospërputhjen midis asaj që është e dëshiruar dhe asaj
që është e disponueshme. Në kontekstin ekspresionist, mospërputhja është shprehje
e tensionit shpirtërior dhe e frustrimit të individit që ndien një hendek të
madh midis ëndrrave dhe realitetit.
Shpallja
e algave përmendore - “le t’i shpallim
algat përmendore” - sugjeron një përpjekje për të lartësuar diçka të rrëndomtë,
duke shfaqur ndjenjën e absurdit në një realitet të përditshëm të varfëruar.
Algat, të cilat janë të parëndësishme, bëhen simbol i përpjekjeve absurde për
të gjetur kuptim dhe për të nderuar diçka në një botë që është e zbrazur nga madhështia
e vërtetë.
Në
këtë mënyrë, mesazhi i poezisë në kuptimshmërinë e ekspresionizmit
transformohet në një eksplorim të izolimit, privimit emocional dhe absurdit të
jetës së përditshme. Duke përdorur kontraste të fuqishme dhe ironi, Lako kap
dhe shpreh tensionet dhe emocionet e brendshme të individit në një botë të
fragmentuar dhe të pakuptimtë.
c)-
Mesazhi i shprehur më sipër në gërmën “c” “Kërkimi për kuptimshmëri dhe qetësi
shpirtërore”, në kontekstin ekspresionist merr shtresime kuptimore dhe
transformohet në një shprehje të fuqishme të ndjenjave.
Metafora
e "hijeve të poetëve që qarkullojnë
pika shiu" paraqet poetët si figura të vetmuara, të cilat ndjehen larg
nga bota e tyre. Në kontekstin ekspresionist, kjo metaforë thekson gjendjen e
poetit si një qenie që ndjen, por që është e ndarë nga të tjerët. Poetët, si
hije që përhapen në pika shiu, janë simbol i ekzistencës të mjegulluar dhe të
fragmentuar, duke pasqyruar tensionet e brendshme dhe ndjenjën e përhershme të
vetmisë.
Shfaqja
e kambanës së rëndë qiellore, të cilës i binte vetë Madona simbolizon një prani
të shenjtë, që mund të perceptohet si kontrast mes qetësisë shpirtëro-re dhe
zhurmës së jashtme. Kjo forcon ndjenjën e mospërputhjes dhe kërkimit për
harmoni dhe qetësi të shpirtërore. Në kontekstin ekspresionist, kjo simbolikë
thekson përpjekjet e individit për të gjetur kuptim dhe paqe shpirtë-rore në
një botë kaotike dhe shpesh të pakuptimtë.
Shprehja
"shurdhërimi që kërkon shurdhërimin"
paraqet një mungesë komunikimi dhe njohjeje të vërtetësisë, duke forcuar
ndjenjën e izolimit e të vetmisë, kara-kteristikë e ekspresionizmit. Ky varg
shpreh dëshirën për qetësi dhe tërheqje bota e zhurmshme, duke pasqyruar
gjendjen e individit që kërkon hapësirë të pastër për reflektim dhe largim nga
zhurmnaja.
ç)-Mesazhi
i shprehur te vargjet “Kujtimeve dhe reflektimeve
mbi kohën e shkuar”, duke e trajtuar atë në kontekstin e ekspresionizmit
formon disa shtresime kuptimore dhe transformohet në shprehje të fuqishme të
ndjenjave dhe përjetimeve shpirtërore.
Ekspresionizmi
përforcon ndjenjën e ndarjes dhe mospërputhjes me botën dhe me vetveten, ndaj
vargjet "Miq, kemi qenë shokë dhe
pastaj kemi ikur në njerëz" tregojnë një ndarje apo largim nga miqtë
dhe bashkësia, duke shfaqur mungesë lidhjesh të ngushta. Kjo ndarje pasqyron
një krizë ekzistenciale, ku individi e ndjen veten të humbur dhe të shkëputur
nga të tjerët dhe nga vetë identiteti i tij.
Vargu
shpreh një nostalgji për kohërat e shkuara dhe shanset e humbura. Përdorimi i
dëshirës për të kënduar për ato kohëra tregon një përpjekje për të ruajtur dhe
për të rikthyer kujtimet e kaluara, një karakteristikë kryesore e
ekspresionizmit. Ky akt i të kënduarit bëhet një shprehje e fuqishme e dëshirës
për rikthimin e një ndjenje të humbur të komunitetit e të përkatësisë.
Kërkimi
për të kënduar për kohërat e kaluara pasqyron një qëndrim reflektues mbi
përvojat. Ekspresionizmi përqendrohet në një analizë të jetës e përvojave
njerëzore, duke trajtuar tema të tilla si humbja, kujtesa dhe transformimi në
mënyrë intensive. Në këtë kontekst , këto vargje nuk janë thjesht një kujtesë e
së kaluarës, por një eksplorim i ndikimit të përvojave mbi identitetin dhe gjendjen
shpirtërore të individit.
Në
këtë mënyrë, mesazhi i poezisë në kuptimshmërinë e ekspresionizmit shndërrohet
në një eksplorim të ndarjes, nostalgjisë dhe reflektimit të thellë mbi jetën
dhe përvojat njerëzore. Përmes përdorimit të gjuhës dhe simboleve të fuqishme,
Natasha Lako arrin të kapë dhe të shprehë tensionet dhe emocionet e brendshme
të individit në një botë komplekse dhe të paqartë.
d)-Mesazhi
i shprehur në vargjet "Atje ku
ndieja si mbylleshin kapakët e tokës ngadalë, ngadalë/ më vinte të këndoja"
trajtuar atë në kontekstin e ekspresionizmit merr disa shtresime kuptimore dhe
transformohet.
Kapakët
e tokës që mbyllen sugjerojnë një proces të ngadalshëm mbylljeje madhore,
simbolizojë fundin e diçkaje, qoftë kjo një periudhë e jetës, një marrëdhënie,
ose vetë jeta. Ky imazh krijon një ndjenjë të përfundimit dhe të transformimit,
duke shfaqur kalimin e pashmangshëm të kohës dhe ndryshi-min e jetës.
Imazhi
mund të përcjellë një reflektim mbi jetën dhe vdekjen, ku ndjenja e mbylljes së
kapakëve të tokës ngadalë sugjeron një vetëdije të thellë për fundin dhe
përkohësinë e jetës.
Fraza
"më vinte të këndoja"
përcjell si mesazh dëshirën për të shprehur ndjenjat e brendshme nëpërmjet
këngës, e cila simbolizon një mënyrë për të përballuar e për të shprehur
emocionet e ndërlikuara.
III-
Dukuria e shtresimeve artistike në krijimtarinë poetike të Lakos është pjesë
organike e vargut dhe kjo duket te poezia "Letër kontinentale" e cila
është e pasur me figura artistike që krijojnë shtresime të ndërlikuar të kupti-meve
dhe ndjenjave. Le të analizojmë figurat artistike kryesore dhe mënyrën se si
ato kontribuojnë në shtresimin kuptimor të poezisë:
1.
Metaforat janë të pranishme kudo në poezi, duke krijuar një rrjet të dendur
kuptimor që shpreh ndjenja të thella dhe komplekse.
Metafora"Aromat e dallgëve të mbetura larg" ku, dallgët nuk
kanë aroma në kuptimin e zakonshëm, por poeti përdor këtë metaforë për të
shprehur ndjenja dhe përjetime që lidhen me kujtimet e kaluara. Ky varg përmban
një shembull të sinestezisë, ku
përzierja e shqisave të ndryshme përdoret për të krijuar një efekt të veçantë
poetik. Në këtë rast, aroma (shqisa e nuhatjes) lidhet me dallgët (shqisa e
shikimit dhe dëgjimit), duke krijuar një përvojë të përbashkët shqisore që
është e thellë dhe evokuese. Ndërsa dallgët janë një fenomen natyror, t'u jepet
atyre "aromë" është një lloj personifikimi.
Ky përdorim sugjeron që dallgët kanë cilësi të ngjashme me qeniet njerëzore,
duke i bërë ato më të afërta dhe më të gjalla në përfytyrimin e lexuesit. Aromat
e dallgëve mund të simbolizojnë kujtimet
apo nostalgjinë për diçka që është e pakthyeshme. Ky varg krijon një imazh të fuqishëm në mendjen e
lexuesit. Përdorimi i fjalëve si "aromat" dhe "dallgët"
ngjall ndjenja dhe imazhe të qarta që përshkruajnë një skenë të gjallë dhe
evokuese.
-Te
vargu:"Pemët që nuk do ta shohin
kurrë detin, prandaj janë të verbra" pemët janë të pajisura me cilësi
njerëzore, pasi u jepet aftësia për të parë dhe për të qenë të verbra. Ky
përdorim i personifikimit bën që
pemët të duken më të gjalla dhe më të ndjeshme, duke krijuar një lidhje
emocionale më të thellë me lexuesin. Verbëria e pemëve është një metaforë për mungesën e përvojës
ose të lirisë. Pemët që nuk e shohin kurrë detin përfaqësojnë njerëz ose qenie
që janë të kufizuara ose të privuara nga përvoja të caktuara të jetës. Deti simbolizon diçka të madhe, të
pakufizuar dhe të lartë, dhe mungesa e tij për pemët thekson ndjenjën e humbjes
dhe të kufizimit. Ekziston një ironi e
thellë në faktin që pemët, të cilat janë një pjesë integrale e natyrës dhe të
lidhura ngushtë me tokën, janë të përjashtuara nga përvoja e shikimit të detit.
Kjo ironi thekson kontrastin mes
potencialit të tyre të madh natyror dhe kufizimit të tyre të dukshëm. Vargu
krijon një imazh të fuqishëm të
pemëve të izoluara dhe të privuara nga një përvojë e caktuar. Ky imazh evokon
një ndjenjë të thellë të vetmisë dhe të privimit, Pemët dhe deti janë simbole të përdorura për të përfaqësuar
tema më të mëdha. Pemët simbolizojnë qeniet e rrënjosura në vendin e tyre,
ndërsa deti simbolizon lirinë. Mungesa e detit për pemët përfa-qëson një
mungesë të lirisë dhe të përvojës së plotë.
-Gjithashtu
te vargu:"Kambanën e rëndë qiellore
që i binte vetë Madona"-Kambana është personifikuar pasi i jepet
aftësia për të rënë, dhe kjo veprimtari është e lidhur drejtpërdrejt me një
entitet hyjnor, Madona. Ky përdorim personifiki-mit i jep objektit të pajetë një
rol aktiv dhe të rëndësishëm në poezi. Kambana
dhe akti i rënies së saj nga vetë Madona janë metafora që sugjerojnë rëndësinë dhe solemnitetin e ngjarjes. Kjo
figurë krijon lidhje mes botës shpirtërore dhe asaj tokësore, duke e bërë
ngjarjen të duket madhështore dhe e rëndësishme. Kambana qiellore simbolizon një thirrje shpirtërore, një
prani hyjnore dhe një lidhje të drejtpërdrejtë me të shenjtën. Rënia e kambanës
nga vetë Madona sugjeron ndërhyrjen hyjnore dhe një moment të lartë shpirtëror.
Vargu krijon një imazh të gjallë të
një kambane të madhe qiellore që i bie vetë Madona.
2.
Simbolizmi përdoren për të shprehur ide dhe ndjenja që shkojnë përtej kuptimit
të drejtpërdrejtë të fjalëve.
Simbolet:"Kripë"
dhe "oqean", ku kripa simbolizon diçka të zakonshme dhe të
përditshme, ndërsa oqeani përfaqëson madhështinë dhe pafundësinë. Pra kemi
dyshtresimibn kontrast simbolik.
Simboli
"Algat" dhe “ Shpallja e
algave përmendore” kemi shtresimin simbol (algat) dhe absurditet e izolim..
Te
vargu:"Hijete poetëve që qarkullojnë
pika shiu" –Hija e poetëve simbolizon
trashëgiminë dhe ndikimin e tyre të vazhdueshëm. Qarkullimi i pikave të
shiut simbolizon përsëritjen dhe
ciklin e pandërprerë të ndikimit të tyre në botën poetike dhe emocionale. "Hijete
poetëve" është një metaforë që
përfaqëson ndikimin dhe praninë e poetëve në botën e ndjenjave dhe mendimeve.
"Hijete" nuk janë vetëm silueta të errëta, por janë kujtime dhe
ndikime të lëna nga poetët, që janë të pranishme dhe të ndjeshme edhe pas
largimit të tyre fizik. Ky varg krijon një imazh
të hijeve që lëvizin me pikat e shiut,
dhe ndihmon lexuesin të imagjinojë atmosferën melankolike dhe poetike të
paraqitur, duke shtuar një ndjenjë të trishtimit dhe reflektimit. Duke i dhënë
hijeve aftësinë për të "qarkulluar pika shiu," vargu përdor antropomo-rfizmin duke i dhënë karakter
më njerëzor dhe të prekshëm elementit të padukshëm dhe të pakapshëm të hijes.
Kjo shton një element emocional dhe ndjenjësor në përshkrimin poetik. Poetët
janë personifikuar si hije që
lëvizin në formën e pikave të shiut, duke theksuar natyrën e tyre të eterike
dhe të pakapshme.
3.
Ironia në poezinë e Lakos krijon një shtresim kuptimor dhe emocional. Te vargu:"Le t’i shpallim algat përmendore" –
Ironia qëndron në mospërputhjen
midis asaj që është e dëshiruar dhe asaj që është e disponueshme. Kjo forcon
ndjenjën e absurditetit dhe të
izolimit. Algat mund të shihen si metafora
për diçka që është e pavlerë ose e parëndësishme në sytë e shumicës së njerëzve.
Edhe pse nuk është një personifikim
klasik (që i jep tipare njerëzore një objekti jete), ideja e "shpalljes së
algave përmendore" personifikon
algat duke i dhënë atyre një lloj rëndësie ose statusi që zakonisht i jepet
vetëm qenieve njerëzore ose ngjarjeve të rëndësishme. Algat mund të simbolizojnë diçka të rëndomtë, të
thjeshtë ose të përjashtuar nga shoqëria. Vargu krijon kontrast të fortë midis algave dhe përmendoreve.
4.
Imazheria e përdorur në poezi krijon pamje të gjalla dhe të fuqishme që mbushin
mendjen e lexuesit me ndjenja dhe përvoja të caktuara.
Vargu"Qielli i mbushur me copëra mermeri,
alabastër, lajthi të vogla që pëshpëritin acar" – Ky varg krijon një imazh vizual të fuqishëm të qiellit të
mbushur me elemente të ndryshme dhe kontrastuese.
Copëzat e mermerit, alabastrit dhe lajthive të vogla ndihmojnë lexuesin të
imagjinojë një skenë të detajuar dhe të pasur në ngjyra dhe forma. Përdorimi i
copëzave të mermerit, alabastrit dhe lajthive të vogla si elemente të qiellit
është një metaforë që simbolizon ndjenjën e fragmentimit dhe diversitetit. Qielli nuk është një sipërfaqe homo-gjene, por një
përzierje e elementeve të ndryshme që simbolizojnë
kompleksi-tetin dhe ndryshueshmërinë e gjendjeve emocionale dhe mendore. Fraza
"që pëshpëritin acar" është
një personifikim që i jep një veprim
njerëzor elemente-ve jo-njerëzore. Kjo shton një dimension emocional dhe të
gjallë, duke sugjeru-ar që këto copëza kanë një jetë dhe energji, dhe janë në
gjendje të komunikojnë dhe të krijojnë një atmosferë të ftohtë dhe të ashpër. Copëzat
e mermerit dhe alabastrit simbolizojnë
diçka të çmuar, të fortë e të përjetshme, ndërsa lajthitë e vogla diçka të
përkohshme dhe të thyeshme. Ky kontrast
nënvizon dualitetin e përvojave njerëzore, duke pasqyruar kontrastet midis forcës
dhe delikatesës, qëndrueshmërisë dhe kalueshmërisë. Fakti që mermeri dhe
alabastrit janë të fortë dhe të ftohtë, ndërsa lajthitë e vogla janë të brishta
krijojnë një antitezë, e cila shton
një shtresë kompleksiteti në shfaqjen poetike. Ky varg përdor gjithashtu sinestezinë një ndjesi të kombinuar,
duke lidhur ndjenjat vizuale (pamja e copëzave të mermerit, alabastrit dhe
lajthive) me ndjenjat auditive (pëshpëritja) dhe ndjesinë fizike të të ftohtit
(acar). Pra, këto figura artistike punojnë së bashku për të krijuar një imazh të fuqishëm dhe emocional të
qiellit, duke shprehur ndjenjat e fragmentimit, ndryshueshmërisë dhe izolimit
në një mënyrë të pasur dhe komplekse
Këto
analiza tregojnë se poezia "Letër kontinentale" e Natasha Lakos
përdor një gamë të gjerë figurash artistike për të krijuar një shtresëzim të
pasur kuptimor dhe emocional. Përmes metaforave, personifikimeve, antitezave
dhe imagjerisë , Lako arrin të pasqyrojë ndjenjat komplekse të mungesës,
izolimit, nostalgjisë dhe kërkimit për kuptim në një botë të fragmentuar dhe të
përmbysur. Duke medituar për dukurinë e shtresimeve që krijohen në vargjet e
poetes Lako, ndjejmë se në procesin e krijimit ajo e përjeton shpirtërisht
vargun, fragmentimin e përjeton si një rrymë drite që depërton në një ambient të
mbyllur dhe krijon hapësira të ndritëshme, gjysëm të ndritëshme apo le disa
qoshe të errëta. Është gati e njëjta si me ngjyrat që krijojnë pikturën, njësojë
si me tingujt që krijojnë muzikën. Këto lloj vargjesh shkruhen vetëm me një
mënyrë, me dashur.Ndaj janë kaq të bukura, ndaj kanë kaq shumë dritë.
Sarandë, më qershor 2024
LETËR
KONTINENTALE
Më
vinte të këndoja, për aromat e dallgëve të mbetura larg,
për
pemët që nuk do ta shohin kurrë detin, prandaj janë të verbra,
por
më kryelarta nga fëshfërimat e tyre mbretërore.
Më
vinte të këndoja, këtu shitet kripë, jo oqean,
le
t’i shpallim algat përmendore.
Më
vinte të këndoja për ca gra me një komçë në shaminë e tyre pa qafë
dhe
qiellin e mbushur me copëra mermeri, alabastër, lajthi të vogla që pëshpëritin
acar.
Për
hijet e poetëve, që qarkullojnë pika shiu, më vinte të këndoja,
për
kambanën e rëndë qiellore që i binte vetë Madona,
për
shurdhërimin që kërkon shurdhërimin.
Atje
ku ndieja si mbylleshin kapakët e tokës ngadalë, ngadalë,
më
vinte të këndoja.
Miq,
kemi qenë shokë dhe pastaj kemi ikur në njerëz?
dhe
nuk flasim për ato që thuhen në shtëpinë tonë pa dhé,
më
vinte të këndoja.