Editorial » Mehmetaj
Gani Mehmetaj: Hora e arbëreshëve dhe interesimi i dardanëve!
E shtune, 09.03.2024, 07:57 PM
Hora e arbëreshëve dhe interesimi i dardanëve!
Mesha e madhe, ja po
bije
e nga kisha mënt i
shtije;
Dola: vashëzat po vinin.
qetë e lehtë në kishë
hynin.
(Kënga
e mallit të parë)
Nga
Gani Mehmetaj
Kështu
i këndonte Zef Serembe të dashurës. Mësuesi i letërsisë na thoshte se poeti
temperament iu vu prapa Betrices së vet deri në Amerikën latine-Brazil. Ne
adoleshentëve gjimnazistë në Pejë na linte pa frymë kjo dashuri, kur
kapërceheshin dete e oqeane.
“Do
t’i shkoje ti të dashurës prapa si arbëreshi i zjarrtë?”, me pyeti shoqja e
bankës së parë, kur e shpjegonte mësuesi Zef Seremben. “Do t’i shkoja edhe në
planetin tjetër”, i thash. “Vërtetë?” E ndali frymën ajo nga emocionet.
“Kënga
e mallit” të parë me ka mbetur në kujtesë kohë të gjatë.
Kisha
ka zënë vend të rëndësishëm në jetën e arbëreshëve: kisha e mallit të parë,
kisha e kurorëzimit të dashurisë, pagëzimit. Arbëreshët kujtimin për kishën e
të parëve dhe Gjergj Kastriotin e morën me vete, pasi e braktisën atdheun. Në
atdheun tonë të robëruar osmanët e ndaluan gjuhën shqipe dhe e nxorën në
ilegalitet Gjergj Kastriotin.
Kohë
të gjatë na mbuloi errësira. Duhej të dilte Jeronim de Rada, themelues i
Rilindjes kombëtare Shqiptare përtej detit me rilindasit e tjerë arbëreshë që
të na zgjonte nga gjumi.
Arbëreshët
pavarësisht rrebesheve të historisë e ruajtën gjuhën, e kultivuan traditën si asnjë minoritet a etni
në historinë evropiane, edhe pse arbëreshët në Itali ishin një pikë ujë në
detin e italianëve.
Klisha (kisha) e
Sanduvitit
Dhjetë
vjet pasi ra Kështjella e Shkodrës, arbëreshët e Horës e ndërtuan Klishën
(kishën) e Sanduvitit, që të mahnitë me bukurinë dhe në planimetrinë e
ndërtimit. Sa breza arbëreshësh me gratë e tyre dhe familjet e kanë dëgjuar
meshën, janë pagëzuar, janë fejuar e martuar në kishë. Mesha është mbajtur në
gjuhën arbëreshe. Ishte shtylla e etnisë së tyre.
Në
Horën arbëreshe bie në sy Kisha e Shëngjergjit, por janë edhe dhjetëra kisha të
tjera. Kisha e arbëreshëve është katolike e ritit bizantin, ku mesha gjithnjë
është meshuar arbërisht.
Në
Horën Arbëreshe na thanë se janë nga Himara. Arbëreshët e Sicilisë përpiqen të
flasin arbërisht dhe ta ruajnë traditën e të parëve, shqiptarët e Himarës
përpiqen të flasin greqisht dhe të deklarohen grekë për një pjatë të bakllavave
greke.
Kisha me shqiponjën
dykrenore në ballë të portës
Palermo
është qendër e madhe e Sicilisë, ku ka një komunitet arbëreshë, por është me
rëndësi se aty është kisha më e madhe e tyre: Kisha e Shën Kollit të
Arbëreshëve, në sheshin Bellini. Ka një shqiponjë dykrenore në ballë të kishës.
Prifti që na priti me dashamirësi, na sqaroi me durim se kisha është
Bashkë-Katedralja e Eparkisë së Horës të Arbëreshëvet, dioqezë shqiptare e
ritit bizantin. Është pikë referimi për më shumë se 15.000 arbëreshë katolik të
ritit bizantin që jetojnë në qytetin e Palermos. Në katalogun e kishës thuhet
se është ndër kishat më interesante bizantine të mesjetës në Itali, është
dëshmi për kulturën fetare dhe artistike të bërë nga arbëreshët Ky ndikim ka lënë shenjën e tyre në pikturën
e ikonave në ritit fetar, në gjuhën, në kostumet e tyre tradicionale.
Kishte
diçka drithëruese dhe emocionuese kur futesh në brendësinë e kishës, me ikonat
dhe enterierët që të linin pa mend.
Klisha e Shen Gjergjit†
Eparhia
e Horës së Arbëreshëve, bashkë me dioqeza të tjera arbëreshe, ruan kisha
shpirtërore, kultura tradicionale dhe liturgjike bizantine nga koha e
Justinianit (shekulli VI) që zgjati deri në shekullin XV në Shqipëri. Ajo tani
ka 15 famullitë dhe mbulon pesë vendbanime arbëreshe: Hora e Arbëreshëve (it:
Piana degli Albanesi), Kundisa (it: Contessa Entellina), Munxifsi (it:
Mezzojuso) dhe Pallaci, Sëndastina.
Kisha
arbëreshe dallonte nga kisha katolike e vendësve, ltinëve, sikurse u thonë
arbëreshët italianëve. Arbëreshët e
pranojnë Vatikanin, janë Unit (A pati përpjekje nga Noli e Kristofer Kisi që të
rreshtoheshin me Vatikanin?)
Delegacione
të ndryshme arbëreshe shkojnë në Shqipëri, mbase vijnë edhe nga Tirana në Horën
Arbëreshë në Sicili, por nuk di të kenë shkuar delegacione nga Dardania në
Sicili, pos vizitave individuale a grupi, sikurse kjo e jona e organizuar nga
Agjencia turistike “Aventuro” nga Prishtina. Në vizitën e fundit ishin rreth 50
shqiptarë nga Presheva në Dibër.
Po
ashtu nuk e di shkojnë shoqatat kulturore në mënyrë të organizuar, apo
studentët e Letërsisë e të Gjuhës Shqipe nga Universiteti i Prishtinës që të
prekin historinë. Ndërkaq, do të duhej të shkonin.
Po
kisha katolike i thërret sivëllezërit e tyre arbëresh në Dardani? Prapë me
mungojnë informacionet. Është vëllazëruar ndonjë qytet i yni me Horën
Arbëreshe, Palermon apo me Kalabrinë? Prishtina, Peja, Shkupi a Mitrovica?
Para
dyzetë vjetësh shkonin delegacione shkrimtarësh, gazetarësh dhe studentësh nga
Prishtina në Sicili. Kush i pengon të shkojnë tash? Televizioni i Prishtinës
bëri reportazhe të shkëlqyeshme nga autor Skënder Blakaj dhe Ali Llunji me
1977-78. Mund të merren shembull edhe për sot.
Pse
Ipeshkvi i Dardanisë nuk shkon në kishën e arbëreshëve në Palermo, apo në
kishën e Shën Gjergjit në Horën Arbëreshë, apo ipeshkvi i arbëreshëve në
katedralen “Shenjtorja Terezë ?
Kemi
misionarë italianë në Kishën Protestante të Dardanisë, kemi edhe në kishën
katolike, por nuk di që e kanë thërritur ndonjë misionar arbëreshë.
Sa
ishte i entuziazmuar arbëreshi Lishe (Alesandri) kur tregonte për vizitën në
Kosovë, ndërsa i kishin mbetur në kujtesë kullat e Junikut.
Arbëreshët
dikur ishin komuniteti më i dashur për ne. Liberalizimi i vizave na i çeli
rrugët...