| E hene, 05.02.2024, 07:54 PM |
Çameria shqiptare nen optiken e librit
“Burrat
shkojne ne lufte“
Nga
Illo Foto
Ka pak kohe , qe ka dale nga shtypi libi me tregime “burrat shkojne ne lufte “, veper e shkrimtarit
, Resmi Osmani . Tregime e perfshira , ne kete liber , jane te mbeshtetur
teresisht , ne fakte historike . I gjithe libri , emertohet historik Lexusi shqiptar , ka
kohe qe e njef shkrimtarin e afirmuar Resmi Osmani . Veprat e tij voluminoze , lexusi i
ka vleresuar , per pershkrimin real dhe vlerat artistike
te spikatura . Tematika e
shkrimeve te shkrimtarit ,
Osmani , nuk i ndahet ngjarjeve
reale historike .
Ne vitin 2021 , pa driten e botimit , libri me tregime “Burrat shkojne ne lufte “.
Libri ka 218 faqe , 27
tregime dhe e ka
botuar “Enja “ , nen redaktimin e E.
Kushit dhe J. Gushos . Ne kopertine , pervec nje dedikimi
nga shkrimtari , Enver Kushi , ka nentiullin : “Tregime me motive çame “.
Fakti , qe jane
motivet çame , ç’do shqiptar , kudo qe gjendet , ka kuriozitetin , per t’u njohur me permbajtjen , per vete faktin se Çameria eshte plaga , qe i dhemb kombit , prej tetedhjete vjetesh .
Qeverria greke e gjysmes se shekullit njezete , ne
menyre barbare , ushtroi gjenocid , ndaj
popullsise shqiptare te Çamerise
, vetem se ishin te besimit mysliman . I masakroi banoret
e vet , ne menyre çnjerezore dhe
i shpernguli me force , nga trojet e
tyre ku jetonin denbabaden . Ju mori pronat dhe pasurite dhe i nisi , me force , drejt truallit
meme , Shqiperise te dale nga
lufta .Ky eshte nje nga
gjenocidet me te pastra , qe
jane zhvilluar , jo ne Europe , por ne
mbare boten . Rralle kane ndodhur te tilla raprezalje , qe nga jeta fisnore e popujve . Pikerisht kete genocid
e kryen shteti grek i Venizellosit , qe mbreteron ne mes te Europes dhe eshte shquar per kulture te lashte , por aspak demokratik .
Kete ngjarje nuk
mund ta mohoi historia e kombeve . E
pa pritura ndodh me qeverrite moderrne greke , qe mohojne edhe genocidin edhe
kthimin e pronave te grabitura . Ne menyren me antihistorike shprehen se “nuk ekziston
nje çeshtje çame “ . Qeverrite
demokratike shqiptare e kane trajtuar
kete problem madhor , me fqinjin jugor . Ne menyre te organizuar
dhe te perhereshme , vijon ta
trajtojë , me rregullat demokratike shoqata
patriotike “ Çameria”, qe vepron
, prej vitesh , ne Shqiperi . Ish
Kandidatja , per president e SHBA ,
Hillari Klinton , eshte shprehur boterisht se çeshtja çame ekziston ne favor te komunitetit , mbi te cilin ish qeverria
greke ushtroi genocid .
Tregimet e librit te
shkrimtarit Osmani , jane
ngjarje historike te ndodhura , me adresa te sakta , ne territorin çam , qe eshte brenda kufirit shteteror grek
. Simbas Konventes se Kombeve popullsia çame duhet te gezoi te drejten e prones dhe te lirive te personit , ne territorin , ku ka jetuar brez pas brezi . Duke e analizuar
librin e Osmanit , ne kete fryme
historike , vepra e ketij shkrimtari eshte dokument
bindes , qe mbeshtet te
drejten legjitime te komunitetit
çam , per t’u rikthyer ne trojet e tyre atnore dhe t’u njihen te tera te drejtat , qe parashef ligji nderkombetar . Keto qe shkrova , deri ketu , nuk i ka permendur libri dhe
nuk ishte ky objekt i librit . Libri na
njeh me personazhe historik te
Çamerise martire . Lexusi , ne menyre
reflektore afrohet me personazhet , qe
jane martirizuar ne lufte dhe ne paqe , duke qene njerez te thjeshte , punetore dhe
bashkejetus me fqinjet e
larget ete afert .
Libri hapet me tregimin , qe mban dhe vete libri “Burrat
shkojne ne lufte “ . Babai i familes, Osman
Taipi eshte banor i Mazrekut ,
fshat çam nen administraten greke . Kur u kthye nga puna e lodheshme e
fushes , lajmeron bashkeshorten t’i pergatisi
mjetet e jeteses se do te niset ,
per lufte , ne zonen e Janines , qe po e pushtonin grekët . Ky ishte lajmi me i rende , qe mund te jepte nje
kryefamiljar fshatar , sepse do te
braktiste punet e bujqesise . Koha ishte e bujqesise
te prapambetur . Burrri ishte zot
i pendes se qeve , i kalit ,
i parmendes ,i karroces . Gruaja administronte punet e familes . Keto ishin tre forcat ( burri ,
gruaja , kafshet epunes ) , qe mbanin
fshatin dhe ç’do familje te
gjalle . Burri kish vendosur te vinte
vullnetar , ne ndihme te bashkepatrioteve janinote , qe po i pushtonte greku . Gjithçka pritej te çkrehej dhe
jeta t’i dorezohej fatit .
Nuk shkoi gjate
dhe Osman vullnetari u vra ne lufte me armikun . Mëma e shtepise ,
Merjemja , jo vetem , qe nuk u martua , por
mori persiper gjithe punet , qe
kryejne zakonisht burrat . Hodhi pushken
ne krah . Mbrehu qete dhe lëroi
token , shaloi kalin , mbolli , korri
shiu bereqetin . Mbajti familjen , pa ju trembur syri .
Eshte nje tregim i dhimbshem , por dhe me doze
te thelle lirike , sepse
Osmani dhe Merjemja jane
gjyshrit nga Babai te autorit , Resmi Osmani .
Tregimi
tjeter , mban titullin “Trëndafili
i gjakut “ . Djali trim Çelo , nuk
pranoi t’u neneshtrohej urdherit , per
te shkuar nizam ne Jemen , ku piqej buka
ne diell . Koha e nizamit vazhdonte
shtate vjet . U be firar . Koshallet paten vrare ne prag te shtepise Zeqir Rakipin
, nje tjeter firar . Çelua kishte filluar jeten e firarit , me synime te
qarta atdhetare , me besimin se Shqiperia do te behej , duke pasur ne krye
Abdyl Bej Frasherin dhe ne Çameri udhehiqte, Abedin pashe
Dinua . Shprehja e
zakonshme e Çelos ishte : “Plaget jane stoli e trimave “ . Behet fjale , per nje qendrim
as spontan as personal , por per nje
rezistentence te ndergjegjesuar , ndaj
pushtusit .
Ne nje nate te erret , Çelua u kthye ne familje , per t’ u çmallur , me memen
, motren , te fejuaren . Kamejkami i Parges , kishte premtuar tre qese me flori , kush vriste ne pusui Çelo
Mezanin firar . Prej shtepise se vete , neper shtigje te
sigurte , Çelo bujti ne shtepi te mikut te vet Haxhi Dulit ,
per ngushullim , per vdekjen e nenes se
vet , qe pat pritur dhe percjelle firare
, shok te idealit te djalit , Haxhiut.
Ate dite , kthehet kali , pa kaloresin . Gjema e madhe u
kuptua . U shpall dita e vajtimit
, qe ne shumicen e rasteve ,
jane poezi spontane te krijuara aty , per aty . Nena e Çelos , midis
vajtimit , u shpreh : “ E vrane
hafijet se Çelo nuk binte i gjalle ne
dore te tyre “ . Ne diten e vajit kishte ardhur gjithe krahina . Haxhi Duli , u shpreh : “ Per nje grusht para , hafijet
turperuan Vraohonan dhe Çamerine . Gjakun
ma kane borxh mua “ ( f 28 )
Kjo ngjarje pati shume jehone , ne te tere Çamerine . Rpsodi , nen hijen e rrapit , kendoi
kengen vaj , per Çelo Mezanin ,
qe megjithse ka ndodhur 150 vite me
pare, kendohet ne takime kulture , festivale . Eshte kenge e brenges
dhe e hakmarrjes te ligjeshme . Prej
natyre çami eshte paqesor , sepse te
tille te do bujuqesia , jeta e fshatit . Gjaku dhe hakmarria u jane imponuar nga
pushtusit dhe qeveritaret kontravers , qe kane nxitur konfliktet fetare dhe etnike .
Ne tregimin “Plaga e shpirtit” kushtuar kujtimit të
kapedan Muharrem Rushitit , autori na ka dhene te
pershkruar jeten e nje kapedani popullor
, qe i teri i eshte perkushtuar mbrothtesise se
Çamerise dhe Shqiperise . Ky kapedan , ka kryer mbi 100 beteja , kunder turqve dhe
vorioepiroteve , midis viteve 1902
deri ne ne 1920 . Djalin e vetem
ja vrane ne pusi . Kapedani , i
konsideronte djem te tere
bashkekrahinasit , qe luftonin ne krah me te . Ishte bashkohes dhe i lidhur me levizjet shqiptare brenda kufijve shteterore , me cetat e Bajo Topullit , Mihal Gramenos , Safet Butkes . Flet vete fakti , qe ky
kapedan i luftrave popullore , vdiq
natyralisht , ne Saranden shqiptare , ne vitin , 1931 .
Ne nje nga
tregimet , na behet e ditur, se trimi
çam Osman Taka , ka lindur ne Kondispolin , brenda kufirit shteteror shqiptar ; kufi i percaketuar nga
konferenca e ambasadoreve . Karakteristikat etno – kulturore te
çameve , ne te dy anet e kufirit
, jan identike . Trimi Osman taka ,
priste ekzekutimin e dhene nga
gjykata e Janines , per vdekje ,
me varije ne litar , ne sheshin e keshtjelles . Osmani , per deshiren e fundit , simbas ligjit ,
kerkoi , qe perpara ekzekutimit te
vinte nje orkesrër muzikore , se do te luante nje valle
, per te pranishmit. Keshtu ndodhi . Vallja ishte nje furtune e valltareve , ku shquhej eleganca dhe
zhdervjelltesia e kryevalltarit
, qe ngjasonte si shqipe mali , ne
fluturim , me bukuri qiellore .
Bija e Valiut te Janines , qe ishte spektatore , mbeti e mahnitur nga vallja
dhe bukuria mashkollure e kryesusit te valles , elegantit , Osman Takes. Lutjetjet e saj dhe lotet , u
vleresuan nga Babai , sepse Gjylyzarin e pat vajzen e vetme . Ne momentin e fundit ,
u anullua urdheri perkohesisht . Ishte e
qarte se pashai , nuk mund te shkonte kunder urdherit sulltanor . Ne kohe
tjeter , te afert , e eliminoi , ne pusi
valltarin e famshem çam , Osman
Taka .
Vallja e Osman takes , qe luhet sot , ne veprimtarite kulturore , nuk eshte
legjende , por ka nje autor historik , kapedanin çam , Osman Taka , nga Konispoli i
shqiperise zyrtare . Vallja , qe u luajt
ne oborrin , ku pritej ekzekutimi u percaketua e tille , nga e bija e Valiut : “ Valltari kishte nje
lirshmeri te habiteshme . I tere trupi i vallezonte , sikur nuk kishte eshtra . Ishte klithme ,
per jeten dhe perbuzje , per vdekjen “( 48 )
Ne tregimin me
titull “Dheu I shqiperise “ , pershkruhet
festa e Pavaresise e shpallur ne Vlore , ku pjesmarres ,
ishte edhe çami Niko Konomi . Uronin ,
diten e flamurit dhe Niko u tregoi nje
grusht dhe , qe kishte marre me vete , nga dheu i Vlores se flamurit . Shtepia e çamit Niko Konomi , ne fshatin Gliqi
te Çamerise , eshte e perfshire ne atmosferen e festes se flamurit. Nuk eshte
vetem feste , eshte edhe dite e vendimeve
te medha per te mbrojtur vendin nga evzonet greke , qe jane
versulur , per te shkeputur pjese
nga shteti i ri , qe sapo
fitoi pavaresine . U regjistruan
vullnetere , per ne lufte , kunder pushtusit . Nilko
kishte gjashte djem . Tre u regjistruan
vullnetare , per ne front . Ne kete kuvend burrash Niko Konomi , u shpreh : “
Duan me paderman dheun e Shqiperise , por burrat e ketij vendi , nuk kane vdekur. Fusha e
luftes eshte mbjelle me kufoma “ .
Keshtu u shpreh Niko ( 57 ) .
Çeta e vogel e Gliqise u
be pjese e batalionit vullnetar te Paramithise , qe komandohej nga Hamit Margelliçi . Ne perleshjet trup me trup
, me evzonet , per mbrojtjen e flamurit , mbeten te vrare dy djemte , nga tre vellezrit
vullnetear te familje Konomi . Ne
mes dhimbjes te pa permbajtur , Niko shtoi , ne varrezat e djemve deshmore dheun , qe pat marre nga Vlora e
flamurit . “ Ju qofte i lehte
dheu i Memedheut” , shprehu hidherimin Niko Konomi , ne varrimin e dy djemve te
vrare nga evzonet agresore .
Te tera tregimet
trajtone ngjarje tragjike , qe ndodhin
ne shume dyer te Çamerise . Te tera ngjarjet bashke ,
perbejne dramen e madhe , qe i shkaketuan krahines paqesore evzonet zerviste , me te vetmin shkak
, se shumica e krahines i perkiste
besimit mysliman . Ne Çameri kishte dhe komunitet ortodoks , por te dy komunitetet jeton ne mardhenie miqesore , sic eshte karektiristike toleranca fetare , karakteristike shqiptarve , kudo , qe jetojne .
Ne njerin tregim , trajtohet problemi i gjakut te falur . Kete titull mban dhe tregimi . Burrat e familjes
ne gjak , moren rrugen dhe shkuan
ne shtepine e viktimes , qe kishte shkaketuar vellai i tyre . Autori , me artin e fjales se zgjedhur dhe kopetencen ne njohjen e kanunit , autori na fut ne nje bote , qe duhet te jeshe
i stervitur , per te manipuluar nje
miqesi , qe vjen nga gjema , qe
shkaketon arma . Kodi i pajtimit eshte nga kodet me te
studjuara dhe me tone me civilizuse , qe mund te kete bota . Nuk eshte
e lehte te falesh gjakun e njeriut te familjes , por kjo eshte edomosdoshme
, per te siguruar bashkejetesen ne paqe . Ne nje krahine si Çameria
, ku derdhet gjak nga armiku zervist ,
duhet kursyer jeta e bashkefshatarit , e beshkekrahinasit. Ketu
kursim e realizon kodi i faljes se
gjakut , qe eshte shenje civilizimi dhe maturimi shoqeror . Praktikisht falen jete , qe do te ishin objekt i pusise .
Ceremonia , e
faljes se gjakut dhe kodet e tij jane ne ndertuar sipas kushteve konkretet
te krahinave shqiptare . Ndryshe eshte kodi i faljes se
gjakut te Anton Çetes ne
Kosove dhe me disa specifika eshte ndertuar kodi i faljes ne Çameri . I njejte eshte
motivi dhe qellimi njerezor
, per te forcuar bashkesine
nacionale , kunder armikut , qe pergjon te na demtojë
, duke na dobesuar ne ç’do hap dhe me ç’do menyre . Jetet , i duhen komunitetit , per vullnetare , kunder pushtusit .
Rrefimi ne
liber , per shtepine germadhe , eshte nje meditim i
autorit , kur vizitoi vendlindjen ,
pas zhvillimeve demokratike , ne
Shqiperi dhe ne bote . Autori mediton , ne germadhen e shtepise , ku ka lindur dhe sot pas 70 vjetesh
te masakres , gjithcka hesht . Deshmojne guret dhe kercuret . Autori
, personifikon henen , si deshmitare te masakres .
Germadha e shtepise , bisedon me
henen , ne prezence te autorit , burre i
moshuar sot , miturak ne ngjarjen e
llahtareshme zerviste . Po e
riprodhoj bashkebisedimin , Germadhe – Hene
: “ Hënë moj Hënë! Me sheh si jam sot , por se mendon si kam qene . Shtepi me
shume oda , qe llamburisin nga pastertia . Dysheme me drasa nga Korfuzi ,
qilima nga Janina . Shkallet me qemere te mermerte . çatite me tjegulla flake
te kuqe . Oborri mbushur me lule . Avllia
plot me çubet e mjalcave ( koshere bletesh ) … Yrti me ullinj ,
portokalle , limona . … Pashe nuset te
bukura si drite . Dhendurret si petrite , si linden dhe rriten femijte . Isha e
lumtur.Por nje dite , fund qershori si
sot, pa u gdhire dita , u sulen lukunia e uqerve te udhehequr nga gjenerali grek , Zerva , si te dale nga
shpellat . Te dehur me alkohol , te armatosur gjer ne dhembe , shemben gjithçka
, perdhunuan nuset . Vrane pleqtë . Shtepive
u vune flakën. Veç degjoheshin shprehjet
: turko-allvanos . Une
nuk e di psene e kesaj masakre . Mos ndoshta e di ti psene , moj Hënë?” ( Faqe 158 )
Hëna dhe deshmitaret jane
deshmitaret reale aktuale . Deshmojne , per kete mizori
te shtetit grek , ndaj banoreve te nje krahine
te shtetit te vet , veç me tjeter besim fetar. Ishte nje kryqezate , nga me barbaret , e
ndodhur ne mes te shekullit 20. Krahina e Çamerise
, brenda kufirit shteteror grek , banuar
nga shqiptare autoktone , pat
ndertuar nje jete te qete dhe te begate , brenda sinoreve te krahines . Kete jete e
favovorizonte toka dhe klima
mesdhetare . Toka e shendoshe , humusore , nuk e çonte kurre kot
djersen e bujkut . Prodhimi bujqesor
ishte i bollshem , ç’do vit , i plotesuar
me shumllojshmerine e frutikultures dhe
te ullirit .
Kete prodhim te
bollshem bujku çam e pat mbeshtetur me pune te organizuar
bujqesore , si rrallekush ne Ballkan . Sejcila familje kishte penden e
qeve dhe kafshet e transportit , si dhe gjithe
inventarin e nevojshem , te nje
pune zinxhir . Hambaret
dhe qilaret e shtepive çame ishin plot me
bereqet , zehirete dimerore , fuçite me vere dhe me vaj . Ne Çameri nuk pat varfanjake . Jeta e qete dhe e begate
, garantohej nga nje kod zakonor i rrepte dhe i pershkruar nga fryma humane . Eshte
i njohur fakti , qe edhe , kur u vendosen
ne Shqiperi , komunitet çame e
organizuan jeten sipas modelit te tyre
tradicional . Keto komunitete , shquanin
ekonomikisht nga homologet , qe i rrethonin .
Autori i ka kushtuar nje tregim ,”Nata e fantazmave”
reagimit te popullit te thjeshte grek kesaj masakre monstruoze , qe ndermori shteti
i tyre , ndaj popullsise
therspote . Toger Alqiviadhi , u emerua administrator
i qeverrisjes vendore , ne krahinen e therspotise te shkretuar . Ai u vendos bashke me nusen e
vet , greken , Irini , ne nje banese , ne Filat . Irini, e mbetur vetem, pas
një nate haluçinante, krijoi bindjen ,
se bashkeshorti i saj , pat qene pjestar i bandes ushtarake , qe masakroi Çamerine shqiptare . Nuk mund te rrinte indiferente ,
ndaj nje masakre te pa shembellt , ne keto ane dhe i kerkoi bashkeshortit
, te spjegonte , si u be pjese e
kesaj bande vrastere . Alqiviadhi i tha se
turko-allvanoset , u bashkuan me armiqte
e Greqiae : Me italianet dhe
gjermanet . “ Mos valle dhe femijte dhe
pleqte ? pyeti Irini . .. Prandaj ta
dhane kete dekorate , ku nga ylli duket
se ende kullon gjak i femijve te masakruar
. Une po iki , tha Irini , Ti rri me
fantazmat e viktimave te tua “. (167 ) Populli
grek ishte dhe mbetet mik i
komunitetit çam , qe kane jetuar
ne miqesi dhe paqe te perjeteshme .
Qeveria greke
asnjehere nuk e ka bere te qarte reprezalien e pa shembellt te saj ndaj Therspotise . Pretendimet qeverritare , se çamet ishin bashkepunetore , nuk faktohet ,
por , mbi te gjitha bashkepuntoret
nuk denohen si krahine , ose si
venbanim , por individualisht . Qeveria , nuk di ku t’i fshehi duar e
pergjakura me gjak femijesh dhe pleqsh te
Çamerise . Kjo fshehje e krimit , nuk mund te vijojë gjithe jeten . Bota
gjithnje ka pasur te mençur , per te
marre .
Komuniteti çam , eshte shquar , per atdhedashuri dhe
harmoni midis komuniteteve me besime te ndryshme dhe me nivele pasurore te
shkallezuara . Lidhur me kete ,
perveç , sa kemi komentuar me siper ,
po sjell dhe komentin e
tregimit te ketij libri , “
Brenga e Kapetan Marko Bocarit “ ( Faqe
227 ) Sulltani , kur nisi mizerine e
asqerve kunder Mesollonjes greke , ne vitin 1822 i porositi : “Nga Mesollonja , dua vetem nje grusht me hi “
( 228 ) Komandant i mbrojtjes se qytetit , u emerua, kapetani suliot , Marko Boçari , i sapo graduar gjeneral. Mori nen komande treqind
suliote trima dhe gjashte mije ishin burra vullnetare , ne ndihme te mbrojtjes se
qytetit . Turqit sulmonin me dymbedhjetë mije asqere te zgjedhur . Sulmi
turk ishte i furishem dhe munden te
kapexenin vijen e pare te
mbrojtjes . Mbrojtesit hoqen
shkallet dhe sulmi
i pare u neutralizua me kete
inteligjence ushtarake. Perfaqesusus I
Qeverrise greke ne kete beteje ishte
Metaksai , qe ishte politikan , jo ushtarak . Fillimisht e pyeti Markon , ne se numuri i pakte i
forces mbrojtese ishte problem . Marko u pergjigj thjesht
dhe qarte : “ Me numura maten bagetia . Burrat
maten me trimeri “. ( 229 ) Mbas fillimit te luftimeve
te Mesollonjes , Marko vendosi
te dergonte familjen ne Ankona , si vend i qete dhe i sigurte , per civilet . Larg kesaj lufte te ashper . Metaksai e pyeti , per kete vendim dhe e
miratoi vendimin e kapetanit . Kur po ndahej me familjen , ne port , Marko , ju drejtua djalit, Dhimitrit : “ Dua te
shkollohesh . Te rritesh dhe te edukohesh si arbenor . Ti permbahesh tradites suliote , qe jane besa ,
trimeria , dashuria , per lirine “. Marko
kishte nje merak , ne zemer , ne kohen e ndarjes , me njerzit e tij te dashur. Ja cili ishte meraku : “ Femijte
e lindur ne token arbenore , do te
shkonin ne dhe te
huaj . A do te mundet Krisulla , t’i edukonte , qe te mbeteshin ne palce
, suliote , arbenore ? “ ( 235 )
Tregimi , “Kopshti
i Edenit “ , na paraqet nje tabllo
te nje familje çame , te
vendosur ne Elbasan , mbas shpernguljes se dhunshme nga shtepite
e tyre, ku kishin ndertuar nje
jete , per t’u pasur zili , nga te
gjithe fqinjet . Ne Elbasan , familja rrinte me qira , ne nje lagje te
preferuar te qytetit . Burri punonte ne
pune shteti , gruaja merrej me shtepine
dhe femijte . Pronaria e shtepise i lajmeroi te lironin banesen , se i duhej ,
per nevoja te saj .
Çami , ju pervesh punes , per te ndertuar nje prone te
vogel dhe nje shtepi , brenda saj , duke imituar banesen ne vendlindje . I gjeten
nje toke inproduktiive , ne
periferi te qytetit , ku kishte uje dhe drita te sigurta . E ndertoi
shtepine , tip baranke , por te paster dhe te ngrohte , pastaj ju pervesh punes , per te
sistemuar baçen . Toka ishte
krejt zallishte , ne pamje te pare inproduktive . Me pune sfilitese ,
pastroi guret dhe hoqi koren inproduktive , nxorri
siperfaqen e tokes me taban dhe
mbolli disa lloje peme frutore , kryesisht agrume .
Perpara kopshtit , mbolli nje
bllok me qipariza , sic quhet , brezi
mbrojtes . Aty mbante dhine , pula ,
rosa . Piktori , qe e pikasi si objekt
te punes se tij , kete kopsht e
quajti , “Kopshti Edenit “
Me keta dy tregime
te fundit , nuk kemi te bejme me asnje lloj fantazie te autorit . Suljotet dhe Marko Boçari
jane çamet e
origjines , trima te beses dhe te
tradites se punes te ndereshme . Per tregimin e “Kopshtit te
Edenit“ , shqiptaret jane deshmitare
, per punen e madhe dhe te
kualifikuar te çameve , kudo , ku u
vendosen ne Shqiperi . Kudo e ndryshuan
mjedisin dhe e begatuan vendin . Kete mund ta shofim ende ne Fier , Durres dhe kudo , ku u instaluan çamet
, qe u shpergullen barbarisht nga venlindja e tyre
e lulezuar. . Toka e Çamerise , sikurse dhe ajo e Shqiperise , jane te
lara me gjakun e bijve te tyre , qe i dollen per zot memedheut . Te tera
tregimet , ne menyren me origjinale , vertetojne etnitetin shqiptar te
krahines se çamerise martire . Kur lexon keto tregime lexusi krijon bindjen e plote se krahina çame ngjan me ate labe , lunxhote , delvinjote,
kosovare , tetovare , ulqinake . Kane
nje te kaluar , nje histori , te njejtat
zakone . Jeta ne Çameri deshmon se ajo
krahine eshte banuar nga njerez punetore
, te ndergjegjshem dhe me aftesi te theksuara
shtetformuse . Qeverria greke e viteve 40 te shekullit te kaluar , shkeli padrejtesisht mbi gjakun e tyre dhe i
shpernguli barbarisht . Qeverite e
sotme greke , nuk jane fajtore , per
gjemen e ndodhur , por po behen fajtore
, per fshhehjen e krimit .
Ky liber tregon realisht
, me mjetet e artit, cila eshte Çameria
dhe historia e detajuar e saj . E kerkon interesi kombetar , qe Ministrite tona
te kultures dhe e jashteme , kete liber ta perkthejne
ne anglisht dhe greqisht dhe ta shperndajne ne shume kopje . Ne
perkrahje te kesaj ideje , eshte fjala e
Hillari Klinton , simbas deklarates te
ciles , ekziston problemi i maisur çam.
Gjat leximit te librit te Resmi Osmanit , u ndjeva çam , ne te gjithe qenien time njerezore
. Zyrtaret , qe nuk njohin genocidin e ushtruar mbi çamet , jane aq fajtore , sa dhe homologet
etyre , qe shkaketuan kete genocid fashist te shekullit
njezete .
Une nuk kam lexuar veper me te argumentuar historikisht dhe artistikisht , realisht
dhe bindes , per problemin çam .
Autori i vellimit
eshte me origjine nga Mazreku . E njef jeten sociale , shpirterore dhe historine
e vendlindjes , sepse eshte i
talentuar dhe i ditur . Ai eshte edhe deshmitar okular i masakres . Ngjarjet e shpernguljes
me force te çameve i ka perjetuar
drejtperdrejt , me familjen dhe te afermit e tij . Nga ky
fakt , lind pyetja e natyrshme :
Zyrtaret , qe mohojne problemin çam ku mbeshteten
? Kete pyetje e shtron
ky liber , per te sensibilizuar
opinionin zyrtyar rajonal dhe boteror
, per çeshtjen çame , si problem i pa
zgjidhur , thjesht per kokfortesi
te qeverrive greke . Shpejt a von do te dali nje Qeveri
greke , ta pranojë , me
ndergjegje , kete realitet te hidhur . Europa nuk duhet t’ja lejoi vetes nje problem te mprehte
ne ballkan :Te veje prona te i
zoti , norma elementare e demokracise .Kjo
kerkohet minimalisht .
Illo
Foto , Studjus – NY, Gusht 2022