Kulturë
Mehmetali Rexhepi: Kodi etik i faqebardhësisë
E hene, 11.12.2023, 07:53 PM
KODI ETIK I FAQEBARDHËSISË
Ese
Nga
Mehmetali Rexhepi
Selatin
Novosella, djali i tretë i Nënës Naile i ka shkruar Kujtimet e tij në katër vëllime, me titull “NGA KOHA NË KOHË”, në
1.560 faqe, të ilustruara me 463 dokumente, faksimile dhe fotografi. Autori, me
një pedanteri për lakmi në Kujtimet e
tij e ka paraqitur në mënyrë kronologjike, jetën e vet, jetën e familjes së tij
dhe, veprimtaritë e shumë brezave të atdhetarëve, pjesë e të cilave ishin edhe
anëtarët e familjes së madhe Novosella. Me vëmendje dhe përkushtim të veçantë,
autori flet për nënën e tij, nënën Naile. Posaçërisht flet për nëntë burgosjet
e tre djemve dhe nipit të nënës: dy burgosjet e djalit të dytë, Sabriut; katër
burgosjet e djalit të tretë, Selatinit; dy burgosjet e djalit të katërt,
Bedriut dhe një burgosje e nipit, Ilirit.
Këtu
do të nënvizoj ngërthesën e uratat, porositë ose amanetet e nënës Naile, të cilat
ia thotë djalit të dytë, Sabriut, më 8 qershor 1964; me rastin e burgosjes për
herën e parë, së bashku edhe me Adem Demaçin dhe rreth 300 anëtarë të organizatës
atdhetare Lëvizja Revolucionare për
Bashkimin e Shqiptarëve.
Për
shumëçka që është thënë në Kujtimet e
Selatin Novosellës dhe, që zbërthen kursin familjar të sprovimit, kuptohet si
duhet qëndruar, duke pasur parasysh fjalët e nënës Naile, kur i drejtohet të
birit të prangosur, Sabriut;
N‘dorë
të Zotit djali jem dhe m`u kthefsh faqebardhë!
Varianti
tjetër i uratës së nënës, pas dorëzimit të djalit në policinë e UDB-së
(Shërbimi Shtetëror Jugosllav), në Prishtinë, më 8 qershor 1964, ajo i thotë të
birit:
N`dorë
t`Zotit, djali jem dhe banu burrë!
Në
të dy tendosjet kulmore shpirtërore, në pritjet e nënës para policisë së
pushtuesit, nuk shfaqet vaji, as britma, as gjëma, as kuja. Le t’i qasemi më shtruar
kësaj rrethane psikologjike, për ta forcuar bindjen e pohuar të brumosjes
kombëtare dhe morale të Nënës Naile dhe familjes së saj.
Si
mund t`i zbërthejmë ndryshe uratat dhe përballjen emocionale të nënës shqiptare
në të dy situatat?
Forca
e stoicizmi, e qëndresës së nënës, ngërthehet në kodet e pashkruara etike porse
funksionale, të akumuluara ndër shekuj!
Kodi
i parë i uratës, përballjes së paepur, është Zoti. Po të donim ta përimtonim
nëntekstin, do të hynim në përmbajtjen e ngërthesës.
Zoti
është i Gjithë Fuqishëm, i Gjithë Mëshirshëm!
Ai
na sheh dhe na drejton, na ruan dhe na shpëton nga e keqja, nga hasmi, nga të
ligat...
Hasmi
nuk ia ka dhënë shpirtin djalit tim, as mund t’ia marr, pos Zotit që ia ka
dhënë atë, dhe vetëm Ai mund t’ia merr...
I
qofshim falë Atij!
Kodi
i dytë i uratës përshkohet nga trajta e fjalisë dëshirore: M`u kthefsh faqebardhë!
Në
uratën e dytë: pos strehës shpirtërore, që është dora e Zotit, djalit, krijesës
më të dashur të jetës, nëna ia dëshiron kthimin në vatër, veçse si faqebardhë! Ky është një kod etik jetik,
tej hamendësimit të akëcilit karakter! Atë e ngërthente nëna Naile! Pikërisht
në brendi të këtij kodi burojnë: guximi, qëndresa, durimi, burrëria, heroizmi,
faqe-bardhësia, çiltërsia dhe sakrifica e karakterit, por karakter i sakrificës
me faqe-bardhësi! Kushtëzim i fortë! Porse, pa këtë nuk përmbushet faqja e
bardhë pa njolla të zeza! Është një veçanti kush e shqiptoi këtë kod me një
kriter kaq të rreptë, pa dyshim sakrifikues? Sa herë që i arrestoheshin, me
vrazhdësinë më armiqësore, djemtë veprimtarë kësaj nëne, këtë kod etik-epik e shqiptonte
pikërisht kjo nënë! Sado që për natyrën e nënës pritej një përulje në dhimbjen
amnore për djemtë... Porse, veçantia ishte mbjellë në ideale më të lartë se sa
dhimbja amnore... Kjo veçanti ishte rritur e forcuar në karakterin stoik,
heroik dhe pastërtinë etike të një nëne heroinë e tillë, sikurse ishte nëna
Naile.
Ky
është një parim i ngulitur brenda kodit të pashkruar, por të trashëguar.
E
vetëdijshme për dhunën e shfrenuar të UDB-së, që do të përplasej mbi të birin,
megjithatë, ajo birit i dëshiron të mos ligështohet, por nga ai kërkon
pathyeshmëri: banu burrë! Pra, pa
burrëri nuk ka atdhedashuri!
Kjo
trajtë e shprehjes në mënyrë urdhërore dhe
banu burrë, shfaq përtrollitje të kodit të vlerave të burrërisë, si njëri
nga tiparet më karakteristike në traditën e vlerave njerëzore shqiptare.
Pikërisht ky kod tradite i burrërisë e ruajti etninë nga zhbërja.
Sipas
këtij diskursi, kush do ta shpëtojë kthimin “faqebardhë” të djalit, në qoftë se jo burrëria dhe qëndrimi i tij burrëror?
Për
këtë, një nënë e brumosur kësisoj, aq sa peshon dhimbja për djalin veprimtar të
burgosur, po aq peshon vlera e tij e kthimit faqebardhë! I pa njollosur!
Në
rastin e uratës së parë, në gjendje të tendosur dhe të turbulluar të shpirtit,
të dhimbjes për djalin, situatave të këtilla të përballjes, shpalohen kodet
etike, që ua zënë vendin dhe i përjashtojnë tronditjet, si ndjeshmëri
personale, sepse pesha e trajtës dëshirore “m’u kthefsh faqebardhë” është
përcaktuese dhe përfaqësuese e krejt një çështjeje madhore.
Faqja
e bardhë, kthimi me faqe të bardhë,
ngre flamurin e kodit të ngadhënjimit etik mbi antonimin e faqes së zezë. Filozofia
e stoicizmit shqiptar e njerëzor është ngërthyer thellë në kodet etike të
qenies së tij. Këto kode të forcës morale mbrujtën qëndresën, vazhdimësinë e identitetit,
përmes frymës heroike, duke kapërcyer shekuj me radhë deri në të sotmen.