Kulturë
Syrja Etemi: Kriptokristianizmi tek shqiptarët e Maqedonisë së Veriut
E marte, 18.07.2023, 06:57 PM
KRIPTOKRISTIANIZMI TEK SHQIPTARËT E MAQEDONISË SË VERIUT
Nga
Syrja Etemi
Patjetër
të theksoj që në fillim faktin se, qëllimi i këtij shkrimi nuk është që të
futem thellë në çështjen se kur ka filluar fenomeni i konvertimit të shqiptarëve nga një fe në
tjetrën, apo të gjej arsyet apo shkaqet që determinuan për këtë praktikim,
sepse intencat e tilla do të më intrigonin thellë. Prandaj, duke iu shmangur
këtij pshtjellimi, unë do të fokusohem vetëm në qasjen e dokumentave të
autorëve të ndryshëm rreth dukurisë të ashtuquajtur si “kriptokristianizëm” në mesin e shqiptarëve, e, më konkretisht –
tek shqiptarët e Maqedonisë së Veriut. Këtu nuk mund t’iu shmangemi edhe të
dhënave gojore të trashëguara brez pas brezi përkitazi me këto praktikime, ku
ndër popullatë deri vonë bënte vaki që disa familje edhe t’ i stigmatizonin me
shprehje të tipit: “Ato jën shkie”, “Ata vuan jan thkej”, ose: “Ato nen vuan i
kan raujt kazënët e rakiis n’tra...” e k.m.r. Për këtë arsye, nën ndikimin e
mendësive negative të krijuara për të
parët e tyre, të ngarkuara me primesa pezhorative, urrejtja arrin deri në atë
masë – sa për t’i konsideruar edhe si “shkie” , madje duke i barazuar bile edhe si sllavë.
PËRQASJE BURIMESH KOMPLEMENTARE
Duke
përcjellur në hollësi linjën patrolineare të brezave të familjeve shqiptare në këto treva, ajo që
të bie në sy menjëherë është fakti se largësia më madhe deri te i pari i
“fisit” mund të shkojë deri në brezin e tetë apo nëntë. E, kështu, duke qenë i
vetëdijshëm se ky fakt është problem
tjetër, për dukurinë në fjalë, domosdoshmërisht do të fokusohem në burime e
shënime komplementare që për subjekt kanë “kristianizmin e fshehtë” ndër
shqiptarët. Sa për ilustrim do të marr shembull fisin Nikaj (ku edhe shumë
vendemërtime (sidomos në Kosovë – në zonat ku kufizohet me Maqedoninë) - marrin
këtë patronim, si: KaçaNiku, KryeNiku, Pus’teNiku, etj), dhe fisin tjetër:
Marku. Për këtë qëllim, më së pari do të
shkoqis dhe do të paraqes shkrimet e autorit, Robert Elsie, “Fiset shqiptare”,
Prishtinë, 2017, i cili në fq. 226, përveç tjerash, shkruan:
“Megjithëse
Nikajt ishin fis katolik, emrat myslimanë ishin të zakonshëm në mes tyre .
Shumë sish, si , në Shalë, emra të tillë i merrnin që në lindje. Paolo
Dodmasei, peshkop katolik i Sapës dhe i Pulatit, më 1884, raportonte se “Pjesëtarët e fisit Nikaj, i përdornin emrat
myslimanë kur shkonin në tregjet e Gjakovës, Pejës e Prizrenit. Arsyeja për
këtë, siç thonin ata, ishte se ata ishin të shtrënguar të kalonin nëpër rajonet myslimane dhe mendonin se ishte më e përshtatshme të
përdornin emra myslimanë, ndonëse të gjithë e dinin se ata ishin të krishterë.
Pos kësaj, ata nuk bënin asnjë përpjekje për të fshehur fenë e tyre të vërtetë,
ashtu si bënin kriptokrishterët në dioqezën e Shkupit.”
Si
rasti i mësipërm ka edhe ndër shqiptarët e Maqedonisë së Veriut,
për çka na sjellin shënime shumë autorë të huaj. Me këtë rast do të paraqes
shënimet apo studimet antropogjeografike të gjurmuesit, Jovan Trifunovski
në librin: “Pollog”, fq.195, ku, përveç tjerash, shënon edhe këtë:
“Familja Ali Marku (në fshatin Padalishtë-Gostivar,
S.E.), në vitin 1947 ka 17 shtëpi. Janë të ardhur nga Mati i Arbanisë. Ata ngulmohen këtu si katolikë qysh para 150
viteve (Aty kah fundi i sh. XVIII, S.E.).
Themeluesi i fisit është Ali Marku – i pari i brezit të katër (nga viti
1947, S.E.), edhe atë: Ibishi, gjallë, 60 vjeç – Asipi – Bajrami – Mustafa –
Ali Marku. Pas ngulitjes në Padalishtë, kalon në islam. Në fshatin Cerovë
(shprehet autori), më kanë treguar se
kët Arbanasë deri para 80 viteve kanë
festuar Shën Thanasin , pra, ishin dyfetarë (“dvoverci”). Kështu, njëherë një
familjar, për nder të festës së lartëcekur, e therrë një dash, ndërsa me gruan
bisedon dhe i thotë se, për festën e radhës do ta therrë edhe dashin tjetër
nëse vijnë shumë mysafirë. Fëmijët e kanë dashur shumë këtë dash dhe, për këtë
dalin në dollap dhe thirrin:
Frije-frije, shej ne
bije, o, Thanas
Të mos veje shaum
gostije, o, Thanas
Të mos veje shaum
gostije, o, Thanas
T’mos e presëm dashin e
Madh, o, Thanas!
Pjesëtarët
e këtij fisi, pra – të Ali Markut akoma, bashkë me disa pjesëtarë të fiseve
tjera të Padalishtës, fshehurazi kanë hyrë në kishë me rastin e ndonjë kremteje
fetare kristiane – te shenjtori me emrin Shterjo – në fshatin fqinj. Për këtë
arsye, në fund të shekullit XIX, klerikun e lartëpërmendur e mbysin banorët
myslimanë të fshatrave përreth. Me banorët e islamizuar të Padalishtës,
Arbanasët e fshatrave fqinj, gjatë kohë nuk kanë lidhur marrëdhënie martesore,
sepse këta i kanë llogaritur si myslimanë
të “lishtë” (cekët).
Për
kultin e Shën Thanasit ndër shqiptarët shkruan edhe linguisti rus, Afanasii
Selishçev në librin: Pollog i ego
bollgarskoe naselenie, 1929, fq.211:
“???? ??. ????????? ?????? ????????????? ???? ? ?? ???????. ????? ???????
?????????? ? ????? ???? ??????? ???????? ????? ????????: Shen Thanas”
Duke
iu referuar këtyre dëshmive të shkruara dhe atyre gojore të trashëguara e të
përcjellura brez pas brezi, vijmë në konkludim se, nderimi i shenjtorëve nuk ka qenë “ekskluzivitet”
vetëm i të krishterëve sllavë, por edhe të krishterëve shqiptarë (madje edhe
tek ata të konvertuarit), tek të cilët, shumë
rituale e tradita fetare i kanë të rrënjosura që nga besimi pagan me
kultet bazë në mitologji. Kështu në këtë kontekst, shkruan Elira Çela në librin
e saj: Tradita afetare e shqiptarëve:
“Me lindjen e kishës së krishterë, filloi ndjekja e egër ndaj atyre që u
përmbaheshin besimeve dhe riteve primitive parakristiane, prandaj mbi bazën e
botëkuptimit pagan lindën veprime e rituale të reja, ose veprimet e ritualet e
vjetra, marrin një kuptim të ri magjik.
Kështu, shumë festa, rite e ceremoni, si përkujtim i të parëve, janë gërshetuar
me elementë kristianë e islamikë, duke ndryshuar emrat dhe veshjen e jashtme. Të tilla kemi ritet
e Shën Kollit, Shën Gjergjit (Shinxherxhit, S.E.), Shën Mitrit (Shumejtrit,
S.E.), etj., të cilët janë me përmbajtje parakristiane.” Kulti i këtyre shënjtorëve festohej si nga të
krishterët, ashtu edhe nga myslimanët.
Si
do që të jetë, nga këto shembuj që i paraqitëm në këtë trajtesë, mund të
dëshmohet qartë prania e sinkretizmit
apo koekzistencës ndërfetare, dhe se, marrëdhëniet midis besimeve të ndryshme, nuk kanë qenë
pengesa të pakapërcyeshme për lidhjen apo bashkëjetesën ndërbesimore ndër shqiptarët
e Maqedonisë së Veriut, por edhe me pjesëtarë të komuniteteve të ndryshme që i
takojnë të njejtit besim, si: turq, sllavë, romë, torbesh etj).