| E premte, 12.05.2023, 08:48 PM |
SOKRATI MBI TIRANINË
Nga Prof.
Xhelal Zejneli
Qeverisjes së shtetit i
nevojiten mendjet e njerëzve më të aftë, ndaj atyre duhet besuar administrimin
e shoqërisë - Sokrati
* * *
“Demokracia do të paguajë çmim
për arsye se do të tentojë t’u përgjigjet të gjithëve. Të varfrit do të
kërkojnë pasurinë e të pasurve. Demokracia do t’ua japë këtë. Të rinjtë do të
kërkojnë të jenë të respektuar si të moshuarit, femrat do të duan të trajtohen
të barabartë me meshkujt, të huajt do t’i kërkojnë të drejtat që i gëzojnë
vendasit. Demokracia do t’ua japë edhe këto! Vjedhësit dhe mashtruesit do të
synojnë të vijnë në funksione shtetërore të rëndësishme, demokracia ndërkaq, do
t’ua mundësojë një gjë të tillë.
E kur vjedhësit dhe mashtruesit
të marrin pushtetin, për arsye se kriminelët dhe të ligët synojnë të bëhen të
pushtetshëm, do të lindë një tirani shumë më e egër se tiranitë dhe oligarkitë
që i ka parë njerëzimi deri më sot” - Sokrati
* * *
Sokrati (470 – 399 para erës
së re) ka qenë filozof grek. Veprimtarinë filozofike të vet në formë të
dialogëve të ditëpërditshme në sheshet e qyteteve, e filloi në kohën e
lulëzimit të demokracisë athiniane. Personaliteti origjinal i Sokratit nuk mund
të pajtohej me rolin e një dijetari rigoroz, të mbyllur. Ai i shikonte me
shpërfillje mësuesit që udhëtonin nga një vend në tjetër dhe që i shitnin me të
holla mençuritë e veta retorike të rrejshme. Nuk tregonte konsideratë për
oratorët e shkathët sofistë. Kudo që shfaqej, Sokrati shtronte pyetje të
rëndomta, për arsye se nuk dinte asgjë përpos faktit se vetë ai nuk dinte
gjë. Tuboi rreth vetes elitën intelektuale të rinisë së Athinës dhe u
shfaq si ideolog i aristokracisë shpirtërore. Ra në konflikt me
demokracinë mbizotëruese. Në vitin 399 para K., u akuzua si i pafe
dhe si një filozof i cili me idetë e veta e prish rininë. Refuzoi
para gjykatës që të heqë dorë nga tezat e veta. U dënua me vdekje. Me një dënim
drakonik të këtillë pushtetarët tentonin ta luftonin apo ta eliminonin ndikimin
e tij. Por nxënësit e tij dëshmojnë se pikërisht dënimi i tij me vdekje u
shndërrua në triumf të mënyrës së qetë, racionale dhe konsekuente të të
menduarit dhe të etikes. Është koha, gjyqtarë, që unë të shkoj
në vdekje, ndërsa ju – në jetë. Cili prej nesh e ka zgjedhur më të mirën, këtë
s’e di dot kush”. Shokët e Sokratit i mundësuan të arratisej, por ai, në
shenjë respekt ndaj ligjeve, qëndroi në burg dhe vetë e piu helmin.
Sokrati nuk ka lënë
asnjë vepër të shkruar ngase konsideronte se libri është i vdekur dhe si i
tillë nuk mund ta zëvendësojë bisedën e gjallë. Burimet nga të cilat mund të
njihet jeta dhe filozofia e tij janë: “Kujtime për Sokratin” e
shkrimtarit dhe filozofit grek Ksenofonit (430-345 para K.), i cili
ishte nxënës i Sokratit; veprat e filozofit grek Aristotelit (384-322
para K.) dhe sidomos dialogët e shumtë të filozofit grek Platonit (emri
i vërtetë Aristokle, 427-347 para K.), veçanërisht shkrimet e tij të periudhës
së rinisë “Kritoni”, “Mbrojtja e Sokratit” etj.
Mendimi themelor i
Sokratit i kundërvihet subjektivizmit dhe relativizmit të sofistëve. Ai i
drejtohet brendisë së njeriut, kështu që problemin antropologjik dhe etik e vë
në qendër të bisedave filozofike të tij. Sipas tij, filozofia fillon pikërisht
atëherë kur njeriu mëson të dyshojë, e sidomos atëherë kur fillon të dyshojë në
dogmat dhe në aksiomat e veta. Shkaqet e lajthitjeve tona, e paragjykimeve dhe
e nocioneve tona të paqarta janë të shumta. Prandaj, në radhë të parë njeriu
duhet ta analizojë subjektin e vet. Nuk ka filozofi të vërtetë derisa shpirti
nuk i kthehet vetvetes. Premisë e parë, njëherazi edhe conclusio e
filozofimit të tij është “Njihe vetveten”. Duke u nisur nga
supozimi “ di se s’di asgjë”, Sokrati nëpërmjet ironisë ua bën me
dije bashkëbiseduesve se dituria e tyre bazohet në nocione të rrejshme dhe të
pastudiuara.
Si armik i
demokracisë së Athinës, Sokrati ka qenë i afërt edhe me disa pikëpamje të
mëvonshme të nxënësit të tij më të madh – Platonit. Edhe ai mendonte se
aty ku nuk ka mendime, mbizotëron kaosi. Aty, turma e paarsimuar për çdo gjë
vendos si nuk duhet. Derisa është pjesë
e turmës, individi është plot marrëzi, i ashpër dhe i dhunshëm. Kur është
jashtë turmës, ai bëhet njeri tjetër.
Qeverisjes së shtetit i nevojiten mendjet e njerëzve më të aftë, ndaj atyre
duhet besuar administrimin e shoqërisë.
Iluminizmi e
konsideronte Sokratin “paraardhës të Krishtit” dhe shpirt moral
dhe filozofik më të madh të antikës.
Ndërkaq, filozofi
gjerman Fridrih Niçe (Friedrich Nietzsche, 1844-1900), Sokratin dhe
sundimin absolut të nocioneve të tij, u përpoq ta shpallë si lajthitjen më të
madhe të historisë së kulturës njerëzore që e ka sakatuar, moralizuar dhe
varfëruar kulturën e pasur dhe të rrëmbyeshme të antikës, më vonë duke u bërë
pengesë për ta studiuar mendimin burimor dionizian grek të periudhës
parasokratiane.