Kulturë
Prend Buzhala: Lasgushi - Mendjeshpirti dhe Kosova
E diele, 13.11.2022, 07:56 PM
LASGUSHI: MENDJESHPIRTI DHE KOSOVA
(Fletëza
lasgushiane, në 35-vjetorin e shkuarjes në amshim)
Nga
Prend BUZHALA
Lasgush
Poradeci vdiq para 35 vjetësh, më 12 nëntor 1987. Edhe vetë Lasgushit i shkon
thënia e tij: “Njerëzve të mëdhenj duhet t'u shënohet vetëm data e lindjes.”
(Lasgush Poradeci). Ai na e la trashëgim të përgjithmonshëm thënien e bukur, TË
MENÇUR; këtë thënie edhe sot ai na e vë në tryezën tonë të leximit. Në sa e sa
thënie NJERIU I LETRAVE përgjërohet e përbetohet, aq njerëzishëm e aq
devotshëm, aq hyjnishëm e aq shqiptarisht, e ku thënia na vjen si një betim mbi
të gjitha betimet, mbi dashurinë ndaj kombit të tij.
Aty
ku i gjen vatrat e përjetimit e të meditimit të thënies, aty ku ai edhe i
krijon zjarret e brendshme të refleksionit te vatra e tillë shqiptare e
vlerave, te shtëpia shqiptare e të vërtetës. Me këto dy postulate INTELEKTUALI
I MIRËFILLTË, si Njeri i Letrave, e di që një komb ecën përpara: me vlerat që
ai ia jep vetes me dinjitetin dhe me të vërtetën për t’u bërë komb gjithnjë e
më i lirë...
Ti
e shqipton Fjalën e Mençurisë: aty ku e përdallon dritën nga errësira, urtësinë
nga marrëzia. E këto më së miri arrihen te bukuria e shpirtit të fjalës
poetike...
1.
Vizioni
poetik në thelbet e veta, shqiptohet si një ideal krijues, po edhe si ideal
njerëzor. Përmasat e këtij vizioni shkojnë në thellës: kah qenia jonë e
brendshme, kah qenia jonë etike dhe kah qenia jonë intelektuale. Shqiptohet si
shpirt poetik. E ky shpirt poetik depërton edhe në thellësitë e shprehjes së
qenies sonë krijuese, mbushullon vetëdijen krijuese me qenësinë e së bukurës.
Lasgushi këndon:
Të lus, o Lajmës i
qielluar!
O Frym' e Zotit, vetë
Zot!
Me hirin t'ënd të
pashteruar
Që ka mburim
përjetësije,
Hirplot, o Shpirt, nër
gaze Ti-je.
Dhe nër mjerime je
hirplot!
Dhe
ftesa e krijimit poetik na drejtohet ne: secili prej nesh u dashka të
mbështetet e ashtu të qëndrojë pa u lëkundur mbi themele parimesh e mbi
themelin vetjak shpirtëror. Kësisoj qenia jonë mbushullohet e përshkohet nga
një poezi baltimesh, lnga një frymë e shenjtë lirike, nga një këngë e shenjtë.
Aty vrujojnë rrjedhat e dëlira të shkëlqimeve të brendshme, rrjedha drite,
shprehje kënge e shprehje shpirti. E për Gjergj Fishtën shpirt e Shqipëri janë
një, por edhe e bukura është konak i kësaj madhështie shpirti:
T'paçim, Orë, sa gjith
kto male!
Morì e mbrûmja me voesë
qiellit,
Morì, e njeshmja me
gjith lilit,
Mirë shartue me rreze t'
diellit:
Qi m' a ké sýnin si
hýll,
Qi m' açilë eqim'a
mbyllë
Si ajo hâna neper pyllë:
Se mue shpirtin m' a
freskove,
Se mue zêmren m' a
balçmove
Me kto fjalë, moj, t' u
ngjatët jeta!
2.
Njerëzit
e urtë shënojnë. E gjurma mbetet vetëm kur e shënon në letër, mu ashtu si
thoshin latinët e urtë: “Scripta manent, verba volant”. Mu ashtu si mbeti
proverbiale thënia e tij për Kosovën: “Do të vij një kohë, kur do të vemë në
dasmë e do të urojmë: Mos e pifshim këtë gotë, po të mos bashkohemi me
Kosovën!”. Lasgushi e deshi shumë Kosovën. Kosova është gjithçka për
shkrimtarin dhe për protagonistët e saj. Ajo është trime dhe e durueshme, vend
liridashës që nuk është dorëzuar kurrë. Kosovën e kanë sulmuar, e kanë bërë
shpesh e shpesh rrafsh me tokë i kanë shkaktuar gjenocide, reprezalje, masakra,
zhdukje të më të dashurve, dhunime, ia kanë prerë tokat etnike me kufij, duke e
shkëputur nga trualli amë, shpesh ndoshta edhe e kanë rrëzuar e përgjakur për
dhe, por asnjëherë ajo nuk është pajtuar me pushtues e dhunues regjimesh.
Kush është lulja në
Ballkan
Që bota i ka sevdanë
Kosova që s’njeh sulltan
Plot difë e kapedanë.
Të sedrës e me shpirt
krenar
S’durojnë cen a dhunë
Tregojnë gjoks në sulm e
zjarr
Si shkaba në furtunë.
Kosova që bën sulm në
zjarr
Posi dragoj me fletë,
Siç bënte sulm
ngadhërimtar
Gjergj Kastrioti vetë
3.
Lasgushi
është edhe poet i shpirtit, i shpirtmendjes, i mendjeshpirtit. Gjithçka çka na
lidh me të tjerët, ndërgjegjshëm, mendërisht a emocionalisht a në forma tjera,
qenka shpirt. Gjithçka çka na lidh me hyjnoren, të mbinatyrshmen, që e gjakon
njeriu pafundësisht, qenka frymë. Pra jomaterialja, jofizikja qenka pjesë e
qenies.... me anë të frymëzimit, psikes... Shpirti është esenca, thelbi, që
ndërlidhet me jomaterialen e materialen... dhe sa beteja shpirtërore ndodhin
brenda nesh, sa frymëzime, sa përkushtime, sa emocione fisnike aty e gjejnë
vatrën e vet...
Poetët
anglezë e përfytyronin muzën e tillë si një perëndeshë e bardhë, Naimi e
përfytyronte si engjëll që këndon mirësinë, De Rada, si pëllumb të Anakreontit,
Fishta si zanë dhe orë shqiptare. Lasgush Poradeci e përfytyronte si Zog i
Qiejve:
Që nga bota njerëzore,
ku këndoj me shpirtin plot,
Prit-e, prit! Se po
t’afrohet Zog’i Qiejvet, o Zot!
Fal-i Këngëtor-finoshit
Gas të Thjeshtë mun në gji:
Posi lot në rreze djalli
ndrit-e në Përjetësi!
Secili
poet ka muzën e tij dhe përfytyrimin personal për të. Është fytyra e muzave që,
si imazh, jeton në kujtesën e në botën e brendshme të poetit. Është ndjesia e
zjarrtë, një gjakim a pasion, një dëshirë si qenie e lartësuar. Qenia e
lartësuar është e denjë të jetë në mbretërinë e përndritur të muzave. Muza
është rruga a shtegu për të depërtuar te thellësitë, te thellësitë e botës së
brendshme. Është përvoja e papërsëritshme e secilit krijues, kur hyn në atë
shteg drite. A në thellësitë e psikes ose të shpirtit.
Ai
ÇASTI kur ti je në kontakt me muzën, është diçka që “fluturon” a shkëputet nga
ti, është pasqyra e shpirtit tënd. Carl Jung e quan “anima”. Është ai Çasti kur
ti shikon diçka tmerrësisht të bukur, të frikshme, tmerrësisht e dashur si
heshtje e frikshme
Po
Fjala?
E,
atëherë, cila gjuhë mund t’i zërë ato çaste?
Është
gjuha e vërtetë poetike, thonë poeticienët. . Është pjesa më e mirë që poetët
shkëpusin nga vetja.
Është
frikshëm e bukur, e tmerrshme dhe e heshtur. Ju dëshironi që të flisni me
dëshpërim, por fjalimi i zakonshëm duket i pamjaftueshëm. E vetmja gjuhë që
mund të mendoni të përdorni është poezia, e cila është gjuha e vërtetë e
shpirtit.
Për
shkak të Fjalës jo pak poetë janë ndaluar, burgosur, censuruar e besa edhe
pushkatuar!
Sa
i papërmbajtshëm është poeti për t’u takuar sa më parë me këtë mbretëri drite e
gjuhe! Shpirti yt gjen imazhin e vet te kjo muzë, te kjo dritë, te kjo gjuhë
arti! Tashmë muza më nuk ka imazh as pamje, por vetëm një vagull drite, një
shajni... muza lozonjarte ik diku a në drejtim të panjohur. E kotë ta zësh. Ajo
shndërrohet në bukuri të papushtueshme, të pakapshme, të pazbërthyeshme. Ka
strategji të fshehjes dhe kodet e saj ti nuk mund t’i zbërthesh. Kode
misteresh.
E
përsëri Lasgushi:
O gjuhë e shenjtëruar o
mall me shpirt plot
o vetetim e qiellit që
fërfëllon me flak
o djell e llaftaruar që
ndrit si pik lot
Dhe
Lasgushi ka një poezi të tërë kushtuar Shpirtit. Dhe përjetësisë.
4.
Poezia
është një gjuhë e gjallë, sekret mbi të gjitha sekretet, simfoni e polifoni
shpirti, ... është një pikë vese e përndritjeve figurative, një shije
lumturimi, një parfum jete, një lutje ëndrrash (mu aty ku thuhen gjërat më të
bukura), është një DEHJE: "Poezia është një dehje e kthejlltë",
thoshin estetët e urtë indas, para sa e sa mileniumesh... në këtë univers
ndjesish që i kanë burimet vetëm tek zemra, imazhesh të përdiellshme, polifonie
figurative...
Në
mes të një lumturi-gëzimi, sa bukur na flet me ligjërim engjëllor poetja... dhe
sa përjetime të çiltra ëndërrimesh zgjojnë imazhet figurative... Arti i imazhit
komunikon me atë të fjalës. Imazhi dhe Fjala janë shtrati i simboleve të
krijueses... Ti do ta ndjesh trokëllimën e vargjeve lasgushiane nëpër poetët
tjerë që na dhurojnë bukurinë e emocioneve, me ritëm të ngrohtë, me muzikalitet
joshës, me kënaqësi estetike, me ndjesi butësie, të dashur e të shoqërueshme,
me ëmbëlsi zëri e shikimi... deri te një kundrim vargjesh që depërtojnë tutje,
me shkreptima metaforike në rrafshin metafizik:
Në vështrim të dorës
s'ate ç'pat, o! balli që m'u vdar?
Ç'pat qepall' e përlotur
q'i ra pika tatëpjetë?-
Dor'e bryllt' e vashës
s'ime, dor'e paqme, dor' e zbetë,
Vetëtiu me prush magjije
e më bëri mendimtar.
Sa
e pasur është bota e ëndërrimeve poetike e jetësore! Vegimi dhe ëndrra
lozonjare luan të njëjtit kapituj, posi në jetën reale - me bukurinë e saj e me
vizionin e saj; me ndjesinë e ngrohtë të dashurisë e me përkëdheljet e saj të
parrëfyera magjishëm; me lirinë e shpirtit e me tingujt metaforikë të
vallëzimit imagjinativ e jetësor; me rendjet e identifikimet e ndërmjetvetshme
(reciproke) të protagonistëve e narratorëve të dashurisë... deri te kurora e
shfaqjes së ëndrrës në jetë.
5.
Poezia
e mirë, me anë të dritës së fjalës artistike, shpërthen ferrin.
Përgjithësisht
artet, si piktura e poezia, janë dritare, nëpërmes të cilave kundron shpirti krijues.
Drita, në këtë planet, identifikohet me Diellin.
Ndërsa
poezia i jepet e tëra kësaj drite, magjepsjes së kësaj drite në çastet e
përndritjes së shpirtit e të mrekullibërjes.
Këto
drita të amshueshme dashurie, brenda qenies së poetit, klithin, shpërthejnë, si
jehonë amshimi, nëpërmes intertekstit poetik (khajamian, vitmanian - këtyre dy
ndjesi-ideale të shenjtëruara trazovaçe).
Do
ta vërejmë te poezia e Lasgush Poradecit që figura e tillë e dritës, kaq e
shtrirë në veprën e tij, simbolizon interakcionin (ndërveprimin) e shpirtërores
me materialen, ndërveprimin e mikrokozmosit me makrokozmosin, mosekzistencë,
hiç dhe art, krijim, harmoni e krijuar, e dhuruar…
Yjtë-e ndezur si fingjill,
Që vërtiten palë-palë,
Prej mosgjëje zunë fill
Plot me jetë-e mall të
valë.
Zunë fill me dashuri
Që kur bota zu të
ngjizet,
Pa sikush për shok të ti
Përvëlohet edhe ndizet.
Ndizet ças edhe për ças,
E si kurrë s'ka të
shuar,
Pa pushim i vete pas
Me një sulm të
llaftaruar.
Ose:
Kur del mi male yll’i
ditës
e shuhet nata prapa ti,
Ti me vështrimin
vetëtitës
Çkëlqen në fund të
zemrës s’ime
Dh’i bën prej këngës së
një grime
Një të përjetshme-
harmoni.
E
pra, mishëron ndërveprimin e botës së brendshme e të jashtme të qenies – të
Njeriut dhe Hyjit.
Simbolika
e dritës përbën një figurë thelbore e polisemike të poezi veçanërisht, e në
letërsi përgjithësisht, që ndërlidhet me aq e aq shumë elemente narrative, me
aq e aq përbërës të tjerë brenda strukturës tekstore.