Kulturë
Shefqet Dibrani: Trajtimi i bukurisë në kohë pandemie
E hene, 04.07.2022, 06:35 PM
BOTIM I RI:
TRAJTIMI I BUKURISË NË KOHË PANDEMIE
Remzi Limani, "55 LETRA NGA
KARANTINA", prozë poetike, botoi Shtëpia botues "ARSA",
Prishtinë 2022, libri ka 130 faqe; format xhepi. ISBN 978-9951-724-10-4
Shkruan: Shefqet
DIBRANI
PROLOG
Libri “55 LETRA NGA KARANTINA”, është
shkruar në Prishtinë, në një kohë të pa frymë, kur për shkak të pandemisë
globale kishte mbyllje të detyrueshme me vendime shtetërore sipas porosisë së
Organizatës Botërore të Shëndetësisë. Kjo ditëzezë kishte prekur gjithë botën,
gjë që gjendja bëhej edhe më alarmante. Në anën tjetër, mbyllja kishte të bënte
me një proces psikologjik nëpër të cilin po sprovohej shoqëria njerëzore,
prandaj libri “55 LETRA NGA KARANTINA”, ka të bëj edhe me anën
psikologjike e ndërlidhur me procesin e imagjinatës, dhe falë intuitës së
autorit, e keqja kthehet në të bukurën, shqetësimi në inkurajim, zymtësia në
inspirim, dështimi në perspektivë, ku të gjitha këto elemente, estetikisht janë
zbukuruar me nocionin mbi dashurinë, një lloj balsami për ta sfiduar të keqen
me të mirën e shtrirë nëpër letra dashurie.
Rrëfejzat janë pa titull tematik, thjesht
janë radhitur si letra klasike, të cilat autori ia drejton të dashurës duke
shprehur frikën për rrezikun e qenies njerëzore nga një armik i padukshëm i
cili merrte këdo dhe kurdo, në secilën kohë dhe në secilën moshë. E vetmja
dukje që shihej, ishin autoambulancat, e për të bërë trishtimin edhe më të
trishtuar ndeznin fishkëllimat për të dhënë alarm, për fundin e dikujt?!...
Përveç gjendjes shqetësuese, shqetësonin edhe statistikat ditore të cilat
jepnin televizionet që krijonin frikë të vazhdueshme. Po ashtu, edhe rrjetet
sociale frikën e shpërndanin me të madhe, sidomos lajmet konspirative të
pakontrolluara.
RRËFIMI IMAGJINAR NË KOHË REALE
Letrat e Remzi Limanit, janë rrëfime
imagjinare për një gjendje reale, kështuqë autori ka gjetur mënyrën për
interpretim të mendimit filozofik e psikologjik për të arritur tek qëllimi, dhe
përmes këtyre letrave ka shprehur mendimin etik për situatën e paprovuar deri
më tani. Kështu, duke rrëfyer përmes Vetës së Tretë Njejës, ose në emër të asaj
vete, ka ndërtuar mozaikun psikologjik të gjendjes e cila nëpërmes këtyre
letrave rishfaqet mjaft e kompletuar. Në anën tjetër, vëmendja është bartur tek
përjetimi real i dashurisë e shprehur më qartë në Letrën nr. 30: “Unë nuk e
di, me çfarë të mburrem: me bukurinë tënde të çmendur, apo me çmendurinë tënde
të puthshme, çmenduri veçane me një rrotullim sysh të mbushur plot verë”.
Ky fragment mjaftueshëm e shtjellon botëkuptimin psikologjik mbi krizën e
ngujimit, ku përmes dashurisë është evituar frika, pasi vëmendja është fokusuar
në dromca erotike, nëpërmes të të cilave fuqizohet edhe më tej motivi mbi
dashurinë, qoftë edhe vetëm si metaforë, kjo prozë poetike është realizim i
shkëlqyeshëm.
Sado imagjinare, letrat rrëfejnë të vërtetën
shpirtërore ndodhur në rreth të mbyllur dhe në një krizë të madhe sociale. Pra,
nga kjo gjendje e pafrymë mund të dal vetëm imagjinata e shkrimtarit i cili di
të menaxhojë me kohën duke e shndërruar në vlera dashurie.
Nga kjo shihet se autori, gjithmonë e
gjithëherë ka gjetur pikënisje për të zhvilluar idenë e përgjithshme, dhe këto
letra, aq sa janë shkruar thjeshtësisht po aq thellësisht e fuqizojnë motivin
mbi dashurinë duke materializuar edhe kuptimin e rastësisë së qëllimshme. Në
anën tjetër, për aq sa e njoh krijimtarinë e Remzi Limanit, ai pra, asgjë nuk
ia lë rastësisë në të shkruar, pra, as në kohë pandemie. Çdo fjalë e shqiptuar
dhe çdo shkronjë e shkruar përmbajnë mesazh mëvete. Pra, kur këto mesazhe në
fokus kanë dashurinë, atëherë interpretohen duke e përjetuar përherë dritën e
përspektivës dhe gjallërisë.
PRANIMI I PROCESIT TË NGUJIMIT
Në rrethana të karantimit, qëllimi është për
ta pranuar procesin e ngujimit dhe për të mos rënë në grackën e çrregullimeve
depresive, atë duhet sa më parë ta kuptojmë, “rolin e mbylljes”, sepse,
“të ngujuarit bëhët pjesëmarrje në luftimin e së keqes”, kurse e keqja
do ta zbehte mendimin e shëndoshë dhe do të ndikonte në imunitetin shëndetësor
dhe dorëzimi do të ishte fatal. Trajtimi i një teme filozofike që ka edhe
aspekte psikologjike - por më shumë dashuri të shprehur është afinitet i
shkrimtarit, është gjetje ideale për ta fisnikëruar mendimin krijues, veçmas
për të kuptuar rëndësinë e mbylljes...
Ky mendim meditativ, ka synim për të frenuar
të keqen për të mos hyrë në mendjen e individit. Lufta për ruajtjen e shëndetit
mendor është një aspiratë krijuese e cila ka të bëjë me vetëkontrollin
emocional për të dalë sa më shëndetshëm, duke i flakur pasojat e mundshme nga
ngujimi i detyrueshëm, ngujim të cilin e kërkonte Organizata Botërore e
Shëndetësisë. Dihet pra, se në nivelin botërorë, kjo organizatë dhe as qeveritë
e shteteve më të zhvilluara nuk kishin arritur për ta parapërgatitur shoqërinë
për ngujimin që i priste. Prandaj, në masë të caktuar, kjo gjendje misterioze
ka ndikuar në shëndetin psikik dhe shfaqjeve të probleme psikologjike të mbarë
shoqërisë. Ndaj, kjo gjendje, pa dyshim ishte mision i autorit të këtij libri,
i cili tjerrte kohën duke shkruar letra nga karantina, për tua qartësuar edhe
të tjerëve se jeta duhej vazhduar. Pra, qëllimi fisnik i autorit duket të ketë
qenë përpejekja për të dalë sa më shëndetshëm nga izolimi, pasi shëndeti mendor
është primar për shoqërinë njerëzore, i cili bashkë me atë fizik janë të
domosdoshëm për t’iu rikthyer jetës normale.
Rrethi abstratk mund të ndikoj në gjendjen e
shëndetit mendor, në psikiken e njeriut, atëherë kur të ngujuarit përjetojnë
ndjenjën e së keqes, veçmas kur morti mbretron mbi qytet dhe në anën tjetër
mediat bënin punë kuturu me informatcione kontradiktore rreth Covid-19.
Pikërisht në këto rrethana, autori bënte thirrje për t’iu kthyer dashurisë dhe
përmes saj të kthehet vetëbesimi i cili mund të arrihej vetëm duke imagjinuar
të bukurën brenda rrethit të dritës së mendjës, që duket të ketë qenë
përcaktimi më fatlum për të dalë nga trysnia e një momenti psikologjik. Tani,
këto letra, në situatë karantinimi bëhën ndikues në përmirësimin e shpirtit dhe
mendjes së lënduar, dhe shi për këtë, ndeshim krahasime të bukura vetëm për të
tejkaluar krizën e ngujimit të detyrueshëm, duke iu shmangur rrezikut nga
ndonjë çrregullim i papritur dhe për këtë autori këmbëngulë për më shumë hare,
dhe këngë dashurish, të cilat e largojnë tisin e një mjegulle të zezë e ramë
mbi qytetin e shtrirë mbi Dardani. Thellësia e përjetimit nëpër këto letra,
është një psikoanalizë e thelluar, ose të paktën, është një njohje e thelluar e
mendimit intelektual mbi etninë, zakonet dhe mentalitetin e shoqërisë. Ky
mision i autorit, për t’i dhënë jetës motivin e duhur, është produkt i
vetëdijes intelektuale dhe i muzës krijuese për ta futur vetëdijen në shërbim
të së bukurës, të cilën autori i letrave e pikturon porsi një peizazh, sepse
shkrimtari në fjalë, parësisht është artist figurativ, i cili të bukurën e
nxjerrë në një kreacion artistik me një pamje gruaje plot bollëk lakmie të një
hyjneshe veçane...
Së këndejmi, motivi i dashurisë dhe i së
bukurës nëpër këto letra, është kompleks që determinon zhvillimin e procesit në
funksion të interesit të përgjithshëm shoqëror: “Dashuria dhe bukuria janë
fenomene të faktueshme dhe të pafundme në këtë kohë, ku vetëm tok së bashku,
kompleksitetin e pakuptueshmërisë mund ta konvertojmë në të kuptueshmën, e cila
shndërrohet në botëkuptim filozofik, emocional, psikologjik dhe social të një
momenti kritik”, (Letra nr. 46). Si duket, ngujimi apo me gjuhën e
mjekësisë karantinimi ka ndikuar për këtë imazh të mirë, dhe falë dashurisë për
njeri – tjetrin, mund të mëkohej shpirti i njeriut. Në këso rastesh, duhej
agjituar për të zgjuar ndjenjën e humanitetit për të dashurit tanë, të cilët
ishin në kriza të thella, jo aq mendore sa ballafaqimi me vështirësitë që i
solli Covid-19, virus ky që i sfidojë arritjet në mjekësi dhe në shkencat
humane, duke mos e përjashtuar as industrinë mediatike të cilat u gjeten të
papërgatitura, prandaj në një moment të tillë edhe vet autori paska dyshuar: “Tani,
se sa i vjen erë politike pandemisë së Covid-19?! - unë nuk mund të konstatoj
por, mund të dyshoj, se diçka nuk është në rregull - njerëzit po vdesin
gjithandej botës!!!”, (shih parathënien e shkruar nga vet autori).
Pavarësisht këtij dyshimi, karantinimi duhej kuptuar jo si ndëshkim, shkruan
autori, por si “shpëtim dhe mirënjohje”, dhe ky falënderim është për
mantelbardhët, të cilët, “natë e ditë pa përtesë bëhën kujdestarë të
frymëmarrjeve tona”, (Letra nr. 46).
MENDIMI POZITIV
Në çdo kohë e në të gjitha rrethanat, njeriu
duhet të ketë mendim pozitiv dhe të kërkojë zgjidhje të pranueshme e pozitive
për lirinë e vetë, lirinë e shprehjes, lirinë e të menduarit dhe të progresit
shoqëror. Këto qasje në forma të ndryshme i gjejmë të realizuara në prozën
poetike të Remzi Limanit në librin “55 LETRA NGA KARANTINA”, një
modifikim universal i nocionit dashuri dhe jetë. Përkushtime për personin e
tretë të gjinisë femërore, pastaj dashuria për jetën dhe të bukurën janë vetëm
disa postulate artistike e respektuese ndaj femrës, prandaj dashuria për gruan
tek ky autor shoqërohet me një estetikë të shprehjes letrare e cila në mënyrën
më të bukur përfaqëson gjuhën elekuente ndërthurur me elementin lirik që së
bashku përfaqësojnë vlerën hyjnore, kushtuar femrës së bukur. Në këtë prozë
poetike, nuk gjejmë shprehje vullgare pasi ka në fokus femrën, gjininë e bukur
të cilën autori e trajton si hyjni e hyjnore. Letërsia që krijon Remzi Limani i
ka specifikat e veta dhe shoqërohet nga shprehja e bukur artistike dhe
materializohet si përcaktim i karakterit krijues.
Remzi Limani, jetën pa rolin e femrës e sheh
të zbrazët dhe tejet të parëndësishme, ai gjininë e butë e trajton të shenjtë,
ashtu siç është dhe siç duhet parë nga të gjithë dhe asnjëherë ndaras nga roli
i burrit që ka në familje dhe shoqëri. Pavarësia e veprimit shihet si kërkesë e
përhershme, për të shijuar secili në mënyrën e vet dashurinë me të cilën autori
nuk ngopet asnjëherë, prandaj motivit për dashurinë i rikthehet duke e gdhendur
artistikisht dhe në anën tjetër duke sajuar metafora të rralla dhe të
papërseritshme, sepse nocioni “dashuri”, është minierë me minerale të
kristalta dhe sa më thellë futesh nën dhé, kristalet dalin më figurative ashtu
sikurse vetë autori sa më thellë që është futur në pellgun e dashurisë, aq më shumë
ka nxjerrë metafora të papërseritshme në vargun letrar estetikisht i
emancipuar.
Letrat, janë qasje meditative ku do të
shfaqet mendim i fuqishëm artistik, i realizuar si qasje e re për dashurinë. Ky
afinitet krijues dëshmohet në “55 LETRA NGA KARANTINA”, libër i një kohe
ndryshe, kushtuar një shoqërie të mbyllur në mënyrë të dhunshme e cila të
vetmën liri absolute gjatë ngujimit e kishte dashurinë si artin më të hyjnishëm
për të shpëtuar ndaj një kohe të vrarë... “Ndaj, dashuria është një ndjenjë
e fuqishme dhe e jashtëzakonshme për njeriun dhe qasjen e tij ndaj vetvetes dhe
jetës”, e sipas autorit, dashuria “bazohet tek afria dhe dobia
shpirtërore, për ta kuptuar rëndësinë e të qenurit njeri i dashur”, (Letra
nr. 47), si përkujdesje shëmbëllyese ndaj dashurisë pa të cilën jeta, veçmas
ajo në karantinë do të ishte e pakuptimtë.
MERITAT I TAKOJNË FEMRËS
Atëherë kur dashuria hyjnore i atribuohet të
bukurës kjo është madhështore, është vlerë humane, është respekti më i lartë,
është përkulja para këmbëve të saj, një bashkëdyzim lirik e epik, për të
krijuar erotikën si vlerë moralizuese të shoqërisë, para së cilës kanë dështuar
dhe përfunduar të gjitha mbretëritë dhe perënditë. Pra, është përpjekje për ta
mundur urrejtjen me nocionin e dashurisë, të cilën autori e trajton si hyjnore,
dhe në mënyrë hipotetike konsideron se njeriu nuk mund ta kultivojë e shijoj
jetën pa dashuri, prandaj edhe dashuria është diçka e pazëvendësueshme e cila
duhet shijuar në rastin që ipet mundësia: “Nëpër udhëkryqet ku takohen
fuqitë e urrejtjes dhe të dashurisë hyjnore, ku lindë hidhërimi dhe kënga
kushtuar të pashpjegueshmës, sepse, e pashpjegueshmja lindë nga dashuria, si
fjalë dhe si zjarrë, si lutje dhe si vajë i shndërruar në këngë, që shpërthen
nga fuqia hyjnore e një forme të përsosur të pashpjegueshmërisë së dashurisë,
si bazament mbi të cilin ndërtohet lumturia dhe rritja shpirtërore në shërbim
të dashurisë”, (Letra nr. 48). Këto epitete mund të gërshetohen vetëm mbi
nocionin “dashuri”, dhe askund tjetër, prandaj edhe Njeriu Ynë, nuk mund
të bëjë botë të përsosur, as nuk mund të krijoj dashuri hyjnore, por sjellje
njerëzore dhe mendim pozitiv.
Nëse shoqëria dëshiron, dhe ka synim të ec
përpara, duhet të zhveshet nga botkuptimet primitive që shfaqen nëpër disa skena
kulturore pa u zhveshur nga provincializmi. Pra, shtjellimet e vërteta
artistike dhe kultura janë letërnjoftim i individit dhe kohës së tij. Të gjitha
këto virtyte sipas autorit “lulëzojnë nga shkëndijat e zjarrta, dalë nga
gjokset e një femre që të rrëmben me fuqinë e saj hyjnore”, (Letra nr. 48).
Sipas kësaj, njeriu duhet gjetur mënyrën për të shijuar jetën, sepse një jetë
pa dashuri është si një pemë që nuk jep fruta. Nga kjo që tham, gjithmonë duke
patur parasysh atë që ka shkruar autori në këto letra, vazhdimisht duhet
imagjinuar të bukurën, nëse dëshirojmë të kalojmë murin e mjegullave, murin e
urrejtjes, të smirës dhe zilisë për të dashuruar dhe për të qenë të dashur. Kjo
arrihet duke stimuluar imagjinatën për të dashur të preferuarën tonë... Kjo
fuqi magjike le të pushtojë shpirtin e secilit mashkull nëse dëshirojmë të mos
i lëmë vend djallit të përfshijë trupin tonë.
EPILOGU
Sigurisht, pas këtij ngujimi, do të vijnë
edhe letra të tjera të imagjinuara të cilat nuk gjenden në këtë tekst. Pra, do
të rrëfehen edhe kohët pas daljes nga karantina dhe izolimi. Epilogu i këtyre
letrave kishte qëllim për të kapërcyer mbi të keqen e kohës dhe për të rindezë
muzën krijuese. Ndaj, pse të mos kemi libra të tjerë të kësaj natyre...
*Shkrimi është botuar në
parathënie të librit si "fjala e redaktorit", faqe 4-11.
Prishtinë, 23 janar 2022.