Kulturë
Qazim Shehu: Kalaja e Dodës në një monografi shkencore
E shtune, 23.04.2022, 04:55 PM
KALAJA E DODËS NË NJË MONOGRAFI SHKENCORE NGA METUSH SKEJA
Për
librin monografik ”Kalaja e Dodës, një zambak i Korabit”
NGA
QAZIM SHEHU
Libri
për Kalanë e Dodës, nga studiuesi Metush Skeja, vjen para lexuesit të interesuar, me një
shpalosje të thellë të historisë së
kësaj treve, nga kohërat më të vjetra
deri më sot;është një tekst i gjerë dhe i thellë, ku vështrimi i autorit depërton në mjaft
aspekte të jetës, historisë, mitit, rrëfimtarisë, mbi zakonet, antropologjinë, foklorin, luftërat
për qëndresë dhe mbijetesë.
Kalaja
e Dodës, si pjesë e Lumës, historikisht
është dashur të ndodhet e ekspozuar ndaj
sulmeve osmane po edhe të mëvonshme, serbo-sllave.Kjo portë e Korabit ka qenë një
derë çeliku e pahapur për ta në saj të
kësaj qëndrese që kanë bërë malësorët trima ndaj pushtuesve të egër dhe
barbarë.
Metushi ka punuar gjatë, me kohë ka lexuar dhe sistemuar material të nxjerrë nga
leximi i librave të rëndësishëm, por edhe nga dëshmi gojore, materiale arkivore,
revista, gazeta e gjithçka tjetër, që
bëhet e vlefshme dhe jep mundësi për të argumentuar dhe për ta mbështetur
logjikisht temën e trajtuar.Kjo pasuri lëndore-produkt i një pune të gjatë-e kthen
librin në një enciklopedi të jetës së gjallë dhe, si në një film, para nesh vijnë momente e çaste nga më të bukurat, njëherësh dramatike, sepse jeta në Kala nuk ka qenë aq e lehtë për t`u
përballur, qoftë nga kushtet gjeografike, aq më tepër nga rrethanat
historike.Rrugën e komunikimit me lexuesin autori e gjen përmes shpalosjes së
historisë, si një udhëpërshkrim i bukur epik- liriko-epik, duke zbuluar dramat e saj dhe duke evidentuar
në një rrëfim pikant figurat e qëndresës,
si Ibrahim Gjorgji, Ramadan Kreçi, Hali Leska, që doli i vetëm të luftojë kundër serbëve-një
shembull i lartë virtuti dhe trimërie, i
cili dëshmon shpirtin liridashës të këtyre malësorëve, ngjashëm me Nik Martinin,
personazhin e Kadaresë te “Gjenerali i ushtrisë së vdekur”.
Në
rrafshin e tematizimit të veprës, duke i qëndruar me konseguencë një strukure
të mirëfilltë, autori ndërton një poemë të shpirtit njerëzor dhe ngrë lart ato
vlera të qenësishme ku shikimi jonë depërton lirshëm, përmes një proze sa
shkencore aq dhe divulgative, dhe me sy
vëzhgues modelojmë në mendjen tonë një tërësi skenash dhe dhe përjetimesh ngjethëse.Vjen kështu, heroizmi dhe drama e atyre njerëzve të thjeshtë, të cilët, për të mbrojtur
trollin dhe qenësinë e tyre, mbrojtën
njëherësh edhe atdheun.Nuk mund të harrohet gruaja kalajase e cila, kur kur serbët
i morën vëllanë për ta pushkatuar, rrëmbeu edhe ajo pushkën dhe u vra me armë në dorë;as
ajo gruaja e vjetër që , kur pa ushtarët serbë të uritur, mori rripat me pastërma dhe ua hodhi si qenëve dhe kështu shtëpia
shpëtoi pa u djegur.Fakte, detaje të tilla në libër gjen me shumicë, çka dëshmon se krahas trajtesës shkencore që bën autori, herë-herë
vjen në ndihmë edhe detaji jetësor, rrëfimtaria dhe mbështetja mbi një realitet i mbajtur në
kujtesë nga tregimi gojor i pleqve të moçëm.Qëndrimi stoik, karakteri i
pamposhtur, përbën një forcë të madhe etike për të sotmen dhe për të ardhmen.Forca morale e këtyre
njerëzve, bij të natyrës së ashpër të Korabit, nuk përvijohet thjesht me një vështrim etnografik(traditat, zakonet, doket,
banesa), por së pari si një vlerë e
virtytit në dy gjëra:në kërkim të jetës
me dinjitet, punë e produkt, dhe si vlerë e virtytit.Prandaj edhe gjetja e cilësorit “zambak i Korabit” i shkon më së
miri këtij libri dhe këtyre njerëzve.Kjo
jepet më së miri në shkrimin”Qytetaria e Kalasë së Dodës”, një trajtesë si
pjesë e librit, ku manifestohen ato vlera të qëmtuara me kujdes, të thëna pa
mburrje, por si të vërteta, ku autori, me
zotësi, zbërthen ato tipare etonopsikologjike të njerëzve të
kësaj zone, të cilat dëshmojnë për një qytetërim të lashtë, por mbi të gjitha
për atë cilësi morale dhe konstrukt shpirtëror që mbështetet në vlera tradicionale, të cilat i japin dritë modernitetit të sotëm përmes një krenarie dhe fisnikërie
legjitime.Në mbështetje të kësaj teze
vijnë edhe thëniet e Hahn për Kalanë e
Dodës dhe të autorëve të tjerë të huaj.Në shkrimet e tjera:”Kalaja në lidhjen
Shqiptare të Prizrenit”, ”Kalaja në vitet 1912-1925”, autori sjell një panoramë
të gjerë të ngjarje kombëtare, ku Kalaja
bëhet një segment i zjarrtë i këtyre ngjarjeve, si një pjesëmarrëse e
denjë në to, me një kontribut të jashëzakonshëm, duke penguar ekspansionin serb
drejt Durrësit.Autori i sjell me të dhëna të sakta këto ngjarje dramatike dhe
luftën e pamposhtur për liri të Kasës së
Dodës e të trevave shqiptare.Plasiciteti i vështrimit të autorit, rrëfimtaria e
saktë e ngjarjeve, shoqëruar me një dendësi faktesh kokëforta, mbështetur në
referenca dhe citime, vjen përherë edhe si tipar i stilit të tij dhe na duhet të konkludojmë se Metush Skeja
ndërton një frazë ku gëlon informacioni
dhe trajtesa vjen gjithnjë në ndihmesë, për ta qepur atë me kujdes, jashtë ngjashmërive, duke krijuar kështu një shtrat të mirëfilltë
origjinaliteti, çka e bën këtë libër mjaft të rëndësishëm dhe të këndshëm në të
lexuar.Kemi kështu një hark të gjerë kohor, tendosur nga ngjarje dramatike, vijëzuar
me ngjyra emocionale dhe po kaq dramatike, ku ankthi ekzistencial provon dhe
na bie ngjyrat e vendlindjes dhe të
kombit në tërësi, duke e parë vendlindjen si pjesë e tërësisë kombëtare.
Metushi
në këtë libër projekton dhe realizon një metaforë të qëndresës dhe të dashurisë
për lirinë krahinore, që shtrihet dhe merr zgjerim kuptimor deri në lirinë
kombëtare.Edhe pse në kohëra dramatike kur komunkimi ishte i vështirë, vetëdijësimi dhe formimi i ndërgjegjes kombëtare kryhej
shpejt dhe merrte formëzimin e caktuar
në saj të kësaj qëndrese dhe kuptimi që kishte malësori i këtyre anëve për
vlerat e veta.
Marrja
përsipër e trajtimit të jetës së Kalasë së Dodës në një rrafsh kohor vertikal
nuk ka qenë diçka e lehtë nga autori.Kjo ka dashur punë, lodhje dhe sistemim të
leximeve përmes librave të tjerë .Ky
studim përfshin folklorin, toponiminë, zakonet, psikologjinë, mënyrën e jetesës,
shtegtimin, frymën kohore, njohjen e termave historike dhe përcaktimin e tyre në kohë, arrin të
komplementojë shumë aspekte të jetës në
dritë të kohës.Dhe kjo punë e gjatë ka rezultuar me sukses, ndërsa ne ndiejmë
dhe provojmë shijen e një libri të mirë.Folklori është shpirti i popullit, ai
dëshmon, krahas historisë, edhe
qëndrimin që mban populli ndaj së bukurës, ndaj dashurisë, natyrës.Këngët
lirike dramatike, me një tonus të thellë shpirtëror, të bindin për këtë dhe një nga këto është ajo:”Moj Fushë e Korabit”, një
këngë-poezi mjaft e njohur.
Këto
këngë përmbajnë tekste të hapura me shkëndija mesazhesh të koduara, paraqesin
më së miri bukurinë e jetës, këndojnë
bukurinë fizike të femrës, dashurinë mes të rinjve në çaste të ndryshme të jetës, ku vijnë në
ndihmë edhe elementët natyrorë dhe
elementë të tjerë të veshjes.Shtresa lëndore e poezisë popullore përbëhet nga një veshje sa epike aq edhe lirike;gjykuar në
këtë prizëm mund të themi se këngët e Kalasë
frymojnë përmes bukurisë së jetës, edhe pse ato kohë mjaft të vështira
linin pak mundësi për ta parë atë me qetësi.Komunikmi estetik i këtyre këngëve
vjen përmes fjalëve të thjeshta, që
marrin jetë në gjuhën e popullit, plot
trajta e variante tingulluese, të cilat
kumbojnë në të folurën dialektore.
Çdo
krahinë shquhet përmes burrave të saj më
në za, siç thotë populli.Metushi spikat disa prej tyre, siç është përshembull
Halil Kaçi, një nga studiuesit shembullorë të bujqësisë, apo mjaft djem dhe
vajza sot në Perëndim, që shquhen për vullnet të hekurt, guxim dhe dashuri për
dijen.Dëshira për arsimim e dije ka qenë e madhe, por mundësitë të pakta, asgjësuese
nën pushtim.Armiqtë gjithnjë ia kanë pasë frikën arsimimit të popullit shqiptar edhe për shkak të zgjuarsisë së tij
natyrale.Duke na përshkruar portrete njerëzish
nga Kalaja si Halil Kaçi, Fejzulla Gjabri, Ismen Brika, Jaho Delia e të
tjerë, autori shpreh njëkohësisht një anë tjetër në
personalitetin e vet si krijues, vlerësimin e njerëzve dhe paraqitjen e tyre në
këtë vlerësim si kontributorë të dijes, larg çdo smire apo egoje të sëmurë.
Librit
i japin frymëmarrje edhe tema të tjera
si:”A vijë gratë nga Venusi”, ”Ca mozaikë për politikën”etj.Duke u ndalur në
shkrimin “A vijnë gratë nga Venusi” mund të themi se është një ese e shkëlqyer
për gruan, që nga kohët e lashta deri sot, ku autori nxjerr vlerën e saj, forcën
natyrale, zgjuarsinë dhe madhështinë e bukurisë femërore.Dhe për këtë nuk i
shterojnë shembujt, të cilat janë më se të mjaftueshëm për ta përvijuar
portretin e gruas historikisht, që nga
matriarkati gjer më sot.
Mbas
leximit të këtij libri, ajo që të bie në
sy është pasuria e informacionit dhe qartësia e
hartimit të tekstit, gjë që tregon për një punë skrupuloze të autorit, për
lexime të gjata këmbëngulëse dhe të sistemuara.Kjo punë parapërgatitore i ka sjellë atij mundësi për të dhënë një
prozë shkencore, ku gëlon informacioni
dhe natyrshëm, për ta mbajtur atë në
hullinë e besueshëm, vjen edhe një interpretim i drejtë dhe i saktë nga autori,
që e përforcon këtë interpretim edhe me thënie të të tjerëve midis
rreshtave.Gjuha e shkrimit nuk është
thjesht një renditje e emra- ve, ngjarjeve apo sendeve, për të bërë një katalogizim historik, jo, ajo
është një bisedë e gjatë me kohën dhe kohërat që do vijnë, manifestohet edhe
përmes mesazheve kuptimorë dhe ideve të
qarta kombëtare, lëviz në aspekte krahasimtare përmes kohërave dhe mendësive që
priten me njëra- tjetrën herë- herë, konvergojnë ose largohen;është një gjuhë
që manifeston krenarinë e Kalasë dhe krenarinë kombëtare.
Libri
për Kalanë e Dodës është një enciklopedi e jetës së gjallë, një manifestim
shkencor dhe letrar i saj, shprehur
përmes dashurisë për vendlindjen, dhe autori Metush Skeja, na tregon se vendlindja duhet më shumë vetëm
duke e njohur atë.