Mendime » Xharra
Fahri Xharra: Lelegët – popull i lashtë pellasg
E merkure, 23.03.2022, 06:53 PM
Lelegët – popull i lashtë pelasg
Shkruan
Fahri Xharra
Lelegët
ishin një popull aborigjen i rajonit të Egjeut, përpara se të vinin grekët. Ata
dalloheshin nga një popull tjetër parahelen i rajonit, pellazgët. Zonat e sakta
në të cilat ata ishin vendas janë të pasigurta, pasi ato me sa duket ishin të
parashkolluar dhe të vetmet referenca për to janë në burimet e lashta greke.
Këto referenca janë të rastësishme dhe (pretendohet) ndonjëherë fiktive Po
kështu, pak dihet për gjuhën e Lelegëve.
Shumë
autorë grekë i lidhin Lelegët me Karianët e Anadollit jugperëndimor. Homeri
emëron Lelegët ndër aleatët trojanë së bashku me karianët ( karajt ), paionët dhe gaukonët
Etymologjia
është shumë e thjeshtë: në gjuhën e lashtë pellazge quheshin leleg e që janë lejlekët. Lejlekët e kanë mar emrin ngase shëtiteshin shumë dhe
ktheheshin prapë në tokën e tyre, pra është exonym
Mirëpo
ka edhe sypozime tjera :Traditat e vona të raportuara në Pseudo-Apollodorus,
Bibliotheke, dhe nga Pausanias, e marrin emrin nga një mbret me emër Lelex; një
etimologji e krahasueshme, duke përkujtuar një themelues legjendar, ofrohet nga
mitografët grekë për pothuajse çdo fis helenësh: "Lelex dhe Lelegët,
pavarësisht nga rëndësia e tyre historike, kanë vepruar si një fletë e zbrazët
mbi të cilën vizatohet Lakonia dhe gjithçka do të thotë", vëren. Ken
Dowdeni.
Në
Iliadën e Homerit, Lelegët janë aleatë të Trojanëve, megjithëse ata nuk shfaqen
në katalogun zyrtar të aleatëve në Librin II të Iliadës, dhe atdheu i tyre nuk
specifikohet. Ata dallohen nga karianët, me të cilët disa shkrimtarë të
mëvonshëm i ngatërruan; ata kanë një mbret, Altesin dhe një qytet Pedasus që u
pushtua nga Akili. Emri topografik "Pedasus" gjendet në disa vende të
lashta: afër Cyzicus, në Troad në lumin Satniois, në Caria, si dhe në Messenia,
sipas Encyclopædia Britannica 1911. Gargara në Troad u numërua si Lelegian. Alcaeus
(shek. VII ose VI p.e.s.) e quan Antandrusin në Troad "Lelegian.
Sipas
Homerit, Lelegët ishin një fis i veçantë i Anatolisë pelasgjike Megjithatë,
Herodoti thotë se Leleges ka qenë një emër i hershëm për Karianët ( Karajt ). E
mundshme, Karaj është etnonym, leleg është exonym
Pherecydes
i Athinës (rreth 480 pes) ia atribuoi Lelegëve tokën bregdetare të Karias, nga
Efesi në Fokea, me ishujt e Samos dhe
Kios, duke i vendosur Karianët ( karajt
)e vërtetë më në jug nga Efesi në Milet.
Pausanias iu kujtua se tempulli i perëndeshës në Efes i parapriu kolonisë Joniane atje, kur iu ridedikua perëndeshës Artemisa. Ai pohon me siguri se ai i ka paraprirë emigrimit jonik me shumë vite, duke qenë më i vjetër edhe se faltorja orakulare në Dodonë. Ai thotë se banorët para-jonikë të qytetit ishin lelegët dhe lidianët (me mbizotërimin e këtyre të fundit) dhe se, megjithëse Androkli i dëboi nga vendi të gjithë ata që gjeti në qytetin e sipërm, ai nuk ndërhyri me ata që banoi rreth shenjtërores. Duke dhënë dhe marrë zotime, ai i vendosi këto në një bazë neutraliteti. Këto vërejtje të Pausanias gjejnë konfirmim në formën e kultit në kohët historike, duke u përqendruar në një ikonë me shumë gjokse të "Zonjës së Efesit" të cilën grekët e quanin Artemis. Aspekte të tjera kulti, duke qenë në thelb johelenike.
Zonja
e Efesit, gjendet në Muezeun arkeologjik të Efesit
Shpesh
historianët supozojnë, si rregull i përgjithshëm, se banorët autoktonë i
mbijetojnë një pushtimi si një klasë e ulët ku ata nuk tërhiqen në rrethet malore,
kështu që është interesante të dëgjosh në Deipnosophistae që Filipi i
Theangelës (një historian i shekullit të IV para Krishtit) përmendi Lelegëve që
ende mbijetonin si bujkrobër të "karianëve të vërtetë",dhe madje edhe
më vonë Straboni u atribuon Lelegëve një grup të veçantë kalashë dhe varresh të
shkreta në Caria që njiheshin ende në kohën e tij si "kalatë
lelegean"; Encyclopædia Britannica 1911 i identifikoi këto si rrënoja që
mund të gjurmoheshin ende duke filluar nga lagja e Theangela dhe Halicarnassus
deri në veri deri në Miletus, kufiri jugor i "karianëve të vërtetë"
të Pherecydes. Plutarku gjithashtu nënkupton ekzistencën historike të serfëve
lelegianë në Tralles (tani Aydin) në brendësi.
Historiani
i shekullit të katërt para Krishtit, Philippus of Theangela, sugjeroi që
Lelegët mbanin lidhje me Messeninë, Laconian, Locrisin dhe rajone të tjera në
Greqinë kontinentale, pasi u mposhtën nga Karianët në Azinë e Vogël.
Një
pasazh i vetëm në Katalogun fragmentar Hesiodik të Grave i vendos "Leleget" në kohën e
mitizuar dhe arkaike të Deucalionit në Lokris në Greqinë qendrore. Lokrisi është gjithashtu streha e disa prej banorëve
pellazgë të detyruar nga Beotia nga Kadmusi dhe aventurierët e tij fenikas. Por
deri në shekullin e IV pes, ndonjë shkrimtar tjetër vendos Lelegët diku në
perëndim të Egjeut. Por konfuzioni i lelegëve me karianët (pushtuesit emigrantë
të ngjashëm me lidianët dhe mizianët) që shfaqet për herë të parë në një
legjendë Kretane (cituar nga Herodoti, por e mohuar, siç thotë ai, nga vetë
Karianët) dhe përsëritet nga Callisthenes, Apollodorus. nevojite dhe shkrimtarë
të tjerë të mëvonshëm, çuan lehtësisht në sugjerimin e Callisthenes, se Lelegët
u bashkuan me Karianët në sulmet e tyre (gjysmë legjendare) në brigjet e
Greqisë.
Ndërkohë,
shkrimtarë të tjerë nga shekulli i IV-të e këndej pretenduan se i zbuluan në
Beoti, Akarnaninë perëndimore (Leucas), dhe më vonë përsëri në Thesali, Eubea,
Megara, Lacedaemon dhe Messenia. Në Meseni, ata njiheshin se ishin themeluesit
emigrantë të Pylos, dhe ishin të lidhur me tafianët dhe teleboanët detarë dhe
dalloheshin nga pellazgët. Megjithatë, në Lacedaemon dhe në Leucas ata besohej
se ishin aborigjenë dhe Dionisi i Halicarnassus përmend se Leleges është emri i
vjetër për Lokrianët e mëvonshëm. Këto Lelege evropiane duhet të interpretohen
në lidhje me përsëritjen e emrave të vendeve si Pedasus, Physcus, Larymna dhe
Abae, si në Caria, ashtu edhe në këto pjesë "lelegiane" të Greqisë.
Ndoshta ky është rezultat i një migrimi të hershëm; ndoshta është edhe shkaku i
këtyre teorive lelegiane; ndoshta ka pasur një kulturë të përhapur pellazgjike që lidhte lirshëm këto rajone,
një mundësi mbi të cilën janë ndërtuar shumë hipoteza moderne.
Sidoqoftë,
lelegët ishin ata që e mbanin emrin pellazg , sot lejlekët
Pellazgët
Emri
Pellazgë (greqishtja e vjetër: ????????, Pelasgoí, njëjës: ????????, Pelasgós)
është përdorur nga shkrimtarët klasikë grekë për t'iu referuar paraardhësve të
grekëve,[1][2] ose të gjithë banorëve të Greqisë përpara shfaqjes ose ardhja e
grekëve. Në përgjithësi, "pellazg" do të thotë më gjerësisht të
gjithë banorët autoktonë të rajonit të Detit Egje dhe kulturat e tyre,
"një term i izoluar për çdo popull të lashtë, primitiv dhe me sa duket
indigjen në botën greke".[3]
Gjatë
periudhës klasike, enklavat me atë emër mbijetuan në disa vende të Greqisë
kontinentale, Kretës dhe rajoneve të tjera të Egjeut. Popullatat e
identifikuara si "pellazge" flisnin një gjuhë ose gjuhë që në atë
kohë grekët i identifikuan si "barbare", megjithëse disa shkrimtarë të
lashtë megjithatë i përshkruanin pellazgët si grekë. Mbijetoi gjithashtu një
traditë që pjesë të mëdha të Greqisë dikur kishin qenë pellazge përpara se të
helenizoheshin. Këto pjesë ranë kryesisht, por jo ekskluzivisht, brenda
territorit i cili në shekullin e 5-të para Krishtit banohej nga ata folës të
greqishtes së lashtë që u identifikuan si Jonianë dhe Eolianë.
Citimet:
1-Abel
1966, p. 13: "Common fifth century tradition claimed not only that the
Pelasgians were the oldest inhabitants of Greece and among the ancestors of the
Greek heroes."; p. 49: "Fifth century opinion assumed that the
Pelasgians were the ancestors of the heroic Greeks, e.g. the ancestors of the
Danaans, Arcadians and Athenians.".
2-
Brug 1985, p. 41: "The Greek sources identify the Pelasgians as
forerunners of the Greeks in the Peloponnesus and Attica.".
3-Rhodios
& Green 2007, p. 223 (Commentary on I.987).
Fahri
Xharra, 21.03.22