Kulturë
Albert Zholi: Flet “Artisti i Popullit” Luftar Paja
E diele, 13.06.2021, 08:23 AM
Flet “Artisti i Popullit” Luftar Paja:
Rrogën
e parë e bëra rrush e kumbulla, babait i thashë se dhurova 500 lekë për luftën
në Vietnam
-
Si shkova në studion 1 vjeçare në Tiranë, pranë Teatrit Popullor, me profesorë
Andrea Malon, , Selman Vaqarrin, Pjetër Gjokën
-
Në kurs njoha nga afër ikonat Naim Frashëri, Kadri Roshi, Mihal Popi, Sulejman
Pitarka, Kujtim Spahivogli, Sandër Prosi, Violeta Manushi, Prokop Mima,
Margarita Xhepa
-Në
shkollë fillore, e kisha keq punën me vajzat të cilat bënin si komandante
-Intepretimi
im i parë ka qenë një poezi për Stalinin të cilën e recitova si fatos i dalluar
-
Si dhuratë më dhanë një kovë me vizatime anash që ishte mbushur plot me
portokaj
-
Aty njoha regjisorin tim të parë Ndrek Beltoja, që kishte një palë gjyzlykë,
një hundë butaforike
-
Kam hyrë nga dritarja për të parë filmin “Lulja e Zambakut” por operatori më
rrahu keq
-Si
u regjistrova fshehurazi babait në shkollën elektrike Kuçovë
-Në
shkollë kishte rregull, disiplinë, orar veprimesh dhe mësues serioz
-
Debutimin tim serioz si profesionist , e realizova me rapsoditë e Azis Ndreut
Nga
Albert Z. ZHOLI
Luftar
Paja mbetet një figurë poliedrike, që ndërsa e takon përditërisht, të duket një
njeri i dashur, i thjeshtë, muhabetçi, por në skenë shpërthen përmasat e
vërteta. Atje duket se nuk bën asnjë kompromis përveçse me zotësinë e tij, duke
arritur të realizojë personazhin që merr përsipër në përmasat reale.
Në vitet e para pas
Luftës së Dytë Botërore jeta ishte e vështirë. Po shkolla si ishte atë kohë, a
kishit kushte, a kishte shkollë në ccdo fshat? Çfarë kujton nga ato vite?
Isha
fëmijë i hedhur, i shkathët, por dhe me mësime kam qenë mirë. Me vajzat të
cilat bënin si komandante e kisha keq punën. Nga koha e fillores më janë
skalitur ca shenja nëpër trup. Njërën e mbaj mend shumë mirë. Në kohën e
pushimit vajzat vizatonin ca katërkëndësha me një kryq në mes dhe me një pllakë
guri hidheshin nga njëri kuadrat te tjetri. Ajo që e nxirrte petën jashtë
kuadratit pa e vënë këmbën në tokë bëhej fituesja. Realizonin dhe një lojë
tjetër, që quhej shtëpi me bukagjella, ku vizatohej një shtëpi, sajoheshin pak
orendi dhe vajzat bënin si amvisa. Si fëmijë trazovaç që isha u hodha njëherë
papritur në mes të lojës. Vajza më e madhe, që luante rolin e nënëmadhes, më
dha një të shtyrë te cepi i murit, që rastësisht qëlloi gur i thepisur e m’u
gdhend një shenjë e mirë në kokë. Më rrodhi gjaku vu dhe për fat ma pushoi një
plak, duke ma presuar me duhan të grirë. Vazhdoj ta kem edhe sot e kësaj dite
një vizë të gdhendur mbi ballë. Prindërit nuk e vranë shumë mendjen kur më panë
të lyer me gjak, madje më thanë: “Mirë ta bëri, se i ke ngacmuar vetë.” Plagën
ma qepi infermierja e Patosit, Neta. Ndenja një javë pa shkuar në shkollë dhe
ajo që më vinte më shumë keq ishte, jo se isha vrarë dhe do më mbetej një
shenjë për gjithë jetën, por se si ajo feçka mendjemadhe më kishte shtyrë me
paturpësinë më të madhe, duke shitur mend se kishte pasur të drejtë. U bë ajo!
Gjatë asaj kohe më rrëmbente inati dhe ndonjëherë doja t’ia shkulja flokët e
t’ia jepja në dorë! Por ndonëse më vinte inat, në jetë nuk kam qenë hakmarrës.
Kam qenë njeri që i kam dashur të tjerët dhe jam munduar t’i kuptoj dhe në
mendjemadhësinë dhe kapriçot e tyre. Si rrjedhim i rezultateve në shkollë, në
fund të vitit u zgjodha fatos i dalluar dhe u caktova të përfaqësoja klasën
time në klubin e Qafës ku organizoheshin koncertet e fundvitit. Aty më mbeti në
mendje regjisori i parë, Ndrek Beltoja, që kishte një palë gjyzlykë, një hundë
butaforike dhe një palë mustaqe të ngjitura bashkë dhe sa i vinte ato luante me
kitarë dhe këndonte parodi. Mësuesja më caktoi të recitoja një vjershë për
Vitin e Ri. Sigurisht, programi shkollor nuk lejonte që ti të lexoje, por, duke
qenë nxënës i shkathët vjershën ma mësoi mësuesja. Ishte një vjershë për
Stalinin të cilën e recitova në rusisht. Interpretimi im i parë, mbaj mend, që
u prit me shumë duartrokitje. Si dhuratë më dhanë një kovë. Kova kishte të
vizatuar anash një fytyrë butaforike dhe ishte mbushur plot me portokaj. M’u
duk një dhuratë shumë e madhe dhe e paparë. E ku ishim mësuar ne fëmijët me
dhurata të tilla?! Mund të them se jam lëvduar shumë me atë kovë përpara miqve
dhe të afërmve. Në atë koncert më spikati Ndreka dhe i tha mësueses që të më
regjistronte në rrethin e fëmijëve sepse kisha prirje aktrimi. Ndrek Beltoja me
këtë këshillë, por mbi të gjitha me karizmin e tij, do të bëhej njeriu më i
dashur i jetës sime. Regjisori i parë me të cilin kam pasur fatin e madh të
takohem e të punoj. Një njeri të cilit i kam shumë borxhe artistike. E kam
përmendur disa herë, deri tani, zhvillimin e Patosit. Është e vërtetë se ka
qenë kështu. Në Patos ka pasur një vëmendje shumë të veçantë ndaj artit sepse
ishin specialistët e huaj. Plus ishte koha që shteti i kushtonte vëmendje
shkollave dhe një vëmendje të veçantë, argëtimit. Ajo që ishte dhe pjesa më
interesante e kësaj qyteze naftëtarësh ishte kinemaja e qytetit që shpejt u bë
vendi im më i preferuar. I rehatuar në një poltronë dhe para teje ndodhte një
ngjarje me njerëz të vërtetë, që vraponin, jetonin, këndonin, qanin e
mallkonin, duke të pasuruar shpirtin me diçka të jashtëzakonshme. Aty servirej
jeta si një përrallë. U dashurova si i çmendur pas kinemasë. Por isha i vogël
dhe nuk kisha mundësi financiare për të ndjekur gjithë filmat që doja, ndaj
shpesh më është dashur të hyj tinëz. Më kujtohet se përpiqesha gjithë natën të
gjeja ndonjë strategji të veçantë për t’u fshehur poshtë poltronave nga
operatori dhe vetëm kur të fikeshin dritat të dilja për të shijuar çastet e
mrekullueshme të filmit. Por jo gjithnjë ia dilja mbanë. Përgjegjësi i kinemasë
ishte një operator, i quajtur Dhimo Vrushi dhe, Dhimua ishte një njeri shumë i
rreptë. Nuk i afronte fare fëmijët. Shpesh detyroheshim të hynin nga dritarja e
shkollës, meqë kinemaja ishte pranë murit të saj. Mbaj mend se njëherë kam hyrë
nga dritarja për të parë filmin “Lulja e Zambakut” dhe më ka rrahur paq sa ta
mbaj mend. Atë ditë bëra shurrën në pantallona. Isha vetëm 8 vjeç. Por ndonëse
u frikësova, kinemanë nuk e braktisa kurrë. Nuk mund të them se ishte si
ndodhia e një viti më parë kur unë rrezikova të kisha shenjtët kundra vetes.
Kur e mendoj sot atë dëshirë fëminore më duket e çuditshme. Por më e çuditshme
më duket dalldia e Dhimos. Të bësh të vdekur një fëmijë sepse ka kërkuar të
shohë një film. Kohërat kur jam rritur unë ishin të vështira dhe për sa i
përket marrëdhënieve të mitur-të rritur. Të rriturit të rrihnin paq menjëherë sa
t’i shkelje një rregull. Për ta ligji ishte mbi gjithçka, le më pastaj të
flasim për argumentin e marrëdhënieve mësues-nxënës. Në kohën time, mësuesit të
dërgonin te lofatat, të porosisnin të këputje një degë, ta qëroje dhe t’ia
dorëzoje atij. Më kujtohet se mësues Niko më ka goditur për herë të parë me
thupër sepse nuk rrija urtë dhe ngacmoja shokët e klasës. Por ne ishim mësuar
me këtë lloj “diktature” ndaj mendoj se mësuesit kanë qenë shumë të mirë siç i
mendoj me mendjen e sotme për sa i përket përgatitjes së tyre. Le të ishe sa të
duash i pavëmendshëm, por forma se si shpjegonte mësuese Aretia të bënte të
vëmendshëm se s’bën. Patjetër që me kalimin e kohës i kam vlerësuar shumë
raportet e mia me mësuesit. Zakonisht mësimi merrej me shumë seriozitet dhe sot,
kur mendoj se nxënësit venë në shkollë me një mungesë të theksuar serioziteti,
e vras shumë mendjen për të ardhmen e brezit të nesërm shqiptar.
-Për vetë kushtet
ekonomike dhe që ishit shumë fëmijë, babai kërkoi që të futeshe në punë, por ju
fshehurazi siguruat të shkonit në shkollën elektrike në Kuccovë? Çfarë kujton
nga jeta konviktore?
Po!
Kjo ishte situata që unë se pranova. Doja shkollë dhe vetëm shkollë. Fshehurazi
babait nëpërmjet shokëve arrita të gjej seksionin e arsimit në Fier. Dija se
aty punonte një fshatar i yni, Teki Sadiku, një burrë i shkëlqyer, që më pas u
bë “Mësues Populli”. E mashtrova atë pa teklif, duke i thënë se më kishte
dërguar babai për t’më gjetur një shkollë. Ai më kërkoi dokumentet, që unë nuk
i kisha. Duke hequr të paditurin, ai më sugjeroi shkollën elektrike të Kuçovës,
ku nxënësve në atë shkollë u jepnin rroba për të veshur dhe një mijë lekë në
muaj se bënin praktikën te puset e naftës. Vendosa menjëherë të studioja në
shkollën elektrike. Më pëlqeu si shkollë, por mbi të gjitha më erdhi mirë për
atë një mijë lekëshin. Bashkëfshatari më dha një letër dhe u nisa në Kuçovë
vetëm me rekomandimin e Tekiut. Aty gjeta një nëndrejtor shkolle, të liruar nga
aviacioni. Ishte mësuar me diktatin dhe pasi i dhashë letrën, ky i fundit më
tha se rekomandimi nuk më pinte ujë. Shtrydha mendjen. M’u kujtua një shok i
babait, që ishte caktuar kryetar dege në Kuçovë, me të cilin kishim qenë
komshi. Gënjeva xhaxhi Hamdiun se më kishte dërguar babai të më ndihmonte për
shkollën. Pasi i tregova ç’më kishte ndodhur, ai mori në telefon drejtorin e
shkollës. Me ndihmën e tij u integrova mes një gjenerate nxënësish të cilët do
vazhdonin shkollën elektrike. Ia dola! Nuk thotë kot populli: “Më mirë një mik
se një çiflig…!”. Të jetuarit në konvikt ishte një mrekulli më vete. Ishim të
lirë, të pavarur nga familja, pavarësisht se në atë kohë disiplina ishte ligji
numër një. Unë isha mësuar që në fshat të ngrihesha pa gdhirë, sepse kur punoja
më duhej të isha në orën 6 në punë. Në shkollë ngrihesha çdo ditë në orën 7,
kryeja tualetin e mëngjesit, vishesha dhe nxitimthi shkoja në mensë. Çdo
mëngjes në tavolinat e gjata servirej një çanak me çaj të nxehtë, një copë bukë
e madhe, e zezë, një copë djathë dhe marmelatë molle ose fiku. Më pas të gjithë
vëllazërisht nxitonim drejt shkollës teknike, duke i vënë ndonjë stërkëmbësh
humbamenove të shkollës ose duke komentuar atë çka na servirte e papritura.
Mësuesit e shkollës teknike ishin të rreptë dhe fytyrëngrysur. Ishte metoda
autoritare ajo që sundonte në të gjitha shkollat shqiptare të kohës. Vendi
ishte në kulmin e miqësisë me rusët dhe metodat moskovite ishin eksportuar edhe
në sistemin shkollor shqiptar. Kërkohej me çdo kusht disiplinë, rregull, bindje
dhe nënshtrim. Mësuesi im i preferuar ishte ai i fizkulturës. Quhej Pipi
Vallja. Ishte një sportist shumë i mirë dhe kishte edhe aftësi të tjera përveç
komunikimit vëllazëror. Më mësoi xhezin në ato mbrëmjet e veçanta të pallatit
të kulturës “18 Tetori”, një vend të cilin unë kisha nisur ta frekuentoja me
shumë dëshirë. Aty ishte një kor të përbërë prej 150 vetash, që kishin mbaruar
jashtë shtetit. Ishin inxhinierë të diplomuar në vende të ndryshme të
demokracisë popullore në vendet e lindjes, kryesisht: Bashkim Sovjetik, Çeki,
Rumani sepse Kuçova ishte qendra më e rëndësishme e naftës dhe aktiviteti
artistik ishte shumë i zhvilluar. Profesori i fizkulturës drejtonte grupet
artistike të shkollës dhe ishte një dirigjent dhe xhezbandist i shkëlqyer. Unë
luajta rolin tim midis të tjerëve dhe, dua të them se jam shumë modest kur them
që spikata, por jo sa të bija në sy në Kuçovë. Isha një nxënës që merrja pjesë
me dëshirë në të gjitha aktivitetet e zhvilluara nga shkolla, por aktivitetet
ishin të nivelit diletant.
-Po kur mbaruat shkollën
ku të emëruan?
Menjëherë
pas mbarimit të shkollës u emërova në Patos si teknik elektrik në ndërmarrjen e
telefonave që kishte nafta. Më kujtohet se me rrogën e parë që mora bleva ca
rrush e ca kumbulla, domethënë i bëra lekët rrush e kumbulla dhe për në shtëpi
s’më mbeti kokërr leku. Për t’u justifikuar sajova dhurata për fejesa, martesa,
ditëlindje deri dhe 500 lekë për luftën në Vietnam. Përveç se rriteshe dhe ishe
më i pavarur edhe ekonomikisht, kënaqësia më e madhe ishte fakti se në atë vend
pune ritakova Ndrekë Beltojën, kripën e gjellës së Patosit. Profesionistit të
cilit i rridhte humori vetvetiu dhe gjithnjë kishte punëtorë që i lypnin të
bënte ndonjë numër dhe ai nuk përtonte kurrë. Na shkrinte së qeshuri. Por nuk
harroj edhe këshillat të cilat nuk m’i kursente asnjëherë dhe që kishin
gjithnjë lidhje me talentin që ai mendonte se unë zotëroja. Në vitet për të
cilët flasim, Estrada e Peshkopisë fitoi shumë emër dhe midis të tjerëve në
trupën e saj kishte një talent i cili quhej Azis Ndreu, një krijues shumë i
mirë i rapsodive. Debutimin tim serioz në atë, që unë do e bëja profesionin tim
të jetës, e realizova me rapsoditë e Azis Ndreut. Për moshën që kisha, pata
shumë sukses. Isha thjesht imitues i tij, sepse me atë artist nuk më lidhte
asgjë. Pata sukses dhe spektatori më priti shumë mirë. Me disa partnerë të
talentuar si Adem Ruka dhe Sokrat Robo ndërtuam një spektakël dhe shëtitëm
gjithë Jugun e Shqipërisë. Ishte hera e parë që ngjitesha në një skenë të
rriturish. Iu hap nami kësaj shfaqjeje sa drejtori i industrisë së naftës, që
ishte nga Dibra, kur pikasi një dibran mbi skenë më thërriti në zyrë. Unë isha
natyrë e krisur dhe nuk e kisha problem të bëja shaka me drejtuesit dhe të
futesha në rol. Mendoj se ky ishte origjinaliteti im. - A dibran je? - Po. -
Nga ç’vend i Dibrës je? - Jam nga Zalldardha.
Ai arriti deri aty sa nuk e kuptoi fare që unë isha një imitues i
dibrançes sepse origjina ime ishte mallakastriote. Dhe më foli për Azis Ndreun.
Më pyeti nëse kisha ndonjë lidhje me të dhe unë e gënjeva se e kisha dajë.
Klubi i kulturës “Mustafa Matohiti”, që më vonë u bë pallat i kulturës, kishte
një aktivitet shumë të dendur artistik në atë kohë sepse qyteti i naftës ishte
më i rëndësishëm se Fieri. Specialistët ishin rusë dhe mbizotëronin brigadat e
famshme ruso-shqiptare. Aty pashë për herë të parë ansamblin rus “Beriozka”.
Por ndërsa kisha nisur hapat e parë në karrierën time artistike nisën dhe
pengesat.Në vitin 1962 më nisën kontradiktat me kryeinxhinierin e ndërmarrjes
ku punoja, në elektrik-telefona të naftës. Ai më thirri një ditë në zyrë e më
tha: “Ti djalë i mbarë ose mbaj profesionin e elektricistit e përkushtoju atij
ose mbaj pallatin e kulturës!” Vendosa prej hallit të punoja turni i tretë, që
të isha i lirë gjatë ditës sidomos pasdite në pallat, por edhe kjo nuk ishte zgjidhje.
Ia shtrova problemin drejtorit të pallatit në atë kohë, Ylvi Ganiut (Agalliut)
për të cilin ruaj respektin më të madh. Ai me këshillat dhe sugjerimet e tij më
ndihmoi si një prind i mirë. Pas shumë rrahje mendimesh dhe debatesh u gjet një
zgjidhje: si artist amator i dalluar m’u dha mundësia të shkoja në studion 1
vjeçare që u hap në Tiranë, pranë Teatrit Popullor, ku kam pasur profesorë
Andrea Malon, mjeshtër i skenës, Selman Vaqarrin dhe për të folurën skenike
Pjetër Gjokën. Në kurs njoha nga afër ikonat e artit skenik, të mëdhenjtë si:
Naim Frashëri, Kadri Roshi, Mihal Popi, Sulejman Pitarka, Kujtim Spahivogli,
Sandër Prosi, Violeta Manushi, Prokop Mima, Margarita Xhepa etj. Nga gjithë
frekuentuesit, u dallova pak më shumë se 27 të tjerët dhe vetëm unë e vazhdova
fushën e artit ndërsa një pjesë e tyre u larguan ose debutuan në klube amatore.
Kursi 1 vjeçar më ndihmoi në pikësynimet e mia. Tashmë ëndrra ime ishte të
bëhesha një artist profesionist. Një mënyrë për të ushtruar talentin në nivelet
më të larta.