Kulturë
Nexhat Halimi: Dy kroje të një fshati
E diele, 18.04.2021, 09:34 AM
Dy kroje të një fshati
Nga
Nexhat Halimi
Në shkëmbin gjysmë
të çarë, në bregoren e theksuar mbi T., në një fragment bisede me malësorin e
mbështjellë kokës me maramë, do të bëjmë fjalë për përpjekjen e secilit, që me
zor ta sjellin të renë.
Fshatin e mbanim sikur në pëllëmbë të dorës. Në rrugicat
mes shtëpive, me dritare të vogla lëviznin njerëz e kafshë. Fëmijët me torba në
shpinë ngarendnin për në shkollë
-Të etur e të uritur
për të ecur krahas tufash të dritës, natyrisht, ëndërrojmë të arrijmë në
gjithësinë e mësimit të shkronjës shqipe, të ndërtimit të urës, të gjuhës së
përhirtë të rrugës, të vegimit të dritës në secilën shtëpi, të shërimit të
dhembjes e lidhjes së plagës në ambulancën e fshatit... të ecjes me të arriturat, të cilat bota
tashmë i ka prekur kaherë.
Gjatë ecjes nëpër fshat do të mësojmë të vërtetën, e cila e vret tërësisht atë që e tha
malësori.
-Pse s'qëndron në
furinë e fjalës së thënë... Pse flet dhe e harron traditën e fjalës, të besës ,
për të cilën gjë na njeh gjithë bota.
-Natyrisht, e thashë në atë mënyrë, ngaqë dua e reja të
arrijë mes nesh me rrjedhë më të furishme. Gjatë kohë e kemi pritur të uritur
për të dhe të etur, ndërsa krejt afër kroit të gurit me ujin bilur, që rrjedh
nga veriu, ku ishim, e bashkohet me ujin e kroit tjetër, që rrjedh nga jugu dhe
takohen aty, në mes përmes fshatit. Uji i pastër, ta përdorësh për ilaç, ikën
dhe e shuan etjen. Duhet ngrehur vetëm një urë të bukur përbri të vjetrës dhe
uji nga dy krojet të bëhet një aty e
të nis rrjedha e njënjëshme, deri
sa të lidhet në gjithësi më të madhe, siç do të duhej të kishte synim dhe gjaku
ynë
Ecim nëpër vijat e udhës nëpër fshat, herë afër e herë
tjetër larg shtëpive të vjetruara në
lugjet e bregoret vite më parë. Të thjeshta, me nga rrugicë që zgjatet deri te
pragu i tyre. Aty frymojnë burrat e gratë, fëmijët e ngazëllyer me ndonjë lojë
të tyre.
Era, që frynte
egër nga majat e bjeshkës nën mjegull dhe ende nën borë, ashpër e prekte
në zemër korrikun, i cili shtrihej në copëzat e gurit e arat e rënduara me
kallinjtë të artë të grurit. Përkundeshim në shalët e lodhura të këmbëve,
kureshtarë të shikonim çdo gjë, rrugës gjarpërore që përpihej ndërmjet gurësh, në roje të përmotshme të
botës së fshatit , me shtëpi të shkapërderdhura kurrizeve e luginave, ndërmjet
drurëve të vjetër e të gjatë, e krojeve, uji i të cilëve ndrit ngjashëm me
dritat në qiell.
Në këtë kohë të verës, këtu në bjeshkë bën më ftohtë.
Vetëm mbasi të na është afruar fare, thuaja i shpikur nga
gjysmë harku i bregut, njeriu që na përshëndet me dorë mbi zemër, na thotë, i
lumtur. –Ja, pak-pak, çdo ditë e sjellim me zor të renë.
... Këtë fjalë gur e dëgjuam tashmë.
E, ç' të keqe ka kjo?
Duhet pandërprerë ta përsërisim këtë fjalë.Pa fjalë nuk ka zbërthim të
ndonjë sekreti, të ndonjë vigme...
Fjalët nuk e ndërtojnë atë që synoni, veç punët ,mik.Fol
ndonjë gjë tjetër.
-...Ndoshta, doni
të shkruani për shkollën e fshatit, atë s'e kemi.Nxënësit mësojnë në një shtëpi
private, gjysmë të rrënuar!
Ndoshta doni të shkruani për dritën elektrike, që afër e
kemi e prapë s'e kemi. Shumica e fshatrave përreth kanë dritë.
Apo ndoshta, për këtë rrugë, që sa herë merr mot i ligë
do të jetë dhe e pakalueshme.
Ndoshta, mund të jetë, doni të shkruani për rrjedhat e
jetës, këtë nën hije të maleve. Për fshatin, për peizazhin e bukur që e ka, për
drurët me kurore të shpeshta, për degët e tyre , të cilët ngjajnë në qerpikë të
ndonjë gruaje të bukur, apo ngjasojnë në krah të ndonjë shpendi që e ik qiellin
me furi.
... për llambat e lashta të vajgurit, ndoshta, për to doni të shkruani?!
Apo, për të rënë, që pak ka hyrë, e – besa, duhet të hyjë
më shumë, e sa më parë dhe rrënjët e
malësisë, e për gjëra e gjëra që mund të radhiten për këtë të përditshme... E
sidomos për jetëmbetjen, shkëmb... – Ja, kryesisht merremi me shitje drurësh,
veç fshatin nuk e lëshojmë
E, gjithë kjo,- meditoj në vete- është a s’është jeta ajo, siç e tha malësori .
- Ka hyrë apo jo e reja në të?- gërshetohen dy zëra për
njëherë të malësorit dhe të tjetrit malësor.
Çfarë pritet më?
-Kush pritet t'ua sjellë të renë që nuk e keni. Çfarë
keni bërë ju për të... për të renë, duhet luftuar dhe vetëm atëherë ajo do të
vijë t'iu prek!
-... ka prekur, ka prekur. Po ende jo sa
duhet...-ndërhyjnë të dy malësorët me një zë.
-E reja agoi me kohë, - thotë i pari.
-Ajo megjithatë nuk lulëzoi vetë, si pema, - thotë i
dyti.
-As nuk e solli kush në krah të gatshme. Ajo lindi
ndërmjet mëngjesit e mëngjesit, nga djersa e derdhur në këtë tokë të ashpër e
të egër, - folën në një zë, ndërsa me kureshtje
sodisnim , dritaret e vogla të
shtëpive me pullaze të përhirta .
-Në atë tjetrën kohë jetonim pa shkollë e pa rrugë që na
lidhte me botën, - ndërhyri i pari prapë.
-Rruga është dashur të jetë pak më e mirë, veç i vjen
radha dhe ta rindërtojmë, - thotë i dyti.
Shkapërderdhen fjalët e malësorëve, që ngjitën rrugës, e cila vend-vende merr kthesë
e ik atje tek majat e malit puqen me
qiellin, atje tek mjegullat krijojnë
mozaik përrallor.
Secili i ngarkuar me vitet e hallet e veta, me gëzimet e
hidhërimet që i shkruan jeta, ngjitet
për në fshat ndonjëri ka blerë lakra,
tjetri ndonjë laps e fletore për fëmijën e vet shkollar, i treti diçka
tjetër...
Përsëri tirren fjalë.
- Ja, po dalin nga orët e mësimit dhe nxënësit e nxënëset
e vogla dhe shpërndahen nëpër rrugët e fshatit pak të shkelura. E ndjekin
mësimin me rregull, mësojnë gjëra të reja... Vashat e kohës së ikur – të
mbuluara me perde fytyrës, tashmë i gjeni vetën në përralla të lashta. Femra më
nuk e fsheh vetveten nga hija e vet, s'e fsheh më freskinë e bukurinë nën
mbulesë të zezë. Ajo tashmë ka vërshuar në shkollim, në shtigje të reja,
megjithatë ende nuk është arritur sukses në këtë hporizont.
Kjo gjë ende i ka dhembjet e veta, - ndërhyjnë malësorët.
Fëmijët e ndërrimit të pasditës, me të na vërejtur,
mblidhen dhe na shikojnë me kërshëri.
-Çfarë keni mësuar sot , a
do të na tregojë ndonjëri?
-Në dy orët e gjuhës shqipe mësuam për foljet... – thotë njëri.
-Në orën tjetër mësuam për mënyrën e shkrimit të dramës.
Për dialogët, për monologët ... -ndërhyn
tjetri.
-Orën tjetër e mbyllën duke mësuar matematikë, më pastaj
mësuesja na e shpërndau dhe revistën për fëmijë Pionieri. E shfletova dhe ndala
te vjersha. e cila më pëlqeu mjaft shumë. Poezia Mbrëmje në Ulqin, - thotë një
tjetër dhe e nxjerr revistën nga torba.
E shfleton dhe nis të lexojë, -
Mbrëmje në Ulqin
Kalaja e vjetër. Dhe rojet prej guri.
Porta dru i djegur dhe një copëz
muri.
E deti i pafund nën yje, gjithë
kaltri.
E vreshti me bistak rrushi të ri.
E një ulli lart në gur. Dhe një
shegë.
E qielli - flakë, apo zemër shalqini,
Kaq larg e afër, i derdhur ndër degë,
Në gjithësi nga përkundet Ulqini.
Mes vreshti kasollja. Lart hëna
fanar;
Vendit thua` njëmend aspak s` lëviz.
Ty të pret, or. A e zure, paç verë të mbarë!
- Jo, s` zihet dot, pa e qëlluar me
shtizë.
(Deti e qielli tashmë bien në qetësi.
Sall kohë e ikur pik gjak në kala.
Valët puthin muret, tresin në
largësi,
E yjtë ndrisin të qeshur mbi lima`.)
Ja dhe varkat vijnë nga deti menatë,
E floçka e bukur sykaltër del e
shëtitë.
- Pse s` ia vjedh këmishën e gjatë,
Pse Petrit nuk ia vjedh fshehtësitë?!
-... kemi, mjaft shkollarë. Fëmijët e T., kanë zbritur dhe në qytet, në shkolla të
mesme mësojnë, ka dhe në fakultete. Ata, ndoshta, do të sjellin të renë,
edhe më shpejt. Ka T., edhe mësuesit e
vet, nga gjiri i saj dolën, fliste njeriu që s'ia dinim as emrin e as mbiemrin. $E aty, afër,
nxënësit e ndërrimit të parë tashmë loznin me
-E, po qe, sesi sillet, mik – kjo është e reja,
ndërhyjmë.
–E “hë”, dhe femra nga ka
mësyrë qytetin, të mësojë në shkollë të mesme, e nesër dhe në fakultet .
Ja,sesi s'e kam ditur, e reja po lulëzon, është gjithnjë e pranishme edhe këtu.
T., ka pak, ose fare pak, tokë buke. Buka e njerëzve të
këtushëm është plumbi, ai i galerive të Stan Tërgut. Kjo pasuri gjendet dhe nën
themelet e shtëpive të tyre). Aty, nëpër
gojën e madhe të xeherores zbresin për
çdo ditë, punëtorë nga fshati. S'i kursejnë djersët, aty e kanë bukën, jetën.
(Shpreson njeriu, që s'ia dinim as emrin, as mbiemrin, si
të gjithë fshatarët se Trepça, ku ata derdhin djersën, do t'u del në
ndihmë: ta ndërtojnë rrugën, që do t'i lidh me qytetin e xehetarëve, me botën,
t'u ndihmojë në elektrifikimin e fshatit, në ndërtimin e shkollës së re, e të
ngjashme... S'do të ishte hera e parë kjo.
Trepça , veproi në këtë mënyrë dhe në shumë fshatra të Shalës.
- Jeta nën hije të maleve tirret ngadalë, veç bindshëm. Kush shet drurë. Kush
tjetër shet pemë, e kush nxjerr në pazar ndonjë bagëti. Fshati kështu nën hije
malesh, dita me ditë ecën nga vetja, të dal nga mbyllja, të hyjë
gjelbër në rrjedhat e bardha...