Kulturë
Vilhelme Vrana Haxhiraj: Gëzuar Ditën e lindjes vlonjati i mirë, Piktor i Popullit, Nestor Jonuzi!
E diele, 25.10.2020, 09:37 AM
Gëzuar Ditën e lindjes vlonjati i mirë, Piktor i Popullit, Nestor Jonuzi!
Në
këtë përvjetor të lindjes, Urimet më të mira, jetë gjatë e të suksesshme, birit
të Vlors, Nestor Jonuzi!
Nestor
Jonuzi(1944), Piktor i Popullit, i cili, jo vetëm nuk e njohu të
Atin, por nuk i tha goja kurrë “Baba”.
Nga
Vilhelme Vrana Haxhiraj
Nestor Jonuzi
është përfqësuesi më autentik i
Fisnikërisë Vlonjate, krenari e qytetit të Pavarësisë, që me historinë dhe
bukurinë e tij të pakrahasueshme, me dy detet dhe natyrën përrallore, falë
talentit të tij të lindur, e bënë atë,
një artist me famë.
Emri dhe fama e Nestor
Jonuzit nderon familjen që e lindi, familjen që ka krijuar së bashku me
bashkëshorten, fëmijët, me nipër e mbesa. Ai është Nder i Qytetit që e
lindi, Vlorës, së cilës i ka kushtuar
jetën përmes pjesës më të madhe të pikturave të tij e veçanërisht shoqërinë e
tij të mrekullueshme, që në idividualitetin
e tij çmon piktorin e madh dhe qytetarin, ose vlonjatin e mirë. Cilido e nderon
këtë personalitet, pasi ai me penel e tellajo ka paraqitur historinë, bukurinë
dhe ashpërsinë e jetës, ndaj me të drejtë është cilësuar një Vlerë e Kombit.
Ai njihet si Njeri i mirë, qytetar i mirëilltë dhe Vlonjat i mirë, cilësi që ia
rrisin atij autoritetit.
Cili është Nestor Jonuzi?
Nestor Jonuzi lindi në qytetin e Vlorës, më 15.10.1944,
pak javë para çlirimit nga pushtuesit nazi- fashistë. Ka prejardhje nga familja
fisnike “Jonuzi”, me origjinë nga
Elbasani, por që ka marrëdhënie fisnore dhe miqësie me familjet më fisnike të
Vlorës.. Nuk ka fis dhe familje në Vlorë e më gjerë që të mos e njoh gjyshin e
tij, tregtarin, Musa Jonuzi, i cili ka pasur Ekskluzivitetin (të
drejtën) e tregtimit të filxhanëve prej porcelani të kafesë që mbanin emrin e
tij, (Musa Jonuzi) si në pjatë dhe në filxhan, të cilët prodhoheshin në
Venecia.
E ëma e Nestorit, Lake Avdullahu, është e bija e Ibrahim Avdullahut,
intelektual i njohur, një personalitet me influencë në Vlorë. Ka kryer
Universitetin e Stambollit për Drejtësi. Është ndër themeluesit e Klubit
"Labëria" dhe drejtues i tij. Për këtë arsye Ibrahim Avdullahu
dhe të tjerë u kapën nga turqit më 1908 dhe i çuan në Stamboll, ku rrezikonin
dënim me vdekje. Pasi u kthye në atdhe vazhdoi aktivitetin dhe ishte një nga
njerëzit më të afërt të Ismail Qemalit. Pas shpalljes së Pavarësisë
është Kryetar i Bashkisë së Vlorës (1912–1914). Në mars të 1914 shkoi në
Francë si përfaqësues i Vlorës për t’u këshilluar me Ismail Qemalin. Në 1914
kryeson negociatat me rebelët për të shpëtuar Vlorën nga shkatërrimi.
Kryengritësit kërkuan largimin e tij si kryetar i Bashkisë. Ibrahim Avdullahu,
ka qenë një nga personalitetet më me
influencë në Vlorë. Në vitin 1923 vuri kandidaturën për deputet.
Nestori është i biri i Tahsin Jonuzit, i cili studioi për arkeologji, histori e filozofi në
Austri (Grace), ku mbrojti doktoraturën
dhe mori gradat shkencore Profesor-Doktor. Më 14 gusht 1944 u arrestua
nga gjermanët bashkë me 39 burra të tjerë që përfunduan në krematoriumet e
Mat’hauzenit. Tahsini la pas gruan të re shtatëzënë dhe me një djalë, Mentorin.
Ai kurrë nuk e mësoi se ishte bërë me tjetër djalë. Nestori u rrit pa baba,
jetim dhe gjithçka e fitoi nën kujdesin e nënës, fal talentit dhe vullnetit për
të realizuar veten. Sot, jo pse është Piktor i Popullit, por ai është vetvetja
në artet e bukura dhe kënaq shijet e njerëzve që e admirojnë pikturën dhe janë
në gjendje ta lexojnë atë.
Nestori arsimin fillor e tetëvjeçar i kreu në qytetin e
lindjes.Në vitin 1962 shkoi me studime
në liceun artistik“Jordan Misja” në Tiranë. Në vitin1965 nisi studimet
në Institutin e Lartë të Arteve (Tiranë), dega e Pikturës.
Ai pati si udhëheqës artistik në artin e bukur e të
vështirë të pikturës, piktorët e shquar Abdurrahim Buza, Kel Kojdheli, Janaq
Paço, Nexhemdin Zajmi, Vilson Kilica, të cilët ishin pedagogët e tij. Duke
qenë i talentuar, me ecuri të lartë në studime dhe pikturë, Nestori e mbaroi Institutin 2 vite përpara. Pra 4
vite studime, i bëri në 2 vjet, fenomen i rrallë për kohën. Është një fakt që
tregon talentin e rrallë dhe intelektin e tij.
Pas studimeve, me
një diplomë të merituar, u kthye në qytet, por askush nuk e emëroi, së paku të
jepte lëndën e vizatimit, por e futën në NTAN si bojaxxhi. Ishte koha e
Revolucionit Kulturor kinez, ku nisi etapa e tretë e luftës së klasave, u
prishën institucionet fetare (kisha e xhamia), u arrestuan e u internuan qindra
e mijëra familje shqiptare. Gjithsesi Nestori nuk ela penelin, por vazhdoi me
një vullnet të jashtëzakonshëm, ashtu fjalëpak para tellajos prezantonte vendin
e tij mes ngjyrave dhe talentit.
Ka një veprimtari
krijuese shumëplanëshme, me ekspozita të shumta në vend e jashtë shtetit, me
vepra në fondin e Galerisë Kombëtare, Vlorë, muze, nëpër institucionet
shtetërore si dhe tek shtëpitë e miqve dhe dashamirësve të pikturës. Në disa
portrete dhe kompozime ka në epiqendër Themeluesin e Shtetit Shqiptar,
Ismail Qemalin. Piktori Nestor
Jonuzi dikur bonte pjesë në ata piktorëqë
kritika e kohës, e ka nënzëritur pa bërë bujë. E kanë pëlqyer, e kanë admiruar
artin e tij të shprehur në tellajo dhe me pëshpërimë të zvargura që të mos i
dëgjonte kush, bashkë me piktorët e shquar të qytetit si Skënder Kamberin
dhe Nestror Jonuzini quajtën ,“Shkolla e pikturës së Vlorës”.,
ose “Shkolla e Vlorës”, ndoshta kundër dëshirës së tyre partiake.
Në të vërtetë në
Vlorë shkolla e pikturës ka nxjerrë piktorë me emër jo vetëm brenda vendit,
por, edhe jashtë kufijëve të kombit. Të tillë janë: Skënder Kamberi dhe Nestor
Jonuzi, që janë vlerësuar me titullin “Piktor i Popullit”.Veç
tyre në Vlorë janë piktorë të shquar si,
Agron Dine” Mjeshtër i Madh”, Sabaudin Xhaferi, Petrit Ceno, Agim
Sulaj, Rakip Shabani etje... Në fakt, arti vetëshfaqet si qenësi vetjake,
ku secili dallon nga të tjerët, duke
krijuar mëvetësinë e tij artistike. Çdo piktor ka veçoritë e tij artistike, që
varen nga vetëqenia ose Nevetja, e cila përkufizon formimin e karakterit të çdo
individi. Aq më tepër formimi i një artisti varet nga trashëgimia e genit,
edukata, intelekti që vë në lëvizje talentin e lindur, shkalla e kulturës dhe
vullneti për të realizuar ëndrrën, të çojnë në origjinalitetin e çdo dege të
artit apo shkencës.
Prandaj një artist
i madh është, njëkohësisht, edhe një “shkollë” më vehte, sepse në veprat e tij
ai përçon një stil të vetin. I tillë ka qenë dhe vazhdon të jetë “Piktori i
Popullit” Nestor Jonuzi.
Horizonti që
përshfaqet teksa vëren pikturat e Nestorit në galeri, ku përfshihet e tëra e
qenësishme brenda një tabloje, ishte e
huaj për normat e Realizmit Socialist, pasi syri dhe ndërgjegja e
piktorit shihte tej realitetit që jetonte një komunitet i mbyllur, i ndarë për
së gjalli nga bota e kulturuar. Kjo varej nga këndvështrimi i piktorit Jonuzi
për jetën në veçanti dhe botën në tërësi. Koshienca dhe subkoshienca(DIJA dhe
NËNDIJA) e një piktori të talentuar, gjenden tek Mbindërgjegja, ku artisti del
mbi veten, mbi realitetin që ai
përjeton. Kritika socialiste kishte
shikim të lëbyrtë për t’i analizuar dhe vlerësuar pikturat e Nestorit, paçka se doktrinës marksiste nuk ia kishte qejfi të bënte
përveçime e tubime shkrimtarësh e artistësh në rrethe të identifikuara, që i
bashkonte diçka “ndryshe”, sikurse dhe i dallonte diçka nga e tërësishmja, nga
“kopeja”, sepse këto ishin metodat e Realizmit Socialist. Mirëpo artisti i
shquar s’ka nevojë për të qenë pjesë e një Grupimi, Lidhjeje, Shkolle, Metode,
sepse ai vetë, me forcën e talentit të tij,pasi me talentin dhe punën e tij
përbën një grup, një lidhje, një shkollë, një metodë krijuese më vete. Nestor
Jonuzi, duke qenë vetvetja, si rrallë bashkëkohës të tij në artin e pikturës, e
ka brenda Qenies së tij atë që u tha më sipër. Ai është në radhen e piktorëve
më të shquar shqiptarë e pa pikë
dyshimi, sipas meje hyn ndër koloristët e mrekullueshëm dhe peizazhistët ku në
atë hapësirë të telajos, syri ngulet te imazhi i piktorit dhe vështirë se
largohet prej andej. Artisti para pak kohësh hapi një ekspozitë në Vlorë, ku
vizitorët në biseda me njëri-tjetrin,
duke shijuar penelatat e piktorit
ndjenin emocionet e tij estetike derdhur me mjeshtëri artistike dhe
jetësore nëpër peizazhe, portrete, akuarele dhe përtej realitetit. Të
përshkruhet ndjeshmëria e artistit është
e vështirë, madje e pamundur të shpjegohet përmes fjalës apo ligjërimeve, pasi aty pasqyrohet gjendja
e brendshme e tij. Janë ndjesitë që lindin brenda Nevetes së tij që reflektojnë
dhe përjetësohet një botë realëe në tellajo
përmes penelit të tij. Tek shikuesit e ndjeshëm krijohet pështypja sikur në çdo
pikturë të tij, vërejnë një vallëzim mes ndjenjave të piktorit, natyrës,
dritëhijeve që ngrihen në revoltë nga brendësia e shpirtit të tij.
Përmes imazhit dhe lojës së ngjyrës, diçka shpesh e pashpjegueshme me
fjalë, diçka jo njerëzore, thuajse mistike,
të kaplon trup e shpirt, të cilat i shijon syri, i ndjen thellësisht
zemra dhe i përcepton mendja. Këto ndjesi ushtron arti i tij tek artdashësit.
Ndoshta
dhe vetë Nestor Jonuzi, po ta pyesësh
befasisht, s’do arrij ta shpjegojë deri në fund atë çka syri i tij estetik,
subkoshienti, intuita dhe ndjeshmëria e çastit improvizues gjatë atij harku
kohor derisa ideja apo imazhi shndërrohen në një vepër të arrirë.
Çfarë
gjen syri zhbirues i cilitdo dhe i mijëra shikuesëve, çfarë shquan apo i bije
në sy në pikturat e Nestorit? Sa hyn në
një ekspozitë të tij, vëren vallëzimin e ngjyrave, një shkrirje nuancash të së
kuqes, portokallisë, të verdhës, kafes, të plumbtës, të argjendtës, krejt ai
horizont gati kozmik si në një yllësi a galaksi ku përflakja vjen nga tej
horizontit, ose nga sipër nga retë , gjë që të jep një ndjesi adhurimi deri në dehje kënaqësie shpirtërore, ku
dimensionohen fisnikëria, madhështia dhe potenca, pra diçka tej realitetit. Në
pikturat e tij të josh kontrasti estetik i ngjyrave, dimensioneve,
dritëhijeve, ku zotëron harmonia mes
natyrës, rrymave të dritës, ajrit dhe sendeve
të vendosura mjeshtërisht në tellajo, që të çojnë drejt përjetësisë. E
përbashkëta e peizazheve të Nestorit me dimensiobne të mëdha apo të vogla,
është ndjenja e një kënaqësie ngazëllyese, që lë mbresa edhe pasi ke dalë nga
galeria apo ekspozita. Dhe ti i larguar
me ndjesinë e së bukurës, e magjikes, rrugës kuvendon me Neveten, duke
nënzëritur ëmbël: “Duket sikur këto piktura i ka vendosur aty Dora e Perëndisë
së Bukurisë , e cila miraton nga lart kënaqësinë që kanë përciellë tek
vizitorët apo artdashësit. Kurse njeriu artist fshihet nën syrin soditës dhe të
mrekulluar të piktorit, i cili në lëbyrtësinë e muzgut, i zhytur në natyrë
bëhet njësh me të, me bukurinë e
jashtëzakonshme të mëngjeseve të argjendëta dhe perëndimeve të rralla e të
papërsëritshme të qytetit të tij të lindjes, Vlorës”. Pastaj nën ndjesinë,
apo efektin mistik të natyrës, e ka
radhën peneli dhe ngjyrat fisnike, si, e bardha , okra, e murrmja dhe e
hirta... I njohur për fuqinë
e koloritit ai sjellë lindjet e praruara të diellit dhe perëndimet origjinale.
Prandaj
admiruesit e pikturës, ndjehen mirë me
të madhërishmen që gjejnë në pikturat e Nestorit, ku admirojnë horizontet e
përflakura, paanësinë e të ujtës që tretet në kaltërsië dhe në pafundësinë e
detit, hapësira të pamata, kontraste
relievesh të vendit tonë deri në
male të larta të thinjura prej moshës. Kjo harmoni që mbizotëron në pikturat e
Nestor Jonuzit, ngjason me pentagramin në një orkestër Simfonike drejtuar nga
dirigjenti. Këtu qëndron edhe sekreti i pikturave të Nestor Jonuzit, që veç
harmonisë mes ngjyrave aty shprehet
muzikaliteti i veprës e cila flet ëmbël : “Unë jam e bukura, qetësuesja dhe
harmonizimi që sundojnë jetën!”
Në
çdo kohë , kudo që të jetë, në Tiranë apo në Vlorë, atë e gjen në studio duke
punuar. Talenti nuk njeh as moshë dhe as lodhje. Për Nestor Jonuzi , si piktor
i shquar dhe i mirënjohur, janë të huaja
si mosha dhe lodhja.
Nestor, pranoni urimet tona : Gëzuar dhe festofshi dhe shumë vite të tjera
Ditëlindjeje , me Djanën, fëmijët, dhe nipërit e mbesat!Qofsh gjithmonë i
suksesshëm
Ju urojmë shëndet!
Vilhelme , Fitimi dhe Familja Haxhiraj
Vlorë 20. 10 2020