Kulturë
Rexhep Shahu: Kam frikë nga nënshtrimi popullor ndaj udhëheqësit
E hene, 19.10.2020, 08:10 PM
KAM FRIKË NGA NËNSHTRIMI POPULLOR NDAJ UDHÊHEQËSIT
(Fragment
nga libri im “Bisedë e përfytyruar me Havzi Nelën)
NGA
REXHEP SHAHU
Sot
më 20 shkurt 2019, Havzi, ti pate ditëlindjen. Sivjet do të ishe 85 vjeç.
Asnjë
aktivitet shtetëror a shoqatëror s’u bë për ty në 85 vjetorin tënd.
Me
22 shkurt 2019, të premten, ora 11, do të promovojmë librin tënd, Shtatë
Fletore, vepra jote e plotë me 5548 vargje. Si përgatitës e botues i librit dhe
drejtues i Klubit të Poezisë, kam ftuar shkrimtarë dhe miq të tjerë.
Shteti
dhe organizatat qeveritare e jo qeveritare, politike e jo politike, nuk bënë
asgjë në 85 vjetorin tënd, nuk u kujtuan, nuk ka kujtesë për ty, (për disa të
tjerë, të amnistuar nga qeveria rilindase e shkëlqësisë së tij z. Rama, u bënë
aktivitete me zhurmë, tallava, me para…).
Me
20 shkurt është dita e shembjes së shtatores së Enver Hoxhës, ndaj të cilit ti
e ke artikulue hapur urrjetjen.
I
mbështjellë me trishtim shkova te Muzeu Historik Kombëtar ku ka çelë ekspozitën
e tij “The Trump” me grafika të jashtëzakonshme piktori i mrekullueshëm Avni
Delvina. Folëm për ekspozitën, për Kosovën dhe bëmë foto në ekspozitë me Avniun
dhe me Ilir Myftiun. Pastaj, në tavolinën
e përhershme ku
vrasim bërrylat dhe mprehim
fjalët në Bar Kafe Luksi, në bodrumin e
Bibliotekës Kombëtare, të
kujtuam me Izet Durakun, Behar
Gjokën dhe me Lazër Stanin. Ti nuk je i përshtatshëm për shtetin dhe levat e
shtetit, ti je i papranueshëm, je rrebel, je rrevolucionar i pandreqshëm,
vazhdon ende internimin tënd…
Me
20 shkurt është edhe 73 vjetori i pushkatimit të Anton Harapit, nga njerzit më
të ditur që ka nxjerrë ky vend, një nga shqiptarët që e ka dashtë më shumë këtë
vend.
U
ngarkova shumë sot Havzi dhe po mendoja gjithë kohës se të përndjekurit
politikë që dolën nga burgjet e diktaturës, besoj e lanë lirinë dhe
administrimin e saj në duar të pista, në duar biznesmenësh dhe njerzish të pa
realizuar në asgjë në jetën e tyre që për pasuri e pak emër, për pak dukje, për
një copë zyrë, e shesin a e falin lirinë…
Ende
sot e gjithë ditën ka më shumë liri e mundësi me fole në shtyp e media për
diktatorin Hoxha, se sa për ty Havzi. Kanë filluar të mos e quajnë diktator.
Kanë filluar të artikulojnë “arritjet e tij të jashtëzakonshme” dhe të mos
guxojnë të përmendin krimet e tij, mungesën e lirisë, dhunën, vrasjet, burgjet,
tmerret, frikën, urinë, mungesën e ushqimit. Rilindja ktheu Enverin, ku është
ai s’mund të jesh ti Havzi.
Të
shpallurit si disidentët më të mëdhej, apo pronarët e disidencës shqiptare, të
antikomunizmës, të “luftës” kundër diktaturës e trashëgimisë së saj, janë nga
Blloku komunist, bij të Bllokut, nipa, mbesa të Bllokut, viktima të Sulltanit
të kuq që ai i ndëshkonte sa herë i kërcënohej pushteti, i ndëshkonte për
hakmarrje primitive, për konjuktura, për t’u dhënë mësim të tjerëve, për të
trembur të tjerët e jo se ishin kundër tij. Shumë nga këta janë kundër Enverit
por kanë mbetur enverë… dhe përdoren sa herë duhen…
Edhe
Enverë të vegjël dolën nga burgjet kur u shemb diktatura. Provuan t’i ngjanin
Enverit. Disa sikur ishin urdhëruar t’i ngjanin ose ndryshe nuk do të jetonin…
Provuan t’i ngjanin
në çdo gjë
dhe u shndërruan në
karikatura të shëmtuara
e qesharake. Viktimat ndonjëherë dashurojnë marrëzisht
xhelatin. Antikomunistët e vertetë janë zbuar e mënjanuar nga jeta publike.
Antikomunistët
realë, shtyllat e moralit tonë, heshtin se nuk dinë të lehin, as mundin të
lehin. Në emër të tyre shpesh leh ndonjë zagar që i duket vetja herë ujk e herë
tigër.
Për
pasojë sot 28 vite pas shembjes apo rrëzimit të shtatores së diktatorit Hoxha
në vend ka frikë.
Disa
Enverë të vegjël, me krenari e shpallin përkrahjen për Enverin.
Ka
një synim të qartë dhe që fatkeqësisht e lexoj, duan ta bëjnë më të mirë
diktaturën se sa kohën pas saj. Mungesën
e lirisë dhe
mungesën e proteinave
për qytetarët, duan ta bëjnë më të mirë se sa kohën e demokracisë që
është me mjaft probleme që ia shkakton frika, indiferenca vrasëse ndaj njëri
-tjetrit, ndaj të ndryshmit dhe urrejtja e ndërsjelltë edhe nga pushteti që
shpesh vërbohet në mërinë e hakmarrjen e tij.
Havzi
sa po flas për indiferencën që vret dua të them se është më e dhunshme e përbuzëse
indiferenca si masë ndëshkuese, si linçim e përbuzje. Kujtoj këtu se ndaj teje
infiderenca ka qenë shëmbullore dhe është e tillë. Njerëz që kur u duhesh të
marrin në shpinë, të lyejnë e të ngjyejnë, të lëpijnë, e përgjërohen për ty
Havzi, janë indiferentë ndaj teje, u vjen edhe turp për ty në rrethana të
tjera. U vjen ulje të vijnë të bëjne një foto me ty te busti yt i vogël e
modest. Ti je i vogël Havzi, ata janë të mëdhej. Ata të duan veç për vete, të
duan të harruar, të fshehtë, nuk të duan aty ku ti i mund, i vë për fundi, i
zvogëlon. Kalojnë përditë afër teje, të shohin se nuk kanë si bëjnë ndryshe
veçse të nxjerrin sytë më thonj dhe nuk ndalen të bëjnë një foto me ty, të
përshëndesin bashkë me ty, t’i thonë opinionit se Kukësi e ka një krenari shtesë,
një njeri që bëri qëndresë kur nuk ishte lehtë të bëje qëndresë, e ka një poet
që e varën në litar. Nuk vijnë të ndalen tek ti Havzi se ata janë të mëdhej e
ti i vogël, “bust mikroskopik”. Nuk vijnë dhe kështu të mjerët të dënojnë me
indiferencë, me anashkalim, me shpërfillje. Se nuk u duhesh më të paduhurve që
harrojnë se pleh harrimi do të bëhen një ditë ndërsa
ti
nga piedestali ku je ngjitë do të jesh deshmitar i marrëzive e vogëlsive tona,
ani se ty tashmë nuk të hyn asgjë në sy nga këto që të them unë. Dhe urrjetja e
ndërsjelltë nga pushteti që shpesh vërbohet.
Synimi
apo veprimet për ta bërë të mirë diktaturën kanë nisë me kohë. Presidenti i
vendit, Bamir Topi, që të ka dekoruar ty Havzi Nela me titullin e lartë Nderi i
Kombit, dy dekada pas ekzekutimit tënd me varje nga regjimi komunist, me po të
njejtin titull të lartë, Nderi i Kombit, ka nderuar edhe kryetarin e Kolegjit
Penal të Gjykatës së Lartë të vendit që ka marrë vendimin final për ekzekutimin
tënd me varje në publik!!
Presidenti
Alfred Moisiu dekoron me urdhërin e lartë Naim Frashëri i artë anëtaren e
trupit gjykues të Kolegjit penal të Gjykatës së lartë që nënshkroi vendimin
final për ekzekutimin tënd me varje!!
Pyes
qiellin, a është normale kjo gjë, a është njerzore, a është fisnike, a është e
fisme, e dinjitetshme, a është e moralshme së pari që të pranojnë këto dekorata
të dekoruarit dhe së dyti, a janë normal nga mendtë e kresë presidentët e
vendit tim që guxojnë t’u japin dekorata të tilla njerzve të tillë, që mund të
kenë mijëra merita të shquara (!), por kanë edhe “meritën” e “shquar” se kanë
firmosur dy vjet para shembjes së diktaturës komuniste ekzekutimin me varje në
litar në publik të një Poeti. Nëse ata nuk e kanë ditë atëhere se i varuri
ishte poet, graduesit e përfituesit e gradave më vonë e kanë mësuar se Poeti
ishte poet, por gradat gradëdhënësit i kanë dhënë dhe gradëmarrësit i kanë
marrë…
Më
thuaj Havzi se e kam gabim, të lutem më thuaj, ose
më
thuaj plas Rexhep si kripa në zjarr të plastë zoti. Kur ndodh kështu në
Presidencën e vendit…
Nëse
në diktaturë edhe po të flisje kundër përfundoje në burg, edhe po të thoje se
buka është jo e mirë, apo se nuk ka presh në treg, përfundoje në burg, sot nuk
ka burg për këto gjëra por ka dëbim nga puna, ka presion nga strukturat
shtetërore, linçim, ka ndëshkime të tjera, por jo me burgime dhe rrënime fatesh
kolektive e fisnore të një familje e gjithë zinxhirit të saj për shkak të një
individi. Sot mund të të elemijojë mafia, që dje ishte shteti i diktaturës, por
nuk të eleminon shteti në burgje, pasi besohet se ende nuk e ka mundë
plotësisht mafia shtetin…
Shkurt
i dashur Havzi, ka filluar të bëhet më i mirë Enveri dhe komunizmi. Sa herë
qeveris e majta në Shqipëri ka më shumë liri për Enverin e enverizmin.
E
gjitha besoj për shkak të urrejtjes së mbjellë ndër ne, urrejtjes kundër njëri
– tjetrit, urrejtje që e kemi dhe gjejmë afër dhe e kemi mbjellë në mendjet
tona. Dashurinë e kërkojmë larg.
Jemi
shndërruar dalëngadalë në fabrika apo kombinate urrejtje Havzi, që prodhojmë
urrejtje e mëri, mospranim, kundërshtim, poshtrim të tjetrit. Jemi shndrruar si
individë në minifabrika apo punishte primitive urrejtje që ecim dhe prodhojmë
urrejtje pa pushim…
Urrejmë,
vetëm urrejmë dhe duket se urrejtja është buka dhe uji pa të cilat nuk jetojmë
dot. Nuk e besojmë se si mund të mos urrehet tjetri. Se nuk i besojmë
dashurisë. Ndoshta ngaqë dashuria është më e vështirë. Se dashuria të detyron
me falë. Me falë është hyjnore, por ne nuk e ruajtëm dot institucionin e
faljes. Në urtësinë popullore falja është kurora më e artë, kurorë të cilën e
mban vetem koka e trimit. Por për ne trimëria është e vështirë…
Ne
nuk mundim të falim. Nuk dimë. Me falë do të thotë me u ngritë lart te zoti e i
zoti se vetëm i zoti e zoti falin. Jo, ne nuk falim por ne e duam viktimën si
zagari lepurin për me e zhagmitë derisa të na e heqë nga dhëmbët i zoti i
frikës të cilit i përulemi me nënshtrim. Edhe kur e falim dikë, qoftë edhe me
heshtje, ne përsëri nuk i bëjmë dot ballë tundimit të mburrjes dhe ia përmendim
tjetrit, i themi të kam falë unë… Ia kujtojmë tjetrit dhe kështu shembet kalaja
e madhështisë, kalaja e rreme prej rëre e madhështisë sonë të shtirur.
Ne
kemi frikë nga falja, frikë nga madhështia se jemi të vegjël. Kemi frikë të
jemi të mëdhej e fisnikë, nuk e mbajmë dot veshur kostumin e fisnikut.
Kemi
frikë nga pendesa. Nuk e krijuam dot institucionin e pendesës, nuk e mbajtëm në
kembë, ndonëse nuk kemi pak shembuj madhështorë pendese e fisnikërimi. Ne duket
jemi gjallë e mbijetojmë vetem mbi samarin e urrejtjes ndaj tjetrit. Kjo e
gjitha nga frika.
Nuk
di ta shtjelloj e nuk e marr përsipër, por më ka mbetë në mendje një fjalë e
Izetit një nga këto ditë, kur më tha se kisha në Vatikan është e Shën Pjetrit,
si institucioni madhështor i ndjesës e pendesës… Ndoshta kështu
ka qenë jetë
e mot, ndoshta
mos pranimi i tjetrit ka qenë mënyrë jetese, ndoshta pranimi i varfërisë,
pranimi i pamundësisë
për ta mundur, refuzuar, shmangur apo hequr e
zhdukur varfërinë,
ka
qenë mënyrë jetese, mënyrë të menduari, sjellje, ndoshta pajtimi me varfërinë
ka qenë arritja e paqes apo ka qenë gjë e vogël në raport me humbjen e lirisë
dhe kërcënimin për humbjen e lirisë.
Pushteti
i vrazhdë i varfërisë ka kondicionuar gjithë mënyrën e sjelljes e të jetesës,
ka prodhuar skllevër, të bindur, ka shtesuar në thellësi të njeriut mëri e
mllef të pafund, mëri e mllef që vdiste ngadalë sidomos në vitet e pushtetit të
frikës në komunizëm e diktaturë. Socializmi ndërtoi në ne dikënd tjetër, atë
njeriun e ri që nuk kemi dashur ta kuptojmë e ta shohin në ne, brenda nesh, në
jetën tonë, në sjelljen tonë, në mënyrën tonë të jetesës, ndërtoi në ne një
individ tjetër të panjohur, një individ të cilit i rridhte në vena jo gjak por
urrjetje për tjetrin, mos pranim të tjetrit.
Socializmi
u bë serë e mrekullueshme për gjithë veset tona, i kultivoi me dashuri veset më
të shëmtuara. Dhe të keqen më të shëmtuar që rrëzon çdo kala socializmi e
mbolli në familje, në fis, aty ku ka qenë dhe është synuar të mbahet nën fre.
Ne duke i mbajtur fshehur veset ata janë bërë vatra të pashërueshme tumorresh
që na asgjësojnë me shpejtësi nëse i prekim apo synojmë t’i shërojmë
pjesërisht…
Njeriu
i ri i socializmit i përfeksionoi të kqiat brenda rrethit familjar se brenda
rrethit familjar njerzit ia dinë njëri – tjetrit të mirat e të ligat dhe e
mbajnë peng njëri – tjetrin për tradhëtitë, hajnitë, ligësitë, vogëlsitë që
pjellin mëri deri në vrasje të njeriut të afërt.
Të
gjithë, kudo, gjithë kohës, nëpër mbledhje, në kafe, në familje, në shëtitje
flasim për të tjerët, për tjetrin, ankohemi për të tjerët për tjetrin, zbulojmë
e nëse nuk ka, shpikim të paqena e të pathëna për tjetrin, e bëjmë pis me çdo
kusht tjetrin, nuk lejojmë as pranojmë që dikush tjetër të jetë mbi ne, më i
mirë se ne, më i vitytshëm se ne.
Pothuaj
të gjithë, gjithë kohën, kudo në çdo dy fjalë që nxjerrim merremi me të
shkuarën, vetëm me të shkuarën dhe të bëhet se ne nuk kemi të sotme dhe as do
të kemi kurrë të ardhme. Ne nuk dimë të flasim për të ardhmen.
Më
krijohet përshtypja shpesh se edhe të dashuruarit, të fejuarit, më shumë merren
me të shkuarën e tyre se me të ardhmen, me krijimin e të ardhmes, me
projektimin e saj.
A
kemi të ardhme ne si shoqëri, si individë? Ku e kemi atë të ardhme? Ku e
gjejmë, ku e shohim? A kemi të ardhme këtu në atdhe apo do të endemi nëpër
shkretirat e harrimit e humbjes sa të shuhemi edhe më shumë se jemi shuar e
zvogëluar si komb?
Kultura e varfërisë duket solli nënshtrimin, mosrea-
gimin. Frika nga burgu, nga biografia solli nënshtrimin, poshtrimin. Pamundësia
për rrugë e zgjidhje më të mirë solli nënshtrimin dhe e bëri kulturë.
Nëse
dikush donte ta prishte këtë rregull, këtë mënyrë jetesë, do të urrehej. Edhe
ti je urrye shumë Havzi. Se dole e u shfaqe si përjashtim, si shembull që nuk
duhej të ishte se ti po zgjoje atë që nuk lejohej, po zgjoje kundërshtimin ndaj
regjimit komunist.
Nuk e di Havzi, por vazhdojmë të kemi shumë përbuzje, urrejtje mes nesh, shumë përgojime. Nuk durohet i dobëti, i bihet me shqelm të dobëtit, kjo është mënyrë sjellje. Përbuzet i pamunduri, i pafuqishmi, i vobekti, sakati. Nuk ka solodaritet me të pamundurin, por ka solidaritet me partinë, me shtetin, shteti ka të drejtë, partia ka të drejtë, i forti ka të drejtë…
Duam
ta kemi shok e mik të fortin, nuk duam as kërkojmë të kemi mik të drejtin, por
të fortin, cubin, atë që ia hedh shtetit, atë që ua hedh të tjerëve, atë që
vjedh e nuk e kapin dot (ani se mbase ai që vjedh vjedh me leje që të tregojë
të tjerët që vjedhin siç ndodhte në koperativë…).
Edhe
pse fëmijët e diktaturës dhe fundit të diktaturës janë bërë 30 vjeçarë, edhe
ata nuk i kanë shpëtuar urrjetjes, mënyrës së sjelljes me urrjetje ndaj
tjetrit, ndaj të ndryshmit por edhe ndaj të ngjashmit. Urrejtje ndaj të tuve,
ndaj njerzve të afërt, zili e pashoqe për njerzit më të afërt, padurim i
suksesit të njerzve të afërt. Servilizëm deri në neveri ndaj të fortëve, ndaj
pushtetarëve. Më shumë se servilizëm i ndyrë.
Kultura
e përçarjes, e thënë me fjalë të mëdha Havzi, ajo teoria përça e sundo, është
prezente ndër ne, në mesin tonë, në fisin tonë, në familjen tonë. Tani në këto
kohë që Shqipërinë e qeveris rilindja, tri dekada pas regjimit komunist, edhe
popullin e ka ndarë dy pjesësh, progresist e regresist, socialist e jo
socialist, rilindas e jo rilindas, popull që jeton jeten e rreme që ofron
rilindja në televizion dhe popull që zvarritet në realitet dhe nga mungesa e
shpresës të gjithë kërkojnë të ikin nga atdheu, e sidomos të shkolluarit, gjë
që s’ka ndodhë më parë…
Nuk arritëm
kurrë të dënojmë
vesin, as ti
ngreme kult virtytit. Bëjmë gjithë të zezat dhe i fshehim. Nuk i dënojmë
se nuk duam ta marrin vesh kojshitë për të zezat tonë.
Ne
u mesuam që për ne duhet të reagojnë të tjerët, duhet të reagojë partia, rinia,
fronti, bashkimet profesionale... Ne u mësuam që të tjerët të na i bëjnë të
gjitha, ne vetem të jemi skllevër që mundësisht të duatrokasim për ata që janë
në tribuna.
Ne
nuk duhet të jemi të aftë të vetmbrohemi, të vetreagojmë, ti dalim zot vetes.
Por duhet të jemi të zotët të durojmë, të durojmë edhe pa bukë, edhe me bukë me
sheqer, edhe me bukë të mykur misri. Ne nuk na njihet as na lejohet vetmbrojta,
reagimi për veten pasi partia na ka mësuar, e ne jemi mësuar tashmë se partia i
di punët tona edhe fatin tonë, ne vetem duhet t’ia puthim dorën udhëheqësit.
A
beson Havzi se edhe në vitin 2019 viktima popull ia puth dorën udhëheqësit. Një
grua, një nënë që lind e rrit jetën, ia puth dorën udhëheqësit, ia përkëdhel
dorën udhëheqësit sikur ajo dorë është hajmalia e mrekullisë, sikur ajo dorë
është shërimi, kamja, siguria, jeta… Sa shumë frikë kam Havzi nga ky nënshtrim
popullor ndaj udhëheqësit…
Ne
nuk duhet ta kemi aftësinë të kuptojmë se deri ku na ka shkuar thika në kockë,
ne duhet të mos e besojmë se na ka shkuar thika në palcë, ne nuk duhet t’i
besojmë dhimbjes që na dhemb, por duhet
të mësohemi të durojmë e ta harrojmë dhimbjen, të mos na duket e vertetë ajo
ose të na duket se i dhemb dikujt tjetër e jo ne, apo duhet ta durojë dikush
tjetër dhimbjen tonë.