Kulturë
Robert Elsie: Fotografia e hershme në Shqipëri
E enjte, 18.06.2020, 10:37 AM
Fotografia e hershme në Shqipëri
Koleksioni Fotografik i Jozef Sekeli-t
Shqipëri — Kosovë — Maqedoni
1863
Nga Robert
Elsie
Fotografitë e Jozef Sekelit, të bëra gjatë
ekspeditës austrohungareze në Shqipërinë e veriut, Kosovë dhe Maqedoni në vitin
1863, udhëtim ky i kryesuar nga albanologu Johan Georg fon Han, duket se janë
fotografitë e para të këtij rajoni te Ballkanit. Ishte një ekspeditë për një
ndër cepat me të panjohura të Evropës.
Shkencëtari gjerman Johan Georg fon Han (Johann Georg von Hahn,
1811-1869) konsiderohet si babai i albanologjisë. Ai ka lindur në Frankfurt am
Main dhe studioi drejtësi në Gisen (Giessen) dhe në Hajdëlberg (Heidelberg).
Nga viti 1834-1843 punoi për ministrinë e drejtësisë së Mbretërisë së re Greke.
Nga 1843-1847 ishte konsull prusian në Athinë dhe pas kësaj periudhe u emërua
zëvendëskonsull austriak në Janinë, ku ra në kontakt me shqiptarët dhe filloi
të mësonte shqip. Në fund, më 1851, u emërua konsulli austriak në ishullin
Siros.
Gjatë viteve të qëndrimit në Janinë, Hani
bëri tre udhëtime në Shqipëri dhe mblodhi të dhëna për historinë, filologjinë
dhe folklorin shqiptar. Ky material u botua në veprën e tij themelore në tre
vëllime “Albanesische Studien”
(Studime shqiptare), Jena 1854, e cila i hodhi themelet e albanologjisë.
Shquhet gjithashtu per vëllimin “Griechische
und albanesische Märchen” (Përralla greke dhe shqiptare), Lajpcig
1864, dhe për rrëfimet e ekspeditave të tij në Ballkan: “Reise von Belgrad nach Salonik”
(Udhëtim nga Beogradi në Selanik), Vjenë 1861, dhe “Reise durch die Gebiete des Drin und Vardar” (Udhëtim
nëpër viset e Drinit e të Vardarit), Vjenë 1867, 1869.
Në ekspeditën e fundit nga gushti në nëntor 1863 Hani dhe
bashkudhëtarët e tij udhëtuan nga Durrësi dhe Shkodra nëpër lumin Drin për në
Prizren në Kosovë, në Maqedoninë perëndimore. Pastaj duke kaluar luginën e
Vardarit erdhën në Selanik në detin Egje. Interesat e Hanit në Shqipëri dhe në
Ballkanin jugperëndimor ishin të shumëllojshme dhe, gjatë këtij udhëtimi,
përveç albanologjisë, i hodhi, mbase paditur, edhe themelet e historisë së
fotografisë në Ballkanin jugperëndimor. Ekspedita e vitit 1863 rezultoi në një
koleksion prej pesëdhjetë fotografish – nga më të hershmet në rajon.
Hani kishte filluar ta përgatiste ekspeditën në lumin e
Drinit në fillim të viteve 1860, kur tha: “…është më pak i njohur se të gjithë
lumenjtë e Evropës megjithëse derdhet në Adriatik jo më shumë se dhjetë milje
nga kufiri jugor i territorit perandorak (të Austro- Hungarisë). Askush para
meje nuk ka kryer udhëtimin njëzetditësh midis bregdetit dhe pikës ku bashkohet
degat e lumit.” Kryeduka Maksimilian (1832-1867), i cili më vonë do të bëhej
Perandori i Meksikës (mbretëroi 1864-1867), u entuziazmua me projektin dhe
premtoi t’ia siguronte mjete të thjeshta të lundrimit për atë. Më 23 qershor
1863, Hani i dërgoi një letër Akademisë së Shkencave në Vjenë, duke kërkuar një
fotograf kompetent i cili do ta shoqëronte dhe do të bënte fotografi të
qyteteve dhe të terrenit malor. Akademia propozoi njëzetepesëvjeçarin Jozef
Sekeli (Josef Székely) dhe dha në dispozicion fondet e duhura për ekspeditën.
Jozef Sekeli
Fotografi vjenez, doktor Jozef Sekeli (1838-1901), ka
lindur ne Shymeg (Sümeg) afër liqenit të Balatonit në Hungarinë perëndimore dhe
ndoqi shkollën në Sombateli (Szombathely). Më vonë studioi në Universitetin e
Vjenës të cilin e mbaroi në vitin 1860 me një diplomë magister në farmakologji
dhe në vitin 1862 me një doktoraturë në kimi. Ai dha mësim në universitet për
një kohë të caktuar dhe pastaj hapi një studio fotografike në Heinrichshof
përballë ndërtesës së operës në Vjenë. U bë fotograf profesionist me famë. Në
vitin 1867 ai fitoi çmimin e bronxtë në Panairin Botërore në Paris (ndoshta me
fotografitë e Shqipërisë) dhe më 1878 fitoi në Paris çmimin e argjendtë.
Ekspedita
Johan fon Han u nis nga konsullata e tij në ishullin
Siros dhe mbërriti në Durrës më 12 gusht 1863. Aty shënoi: “Qyteti s’ka
ndryshuar që prej vizitës sime të fundit para trembëdhjetë viteve, as
pesëdhjetë banorë më shumë nuk ka.” Ai ngjiti luginën e Erzenit, duke kaluar
Ndroqin, dhe vazhdoi nëpër fushën bregdetare për në Shkodër. Aty më 31 gusht
1863, e gjeti Sekelin dhe togerin e marinës Herman fon Shpaun (Hermann von
Spaun, 1833-1919) të cilët kishin arritur nga Tivari. Gjithashtu në grup ishin
miku i vjetër i Hanit, Doktor Auerbah (Auerbach), i cili prej vitit 1845 kishte
qenë mjek familjar i beut të Vlorës, si dhe prifti françeskan, Ëngjell Bardhi.
Në Shkodër, Sekeli bëri tetë fotografi të mahnitshme, pa
dyshim fotografitë e para të qytetit dhe të kalasë së tij hijerëndë. Pas kësaj,
ekspedita u nis në dy anije në lumin Drin, duke kaluar Dejën, Vjerdhën,
Shurdhahun, Komanin (dy fotografi) dhe Dukagjinin. Lumi u bë gjithnjë e më i
ngushtë dhe pranë Toplanës kalimi u bë i pamundur. Sekeli, i cili kishte sjellë
pajisje të rënda fotografike me vete, u detyrua të kthehej në Shkodër me anije,
kurse pjesa tjetër e ekspeditës vazhdoi rrugën me këmbë.
Grupi u ribashkua në Prizren i cili në atë kohë ishte
qyteti më i madh i Shqipërisë. Prizreni kishte rreth 46.000 banorë, prej të
cilëve 36.000 myslimanë, 8.000 bullgarë dhe vlleh, dhe 2.000 katolikë. Kishte
jo më pak se njëzetegjashtë xhami, si dhe dy kisha ortodokse dhe një kishë
katolike. Në krahasim me të, Shkodra, Durrësi dhe Vlora ishin fshatra. Këtu, në
fillim shtatori 1863, Sekeli bëri pesë fotografi. Pas Prizrenit, ekspedita u
kthye në Drinin e Zi dhe vazhdoi në drejtim të jugut për në Dibër. Kjo krahinë
ishte krejtësisht e panjohur dhe gëzonte një nam të dyshimtë. Hani shkroi: “Po
kaq e panjohur se pjesa e poshtme e lumit Drin ishte edhe lugina e Drinit të Zi
midis qytetit të Dibrës dhe pikës ku bashkohen të dy degët e lumit. Thuhet se
është një çerdhe hajdutësh dhe prandaj shmanget nga fqinjët.” Megjithatë, Hani
kaloi rajonin pa probleme, veç që nuk mundi të kuptonte shqipen e banorëve aty.
Kur erdhën në Dibër më 21 shtator 1863, Sekeli bëri dy fotografi. Fotografimi
ishte një punë e lodhshme. Për të përdorur “makinën fotografike” dhe vagonin e
pllakave që kishte sjellë me vete, Sekelit i nevojitej dy orë e gjysëm thjesht
për një fotografi të një shkëmbi të madh romantik. Gjithë kjo i tregoi Hanit se
“fotografia s’është gjë që mund të kryhet shpejteshpejt. Ose mund të udhëtosh,
ose mund të fotografosh.” Nga Dibra, ata vazhduan për në Strugë në liqenin e
Ohrit.
Hani ishte i magjepsur nga liqeni dhe shënoi praninë e
trembëdhjetë llojërave peshqish. Ata vizituan manastirin e Kalishtës, qytetin e
Ohrit me shumë kisha të bukura ortodokse, dhe natyrisht manastirin e njohur të
shekullit të gjashtëmbëdhjetë, Shën Naum, në jug të liqenit. Hani dhe
bashkudhëtarët e tij kaluan dhjetë ditë në Ohër kështu që Sekeli kishte kohë
për të fotografuar. Në Ohër dhe rajon u bënë gjithsej njëmbëdhjetë fotografi.
Fotografia e Shën Naumit duket se është e vetmja foto e manastirit para se të
digjej në masë të madhe në vitin 1875.
Prej Ohrit, grupi udhëtoi për në liqenin e Prespës dhe
vazhdoi me shi të dendur për në Manastir. Tashmë ishte tetor. Manastiri ishte
qytet i madh dhe selia kryesore e ushtrisë osmane për rajonin. Aty Hani u
mirëprit prej Gjeneralit Faik Pasha, i cili kishte studiuar në Vjenë. Sekeli
bëri disa fotografi të një formacioni ushtarak para kazermës së madhe, ndërtuar
në vitin 1839. Nga Prilepi udhëtuan për në Veles mbi lumin Vardar ku, pasi
gjetën anije të reja, u nisën nëpërmjet ngushticës së Demir Kapit (Porta e
Hekurtë) për në Selanik në detin Egje. Aty u bënë pesë fotografi. Prej
Selanikut Hani dhe Sekeli vazhduan për në Turqi për të parë Trojën.
Koleksioni i Sekelit
Johan Georg fon Han vlerësoi ndihmesën e madhe të Sekelit
në ekspeditën e tij. Theksoi se fotografitë “mund të krahasohen lirisht me fotografitë
më të mira të bëra ndonjëherë në këtë fushë.”
Për fat të keq, botimi i fotografive doli tepër i
shtrenjtë për Akademinë vjeneze dhe ato nuk u përfshinë në raportin e Hanit,
botuar në vitet 1876 dhe 1869. Rezultati i kësaj ishte që koleksioni i Sekelit,
ndër fotografitë më të hershme të Ballkanit, u la në harresë. Në vitin 1889,
trembëdhjetë foto të Sekelit u botuan në vëllimin “Makedonien und Alt-Serbien” (Maqedoni dhe Serbia e
Vjetër) prej Spiridion Gopçeviqit (1855-1936), por pa datë dhe pa emrin e
fotografit, mirëpo, pas kësaj, koleksioni u zhduk për më shumë se një shekull.
U rizbulua në Bibliotekën Kombëtare të Austrisë prej Mark Kohenit (Mark Cohen)
në vitin 2000.
Fotografitë e Jozef Sekelit të bëra në jugun a
gadishullit ballkanik në vitin 1863 kanë një rëndësi të madhe historike dhe
artistike. Janë fotografitë më të hershme të Shqipërisë, me përjashtim të një
portretit të vetëm të kryengritësit Hamzë Kazazi, të kryer prej fotografit
shkodran Pjetër Marubi (Pietro Marubbi, 1834-1903) në Shkodër në vitin 1858.
Mund të jenë edhe fotografi më të hershme të Kosovës dhe llogariten ndër fotot
më të vjetra të Maqedonisë.
Fotografitë e Koleksionit të Jozef Sekelit u botuan për
herë të parë në albumin fotografik: “Dritëshkronja: fotografia e hershme nga
Shqipëria dhe Ballkani jugperëndimor”, Prishtinë 2007.
Koleksioni ndodhët tani në Bildarchiv të Bibliotekës Kombëtare të Austrisë
në Vjenë (www.bildarchiv.at),
të cilit jemi mirënjohës për lejen për t’i paraqitur këtu.
Për më shumë fotografi vizitoni: