Kulturë
Prend Buzhala: Kumtar nga shpellat e vetmisë (5)
E diele, 03.05.2020, 12:09 PM
KUMTAR NGA SHPELLAT E
VETMISË
(Roman
me një frymë, në vazhdime), 5
Nga
Prend BUZHALA
Tek
i shikoja njerëzit nga dritarja, duke ecur të vetëm, nuk dija ç'të mendoja për
ta. As për vetveten.
1.
Më
mungon shtëpia ime familjare.
Më
mungojnë njerëzit e shtëpisë, albumet e vjetra të rinisë e të fëmijërisë,
reliktet nga ato kohë (pllaka gramafoni, një kitarë e prishur, fletoret ku
mbaja shënime, fletoret me letra dashurie).
Po
më duket sikur gjithçka është zhvendosur në kokën time, si një çip kompjuteri.
Aty e ndiej aromën e dorëshkrimeve të dikurshme, imazhin e kaligrafisë së tyre,
shumë tituj, rreshta të tërë, fletët e shtypura dikur me makinë shkrimi...
Meqë
shtëpia ime në katund është afër hekurudhës së trenit, më kanë thënë që atë
ditë që linda, ai tren mallrash, me nja tridhjetë vagonë të ngarkuar, bënte
shumë zhurmë. Madje, prerjet e lindjes nënën time e kishin zënë në oborr, nën
hijen e një mani. Gjatë lindjes, sipas ritmit të vagonëve, shfryrjeve të
lokomotivës, tymit të dendur që rrokte qiellin mbi shtëpitë tona, gjyshja ime
kryente punën e saj me ujët e vakët e me peshqirët në dorë. Me gërshërët në
dorën tjetër, për ta prerë kërthizën time.
"Ke
lindë në mes të zhurmës, tymit, hijes së manit të moçëm dhe vapës, kur këndojnë
gjinkallat. Mu këtu, në mes të oborrit", ma kujtonte gjyshja.
Të
lindesh në atë zhurmë, mu në mes të oborrit nën qiellin e hapur, kjo ka ndikuar
shumë te unë: e dua zhurmën, ritmin e rëndë të muzikës techne, vallëzimin e
çmendur, flas me zë të lartë, bëj humor...
Por,
meqë, këtu në izolim, të gjitha më mungojnë, përpos një televizori e laptopi,
jam shndërruar në të kundërtën e vetvetes: i tulatur, i pafjalë, zhurmat e
qytetit mungojnë, nuk kam kujt t'i flas.
Duke
shëtitur në banesën ku jetoj, pesë me katër metra katrorë, duke lëvizur edhe pa
kontroll, u rrëzova dhe u përgjaka në gju. Kjo ma kujtoi përgjakjen në fëmijëri
që ma rrëfente nëna ime, e ndjera:
"Kacavareshe
në trungun e manit, ke hypun deri te dega ma e naltë, mandej, ashtu, tue këndue
symbylltazi, je përplasë te dega përfundi, nga dega në degë, dhe ke ra në tokë.
Krejt i përgjakun. Hundebuzë. Kur t'u afruem, ke qeshë me të madhe, në vend që
të qajshe me lot. Përmes nji hapësine a rralline degësh, rrezet e diellit të
kishin ra mbi gjoks. Mendova se mos asht ndonji plagë, por ishte nji rreth si
shkulm drite mbi gjoks. Dhe menjiherë je ngritun në kambë... "
Edhe
tash, këtu i izoluar, shpesh qesh më vete. I kujtoj çastet, kur sa herë e kam
punën pisk, lëshoj një psherëtimë me hmmmm, mandej ia kris një të qeshure të
mbytur. Dhe ngrihem menjëherë. Kur qeshja në rrethin e miqve dhe të familjarëve
të mi, në fillim më quanin të çmendur, dikur u pajtuan e u mësuan me këtë
qeshje timen.
"Je
rrëzue përsëri, mbasi i ke ba disa hapa", ma kujtonte e ndjera nënë.
2.
Edhe
tash, këtu, posa u ngrita, u rrëzova përsëri.
Dhe
përsëri u ngrita.
Kjo
ma kujtoi rënien e Adamit biblik, atje, i rrethuar me pemë, në Kopshtin e
Edenit.
Mendoj
se qenia njerëzore është në rënie të vazhdueshme, sa do që përparon në
pikëpamje teknike. Por e ka një të mirë: gjendet në kërkim të vazhdueshëm të
rikthimit të parajsës në tokë.
Madje,
në vend të mallkimit, Zoti Adamit ia solli miqësinë, shoqërimin, dashurinë me
Evën. Njeriu e shkatërroi parajsën e tij, por fitoi diçka tjetër, njohjen e
vetvetes e të rrethit ku jeton.
Kur
Zoti i tha Adamit:
"Mos
e prek Pemën e Njohjes së Të Mirës e Të keqes", a nuk na e thotë ndryshe
Kodi Biblik i Hyjit të Gjkithëpushtetshëm: "Pikërisht atë Pemë
shijoje"?!
Shijimi
ndodhi!
Kureshtja,
tundimi!
“Mos
i shkund mollët, se kalben, ende nuk janë pjekun! Mos i shkund ftojtë e dradhat
me gur! Mos i shkul kalaveshat e rrushit ende pa u pjekun”, ishin qortimet e
vazhdueshme të gjyshërve dhe prindërve., sa herë bëja ndonjë sherr.
E
njeriu vazhdimisht e prish atë që e mbjell.
Shijimet
biblike u shumëzuan nëpër mileniume. Të këndshmet e të hidhurat, shija e së
bukurës dhe e së shëmtuarës. Mësuam kush është Perëndia e kush Djalli.
Nuk
dihet, në harroi Perëndia ta mallkonte Njeriun, apo ta shpëtonte në ato çaste,
kur e kodifikoi ndalesën e ngrënies së Mollës së Ndaluar.
Të
gjitha këto po i mendoja në kokërr të shpinës, ashtu i rrëzuar, në banesën e
shpallur "e izoluar".
Nuk
ka kush të më ngrejë në këmbë.
Nuk
ka kush të ma shtrijë dorën e të më ndihmojë të ngrihem.
Porse
Hyji nuk hoqi dorë nga providenca e tij. Vetë trualli, ku aty ti rrëzohesh,
shtrihesh, ecën, përplasesh, pushon, aty është edhe shtylla jote mbrojtëse.
Aty
është natyra, kjo providencë që të merr përdore, si një Udhëzues i Mirë, të
shoqëron. Të mban.
E
tash, ruaje atë shtyllë: mos e shemb!
Aty
është ajo që e ke dhunti nga Hyji krijues, forcën shpirtërore: të bën shoqëri
në rrëzimet tua, në rëniet tua gjatë jetës.
"Çou,
o i panafakë", më bërtiste gjyshja, kur ndonjëherë tjetër nuk ngrihesha
dot, as kur ma jepnin dorën. Unë qeshja.
I
panafakë! I pafat!
Më
pëlqente rrëzimi!
Më
pëlqente, se pse do të ngrihesha përsëri. Eh, sa herë deri më tash jam rrëzuar
nëpër lakadredhat e jetës e përsëri më është dashur të ngrihem. Ka çaste, kur
nuk kam dashur të ngrihem.
"'Çohu,
o i panafakë", më pëshpëriste zëri i gjyshes, zëri që më ndiqte pas.
Se
si më erdh edhe tash ai zë. Por, në vend të qeshjes, sytë mu mbushën me lot.
Kush
do të më ndihmojë në rrugën time të vetmuar?
Rrugën?
E
çfarë rruge bën tash, në një vend i izoluar, pa pasur mundësi të dalësh jashtë?
Botën
e kam dhuratë nga Hyji, dhe e kam të ndaluar ta shijoj, ta gëzoj, të shëtis, të
rrëzohem, të ngrihem, të pushoj, atë rrugë, në të cilën më shoqëron Ai
Udhëzuesi i Mirë. Kopshtin e Edenit mu duk se e kisha lënë mbrapa, duke ikur
diku.
Rruga
ishte e vetmuar.
Rri
n’shpi!
Thuhet
se Zoti nuk e krijoi vuajtjen, por atë e krijoi Njeriu me rënien a rrëzimin e
tij.
Më
duket që këtu njeriu zgjodhi diçka tepër të vështirë: vuajtjen, sepse në të
tjera botë parajsore, vuajtja nuk shijohet, nuk ekziston.
“A
po të dhemb kamba!? A po të dhemb gjuni!?!", janë pyetjet gjithë brenga që
ende më ndjekin pas.
Falënderim
Hyjit, që na e lejoi ta zbulojmë Vuajtjen. Dhembjen.
Që
e shpiku rrëzimin tonë.
Dhe
ngritjen në këmbë.
3.
Këto
ditë Dhembja është tejet memece: vdesin në botë mijëra vetë brenda një dite,
pandemia po bën masakra në të katër anët e botës, të vdekurit përmenden vetëm
si statistika. Dhe varrosen diku, në heshtje, ose qëndrojnë të mbyllur trupat e
tyre diku në ndonjë magazinë, ose për t’i varrosur më vonë, ose edhe për t'i
djegur.
Krematoriumet
moderne u rikthyen.
Kultura
e vdekjes përsëri po triumfon.
Ashtu,
i rrëzuar, e përjetoj qetësinë.
“Çka
je mshelë e nuk po të ndihet zani?!”, më ngacmonte baba i ndjerë, që u vra
gjatë luftës së fundit në Kosovë, së bashku me Nanën time.
Përpara
nuk ia kam ditur vlerën qetësisë, ani se shpesh kam lexuar në vetmi, kam
studiuar i mbyllur, e besa edhe kam shkarravitur diçka, si meditime a krijime
çasti.
Tashmë
Dita e Sotme ka një qetësi absolute.
A
është kjo qetësi ku mungon vdekja, apo qetësi vdekjendjellëse?
Kështu
pritet vdekja, në qetësi?
Dija
për vdekjen nga ato që kam lexuar e përjetuar: vdekje e natyrshme, vdekje të
hershme e të dhimbshme, vdekje heroike, porse nëpër kohë u shpikën edhe termet
ars moriendi apo edhe revolucioni i vdekjes. Sakrifikimi për një ide, vdekja e
shenjtë, vdekja e mbikëqyrur.
Vdekja
mbikëqyret edhe dje, edhe sot!
Mesjeta
kishte shpikur edhe Vdekjen e Mirë.
Te
ars moriendi, në çastet e fundit, demonët të tundojnë me kurora lari, për ta
ngritur lart krenarinë tënde të shpirtit (si krenari tokësore kundruall asaj
hyjnore); ekzistojnë doracakët a udhëzuesit me protokolle se si duhet të
vdesësh mirë sipas parimit mesjetar të krishterë; në kohën kur Vdekja e Zezë
(murtaja) shkaktonte tmerre të kobshme, në kohë trazirash sociale.
Protokollet
e vdekjes tashmë janë përpunuar nga projektuesit e të sotmes!
Secili
popull i ka skenarët e vet të vdekjes.
“Kufomën
duhet me e shplue, me e pa ata që vijnë me na nderue kur ta vorrosim”, e mbaj
mend porosinë e axhës Bardhok, kur ia vranë djalin për shkak të një gjaku.
Vdekjet nga gjakmarrja, ishin të përbindshme, por ato vdekje merreshin krejt
qetësisht, si një borxh i lamë!
Madje,
popujt i përpunojnë edhe skenarët për ta zgjedhur mënyrën e vdekjes, ritualet
mortore, ceremonitë e lutjeve e të fjalimeve. Tashmë kjo pandemi shkroi të
tjerë skenarë: gjithçka qëndron NË DISTANCË, edhe vdekja, edhe i vdekuri,
qëndrojnë NË DISTANCË.
Tashmë
kjo Vdekje e Mbikëqyrur është shndërruar në Kult të kësaj kohe, nga stafi
mjekësor, nga konferencat për shtyp, nga zyrat e statistikave për jetët e
shuara.
Dhe
thonë: sa më e kontrolluar të jetë kjo vdekje e sotme, aq më e mirë është!
Vdekja
e Pakontrolluar qenka më e keqe!
Ata
mijëra vetë që vdesin pa pasur mundësi të shërbimit mjekësor, janë “vdekje të
këqija”! Jashtë protokollit!
“Të
vramin duhet me e përcjellë me teshat ma të mira në trup. Me lutjet e priftit
tonë. Me shamizë e zeza të grave”, kurse gjama e grave ndihej larg. Jeta e
shuar kishte festën e saj!
4.
E
sot?
Sot
E Padukshmja ka vënë kontroll total në secilën lëvizje, në secilin person, me
mjekë, polici, gjyqe.
Por
ende nuk na e thanë: vdekjet e pleqve a janë "me rend".
Populli
ynë thotë për të tilla:
“Dekë
me rend”.
E
këto të sotmet a janë vdekje të mira, të kontrolluara, njësoj si ajo e një
fëmije a gruaje shtatzënë?
Mirë,
gjithçka bëhet për ta mundur Vdekjen.
Ndoshta,
klerikët e të gjitha besimeve edhe kësaj radhe e gjejnë ngushëllimin:
"njerëzit vdesin me vullnetin e Zotit", si "vdekje për shpëtimin
e shpirtit në tjetrën botë"! Me shpresën për një shpëtim e pritje me
dashuri e shpresë në jetën pas vdekjes. Dhe besimtarët e presin më lehtë ikjen
nga kjo botë, siç na thotë Toma Akvinasi. Tashmë pa praninë e të afërmve apo
klerikut.
“Duhet
me pritë, deri sa të vijnë vllaznit prej së jashtmi e me e pa kufomën e të
vramit, kufomën e të dekunit”, - është jehona e atyre që kanë shkuar në amshim.
E mijëra vetave që u ndanë prej nesh.
5.
Memento
mori!
E
kotë!
Njerëzit
e të sotmes i besojnë vetëm asgjësë, pasvdekja është një asgjë.
Edhe
ekzistencën e shpallën një asgjë, një nihilizëm si ideologji e re e vdekjes.
“Kjo
jetë asht e rrejshme”, thonë prifti, e besa edhe hoxha. Dhe budistët e shpallin
asgjënë, për shkak të karmës.
Të
besojmë në asgjë!?
A
në rilindjen pas një jete?
Kjo
është edhe më e rëndë se dikur.
Vdekja
në botën moderne e postmoderne, është e privatizuar, mu ashtu si jeta.
Vdekja
nuk ka hyrë asnjëherë në projektet e një politike shtetërore. Autoritetin e
Kishës apo të Tempullit fetar, e merr në duart e tij Mjeku, deri te Mjeku
Ligjor me ekspertizën profesionale. Spitali si vatër e vdekjes. Të drejtën për
t'u përzier në vdekjen e njeriut, religjionit ia mori politika, me
institucionet e veta, me mjekët, ekspertizat, zyrat e regjistrimit, statistikat
e lindjeve e të vdekjeve.
Kohët
po më përzihen:
“Mos
guxoni kush me e shkue e me e vorrosun atë mësuesin e ramë në kufi me
Shqypninë, se vijnë të hyqymetit e na burgosin, si anmiq të shtetit”. Janë
copëza rrëfimesh të të moshuarve për do kohë të liga.
E
sot, vdekja u deheroizua.
6.
Mbase,
vdekja e infermiereve, e mjekëve në përleshje me pandeminë, e rikthen heroizmin
e vdekjes.
"Motër,
apo të dhemb diku?", e pyeti mjeku infermieren buzë vdekjes.
"Jo,
askund nuk më dhemb. Më dhemb vetëm shpirti."
Vuajtjet
e Shpirtit.
(I
thashë vetes, quaje këtë roman "Shënime nga Vuajtjet e Shpirtit", se
ato të trupit askush nuk i ndien. Mund ta quash edhe “Shënime për Njeriun e
Rënë”).
Ende
qëndroja i rrëzuar.
I
rënë, si Adami që e bjerri Parajsën.
O
Zot, pëshpërita, e përse të quhet Njeri i Rënë një fëmijë engjëll, një Nënë që
e zëvendëson Zotin mbi tokë kur kujdeset për foshnjën? Apo një poet
shpirt-lirik, një kompozitor melodi-hirshëm?
Mund
të quhen të tillë diktatorët e tiranët e secilës kohë: njerëz të rënë.
"Çohu,
he mos pritsh me u çue", ishte dikur edhe qortimi i Nënës.
Zëri
më erdhi si britmë e më trembi.
Dhe
u ngrita frik në këmbë.
(Prend N. Buzhala, 27 prill 2020)