| E merkure, 22.04.2020, 01:34 PM |
Nga një vizitë me Mulla Asllan Muratin në Lezhë
Nga
Hilmi Saraçi
…Arritëm
në Lezhë për ta vizituar Mauzoleun e Varrit të Skenderbeut.
Qyteti
ishte i qetë. Kishte shumë pak qarkullim
të njerëzve dhe të mjetëve të komunikacionit.Ishte mesi i ditës dhe bënte vapë
e madhe, por megjiate ishim mjaft të preokupuar për ta vizituar këtë qytet me
rëndësi të vecantë historik dhe kombëtar-Mauzoleun e Varrit të Skënderbeut…
-Lezha
është qytet në Shqipërinë veriore, vendasit e të cilit quhen Lezhjanë. Lezha
ndodhet në një pozicion gjeografik shumë të favorshëm për sa i përket klimës
saj bregdetare. Bregdeti i detit Adriatik ndodhet jo më shumë se 8 km.Qyteti
antik i Lezhës cilësohet me emrin Lissus. Jane bërë disa zbërthime etimologjike
deri më sot nga dijetarë të ndryshëm. Është përngjasuar emri Lezhë, apo Liss me
fjalën shqipe Lis, çka përbën një etimologji popullore. Ka të tjerë që emrin
Lezhë e lidhin me emrin e italiazinuar Alesio, ngaqë përmendet në dokumentet
mesjetare shumë shpesh, me kuptimin Aleks, Aleksandër. Ky emër lidhet edhe me
emrin e Llesh apo Lekë Dukagjinit, si derivate të emrit më të plotë Aleksandër.
Këto shpjegime etimologjike janë gjithashtu në rrafshin e etimologjisë
popullore, dhe duhet thënë, se emri topik Lissitam çka parakupton rrënjën Liss,
është një emër i mirfilltë ilir, kuptimi i të cilit, për arsye të një lartësie
tepër të skajshme mund të themi se nuk ka mbetur i zbërthyer shkencërisht
kënaqshëm deri më sot”…Pas vizites të Mauzoleut të Varrit të Skënderbeut u ulëm
për të pushuar në parkun e bukur me lule për të biseduar për heroin kombëtar
,Skënderbeun . “Çlirimi i vendit me kryengritjen e përgjithshme të vitit 1443,
ishte një fitore historike që duhej mbrojtur e çuar më tej. Përvoja e
deriatëhershme shqiptare e ballkanike, sidomos kryengritjet e viteve 30 në
Shqipëri, kishin treguar se fuqisë ushtarake më të madhe të kohës, Perandorisë
Osmane, nuk mund t`i bëhej ballë pa bashkimin e forcave të brendshme politike,
ushtarake dhe ekonomike, si dhe pa bashkëpunimin me vendet e tjera”... Prandaj
Gjergj Kastrioti-Skënderbeu ndoqi një politikë të brendshme e të jashtme shumë
aktive. Më mirë se kushdo tjetër ai e kuptoi se për shqiptarët nuk do të kishte
perspektiva për mbrojtjen e viseve të lira, duke qëndruar në pozitat e vjetra,
pa kapërcyer copëtimin politik të vendit në një varg zotërimesh të pavarura dhe
pa një bazë organizative të qëndrueshme, e cila do të bashkërendonte burimet
njerëzore, ushtarake e ekonomike të vendit, si dhe gjithë veprimtarinë e
zhvilluar në rrafsh të brendshëm me atë të ndërmarrë në rrafsh ndërkombëtar”...
Për
zgjidhjen e këtyre detyrave, si hap të parë e të domosdoshëm Skënderbeu gjykoi
mbajtjen e një kuvendi të përgjithshëm, ku të përfaqësoheshin drejtuesit e
zotërimeve të pavarura dhe fisnikë të tjerë të vendit. Për këtë ai zhvilloi
paraprakisht me ta takime vetjake, si rrjedhojë e të cilave u vendos që në Lezhë
të mbahet një kuvend i fisnikëve shqiptarë”..
Kuvendet
krahinore e ndërkrahinore të fisnikëve, të klerikëve apo të pleqve, ishin një
traditë e njohur kombëtare e shqiptarëve e trashëguar ndër shekuj, nëpërmjet të
cilave realizohej bashkëpunimi dhe bashkimi i shqiptarëve. Një kuvend me një
përfaqësi kaq të gjerë kombëtare, që u vendos të mbahej në Lezhë nga
shqiptarët, është i pari që njihet deri tani në historinë e tyre.
Lezha
kishte një pozicion gjeografik të favorshëm për mbajtjen e Kuvendit. Ajo
ndodhej në afërsi me zotërimet e pjesëmarrësve kryesorë të Kuvendit, ishte e
veçuar nga zotërimet e tjera të Venedikut dhe kishte lidhje të ngushta
ekonomike me viset e çliruara shqiptare, veçanërisht me ato të Kastriotëve. Për
më tej, duke qenë Lezha nën zotërimin venecian, mënjanoheshin mosmarrëveshjet e
pakënaqësitë që mund të lindnin ndërmjet sundimtarëve shqiptarë për vendin ku
duhej të mbahej Kuvendi, si dhe në drejtim të marrëdhënieve me Republikën e Venedikut.
Mbajtja e tij në Lezhë ishte si një thirrje miqësore për bashkëpunim në luftën
kundër osmanëve…”
Në
këtë hapsirë, pranë mauzoleut të Skënderbeut ishte ngritur edhe monumenti i
At Gjergj Fishtës, poetit të madh të popullit shqiptar i cili me poezinë
e tij epike- historike këndoi ngjarje të lavdishme dhe krenare të popullit
tone- për atdheun, për gjuhën tonë të ëmbël- gjuhë të Përëdisë,siq thekson
poeti:
Gjuha Shqipe
Porsi
kanga e zogut t'verës,
qi
vallzon n'blerim të prillit;
porsi
i ambli flladi i erës,
qi
lmon gjit e drandofillit;
porsi
vala e bregut t'detit,
porsi
gjâma e rrfès zhgjetare,
porsi
ushtima e nji tërmetit,
ngjashtu
â' gjuha e jonë shqyptare.
Ah!
po; â' e ambël fjala e sajë,
porsi
gjumi m'nji kërthi,
porsi
drita plot uzdajë,
porsi
gazi i pamashtri;
edhè
ndihet tue kumbue;
porsi
fleta e Kerubinit,
ka'i
bien qiellvet tue flutrue
n't'zjarrtat
valle t'amëshimit.