Editorial
Nikë Gashaj: Udhëheqësi politik
E shtune, 28.03.2020, 05:57 PM
UDHËHEQËSI POLITIK
Nga Nikë
Gashaj
Supozimet vetiake për
rolin e udhëheqësit politik zakonisht përcaktohen si aftësi personale për të
ndërmarr iniciativa në situata shoqërore, për të planifikuar dhe organizuar
aksionin dhe siguruar bashkëpunim. Andaj, mund të dallohen disa vetijë qenësore
të cilat ndikojnë në sjelljet e udhëheqësit, sikurse janë: 1) Bindjet politike. Për tu kuptua raporti i udhëheqësit dhe të
bashkëpuntorëve, më së pari duhet me i ditur, të cilat janë bindjet politike të
udhëheqësit. Bindjet politike i përcaktojnë qëllimet dhe strategjitë. Në pajtim
me bindjet e udhëheqësit caktohen dhe prioritetet e veprimit politik.
Rëndësia e bindjeve
politike drejtpërdrejtë varet nga natyra e shoqërisë politike në të cilën
udhëheqësi politik vepron. Në ato shoqëri në të cilat ekziston grindja e madhe
e vlerave, përçarjet ideologjike, rëndësia e bindjeve është shumë më e madhe
sesa në shoqëritë ku ekziston një konsensus i vlerave.
Krahas njohjes së bindjeve
politike është e nevojshme të dihet sesa udhëheqësi rrin në mënyrë të
qëndrueshme pas bindjeve të veta politike dhe sa atij i janë ato bindje me
rëndësi. Sipas atij dimensioni mund të dallohen udhëheqës me vlera-rigjide. Ata
janë udhëheqës të drejtuar bindjeve të tyre politike të cilave ua kushtojnë
tërë politikën. Ai është një kriteri i dëshirueshëm i veprimit dhe i
marrëdhënieve politike. Dhoji i dytë, janë udhëheqësit pragmatik, të cilët i
përshtaten kushteve konkrete dhe janë të gatshëm për ti ndërrua pikëpamjet
fillestare me qëllim të arritjes të qëllimeve të caktuara. Derisa të parët i
ndërrojnë(nëse është e nevojshme edhe me dhunë) marrëdhëniet konkrete shoqërore
në pajtim me bindjet e tyre, të tjerët e ndërrojnë vetin,duke iu përshtatur
marrëdhënievet shoqërore konkrete.
2) Stili politik. Derisa bindjet politike të udhëheqësit
drejtpërdrejtë ndikojnë në bashkëpuntor, ndërsa ndikimi i stilit politik është
më tepër i tëthort. Stili politik shprehet në mënyrë t’interaksionit me bashkëpuntor. Për shembull, vallë
udhëheqësi më tepër preferon një raport të drejtpërdrejtë ”sy në sy”, ose më
tepë mbështetet në ndërmjetsues; a është më tepër i drejtuar në bashkëpunim me
të tjerët, apo ekskluzivisht mbështetet në mëndimet e veta; si e përdorë retorikën politike dhe
propagandën; a i studion çështjet në hollësi, apo mbështetet vetëm në
informata të përgjithshme; a është procesi i vendimeve transparent, apo
e mbanë në fshetësi?
Është me rëndësi të
theksohet, se stili i udhëheqësit ka një ndikim tek njerëzit me të cilët
udhëheqësi drejtpërdrejtë bashkëpunon. Me fjalë të tjera, nga njëra anë udhëheqësi
synon për t’i zgjedh ata bashkëpuntorë të cilët i kanë vetitë e njëjta apo të
ngjajshme me stilin e tij të udhëheqëjes, ndërsa në anën tjetër dhe vetë
bashkëpuntorët spontanisht i përshtasin sjelljet e veta kërkesave të
përceptuara nga udhëheqësi. Andaj, udhëheqësi në rrethin e tij të
drejtpërdrejtë e krijon një unitet të caktuar, i cili nga njëra anë, ia
lehtëson vetë procesin e udhëheqjes, mirëpo, në anën tjetër, e vështirëson
pranin e qasjeve të ndryshme dhe trajtimin e shiqimin e problemeve përkatëse.
3.Motivacioni.Parashtrohet pyetja: cilat janë arsyet që personat
e veçantë dëshirojnë të bëhen udhëheqës? Ekzistojnë mjaftë përpjekje për
sistematizimin e atyre arsyeve. Duke respektuar sistematizimet e tilla, mund të
dallohen disa arsye të motivacionit, si vijojnë:
a) Dominimi primitiv – disa autorë mendojnë se tek çdo njeri ekziston
synimi për të dominuar dhe ajo është jo si rezultat i veçorive të fituara, por
ajo rrjellë si vetija natyrore nga lindja. b)
Pushteti mbi të tjerët- në situatat e caktuara, në pajtim me teorinë
psikoanalitike, udhëheqësi është objekt i transmetimit të emocioneve në
vazhdimësi të varësis dhe nënshtrimit të bashkëpuntorëve. Andaj upinioni duhet
për ta ditur se ka njerzë në shoqëri të cilët kërkojnë me qenë në pushtet, por
shoqëria duhet të vëndosi mekanizma kontrollues të sjelljeve të tyre.
c) Nevoja për status – nevoja për prestigj ose status është e përhapur,
ashtu që shumë psikologë e kanë vë në regjistër të instikteve themelore.
Mirëpo, nevoja e tillë duhet të sqarohet si motiv për një status më të lartë.
Ajo do të thotë lufta për pushtet dhe mundësi të influencës, por edhe më shumë
para. Një status më i lartë e mundëson personin dhe për kontakte shoqërore me
njerzë me statuese të larta.
ç) Nevoja për zgjidhjen e problemit – Njerëzit me orientime të fuqishme
të vlerave, te të cilët mbizotëron ndjenjë e përgjegjësis ndaj bashkësis për të
bër çka kanë mundësi për zgjidhjen e ndonjë problemi, shpeshherë hyjnë në politik dhe e marrin
rolin e prijësit politik. Atyre politika
ose pozita e udhëheqësit nuk iu është për qëllim, por si mjet për arritjen e
qellimit.
d) Nevoja për kompensim–sikurse Lasswelli
kaherë e ka shkrua(1930.), shpeshherë njeriu politik është ai i cili në sferën
politike bën përpjekje për t’i kompensua mossukseset e frustracionet e jetës së
tij të përditshme. Përndryshe, mund të vërehet se me politik shpesh merren personat
politikisht të pa arsimuar dhe mediokërt. Mirëpo, është e njohur se zhvillimit e progresit
shoqëror nuk i duhen “llomotitësit intelektual dhe politik” sikurse ka thënë Zhan Poll Sartr. Njëkosisht, ajo
paraqet degradimin e politikës kuadrovike dhe të përgjegjësisë. Pa dyshim, ajo
ka pasojë afatgjatë negative në marrëdhëniet e përgjithshme të rrjellave e
qëllimeve të zhvillimit shoqëror, në veçanti në qoftë se kuadrat e tillë
gjinden në “pozita të rëndësishme” të shtetit dhe shoqërisë.
Me fjalë të tjera,
kuadrat e tillë nuk kanë kuptim, prirje,
energji dhe, çka është më e keqe, ata nuk kanë dije elementare, orientim e
informacion për njohjet bashkëkohore shkencore dhe për “novacione”. Prandaj, me
të drejtë thuhet se nuk ka kurrgjë më të vështirë se kur mediokërt intelektual
dhe politik “veshin petkun” që nuk u pështatet ose është joedukuat për
“shtatin” e tyre. Ata me kohë mëndjemallohen se “petkat e tilla” e bëjnë qenjen
e tyre – e jo dëshprimin dhe shkretërin e tyre shpirtëror.
Me të vërtetë kur
mediokërt arrijnë te ndonjë funksion, ata janë në gjëndje të bëjnë gjithça, si
dhe shumë punë të pandershme, për tu mbajtur ose për të shkua dhe ndonjë
funksion dhe më të lart dhe më përgjegjës. Ata janë të prirur për keqpërdorime,
kurdisje intrigash e ngatërresash, ashtu që shpesh janë aktorë kryesor të
marrëdhënieve të këqija ndërnjerëzore. Më në fund, nuk mundi përpa i përkujtua
fjalët e një mbreti të Spanjës, i cili para listës së kandidatëve për burgim ka
bërtit: “Medokërt duhet më së pari me i fut në burg”.
(Autori është politolog)