Mendime » Çeliku
Kalosh Çeliku: Teatrot e partive politike pa autorë shqiptarë
E enjte, 06.02.2020, 09:55 PM
TEATROT E PARTIVE POLITIKE
SOT PA AUTORË SHQIPTAR
NGA
KALOSH ÇELIKU
Dihet, gjatë sistemit
komunist jugosllav, edhe atij Enverist i kishim edhe Teatrot Shqiptar, dhe
Dramën e Pakicave Shqiptare, në Shkup, Prishtinë dhe Tiranë. Herë pas here,
edhe: Teatrin Shqiptaro - turk (1968).
Teatri Kombësive, Drama Shqipe (1974). Teatri Shqiptar (2001), si dhe Teatrin
Krahinor, në Prishtinë. Teatrin Kombëtar në Tiranë. Edhe disa Teatro tjerë
lokal katundeve nëpër disa qytete të Maqedonisë Jugosllave, Kosovës dhe
Shqipërisë Enveriste.
Dhe, në fund, Teatri i
Kombësive, në Shkup. Sot, Teatri Shqiptar.
Dorën në zemër, me cenzurë partiake Neokomuniste ish jugosllave, vazhdon
jetën e tij edhe Sotekësajdite. Unë, si shkrimtar shqiptarë nuk kam problem me
këtë Teatër Shqiptar. Ai, si duket ka
probleme me mua si shkrimtar?!
Shkaku, se: Asaj kohe
kishin vlera të arrira artistike dhe publik shqiptar, si në Maqedoninë Ish Jugosllave,
Kosovë e Shqipërinë Enveriste. E, më vonë me lindjen e Teatrove Shqiptare
internacionale, edhe Teatrot Shqiptar lokal në Tetovë e Kumanovë, e qytete
tjerë të Shqipërisë, ecin me vështirësi
po të njëtës rruge malore: Dje, komuniste, Sot Neokomunsite ish
jugosllave e sovjetike. Fatëkeqësisht, Sot për sot, Neokomuniste me këmbët dhe
turtë në legen.
Programi tyre artistik
komunist, vërtetë ishte i pasur: Për çdo vit, kishte autorë botëror, jugosllav
e sovjetik, por edhe autorë shqiptar, në Shkup, Prishtinë dhe Tiranë: Shekspiri,
Sofokliu, Henrik Ibsen, Brehti, Luigji Pirandelo, Artur Miler, Branisllav
Nushiq, Mesha Selimoviq, Georg Bihner, Roland Topor, Nikollaj V. Gogol, K.
Golden, Robert Thomasi, Josip Rela, Sami Frashëri, Çajupi, Spiro Çomora, Teki
Dërvishi, Ymer Shkreli, Beqir Musliu, Anton Pashku etj.
Asaj kohe, si nxënës i
Shkollës Normale “Zef Lush Marku” në Shkup, e kam vizituar shpesh Teatrin e Pakicave
(Tetrin Shqiptaro- Turk), e më vonë edhe Teatrin e Kombësive. E, më vonë edhe Dramën Shqipe. Shumë rrallë
Teatrin Shqiptar.
Në një konkurs pranues
për aktor si nxënës i asaj shkolle, me propozimin e profesorit të Gjuhës Shqipe
Burhenadin Shukriu nga Manastiri, edhe mora pjesë në një audicion për aktor së
bashku me aktorin e sotshëm Bajrush Mjaku. Edhe, pse u pranova në atë konkurs,
unë nuk e zgjodha rrugën e aktorit. I vazhdova dhiaret e mia krijuese mes
dëllinjave dhe dardhave gorrice te “Përroni i Thanës”, nën hijen e të cilave
dhe i milja ende delet me kusi mes ogiçëve brirëpërdredhur rreth veshëve, Fyellit
të Bariut me gunën krashëve , Delet e mia me qëngja: Që, asnjë politikan nuk i
donte në vathën politike. E, Unë doja mes tyre të loz pak me Miken- o. Maleve,
me Rrunzat e mia për Ditën e Nesërme. Burimeve të atij “Përroni të Thanës” Historik Shqiptar, ku edhe e shuaja etjen burimeve
malore në atë vapë të madhe gushti në Katund, duke publikuar shkrime
gazetareske e poezi për fëmijë dhe të rritur në revistat për fëmijë dhe ato letrare,
gazetave të asaj kohe, që mezi e shihnin dritën në Shkup dhe Prishtinë.
Dhe, i kam përcjellur
dhe parë asaj kohe si nxënës dhe student të gjithë Librat e tyre publicistik. Shfaqjet e tyre teatrore në Shkup dhe
Prishtinë. Mos them, edhe, se: Gati gjithë kohën e lirë e kam kaluar në mesin e
tyre si shkrimtar i Ditës Nesërne. Fat, kam pasur t’i njoh për së gjalli, në
Sofër: Edhe personalisht shkrimtarët e atyre viteve: Teki Dërvishin, Ymer
Shkrelin, Anton Pashkun, Musa Ramadnin, Beqir Musliun, Gani Xhafollin etj.
Këta,ishin Shkrimtarë të mëdhenj për Ditën e Nesërme.
Një dramë e imja: “Repriza e vëllazërim-bashkimit” (2005),
lindi si ide në Byfenë e Teatrit të Kombësive, në Shkup. Vite të ndryshimeve
“demokratike”, kur ato si institucion shqiptar patën frikë të ballafaqohen si “artistë”,
realitetin kulturor politik-shqiptar. Partitë “demokratike” shqiptare. E them
Sot, haptas: Guxim ta luajnë vetëveten në skenë si aktorë para publikut
shqiptar te Satira: Repriza e
“vëllazërim-bashkimit”. Ndoshta, edhe do ta shpëtonin veten si aktorë?! E,
jo Mua si autor i mbi dhjetë dramave Lamtumirë
bërllok (2002, dhe: Imzot lehin qentë
(1994, 2013).
Kohë, kur të gjithë
përpiqeshin si partizanë të partive politike shqiptare të bëhen drejtorë Teatri,
shkrimtarë e regjisorë, e asnjëri aktor. Ende i kam të freskëta ato takime
tavoline me ibrikë raki rrushi e shtamba me verë, sidomos me aktorin Xhevat
Limani i cili shpesh uleshte në tavolinën tonë si mysafir rasti, edhe na
kënaqte me ato rrëfimet e tia “artistike”
rreth fushatave zgjedhore të partive
politike shqiptare. Edhe pse, asaj kohe ishte i angazhuar në fushata
parazgjedhore të Partisë Demokratike Shqiptare, thoshte pa frikë: “Kush është
Arbër Xhaferri, kush është Menduh Thaçi? I hip në majë të mullarit dhe i hudh
në majë të k… Matanë, Partisë, Livadheve”.
Përpiqesha t’i a bëj
me dije si mik tavoline, se: Xhevat, ki kujdes në këtë tavolinë dhe byfe Teatri
plotë spektatorë në skenë të Byfesë Teatrit Shqiptar, nuk jemi vetëm si
mysafirë Teatri! I kemi edhe disa ”miq” mysafirë nga jashtë Teatrit si “artistë”,
në tavolinën tjetër afër nesh si “publik”
i Çarshisë të “Bit-Pazarit” Shkupit. E kotë, Xhevati dalldisej pa asnjë gotë
çaj rusi dhe raki rrushi me ato “veprat”
e tia patriotike shqiptare “Bagëti e
Bujqësia” të Naim Frashërit.
Ditë më vonë, pas një
kohe dëgjova se, Xhevatin gjatë një koncerti të Inva Mulës, në Tetovë e kishin shqepur çotek partizanët partiak me shkopinj bejzbolli gati për
vdekje. Edhe Unë, në atë Koncert e kisha pasur një buletë falas, por shkaku të Grave
të mia Besnike, nuk shkova në Tetovë. Fati im i fundit si shkrimtar. Shpëtova,
nga çoteku. Kutadi, ndoshta Grave të mia besnike?! Ose, po të kisha marrë
pjesë, me siguri do të kisha vdekë. Sot, do të isha në varr, rrëzë Çukës Ilire.
Edhe, kush do t’i duronte “patriotët kuqezi”, të më qanin mbi varr para
kamerave televizive.
Dy javë më vonë, pasi
e dëgjova në mjetet e informacionit gjithë ngjarjen
“kulturore”, permes telefonit e thirra Xhevatin të takohemi në restorantin “Alpina”,
në Shkup Veri. Erdhi. U habita kur e pash në atë gjendje shëndetsore, edhe pas
dy javëve. Xhevati mezi e mbante veten gjallë, e kishin rrahur për vdekje.
Shkak, që edhe të nesërmen reagova në mjetet e informacionit si kryetar në emër
të Lidhjes Shkrimtarëve Shqiptar të Maqedonisë. Nuk mundesha kurrësesi të
pajtohem me një hakmarrje të tillë primitive partiake ndaj artistëve shqiptar. Edhe pse, po të kisha shkuar edhe
unë në atë koncert do ta pësoja edhe me zi se Xhevati. Arsyeja, se: Unë nuk e
kisha shëndetin e Xhevatit, Liqenit Strugës ta përballoj gjithë atë dhunë
fizike partiake me shkopinj bezbolli, po të Katundit Cërvicë, rrëzë Çukës.
Përderisa, Nëna Parti i
dalldiste dhe i emëronte me gojë (premtime) për çdo javë nga një drejtor
Teatri, ne të “papunët”: Adem Kastrati, Fadil Curri, Fehmi Kurexha, Muhamet
Curri dhe Unë, edhe ndonjë tjetër artist shqiptar kënaqeshim me emërimet e tyre
partiake dhe qerasjet si drejtorë Teatri mesdite Neokomunsite. Përderisa, më në
fund: Nëna Parti si drejtor na e dërgoi një “komandant” lufte.
Regjisorët, dhe
Drejtoria e Teatrit u dalldisën pas emrave të shkrimtarëve botëror duke menduar
se ato do t’i bënin shkrimtarë, regjisorë dhe artistë të mëdhenj, do t’ua
kthenin publikun në Teatër. I lanë në harresë shkrimtarët shqiptar. Guxim nuk
kishin të merren me tekstet e autorëve shqiptar, që e fshikullonin pamëshirë
politikën e Ditës Sotme “madhore”. Dhe, në dramat e tyre: Haptas e thirrnin
Ditën e Nesërme Shqiptare arsimore dhe kulturore. E merrnin ndonjë tekst të
autorëve Rilindas Shqiptar duke e sakatuar dhe arnuar pamëshirë sipas dëshirës dhe
aftësive tyre “artistike” partiake, plotë fjalë banale arnë përmbi arnë sa për
sy e faqe. Kutadi Unë, arsyen?! Ose, arnonin tregimet e ndonjë partizani
partiak, shkaku interesave personale, familjare, klanore dhe partiake, se:
Shkrimtarët, pasardhës të Rilindasëve Shqiptar, moti kanë vdekur dhe nuk janë
gjallë të reagojnë, marrin honorare.
Dëshmi, që edhe mbetën
pa publik në sallë. U përpoqën të hudhin një grep në hurdhën pa peshqi plot
sorra të zeza e çafka mbi krye për artëdashësit shqiptar, që ta kthejnë publikun
në Teatër: Hyrje pa buleta, por nuk u eci pazari. Mëkot. Hurdha, nuk kishte më
as bretkosa, e ku më lejlekë që i ndërtonin çerdhet e tyre majë lisave mbi çati.
Mos them, Dallëndyshe: Që , për çdo pranverë çerdhet e tyre i ndërtonin nëpër
odat tona dhe te Pragu i Derës Madhe, nën çati të Shtëpive, Katund.
Sorrat e zeza dhe
sorrakët “kuqezi”, më parë hynin në xhami, sesa në Teatër. Salla e Teatrit
Shqiptar, për gjatë kohë, mbeti e zbrazët pa asnjë spektator dhe shfaqje
teatrore. E ndërruan edhe stafin drejtues me Partinë Politike Shqiptare në
pushtet, po as ky shteg malor, nuk u
doli në ndihmë.
Në fund, e dërguan si
drejtor një “komandant” lufte.
Kotnasikoti, edhe “komandanti” nuk e ndryshoi gjëndjen kulturore, në mes të
“Bit-Pazarit” Shkupit, kur të gjithë ishin drejtorë, shkrimtarë e regjisorë. Asnjëri,
aktor skene?! Rinia e papunë, me “Allahu Akber” faleshte në rrugë, gjoja se në Shkup
nuk kishin xhami?! Askush, nuk hynte në Teatër, me përjashtim të ndonjë
“shoqate humanitare” me Hoxhën e Allahut të xhamisë “Jahja Pashës” me programe “kulturore
shqiptare” e flamuj turko-arab. Rast, që autori i këtij shkrimi publicistik,
asaj kohe e publikoi edhe shkrimin publicistik: “Xhami pa minare”, në mes të “Bit-Pazarit” Shkupit. Shkrim, të cilit iu turr Hoxha i Allahut në YoueTube me
këmbët dhe trutë në legen: “Mos ta ka ndreq ty baba teatrin”?! Autori, i këtij
shkrimi publicistik qeshi me vete si satirik, në stilin e Xha Derallës: Dudumi,
që si turk “ehamdurila” ishte nisur me gjithë familje të shperngulet në Turqi,
e pas prishjses së marrëveshjes Turqi - Serbi, Sot kishte mbetur si hu gardhi (Pykë
shelgu) pa livadh në Shkup e nënshtetësi, si turk “ehamdurila”, i shiste mend
autorit të këtij shkrimi publicistik?! Pavetëdije Dudumi, se: Babai im me
pasuri, ara, livadhe dhe male Familajre, brez pas brezi me punë dhe armë, i
kishte bërë ballë kësaj shpërngulje masovike duke i paguar Shtetit “përbashkët”
tatim edhe sot e kësaj dite, dhe nuk e kishte lëvizur as këmbën për të ikë nga Atdheu
(Mëmëdheu).
E pabesueshme. Pamarrë
parasysh, edhe presionet nga xhandarmeria e Serbisë: Çka pret ti, që nuk shkon
në Turqi! Babai, u ishte përgjigjur asaj kohe: E dini çka pres unë, ja këtë, edhe
i ka zdepur çotek xhandarët e serbit në mes të Pazarit Kërçovës.
Vështirë, arrini ta
ktheni publikun e dikurshëm në Teatrin
Shqiptar, me përjashtim të disa artistëve të papunë, që i kanë kryer studimet
në Degët e improvizuara të Dramës në Shkup dhe Tetovë dhe enden rrugëve si të
“papunë” me Hoxhën e Allahut.
Dikur, edhe Partia
Politike në Pushtet për ta zgjidhur këtë problem “kulturor- teatror”, më në
fund ndau pak para për miratimin e godinës të Teatrit Shqiptar duke menduar se
ai e ka fajin kryesor, e jo faktori njeri politik partiak shqiptar me këmbët
dhe trutë në legen. Tashti, edhe, më keq rrëshqiti situata politike në akull,
arsimore dhe kulturore. Meremetimi i Teatrit Shqiptar në Shkup, zvarritet me
vite. Aktorët rrinë në shtëpi, ose japin ndonjë shfaqje të reprizuar me vite e
çira në Teatrot e “vëllazërve” të Njerkës para syve të politikanëve me poste
politike në Qeveri, ulur në rendin e parë mu si “haxhi” rrenci i vjershës të
Mark Kraniqit në Librin e këndimit me të
cilin u rrita Unë si shkarimtar para këmbëve të hoxhës me tespi “kuqezi” në
xhami: Ende në Kaçanik pa mbërri, kishte cofë gomari tij.
Gjatë “ndryshimeve demokratike” me vite, nuk e
vizitova më këtë Teatër Shqiptar. E, as ktheva në Byfen e tij me miq ta
rrokullis ndonjë gotë raki rrushi. Vetëm, një rast nuk mund ta harroj kurrë si
shkrimtar shqiptar: Kur, ky Teatër Shqiptar e refuzoi Dramën time për fëmijë: Nesër nuk ka mësim (1985). Arsye: Vetëm
e vetëm, pse Unë si autor e kisha përmendur asaj kohe me disa vargje ilustrimi vjershën
Mëmëdheu të Çajupit?!
Shkak, që Unë si autor
i nëntë dramave: Lamtumirë bërllok (2002), Imzot
lehin qentë (2013,dhjetë drama), Dudumi
gërhet për Liri (2016), dhe disa dramave dhe pjesëve teatrore për fëmijë,
të publikuara e shpërblyera në konkurset e asaj kohe me Çmime letrare në gazeta
e revista letrare, në Shkup e Prishtinë: Sorraku
i Qytetit (1994), Shtriga doli nga
përralla (2019). Përveç, zhurmave
kulturore partiake, po i përcjell Sot edhe këto “arritje teatrore artistike”. Ende
në kët Teatër Shqiptar i kam dyert e mbyllura, shkaku politkës “madhore” të
partive politike shqiptare.
Pas vënjes në skenë: Ferexhja e Zezë (1985), në Tetovë e
Mitrovicë të Kosovës, Fyt për fyti me
armik (1974), në Fushë Kosovë, Ndihma
e shpejtë (1994, Kumanovë) me reprizë si shfaqje teatrore po atë vit, në
Shkup, e kutadi Unë dhe në sa shkolla fillore, katunde e qytete, “artistët”
partiak nuk patën guxim asnjë dramë timen gjatë “ndryshimeve demokratike” ta
vënë në skenë, qoftë për të rritur, apo fëmijë.
Komedinë - Satirë Zorra Qorre (2002) e nisën me prova në
Kumanovë me regjisorin dhe aktorin Vehbi Qerimi, por pas disa përgaditjeve në
skenë, papritmas e lanë përgjysëm, e hoqën nga skena. E njëjta dukuri ndodhi po
me Zorrën Qorre (2002) edhe në Strugë
fituese e konkursit të Ministrisë Kulturës. Komedi, që pritej të shfaqet para
publikut shqiptar në Strugë, e cila edhe sot e kësaj dite refuzohet nga këto
“artistë” partiak pa brekë. Ose, me brekët e grisura nëpër këmbë.
E, dini pse?! Jo, nuk
e dini. Ja, po ua them Unë si autor i këtij shkrimi publicistik. Shkaku, se:
Këto burra “mejdani”, partizanë të partive politike pa brekë, ose ende me
brekët të grisura arnë përmbi arnë nëpër këmbë rrugëve partiake Shkupit, nuk
kanë guxim dhe forca politike të ballafaqohen me realitetin shqiptar në Ditën e
Sotshme. E, ku më me Ditën e Nesërme Shqiptare.
Shkaku, edhe se: është
realiteti i Politikës “madhore” shqiptare gjatë këtyre viteve të ndryshimimeve “demokratike”
Neokomuniste, personazhet e tyre të
arratisur e dalldisur këmbekrye në hale pas Shtëpie. Qeverisë “vëllazërim-bashkimit”, ku e arratisën veten
si politikanë edhe pas vdekjes.
Them, me vete: Nuk ka
pasur nevojë asaj kohe të tremben këto “artistë” dhe “politikanë” shqiptar nga Zorra Qorre?! Po, t’i duartrokisnin Dje
në skenë bashkë me publikun shqiptar kësaj komedi-satire të Ditës Nesërme. Sot,
me siguri nuk do të ishim në këtë gjendje të mjerueshme politike, arsimore, dhe kulturore si popull i “lumtur”
me çifteli, këngë e valle para kamerave televizive…