Udhëpërshkrim
Ndue Dedaj: Bulqiza, dritë në fundin e tunelit
E shtune, 11.01.2020, 11:19 AM
BULQIZA, DRITË NË FUNDIN E TUNELIT...
NGA
NDUE DEDAJ
Është
28 dhjetori i vitit që sapo uli siparin. Jemi nisur drejt Bulqizës me dëshirën
për të lexuar sadopak të nesërmen e minierës-qytet, teksa e sotmja është jo pak
e trishtë. Natyrisht që Bulqiza nuk është një vogëlushe, larg në male, që pret
një shportë me dhurata nga Plaku i Vitit të Ri, që në këtë rast i bie të jetë
qeveria, por që të gjithë të përmbushin detyrimet ndaj rajonit industrial minerar
më të rëndësishëm të vendit: shteti, sipërmarrjet e kromit, sindikatat,
shoqëria civile, donatorët e projekteve të zhvillimit të zonave rurale, pasi
Bulqiza nuk është vetëm kromi i nëntokës, por dhe agroturizmi etj.
Mbërrijmë,
pa shkuar ora dhjetë, në Qafën e Buallit, që kredhet nën një diell të ftohtë,
kurse maja e mali të Duriçi është larëzuar nga bora, që na sajdis me fluria të
rralla. Termometri shënon dy gradë nën zero. Këtu merr rruga për në Krastë e
Bizë të Martaneshit, por një herë tjetër do të udhëtojmë asaj ane, edhe pse një
i njohuri ynë na thotë: “S’keni ç’bëni më atje, është mbushur me hidrocentrale,
sa të vrasin sytë”. Rruga e Arbërit, pasi lë prapa Urën e Vashës, të vjetrën e
të renë, do të përshkojë lugun e Planit të Bardhë, Bulqizën, Fushën e Vajkalit,
Shupenzën etj., duke qenë një nga rrugët më panoramike të Shqipërisë. Por
tregues i saj në Bulqizë tash për tash është vetëm tuneli i papërfunduar në
Qafë Buall dhe gjurma e trasesë së rrugës. Duket e pabesueshme, por nga
Kinostudioja e deri në Bulqizë, nëpër rrugën e re, do të jenë veçse 40
kilometra, kurse deri në doganën e Bllatës bëhen 70. Atëbotë Dibra do të jetë
një lagje e Tiranës, do të marrë një kuptim të ri dhe vetë “Rruga e Dibrës”.
Kohë më parë një grup prej njëzet vetësh ndërmorën një rrugëtim të pazakontë
për kohën e sotme, nëpër gjurmën e Rrugës së Arbërit në ndërtim, nga Klosi në
Zall-Bastar të Tiranës, edhe si një kujtesë për gjyshërit e tyre që e kishin
pasur atë rrugën e jetës. Kështu e nisim ditën tonë bulqizake, në kërkim të një
reportazhi për këtë vend e këta njerëz. Lë t’i shohim e prekim gjerat nga afër.
Qyteti
është gjallëruar nga ardhja e emigrantëve. Pyesim për banorët dhe na thonë se
në letra janë rreth 40 mijë, por vetëm gjysma banojnë realisht, gjysma tjetër
ka lëvizur. Bashkia ngërthen një territor mjaft të hapur, nga Martaneshi
përkufi me Tiranën, në Trebishtin kufitar me Maqedoninë e Veriut, dy orë e
gjysmë larg nga Bulqiza. Mjafton dhe ky fakt për të kuptuar se reforma
territoriale nuk solli asgjë të re, të paktën në jetën e komuniteteve të tilla
larg nga qendrat urbane dhe pa infrastrukturën e duhur.
Udhërrëfyesi
ynë është një gazetar i ri kurajoz, Sami Curri, 25-vjeçar, që shkruan për BIRN,
njëherësh veprimtar i palodhur për kauzat e minatorëve dhe banorëve, pasi nuk
është vetëm kromi i nëntokës që kërkohet të sjellë shumë më shumë të ardhura
për ta, por dhe mbrojta e pyjeve, lumenjve nga hidrocentralet “kontrabandë”,
duke zhveshur mjedisin nga drurët dhe bimësia tjetër, si në rastin e Liqenit të
Zi, nga më të bukurit e këtyre bjeshkëve.
Kronika e gjallë dhe e
vdekur e një miniere
Bulqiza
shfrytëzohet prej 72 vitesh dhe prapë nuk shterron. Një vend që e ka bekuar
natyra dhe historia përjeton dhe vdekjen e vet, po të mendosh se nga viti 2014,
në pesë vite, ka 27 të rënë në minierë. Në qytet të zë syri një shtatore të
minatorit të djeshem, po jo dhe një obelisk në nderim të minatorëve të shumë që
i mori e nuk i ktheu më nëntoka. Elegjia e tyre është një peng i minieres dhe
familjeve. Miniera “Golgotë” ka kryqëzuar shumë vetë, duke i shuar njërin pas
tjetrit, si në një kronikë vdekjesh të paralajmëruara.
Tranzicioni
i mbylli minierat e tjera të vendit, mbeti vetëm Bulqiza. Shfrytëzimi i kromit
do të bëhej përmes sipërmarrjeve të shumta. Shteti në pamje të parë ishte
dorëjashtë, pasi ishte sipërmarrje e lirë, por jo qeveritarët e radhës. Samiu
na njeh me kronikën e gjallë dhe të vdekur të minierës. Janë 2100 punëtorë që
hyjnë dhe dalin çdo ditë në puset dhe galeritë e kromit në Bulqizë dhe
Martanesh, por janë dhe nja dy apo treqind që punojnë në të zezë. Fabrika e
pasurimit ka zbritur në 100 punëtorë. Ngjitemi deri te Pusi kryesor, pastaj
vijnë “katet” e tjera të minierës, shpateve gri të Duriçit, zona e Parë, zona D
etj. Sheshin e vogël, ku tubohen vazhdimisht punëtorët për të drejtat e tyre,
na vjen ta quajmë “Sheshi i Protestës”. Ata janë mbledhur dhe sot, në një sallë
në qytet. Lajmi jo i mirë është se kryesuesit e sindikatës së re: Elton
Debreshi, Beqir Duriçi, Behar Gjimi dhe Ali Gjata janë pushuar nga puna. Ende
sindikatat e mirëfillta nuk kanë terren ndër ne. Mund të majmen me pronat
publike vetëm ato sindikata që u fërkojnë supet pushtetarëve dhe vegjetojnë nën
hijen e partive. Në Bulqizë e Martanesh operojnë 37 subjekte të shfrytëzimit të
kromit, ku kompania kryesore është “Albchrome”, me më shumë se 600 punëtorë.
Siç thonë këtu, miniera është si një lëmë që vetëm merr e nuk vë, çka do të
thotë se nuk ka një plan për përspektivën se si do të rrojnë këta njerëz kur të
mos ketë më krom.
Njëri
nga bashkëbiseduesit thotë se shteti nuk iu kërkon sipërmarrësve të kasaj
“mbretërie” minerare të investojnë për komunitetin, në përmirësimin e jetesës
së tyre. Duket se formula kapitaliste e kohës është “kap ç’të kapësh”, pa
dashur t’ia dish se prapë këtu do të ketë njerëz sot e mot. Bulqiza ka gazetën
dhe dhe televizionin e vet dhe, si gjithkund tjetër, një kioskë të vocërr ku
shiten gazeta, por nuk ka librari, po folur për qendra kulturore - argëtuese,
galeri arti, pse jo dhe teatër. Qyteti nuk mund të jetë vetëm shtrimi i rrugëve
dhe shesheve me pllaka dhe disa shëtitore e lulishte. Në bazë të ligjit 5
përqind e të ardhurave nga renta minerare shkojnë për pushtetin vendor për
investime, por dhe këto nuk mbërrijnë të gjitha për shkak të burokracisë së
organeve finaciare të qendrës, të cilat janë dorërrudhura kur është fjala për
bazën. Megjithatë specialistët shohin dritë në fundin e tunelit. Në një
intervistë dhënë gazetës “Bulqiza”, inxhinieri markshejder Kujtim Alliu thotë
se traverbangu i ri Shëngjun - Bulqizë (7310 metra i gjatë) dhe hapja e pusit
numër 9 do t’ia shtojnë jetën minierës dhe për disa dhjetëvjeçarë. Traverbangu
mbledh ujërat në thellësitë e nëntokës, duke e shpëtuar atë nga përmbytjet në
raste shirash të shumtë, lehtëson transportin e mineralit etj. Ëdhe shtypi
promocional është optimist për të nesërmen e minierës, ndërsa përgjithësisht
mediat e tjera janë kritike sa i përket menaxhimit të sotëm të minierës dhe
sidomos ndaj asaj çka (nuk) bën qeveria për të.
Ka
pak investime në Bulqizë, të thonë, pasi paratë e kromit më shumë shkojnë në
Tiranë. Miniera është këtu, por “frerët” e saj tërhiqen prej andej, si të asaj
mushkës, që vetëm duhet të mbajë mbi kurriz, pa bërë fjalë. Ndaj minatorët
tubohen rregullisht, protestojnë prej vitesh, edhe pse më “kryengritësit”
pushohen nga puna. Problemi është kompleks, nuk janë vetëm kushtet më të mira
të punës dhe pagat më të larta, kërkesa që në minierat shqiptare nuk kanë
rreshtuar qysh prej grevës së njohur të minatorëve të Rubikut, në gusht të
vitit 1938, por fati i “floririt” të nëntokës. Dihet se ashtu si nga deti duhet
të përfitojnë të gjithë shqiptarët, edhe ngë kromi i Bulqizës apo pyjet e Pukës
duhet të përfitojnë po të gjithë. Por me sa duket nga pasuritë kombëtare
përfitojnë vetëm një dorë oligarkësh, siç po quhen përherë e më shumë në
zhargonin politik e mediatik një kategori sipërmarrësish të përfolur për aferat
me qeverinë.
Nëntoka
e pasur nuk ka mjaftuar për ta bërë Bulqizën një nga zonat më të pasura të
republikës, pasi pasuria e saj shfrytëzohet për të tjerët, si dje nga
socializmi, si sot nga kapitalizmi. Si me “nënën”, si me “njerkën”, Bulqiza dhe
bulqizakët, përherë të varfër! Kanë shkelur këtu krejt njerëzit e rëndësishëm
të shtetit, të kohës së vjetër dhe të kohës së re dhe prapë Bulqiza ka mbetur
mes varfërisë dhe vdekjeve.
Miniera
ka historinë e saj. Deri në 90-n kishte 5000 punëtorë, me një kapacitet prej 12
000 tonësh në muaj. Isuf Curri, gjyshi i Samiut, ishte ndër minatorët e parë të
minierës, më 1948, bashkë me minatorët e Rubikut, të cilët erdhen për të dhënë
përvojën e tyre, ndër ta dhe Pal Marka Deda, që në vitet 70, kur ishte drejtor
miniere në Spaç, do ta përpinte jo nëntoka, por burgu i Burrelit. Po ashtu
inxhinieri i shquar Todo Manço, një nga “legjendat” e gjalla të minierës. Na
kujtohet kopërtina e një libri ku ai paraqitej me veshjen e minatorit dhe
kandilin e karbitit në dorë...
Bulqiza
sot është një qytet me mbi 10 mijë banorë. Në fillim u ndërtua Bulqiza e vjetër
dhe në gjysmën e dytë të viteve ’80 Bulqiza e re. Në qytetin e vjetër është dhe
një oxhak, që mendojnë ta bëjnë monument, por dhe një “hangar” me dy-tre
automjete të rrënuara që të kujtojnë kohën e socializmit. Kohët kapërthehen
çuditshëm. Afër damës së fabrikës së pasurimit një burrë ndanë rrugës mbledh
copa kromi, si dhjetëra të tjerë, përfshi dhe gra dhë fëmijë, që rrojnë me
“frutat” e nëntokës. Si duket e kanë bëzdisur gazetarët duke e fotografuar, si
një “kavie” për publicistikën e tyre, ndaj nuk do që të fotografohet. Me një
çekiç thyen gurët për të nxjerrë një kësulë krom. Si një bari i mirë
shpirtëror, afrohet dhe i zgjat dorën ipeshkëvi i dioqezës së Rrëshenit, imzot
Gjergj Meta (që mbulon dhe Matin, Bulqizën e Dibrën), por njerëz si ky kokrrues
i thërrimeve të kromit kanë nevojë në radhë të parë për shtetin si “bari” i
tyre.
Valikardhë, në gjurmë të
Skënderbeut
Emigrantët,
ashtu si dhe udhëtarët që shkojnë e vijnë për në Peshkopi e Dibër të Madhe, e
bëjnë një ndalesë te busti i Gjergj Kastriotit, sa për një fotografi. Fusha e
Bulqizës, jo ratësisht ka Gurin e Skënderbeut, por ngaqë aty janë zhvilluar
disa nga betejat e heroit kombëtar kundër turqve pushtues. Makina jonë fluturon
fushës ku pesëqind vjet më parë ngarendnin kuajt e luftës. Sakaq mbërrijmë në
fshatin Valikardhë. Nuk na duhet të ecim shumë, por vetëm të kalojmë Urën e
Qytetit mbi lumin e Bulqizës, për të parë rrënojat e një kalaje të vjetër, mbi
të cilën kanë “mbirë” disa bunkerë, duke e shëmtuar historinë. Këtu mendohet se
është Fusha e Torviollit, që quhet dhe Fusha e Kalasë.
Tej
është Kulla e Skënderbeut dhe në anën veriore të tij, mali tjetër binjak, ai i
Temlës, që sipas vendasve vjen nga fjala tempull i perëndisë. Mësuesi i ri i
historisë Gazmir Sejdi na e shpalos me pak fjalë historinë e hershme të
Valikardhës, që vjen nga grykë/ fushë e ngushtë. Ai dhe Ardian Ibrahimi, një
tjetër vendas i diplomuar për histori, na tregojnë dhe për 6 kishat e këtushme
në rrënoja e toponime, si Kisha e Vokajve, Kisha e Ballajve, Kisha e Allushëve
etj. Njihesh me këtë guidë monumentesh që mezi iu duken gjurmët, ndërkohe që
kërkon me sy se ku mund të shtrihej qyteti antik? Ai ishte në rrënojat e lashta
të vendbanimit, si dhe ato të kalasë e kishave të vjetra, në muret afër bregut
që i ka përlarë kohë pas kohe lumi i Bulqizës, për të cilin gjithashtu është
frika e banorëve se do të ketë fatin e lumenjve të tjerë që po të futen në tuba
të mëdhenj…
Shpjeguesit
tanë ishin të shqetësuar se nuk po bëhet asgjë për ruajtjen e monumenteve të
trashëgimisë kulturore.
Kulla e agroturizmit
“Hupi” në Fushë - Bulqizë
Një
nga stacionet e reja të Bulqizës tash është dhe kulla-bujtinë “Hupi” në fshatin
Lepurakë të Fushë-Bulqizës. Katër vëllezërit Hupi patën ndërtuar katër kulla.
Tranzicioni, si kudo tjetër, e boshatisi jo pak fshatin, por ndër ato që nuk iu
dorëzuan braktisjes është dhe njëra sosh. E kthyer prej katër vitesh në bujtinë
turistike, kulla “Hupi” këtë verë ka pritur mbi 600 turistë të huaj, një grup
amerikanësh etj., si dhe plot vendas. Mbase askund më mirë se në këtë kullë
bujare dibrane nuk merr kuptim ai që quhet “turizmi familjar”, të shërbyerit e
një kuzhine tradicionale etj. Dhe protagonisti i gjithë kësaj është djali i
shtëpisë, i riu 33-vjeçar Lulzim Hupi, i njohur nga publiku përmes emisioneve
të ndryshme televizive, si “Histori shqiptare” të Alma Çupit etj. Por më mirë
ai njihet në votrën e tij...
E
kanë vizituar bujtinën disa gazetarë, por dhe Altin Prenga i Mrizit të Zanave
për ta inkurajuar. Është ngjitur deri këtu për ta mbështetur humanistja
austriake Marianne Graf, si një ringjallëse e kullave të vjetra shqiptare. Ka
qenë dhe Kryeministri Rama, pasi bujtina e Lulzimit quhet një histori suksesi
në Bulqizë sa i përket agroturizmit. Pronari i saj ka një vizion dhe projekt të
qartë se ku don të arrijë, por nuk është vetëm në dorën e tij, ka ende pak
mirëkuptim e aq më pak mbështetje, duke filluar nga vendasit e deri te zyrtarët
e shtetit. Ai thotë se agro-turizmi nuk bëhet vetëm me bujtinën e tij, por dhe
me pjesëmarrjen e banorëve të tjerë të fshatit, pasi dikush prodhon perimet e
dikush bulmetin, dikush mbarështron dhitë e kecat e dikush pulat, në funksion
të bujtinës, por dhe të resorteve turistike që mund të ngrihen në të ardhmen.
Synon përherë e më shujmë cilësi, përherë e më shumë njërëz. Këtë vit që sapo
kemi hyrë, në pranverë e mbrapa shpreson për një mijë turistë. Gatuan nëna e
tij Sofia, 69 vjeç. I ati, Veliu, që ka punuar sondist nëntokë, nuk jeton më. Gjyshi
i tij, Jonuz Hupi, me prodhimet e bashtinës së vet merrte rrugën e gjatë me
kafshët ngarkuar dhe i shiste në Tiranë. Ai e kishte merak një dyqan të vetin,
dhe si për t’ia përmbushur amanetin, i nipi e ka hapur një të tillë në Bulqizë,
që ndihmon bujtinën të mëkëmbët pak nga pak.
Po
bie nata dhe bashkë me Ipeshkvin Gjergj Meta marrim rrugën e kthimit për në
Rrëshen. Prej dy vitesh e gjysmë ai është jo vetëm “abati” i Mirditës, por dhe
i këtyre territoreve verilindore që dikur përfshiheshin në dioqezat sufragane
(në varësi) të kryeipeshkvisë së Durrësit, si Kunavia, Lisi e Stefaniaka.
Urojmë dhe shpresojmë ditë më të mira për Bulqizën, Martaneshin, Dibrën etj.,
jo thjesht duke pritur që me Rrugën e Arbërit të ndodhë mrekullia. Shpresa
është njeriu vendas i përgatitur për ndryshimin. Dhe ne fatmirësisht takuam
disa nga ata, gazetarin e ri Samiun, sindikalistët e rinj të paepur në misionin
e tyre, menaxherin e bujtinës “Hupi” Lulzimin, imamin e xhamisë së Bulqizës
Andi Topin, që jep ndihmesën e tij dhe për shoqatën e jetimëve, drejtorin e
shkollës 9-vjeçare Gazmirin, i pasionuar pas historisë etj. Njerëz që e duan
progresin e vendlindjes së tyre dhe përpiqen për të.