Editorial » Mehmetaj
Gani Mehmetaj: Murtaja
E hene, 09.12.2019, 09:00 PM
Murtaja
Tregim nga Gani Mehmetaj
Dikush
tha se ka rënë murtaja. Tmerri ma akulloi zemrën. E dija ç'është murtaja. Kisha
lexuar sa shumë na kishte gjymtuar. "Murtaja po bën kërdinë", tha ai
që e lëshoi lajmin tronditës, "vetëm se ne nuk kemi sy ta shohim e shqisa
ta ndiejmë". Njerëzit u mpinë. Murtaja në shekullin XXI? pyetën njerëzit
të çoroditur, duke shikuar përreth. "Bota ka shkuar në Hënë, bëhen gati të
zbresin në Marsin e zjarrtë a të akullt, asnjëherë nuk i dihet në ç'gjendje
është, kurse ju thoni gjëra të frikshme që i kemi kaluar para shumë
shekujsh", ia ktheu njëri nga turma me flokë të thinjur. Turma u mblodh në
shesh. "Murtaja ka rënë shumë më parë, por ju e ngatërroni kohën",
vërejti Thinjoshi. "Jo, e ke gabim", ia ktheu tjetri me zemërim,
"sëmundja që s'guxoj t'ia përmend emrin po përhapet në tërë hapësirën tonë
dhe në të gjitha shtresat. Sëmundja e dikurshme ishte lule e dritë krahasuar me
këtë të sotmen", iu drejtua ai, i sigurt në ato që thoshte. "Murtaja
e dikurshme së pari e godiste trupin derisa e moliste, pastaj përfundonte me
ankthe e vuajtje, por mendja ishte e kthjellët. Sëmundja e sotme e bën çorbë
trurin, pastaj i atrofon gjymtyrët, i tëhuajëson njerëzit, i bën të
pavullnetshëm si delet", e ngriti zërin burri i moshës së mesme, me sy të
mprehtë e zë të butë, por mbizotërues. Ai kishte fytyrë të zbehtë e flokë të
kuqërremta.
"Na
i ruaj Zot mendtë e kresë", tha dikush nga turma, ndërsa folësi vazhdoi:
"Dikur i sulmonte shtresat e varfra, e pësonte aksidentalisht edhe ndonjë
aristokrat, por sot është ndryshe, sëmundja po i infekton të gjitha shtresat pa
dallim moshe, gjinie e gjendje sociale, pa i mëshiruar fëmijët a të moshuarit. Por ka nga ata që e përsërisin si
përralla për gomarin që kur e hante ujku thoshte: bane Zot ëndërr! Prandaj
askush nuk e dha kushtrimin kur nisën të lëviznin mikrobet shfarosëse ditën me
diell, kur ende mund t'i dilnin ndesh dhe ta bënim të pazonjën për të bërë
dëme. Disa shpresonin me zemërkeqësi që t'u binte të pabuksave, për cilët
thoshin ata, nuk e dinë si do ta kalojnë dimrin, kështu që sëmundja do t'ua
lehtësonte vuajtjet". Ai e përmendi madje Darvinin dhe mbijetesën e më të
fortit, që e vunë në veprim ata që e lejuan murtajën. Pati që kundërshtuan me
zemërim me një “uaaa!” "Para Zotit të gjithë janë të barabartë", mos blasfemoni,
tha një burrë në moshë të shtyrë.
Nga
dëshira e seleksionimit, folësi besonte se dikush nuk i ndërmori masat
mbrojtëse, nuk iu kundërvu së keqes, nuk e dha kushtrimin. Shpresonte se
murtaja do ta merrte tagrin e vet, do t'i dërgonte përtej ku bren miza hekur,
ata që nuk dinin pse jetonin, ku shkonin, dhe kush ishin: ata që u brohorisnin
profetëve të rremë. Shpresonin se të mbijetuarit do ta gjenin veten dhe do të
bëheshin më të fortë. Kështu donin të besonin përderisa murtaja dalëngadalë
pushtonte lagje e qytete. Njerëzit shihnin pa e prishur gjakun dhe pa e dhënë
kushtrimin. "Ne ia hapëm dyert", tha ai. "Prisnim se e mira që
nisi të vinte nga të gjitha anët do të vazhdonte pa hile. Edhe murtajën e futëm
brenda. Në atë eufori pakkush e ndiente tmerrim që po depërtonte. Në varfërinë
e tyre le të ushqehen me diçka: pilafë, gurabije, idhuj të rremë, premtime për
parajsën, babëzinë për pasuri e gra të përdala. Le ta plotësojnë boshllëkun që
ua mbërtheu shpirtin, e vlerësoi dikush me djallëzi. Pas euforisë së parë nisi
t'u mungonte vetja, nuk u mjaftonte liria, s'kishin identitet, u firoi
dinjiteti e integriteti. Zhgani nisen të kapeshin pas diçkaje që s'ishte e
tyre, që dikur u erdhi me hekur e me zjarr. Ata e kërkonin shpëtimtarin që ua
përkëdhelte ëndrrat për kamje e parajsë pa e
lëvizur majën e gishtit të këmbës. Vesi e krimi, u bënë hon që
kapërdinin njerëzit, një herë në kënaqësinë mëkatare të mishit, pastaj në
mëkatin e krimit. Dikur në kulmin e arrogancës e të përbuzjes, derisa panë se i
kishin duart me gjak, prapë nga frika e ndëshkimit, e drejtonin gishtin tutje,
duke e hequr përgjegjësinë nga vetja.
Çdo gjë nisi si në rrëfimet biblike me
shembullin e qyteteve të vesit e krimit: Sodomen e Gomorën, ndërsa u shtri në
qytete e katunde të sapoçliruara, ku njerëzit nuk e merrnin veten ç'po ndodhte.
Ata me mendje të kthjellët e identitet të qëndrueshëm, përpiqeshin t'i
shmangeshin vesit, t'i iknin krimit, të jetonin me nder, por ishte vështirë:
vesi, krimi e shthurja u bënë model jetese, brezat e rinj të hutuar s'dinin nga
të shkonin. Këshillat e prindërve u dukeshin frenuese, me ndalesa e privime,
ndërsa modelet e reja thoshin “bëje këtë dhe mos ngurro në asgjë!” Të rinjve
sapo e fillonin punën e parë në profesion, i mësonin si të vidhnin, në vend se
të zbatonin ligjin, u tregonin si mund t'u shmangeshin ndalesave të ligjit.
Gratë e reja ende pa e shijuar nektarin e martesës i tundonte djalli të
tradhtonin, burrat shihnin të babëzitur gra tjera, ndërsa nuk ua plotësonin
dëshirat grave që i kishin pranë. Të vidhje e të vrisje nuk ishte krim, ishte
mënyrë jetese. Të zhvatje shtetin ishte patriotizëm! Nxirrte kokën ndonjë zë
rebel, i cili në mënyrë profetike ua thoshte gjërat, i paralajmëronte për
pasojat, ua përmendte murtajën, por ose e vrisnin, ose ia shuanin zërin, jo
rrallë e tallnin, e quanin të qulltë, të pazotë të bënte si ata, prandaj ishte
kundër tyre. E përsërisnin deri në monotoni se kush nuk është me ta, është
kundër tyre". Flokëkuqi pushoi.
Pastaj si kishin cytur vazhdoi:
"Vesi do t'ua hajë trupin, Sodoma do t'ua çrregullojë shpirtin,
Gomora është vendi që do t'ua shthurë familjen, dyfytyrësia do t'u fundosë në
hon të pafund". Turma e kishte qarkuar, njerëzit e shihnin me dyshim. Disa
i shmangeshin, nuk donin ta besonin, nuk donin ta dëgjonin, u dukej më i lehtë
vesi se sa virtyti, e donin mashtrimin më shumë se ndershmërinë, më lehtë e
pranonin gënjeshtrën se sa të vërtetën.
Unë
shihja dhe dëgjoja. Në mesin e turmës nisën të më përftonin pamjet e
parashikuesve të së ardhmes nëpër lagjet e varfra, me mjekra zgjyrë, që
lëvrinin si urithët nga lagjja në lagje, nga katundi në katund. Dilnin edhe në
ekrane në vend të yjeve të filmit, shanin e mallkonin, qanin e qeshnin si
palaço cirku. Me kujtohej se si zhgani i hutuar i ndiqte prapa, shtrëngonin
dhëmbët duke e kërcënuar armikun që e shihnin kudo. Dikur lëshuan rrënjë si në rrëfimet biblike:
ata po e zvetënonin gjuhën, po e sillnin një frymë shkretane që ta thante
shpirtin. Zhgani shihnin me frikë. Disa kërkonin sqarime, por askush nuk i
ndihmonte, i shtynin të futeshin në shtjellën e së keqes. Parashikuesit e
apokalipsit, të padije e të pa soj, çirreshin se po u shkuan prapa do t’ua
sjellin parajsën mbi tokë, do t'ua siguronin haremin në qiell, bota jonë do të
jetë ndryshe. Dikush ia krisi gazit me marrëzitë e këtyre profetëve të rremë,
por dolën disa që e zhdëpën në dru sa e bënë për spital. Të tjerët u zbythen,
nisën të mësoheshin me të keqen, nuk u bënte përshtypje nëse natës i thoshin
ditë e ditës natë, mjaftonte ata të mos e pësonin, u mësuan me britma çjerrëse.
Nga
imagjinata më shkëputi zëri që e mbizotëronte turmën: "murtaja po bën
kërdinë, shpirtrat po vdesin, kurmi i tyre endet me pamje të çoroditur, të
përhumbur e të pacak, duken si somnambulë. Murtaja ua mori shpirtin dhe ua la
trupin, ç'u duhet trupi pa shpirt, ç'u
duhet pasuria pa qetësinë shpirtërore, ç'u duhet jeta pa liri. Po vdesim në
këmbë, nuk jemi vetja, jemi dikush tjetër që është futur në trupin tonë, e ka
dëbuar shpirtin tonë dhe udhëheq me ne, ashtu si do ai e jo ashtu si duam ne".
Turma u trazua, murmurima e përshkoi Sheshin, dyndja e valëzoi turmën. Dikush
mësyu folësin, me një gur a gjësend të fortë, nuk e pamë me saktësi as atëherë
dhe as më vonë nuk e sqaruam. Pamë gjakun në ballin e folësit, sulmuesi u
përzije me turmën, dy të tjerë iu afruan për ta mëkuar, por një sy i stërvitur
pa se ata ia mbërthyen duart, ia lidhën me spango plastike të fortë, mund të
bëja be se gjymtyrët ia mbanin shtrëngueshëm, saqë ai lëshoi një klithmë të
çjerrë. Turma e trazuar nuk e dëgjoi klithmën dhe as nuk pa se si e
tërhiqnin pavullnetshëm folësin që e
shqetësoi turmën.
Disa
ditë askush nuk doli në shesh. Fytyra të zymta hafijesh endeshin trotuareve.
Njerëzit të frikësuar shihnin nga qelqet e dritareve të apartamenteve dhe e
mbyllnin shpejt perden që të mos i shihnin ata përposh. Qeveria të nesërmen në
mbrëmje dha një komunikatë të thatë:
"Një i rebeluar, emri i të cilit nuk u mor vesh, e trazoi turmën me gjepura që s't'i kapte
mendja. Ai foli me gjuhën e armikut. Turma e dëboi, madje dikush e goditi me
gurë. Mësuam se nga dëshpërimi ai bëri vetëvrasje, u hodh nga dritarja".
Folësi i televizionit që e lexonte komunikatën qeveritare fliste me zemërim.
"Murtajë nuk ka në vendin tonë. Murtaja është shpikje e armikut",
zgurdulloi sytë folësi i televizionit, "armiku mund të shpifë gjëra të
tilla, ndërsa armiku e di vendosmërinë tonë".
Folësi
që e trazoi turmën nuk u përmend më. Dikur e harruan edhe murtajën. Flisnin për
të si për një sëmundje që kishte ngjarë shumë më parë, në kohën e Pjetër Bogdanit
a të Pjetër Budit, nuk e dinin me saktësi. Njerëzit me një ngërdheshje në
fytyrë e lëvizje të somnambulit endeshin rrugëve si të mos qenë të kësaj bote.
Murtaja
ua kishte marrë shpirtin, por ua kishte lënë trupin që u tundej me lëvizje të
kushtëzuara.