Kulturë
Bardhyl Maliqi: Kohë dashurie apo kohë piramidash dhe sarkofagësh
E diele, 24.11.2019, 11:15 AM
KOHË DASHURIE APO KOHË PIRAMIDASH DHE SARKOFAGËSH...
Shënime
mbi librin e Albina Idrizit “Përsëri Mars”,
lexuesve dhe komentuesve të saj të shumtë
Nga
Dr. Sc. Bardhyl Maliqi
Kanë kaluar më tepër se 25 vjet nga koha kur në varrezat
e qyteteve tona u bë një ndryshim. Ndryshoi vemendja ndaj varreve, dukjes dhe
madhështisë së tyre. Ishin vitet e para
të demokracisë, kur në duart e ppullit qarkullonin shumë para të ardhura
kryesisht nga emigracioni, por që më pas u varrosën nga firmat piramidale. Një
pjesë e këtyre parave u hodhën në varreza. Kjo tregonte se kishte ndryshuar
niveli i jetesës dhe koncepti për veten, për egoizmin dhe madhështinë. Kjo
ndodhi edhe në Kosovë pas luftës së fundit çlirimtare. Me këtë rast unë shkrova
një libër poetik. Disa pjesë të tij mbetën në botimin paraprak e një pjesë
shtegëtuan viseve të Ballkanit, bashkë me konkurset dhe promovimet e mia
letrare. Me një cikël të tiëllë mora pjesë në maratonën poetike të Sarajevës më
2012 dhe u vlerësova me Çmimin e Madh të Maratonës. Poezitë kishin këta tituj: Kur
ndriçojnë pikëllimet, Stinë krizantemash,
Qyteti i frikës, Bie shi në varreza, Ankesa e portës dykanatëshe të
bashkisë, Ankthi i statujave etj.
Kjo klimë e librit “Stinë krizantemash” sundon
tërësisht edhe në librin e botuar të Albina Idrizit “Përsëri Mars”. Natyrisht ato kanë ndryshim rrënjësor në
personalitetin krijues të autorëve, në veçoritë gjinore, trevën dhe impresionet
të ndryshme, pra kanë Orgjinalitet. Me gjithë njohjen njëzetëvjeçare me Albinën
nuk kemi pasur rast të flasim për këtë temë. Rastin mua ma vunë në tryezë dy
fakte. I pari ka të bëjë me një shembull të kohëve të fundit, kur një miku im,
shkrimtar i mirënjohur, pas darkës në shtëpinë e tij, ndër të tjera më tha se
po mendonte të përagatiste varrin e vet dhe se kishte merak se kush do ta
trashëgonte bibliotekën e tij vërtet të pasur. “Të rinjtë e sotëm nuk
lexojnë, - më tha - ose lexojnë pak. Kot shkruajmë libra e kot
botojmë...” Ime shoqe u tmerrua prej kësaj bisede. Si është e mundur më tha
që t’i shkojë mendja njeriut të mendojë për të përgatitur varrin e vet?!
Është e mundur i thashë, madje historia mijra vjeçare e
njerëzimit e provon këtë. Të kujtohet nga shkolla, që faraonët e bënin varrin
duke shfrytëzur punën e mijra skllevërve për ndërtimin e sarkofagëve dhe
Piramidave gjigande?! Këto i kemi mësuar qysh në arsimin tonë parak, në mos
gaboj në klasën e gjashtë. Dhe në librin e historisë së djalit ishin në klasën
e 10-të. Pra nuk është për t’u habitur. Ti ke qenë edhe nxënëse ekselente në
këtë moshë. Apo drang e drung, këmborë e madhe, qumështi gjysmë okare.-nuk
m’u ndenj pa e thumbuar.
Por rasti është mbreti i botës, thonë. Dhe këto ditë më
rekomanduan për të lexuar librin e Albinës “Përsëri Mars”. E lexuam librin
familjarisht. E po pse titullohet kështu libri?- ky për varrezat flet. Ky libër
me formë piramidale në ndërtimin e tij strukturor nuk është thjesht dhe vetëm
për varret dhe varrezat, por shumë më tepër se kaq. Një varr në kurorë, pastaj
disa varre në spiralen e kreshts dhe gjithë krasta e porositur dhe blerë për
varrezat e vetë qytetarëve në bazën e piramidës. Ka dy arsye mendoj unë. E para
se marsi është muaji i parë i pranverës dhe si i tillë mbështjell trupat e të
vdekurve në kurmin e tij ende të ftohtë. Të kujtohet besoj satira e
frazeologjisë popullore “Shkurti shkurton umërt, marsi mbledh lëkurët?”
Dhe marsi i dytë është ai i çeljes së gjetheve, luleve e frutave, pra i
dashurisë dhe i vazhdimit të jetës. Dhe e thotë bukur Albina këtë me mbylljen
simbolike të romanit me largimin nga piramida e varreve për të ndërtuar
shtëpinë e re, pra ta shijuar jetën, pra se njeriut t’i afrohet fundi i tij i
natyrshëm.
Në këtë roman ka pak jetë
njerëzore, por ka shumë dhimbje, befasi dhe gjendje aluçinative, veprime që
trondisin ndërgjegjen me ankthet e krijuara, me kurthet që u ngre jeta, me
nivelet ekstreme të ndryshimit apo tjetërsimit. Kujtoni p.sh. pronarin pabuks
të krastës e ulur në karriken në fillim të romanit me pronarin e mozauleut dhe
piramidës së varreve në fund të tij.
Ky roman me fillim monoton
si shiu i hollë i stinës së fillimpranverës, me vazhdim intrigues e fund gati
tragjik, por që di të marrë kthesën për kah rruga e jetës, mu aty buzë
greminës, bash në kohën kur çelin lulet e marsit, është në të vërtetë një
promovim vlerash edhe në aspektin kompozicional, që përmbledh brenda vetes
përrenjtë e jetës në lumin e vdekjse dhe mbështetet në një mori ikonash dhe
stilemas, që nuk janë figura të thjeshta stilistike, por tejet të rëndësishme për ta kuptuar atë. Të
tilla janë hiperbola e kthimit gradual të vendvarreve në qëndër të jetës
urbane, vetvrasja e Agimit për të zenë varrin e kryetarit të bashkisë, sepse
ashtu do të ndihej gjithë jetën i vlerësuar. Por grotesku substancial i kësaj
zgjidhje perverse, që i mohon vetes të drejtën për të jetuar në emër të
amëshimit të vdeksjes së parakohshme dhe
turpëruese. Ka raste kur hiperbola dhe grotesku shkrihen në një.
“- Merri
këto i kishte thënë ai një ditë duke i zgjatur përpara një Bibël dhe një
Kuran,- i ke dhuratë nga unë, meqë i do kaq shumë librat. Lexoji me vemendje
dhe ke për të kuptuar se gjithë librat e tjerë nisin po këtu dhe mbarojnë po
këtu. Merri!”
Kjo ishte edhe filozofia e
atyre që dogjën bibliotekën e famshme të Babilonisë dhe atyre që mbase kanë
lexuar dikur, por kanë harruar të lexojnë tani, bile edhe atyre që presin që
Biblën dhe Kuranin t’ua mësojë interneti.
Ky është një roman me
figuracion të pasur, që buron jo prej temës dhe gjinisë letrare, por prej
faktit se Albina Idrizi është së pari poete dhe e tillë ka ngelur edhe në këtë
libër. Kjo ka bërë që krahas figuracionit qëndror të romanit dhe formës së tij
piramidale vendoset edhe krahasim kontrastet me personazheve në kulmin e
piramidës dhe bazës së saj, të atyre që kërkojnë të zenë varrin në kulmin e
krastës, bile më lart se varret e dëshmorëve dhe më tej dihet, popullit që
vendoset në bazën e piramidës. Pra krahasim-kontrasti mes Agimit dhe Lemit, nga njera anë dhe krahasim-kontrasti i
karaktereve të Agimit dhe Gëzimit nga ana tjetër. Edhe në gjendjen fizike dhe
shpirtërore të vajzës 10 vjeçare që pret vdekjen kemi një ndryshim madhor.
Krahasimi i gjendjeve të saj kur pret vdekjen në agoni është në kontrst të
thellë me gjendjen kur shikon progresin e fluturave në varrin e saj që i ati
varrmihës i varfër ia përgatit me kujdes. Dhe aty e mbart Gëzimi në shpatulla
si për t’i dhënë jetë asaj. Të gjitha këto kanë vlera simbolike, pra
thellë-thellë kjo vepër ka një shtrat të tillë, që edhe simbolike mund të
koniderohet.
Dhe më tej parada
paradoksale e madhështisë së varreve. Pas varrit madhështor të kryetarit, vinte
ai i drejtorit të shkollës së mesme e pas tij ai i drejtorit të spitalit bashkë
me logon e barnatores së tij private. “Varret e dëshmorëve, të vetmet që
kishin ngelur me natyrën origjinale të krastës, dukeshin si një sy i lënduar
ciklopi që përpiqej në agoni të kuptonte çfarë po ndodhte rreth e rrotull. ”
Dhe më tej thyerja e entuziazmit të varrbërjeve në motin e lagësht mortor ishte
lidhja e Agimit me Lidën në përpjekjen e dështuar për të njohur njeri-tjetrin.
Kjo edhe pse Lida është e kundërta e Agimit në karakter, me të cilin lidhi
kurorë vetëm për shkak të rrethanave, veçanërish ta shihte një herë të qeshur
të ëmën e saj fatkeqe.
Enumeracionet e emrave të
personazheve, të epiteteve të tyre, të
punëve dhe zejeve, kthehen gradualisht në shkallëzim të së keqes, që nga një
dëshirë rasti në psikomani qytetare. Se edhe në Kohën e Egjyptianëve të lashtë
varret piramida i ngrinin vetëm faraonët, por jo edhe qytetarët e rëndomtë të
Egjyptit, bujkrobërit dhe skllevërit e
tyre. Edhe tek ne në Shqipëri kjo u bë
vetëm për Enverin, aq sa edhe sot, megjithë ndryshimet dhe funksionet, ai
ndërtim në mes të kryeqytetit thirret te
“Piramida”. Kështu natyrshëm hapet vendi për t’u përdorur edhe një figuracion
metaforik i ngjashëm me poezinë dhe që tenton ta kthejë të tërë veprën në prozë
poetike, si i mbijeton krekosjeve, krekosjeve të rrugëve, rrugëve e shesheve
etj.
Dashuria pak faqe zë në faqet e romanit, por janë faqe bazike, pa to as
portretet e personazheve krzesorë dhe as zhvillim intrigues të konfliktit nuk
ka:
"Për
herë të parë pa një vete të kuptimshme, të lidhur qartë në një harmoni
mahnitëse me gjithçka që kishte të bënte me të gjer atëherë dhe që tani po i
derdhej si legurë shkëlqyese, në versionin më të mirë të mundshëm të tij. Për
herë të parë dinte çfarë dinte. Dinte çfarë ndiente. Dinte çfarë donte. Dhe
kishte të drejtën e gjithë botës për këtë. Ai eci nëpër shkronja, vrapoi,
rrëshqiti dhe u shtri të pushonte nëpër to si pas një akti magjepsës dashurie.
I lehtë dhe i gjallë si asnjëherë më parë.
Në
portretin e Lidës ai u bind se, e bukura ishte gietkë, larg tipareve me të
cilat nuk kishte të bënte aspak në çastin që po e shikonte. Dhe asnjë çast
tjetër. Ishte diku më thellë. Brenda tyre. Apo mbase, ishte dashuria e tij.
Vetëm ajo mund të depërtonte aq thellë dhe ta ndiente. E bukura ishte në të. E
përjetshme. E pamatshme. E tillë që i shkrinte dy qenie në një. Pa trajtë. Pa
formë. Pa kohë. Në të nuk ekzistonte as Gëzimi, as Lida. E, në të njëjtën kohë,
ishin të dy që përmbushnin njëri-tjetrin. "
Brenda realizmit si drejtim artistik autorja e çon paradoksin në situata
absurde, si në rastet antike të provës së sarkofagëve apo asaj mitike si te
shtrati i Prokustit. Fata e vetvrarë me ilaçe brenda varrit të përfunduar dhe
aq shumë të dëshiruar të Limit, gjen një mënyrë hakmrrjeje ndaj shfrytëzimit
sistematk të dhunuesit të vet. Kjo, padashur më kujton ca vargje nga Eposi i
kreshnikëve, që gjenden te epi Vajtimi i Ajkunës “Kjosh mallkue, o mori hanë, si s’ma the
at’ natë nji fjalë, bashkë me hy në nji varr me djalë.”
Thamë se romani ka në bazën e vet edhe figurën kompozicionale të
krahasim-kontrastit. Një shembull domethënës është fati njerëzor i personazhit
kryesor të veprës, Gëzimit, që të gjithë e thërrasin Birbo, pra
qenush, më troç qen i braktisur, se fëmijë bonjak ishte, i rritur si për
bamirësi, duke shfrytëzuar krahët e një fëmije. Ky fëmijë i rritur bashkë me
Lidën duke ngjizur qysh në femijëri një dashuri të pashprehur, pronari bonjak i
një kraste, që e kthen në pronar të shumëlakmuar të kodrës së varreve. I
çuditshëm brenda veprës ky fat njerëzor i kryepersonazhit. Kur fillon të
pasurohet askush nuk e thërret më birbo. Nga I braktisuri që i fal të dashurën
e vet me duart e veta kryemaskarait Agim, tani merr rrugën e jetës dhe e gjen
dashurinë e humbur sërish, pikërisht tek Lida. Këtu krahasin-kontrast vendoset
në jetën e personazhit, nga birbo në Gëzim, nga i braktisur në të shumë
kërkuar, nga i varfër në të pasur.
Këtë transformim rrënjësor Gëzimit ja mundëson marrësia e
një qyteti që braktis vetveten për ta zhvendosur jetën në varreza. Pse?
Sepse ka ndryshuar kahu i vlerave. E ç’rëndësi ka jeta, rëndësi ka vdekja e
mandej pasjeta ose amëshimi. Nuk kanë më rëndësi shtëpitë, hotelet apo lokalet,
atje tashmë banon vetmia se edhe petullashitësit, edhe duhanshitësit bëjnë
tregëti në varreza. Ndaj nuk habitesh shumë pse edhe këtu krijohet një
hierarki, por jo poetesh apo vlerash, por një shkallëzim hierarkik vendvarimesh…Ata
më të kamurit dhe më të ngriturit…, kishin rezervuar menjëherë pas kryetarit
vendet dhe…kishin filluar punimet e varreve….Radhët e mëposhtëme u ishin
lënë qytetarëve të rëndomtë kurse…rendi i fundit…ishte për të skamurit, për të
papunët, lypësit…. Qyteti është boshatisur dhe jeta zhvillohet
në varreza, ku dëgjohej…zëri i hollë … i shitësit të petullave që endej me
tepsinë e mbushur mbi kokë përgjatë kanalit: Petulla të ngrohta. Petulla të
ngrohta…, Pa shitësin e librave me tezgën e tij lëvizëse dhe iu afrua. Edhe ti
këtu? Sigurisht miku im. Sheshi është zbrazzur I gjithi. Kujt tja shes aty. Ndaj
nuk është habi që janë vetmitare karriket në kafenetë e qytetit dhe këtu në
varreza kanë bujtur kioskat e para, ku gjerbnin kafe apo çaj ata që prisnin të
mbaroheshin punimet në varret e tyre apo dhe më keq, atyre që prisnin radhën e
vdekjes, se s’u kishte shkuar ende mendja te vetëvrasja për të zënë venvarrin e
gatshëm të tjetrit.
Po kush është Albibna
Idrizi?
Ajo është lindur më 1966 në Tërrnovc (Bujanovc)
dhe jeton në Gjilan, që nga mosha dyvjeçare. Ajo është diplomuar në Fakultetin
e Filologjisë, Dega Letërsi dhe Gjuhë Shqipe në Universitetin e Prishtinës.
ALBINA IDRIZI është e
pranishme në jetën letrare së pari si mësimdhjënëse e letërsisë në sholla për
shumë vjet. Në radio e televizion ne mjaft veprimtari aktive, pastaj në
periodikun letrar të shkruar dhe dixhital si dhe në antologii të ndryshme, me
një krijimtari të pasur në poezi dhe në prozë, ndërsa ka botuar librat: ''Heshtja e mbarsur" (poezi,
"Rilindja", Prishtinë, 1997), "Ëndrra me ylberë" (poezi për
fëmijë, botim i autores, 2007), "Dashuruar në diell" (poezi,
"Faik Konica", Prishtinë, 2010),
"Hijet e kullave"
(roman, "Rozafa", Prishtinë, 2009), "Pergamenë e gjallë"
(tregime, "Beqir Musliu", Gjilan, 2011) dhe "Për një
mëngjes ndryshe" (roman,
Lidhja e Shkrimtarëve e Kosovës, Prishtinë, 2015). {P[rs[ri Mars është romai i
saj i fundit, që kisha këto ditë ndër duar dhe ju ftoj ta lexoni edhe ju.
ALBINA IDRIZI aktualisht
është nënkryetare e Lidhjes së Shkrimtarëve tëKosovës.
Albina ka qenë tek ne në
Sarandë, e ftuar në disa edicione në veprimtaritë e klubit poetik me rastin e
manifestimeve të Triremës joniane. Por dhe ne kemi shkuar në Preshevë,
Gjilan e Prishtinë. Na e ke shpërblyer mikpritjen bukur mirë, edhe me duart e
saj si amvisë edhe ndër veprimtaritë e
zhvilluara atje.