Kulturë » Berisha
Sejdi Berisha: Vargu si peshë e njerëzores dhe e etjes shpirtërore
E diele, 02.06.2019, 08:43 PM
Analizë libri
VARGU
SI PESHË E NJERËZORES DHE E ETJES SHPIRTËRORE...!
(Bardhyl
OSEKU: “Ngarendje”, poezi, botoi revista “Drita”-Treleborg, Suedi-2019)
Nga
Sejdi BERISHA
Këndimi poetik, sado vonë që ai gufon,
i ngjanë përjetësisë dhe është më shumë specifik, i dashur dhe me peshë, dhe si
i tillë reflekton me cilësinë e realitetit të jetës. Ndërsa, nganjëherë, vargu
i ngjanë edhe etjes së kamotshme për gjithçka që është e mirë, njerëzore, e
lumtur dhe madhështore. Por, njëkohësisht, përmes vargut “përvidhet” edhe
dhembja e malli, faktorë këta, pa të cilët sikur asnjëherë nuk bën të
realizohet këndimi poetik.
Të gjitha këto atribute, thuaja se janë
ind që formësojnë vargun dhe poezinë e poetit të “vonuar” por të ardhur me vargëzimin
e tij që nga fëmijëria, Bardhyl Oseku, i cili pra, poezitë e veta të para i
botoi që në vitin 1965 në disa gazeta dhe revista, dhe kështu e ka lënë tharmin
krijues të merr formën e padurimit krijues për të dalë në dritë pikërisht në këtë
libër, i cili e ka titullin aq të ngrohtë, aq të ëmbël dhe përkushtues,
“Ngarendje”. Ky titull që ka madhështinë e thjeshtësisë por edhe të mesazhit
shumëdimensional, në fillim sikur na duket se është i sipërfaqshëm, mbase edhe
i durimit të harxhuar. Por, përkundrazi. Ai është titull që vetvetiu shndërrohet
në kuptim të gjerë filozofik dhe në sublim të madhështisë së jetës, të cilën,
autori ka ditur të ngre në piedestal me tërë atë nektarin e vargëzimit, dhe
kështu, nuk e ushqen vetëm shpirtin e vetvetes.
Prandaj, kujtoj se çdo varg e ka peshën
mirë të matur e të thënë komplet. Sepse, duhet ditur edhe këtë, se ngarendja është
pjesë shumë qenësore por edhe delikate e jetës, e cila gjithnjë forcon dhe rri
kujdestar që të mos e lejojë as vargun, as poezinë, as autorin, as njeriun dhe
as jetën, që të përdhosen, por të ecin shëndetshëm, qëndrueshëm dhe si të tillë
gjithnjë të qëndrojnë krenarë dhe pik në këmbë!
Për këtë arsye, poeti nuk e thurë dhe
as nuk e shtron vargun vetëm sa për të bërë poezi, por me plot arsye dhe me
bagazh të mendjes së thellë: “Fluturo,
mos u bëj peng i territ të mesnatës/Ardhja jote do t’ia zbusë zemrën
qiellit...”(Poezia: “Ardhje e vonuar”). Dhe, këtë konstatim me vulën e fortë
të ndijimit shpirtëror, autori me afsh e ngritë lartë si një këshillë apo urti
që i nevojitet njeriut: “...Zemrës hapja
të gjitha dyert.../Jetës jepja krahët e dallëndyshes/të thurë çerdhe në çdo shtëpi
të globit”...!
Andaj, poeti Bardhyl Oseku, e di se
çfarë do dhe çfarë kërkon e këndon në këtë kohë, ndoshta shpresash apo edhe të
dridhjeve të pakuptimta, në këtë kohë lumturie, apo të hidhërimeve dhe të
protestave shpirtërore: “...Eja, me duart
tuaja mbille në zemrën time/Zambakun e shpresës/Pa ty s’do të ketë pranverë, as
verë...”.
Dhe, duke e lexuar dhe duke e analizuar
vargun dhe këndimin poetik të këtij libri, gjithnjë e më shumë, “Ngarendje”
mbarësohet dhe begatohet me metaforën dhe me mesazhin hidhërak të krijuesit, e
që kështu, libri merr peshë e vlerë për ta lexuar, për ta dashur e përjetuar,
dhe pastaj për të ngelur si rrugëtimi që nuk ka kthim. Prandaj, çdo varg sikur
na lidhë mendjen e shpirtin edhe me jetën e autorit, por edhe me lumturinë dhe
me dhembjen që na përqafojnë edhe neve, bile, pa na pyetur për asgjë: “Çka patët që u trembët/Pse po e merrni tatëpjetën/Kush
ju përzuri nga shtrati i juaj”! Dhe, nganjëherë sikur u trembet stinëve, që
është plotësisht e arsyeshme, të cilat janë simbol edhe i “harxhimit” të jetës,
e veçmas stina e vjeshtës, e cila çmend dhe çon peshë çdo dhembje, çdo mall,
çdo kujtim, por që di mirë t’i këndojë poeti në të gjitha kohërat dhe situatat,
e që madhështitë e jetës di t’i shndërrojë në pikturë të përjetshme e me shumë
ngjyra, ashtu siç është koloriti i tablove jetësore: “...Sa e pamiradijshme më duket kjo stinë/...Bjer më shpejt oj borë/Hiqna
sysh/Vuajtjet e më të bukurës stinë”(Poezitë: “Gjethet e vjeshtës” dhe
“Vuajtjet e vjeshtës”!
Të kësaj fryme janë edhe shumë poezi, të
cilat shpalojnë karakterin dhe rrugëtimin jetësor të poetit, mbase edhe të
njeriut përgjithësisht. Kështu, poezitë në këtë libër, kur analizohen e duke e
njohur edhe autorin, padyshim se janë, ose mund të janë një grumbullim i
ndijimeve shpirtërore nëpër kohëra e momente, atëherë ku autorin vargjet e kanë
“kapërthurur” me inspirimin dhe me shtrëngim shpirti. Dhe, padyshim se vetvetiu
rrjedhin vargjet të cilat dëshmojnë shprehjen dhe kuptimin e thellë e
shumëdimensional për tërë atë çfarë fshihet brenda dufit krijues: “A zbardhë dita pa diell/A vjen nata pa hënë”,
dy këto simbole që në vetvete mbërthejnë edhe dashurinë, edhe dhembjen, edhe atë
që quhet edhe shpresë, edhe pritje, por edhe rrugëtim me tharmin e gjërave që
arrijnë lartësitë por edhe mund të harxhohen, e, se kur mund të ndodhë kjo, nuk
dihet...!
Pak shënime për autorin: Bardhyl Oseku u lind në Gjakovë në
vitin 1948. Shkollën fillore dhe të mesme i kreu në vendlindje, ndërsa,
studimet në Fakultetin e Gjuhës dhe letërsisë Shqipe i mbaron në Prishtinë. Dhjetë vjet punoi profesor i gjuhës
dhe i letërsisë shqipe, kurse, në SHA “Dukagjini”, pesëmbëdhjetë vjet punoi
përkthyes-gazetar. Që nga vitit 2003 e deri në vitin 2013 e udhëhoqi sektorin
e kulturës në Drejtorinë e Kulturës, Rinisë dhe Sportit në Gjakovë. Poezinë e parë e botoi te gazeta
“Zani i Rinisë” në vitin 1965. Botoi edhe në gazeta e revista të tjera. |
Poezia nuk ka çati mbi kokë...!
Ligjërimi i tillë poetik, sikur e
detyron autorin që në kërkim të vetvetes të na i dhurojë shumë gjëra, të cilat,
në jetën e zakonshme, njeriu dot nuk mund t’i shpreh as t’u vë peshën e as
meritat. Andaj, madhështia për ta kërkuar gjithnjë vetveten e për të mos e
gjetur kurrë, sikur autorin e shndërron në pelegrin të çuditshëm, i cili cak e
ka vetëm njerëzoren dhe lumturinë e njeriut, të cilat virtyte, shpeshherë
mungojnë, por edhe shumë herë t’i gllabërojnë dhe nuk e lejojnë njeriun të udhëtojë
bashkë me to, pa i shoqëruar edhe me dhembjen dhe me etjen shpirtërore: “Kishte kohë që po e kërkoja/Në fushë, në
mal, në lumë, në det.../...Hënëplota me ndjen dhimbjen/Ma dha kumtin:/Përbrenda
teje është/Mbaje krahëhapur qiellin e shpirtit/Mos i lë retë ta errësojnë!”(Poezia:
“Në kërkim të vetvetes”).
Prandaj, këtë kërkim, poeti e pasuron
me mesazhin dhe këshillën shpirtërore, që edhe poezinë e bën si amanet apo
formulë jete: “Lëre lumin të rritët të dashurohet/dielli
i mëngjesit t’i lajë rrezet në të/në pasqyrën e tij/hëna të thurë gërshetin
vashëror/lumi mijëra vjet ishte para nesh në këtë botë”(Poezia: “Lëre lumin
të rritet”).
Këndimi poetik i Bardhyl Osekut, është
i natyrshëm, njerëzor dhe pa shtërzime, për çfarë na dëshmon se ai vargëzimin e
bën për qejf, dhe përmes kësaj forme, lexuesit ia ofron hartën poetike dhe
“shkrolat” e shpirtit dhe të zemrës së vetë, ku mund të hasësh shumësi përjetimesh
të thënë shtruar dhe me plot dëlirësi. Prandaj, si të tilla, poezitë sikur u
ngjajnë edhe stinëve të vitit, kopshtit me lule, por edhe ngjarjeve historike,
të cilat din të na bëjnë për vete, edhe atëherë kur përbrenda mendjes dhe
shpirtit diçka përcëllon, kur thellë e thellë djegë e na shpie “llugave” të
mendimit jo vetëm poetik.
Kjo, sepse, ngjarjet historike për
njeriun janë pesha e dhembjes, por edhe e trembjes për shumëçka! Nëse i
referohemi vargut “Lisi, ky burrë hijerëndë...”, atëherë, hiq këndimit për stinën
pranverore, na përfton mendimi për periudha kohore dhe historike, që kanë
ngelur gjurmë ende të pandriçuara deri në fund. Andaj, athua përmes vargut të
Bardhyl Osekut, a provokohen shumë gjëra, të cilat ndoshta koha nuk i ka thënë,
nuk i thotë dhe as nuk i shpjegon. Prandaj, ato, padyshim se ngelin dhe janë
brengë jo vetëm e poetit! E kjo, sikur puthitet mirë edhe me injorim, edhe tek
vargjet e poezisë, “Imazh tetori në bregdet”: “...Dy bunkerë në breg të detit/të shtrirë si dy dinozaurë/symbyllur e
gojëhapur/ditë e natë përjargën”!
Por, rrjedhat historike, më të vërtet
janë të përçudshme, të cilat i shkaktojnë dhembje jo vetëm njeriut, por edhe
tokës e qiellit, edhe lumit e detit, me padrejtësitë ndër shekuj. E kjo, nuk
harrohet dot. Këtë e ligjëron me përkushtim dhe mos harresë edhe autori i
librit: “Qysh kur toka e qielli morën
formë/Drini e Buna kishin rënë ne dashuri/Ishin besatuar të mos ndaheshin përjetë//Njerëzit,
këta shpirtngushtë/Sa shumë pres, prita dheu/E prita betoni vunë gjatë
shekujve/Që Drini e Buna mos të bashkoheshin”!
Pra, madhështia e vargut nuk është
vetëm këndim. Prandaj, autori, sikur shpeshherë rreth trupit të jetës dhe të
kohës, e “shtrëngon” rripin e realitetit, me qëllim që të gjitha gjërat, të
gjitha ngjarjet, kurrë të mos harrohen, por çdo kujtim e ngjarje, me fanatizëm
të ruhet, të kursehet dhe të çmohet mu si buka e kripa. Kështu duhet vepruar,
pa marrë parasysh që njeriu ndeshet me përplasjet e pashmangshme të realitetit,
e që ndonjëherë, në të njëjtën kohë edhe dhembin dhe habitshëm edhe
“ledhatojnë”!
Këto fenomene krijuese, nëse mund të
quhen kështu, formojnë edhe alternativa për t’i bërë sa më të ndritshme tablotë
e periudhave jetësore, të cilat, deshe apo nuk deshe, krijojnë edhe refleksion
historik!. Pra, autori, gjatë këndimit poetik, gjërat i mbështjellë edhe me
fuqinë e diellit dhe të dritës, të cilat vargut i japin frymëjetësi.
Fenomeni dashuri dhe mesazhi i vargut që nuk e lë të qetë as
poetin as lexuesin
Për ta bërë jetën beden të çdo kohe e
periudhe, autori përmes rrëfimit intim shpirtëror, na jep për të kuptuar se
fenomeni dashuri është faktori më i qenësishëm tek çdo qenie e njeri, tek çdo gjë
që jeton e rritët në tokë e mbi tokë, sepse: “...Prej miliona vjetësh çojnë dashuri/Dy dashnorë bensikë:/Natyra
jeshile/Me qiellin sykaltrosh”(Poezia: “Dashuri e lashtë”).
Këto dy dashuri, poeti i begaton edhe
me zërin e së kaluarës të tokës arbërore. Në çdo cep e kudo tjetër, madhërishëm
dhe me krenari këndohet, se vargu edhe ashtu, poetin nuk e lë të qetë: “Dielli nuk zgjohet i pari në këtë qytet/Por
deti që i jep frymëmarrje Sarandës/...Mikpritësit Hasan Tahsini e albanologu
Nikolla Jorga/Te dyert e këtij qyteti pa pushuar/Presin e përcjellin mysafirë
nga vendi e bota/Kalaja e Lëkurësit s’fle ditë as natë/Me syrin pishë e ruan
qytetin”(Poezia: “Në Sarandë”). Ose: “...Kur
Pogradeci kotej në gjumë të thellë/...Hëna më fytyrë mekur artisteje/Nga Mali i
Thatë/Me gërnetë e nisi vallën e yjeve/Nga Vallja Lasgushi u zgjua...”!
Ndërkaq, mendimet që e kalërojnë jetën
edhe të autorit, janë si thesar shpirti që edhe vargun edhe lexuesin e bëjnë
fisnik dhe madhështor me ato lodrimet nëpër kohëra që nuk pushojnë edhe tek
mendja dhe ndijimi i njeriut me thinja në kokë. Me këtë frymë shquhen poezitë:
“Ikje”, “Arna”, “Kujtesë e trishtë” etj. E, tek kjo poezia e fundit, në mes
tjerash, ja si vargëzon poeti: “...Të
nesërmen/Trishtueshëm u thashë prindërve/Ta shesim shtëpinë/S’e dua lagjen/Ku
vdekja i merr nuset”.
Kjo dëshmon, se autori i librit,
“Ngarendje”, që në vegjëli e ka pasur veçantinë e njeriut i cili di ta çmojë
jetën dhe madhështitë e saj. Ka ditur që skajshmërisht dhe fuqishëm për
gjithçka ta shpreh revoltën dhe dhembjen e vetë. Dhe, dikur i ka tubuar, ose
tash, në moshën që ka, sikur i bashkon të gjitha kujtimet, të cilat edhe janë
dhembje por edhe krenari: “Pas kaq shumë
vitesh/Fare s’po këndellëm/A tallem unë me veten time/Apo vetja luan me mua”!
E, po pra. Është kështu, sepse,
krijuesi, ja se çfarë ligjëron: “Tërë jetën
po tundem/Si tundet lisi në shtrëngatë/Që pas vetes të lë një fjalë/I thoshte
poeti vetmisë së tij”. Nuk është e tepërt
të theksojmë se poeti e sheh të arsyeshme të na i ofrojë edhe këto vargje që në
të njëjtën kohë qortojnë e këshillojnë: “Nëpër
varre kam rrënuar/Qindra herë me eshtra jam rroposur/Për një varg tëndin/Poezi”!
Bota e brendshme e poetit si vlerë dhe si peshë e këndimit
për madhështinë që ka jeta me gjithë përplasjet me të cilat “dekorohet”
Duke u nisur nga ajo se, vargu shpesh
sikur bëhet legjendë apo dëshirë e etje, gjithnjë me qëllim që poeti t’i jep
kuptim e zemër rrugëtimit jetësor, edhe këndimit, edhe lumturisë, edhe mallit e
dhembjes, që këto, jo pa shkas, shpesh i theksoj gjatë këtij shkrimi, është
karakteristikë se autori, gjithnjë i jep kuptim e zemër edhe asaj që ka shkuar,
por edhe asaj që do të vjen. Prandaj, kujtoj se është me vend që këtë shkrim ta
përfundoj me vargjet: “Poezia nuk ka çati
mbi kokë/Është këngë e zogut krahëshkruar/...Fluturim dallëndysheje/Në kërkim të
folesë/Lot që djeg faqen e nënës/...Poezia kjo kredharake/Tërë jetën ngarend/Pa
i mbyllur sytë”!
Kjo dëshmon se poezitë e Bardhyl Osekut
në librin “Ngarendje”, të renditura në pesë cikle: “Thirrje”, “Peizazh”,
“Meditim”, “Dëshirë” dhe “Shtëpi”, janë fortë të ndërlidhura në mes vete dhe të
koordinuara mirë e pëlqyeshëm, që janë tërësi, e të cilat i japin kuptim thelbësor
librit, por, edhe lexuesit i ofrojnë ngrohtësi për lexim dhe për t’i kuptuar
drejtë duke krijuar edhe opinionin e tyre të pavarur. Nga kjo rezulton edhe ajo
se, krijuesi nuk mund të vlerësohet dhe as të matet me numrin e veprave dhe të
librave, por me cilësinë dhe mesazhin e dëlirtë të vargut dhe të mendimit
poetik dhe filozofik.
Pra, bota e brendshme e poetit në
librin, “Ngarendje”, diktohet si vlerë dhe si zjarr përbrenda këndimit për të
kaluarën dhe për madhështinë që ka jeta me gjithë përplasjet me të cilat
“dekorohet” njeriu. Andaj, autori ka shprehur dhe e ka realizuar qëllimin dhe
dëshirën e tij, që vargu të jetë i veçantë, si zë i kohës dhe i aktualitetit. Për
këtë arsye, poezia e Bardhyl Osekut, reflekton si përqafim i rrallë krijues, e
ndoshta edhe si ngrohtësi tjetër fare nga ato që i shprehin krijuesit tjerë!
Kështu, ai e sjellë kohën në kohën që e shpjegon rrugëtimin dhe madhështinë e përjetësisë
së vetë kohës...! Prandaj, libri me poezi, “Ngarendje” e autorit Bardhyl Oseku,
është edhe një pasuri që i sjell letrave shqiptare.