Kulturë
Kujtim Mateli: Mundësia e tretë e Këlcyrës
E diele, 14.06.2015, 07:05 PM
Mundësia e tretë e Këlcyrës.
Nga Kujtim Mateli
Në historinë e Shqipërisë, Këlcyra është një nga qytetet me jetëgjatësinë më të madhe. Kalaja antike e shënon atë në disa shekuj para Krishtit, por ndoshta është nga të rrallat kala që ka qenë e banuar nga antikiteti deri në shekullin XIX, pra një periudhë më se dymijëvjeçare. Jetëgjatësinë Këlcyrës ia ka shtuar rëndësia që ka patur ky qytet në raport me qendrat e tjera të banuara. Është në kryqëzimin e rrugëve perëndim-lindje, por gjithashtu dhe në kryqëzimin e rrugëve veri-jug. Përmendet në kohën e Bizantit me emrin Klisura. Ishte nga të paktët qytete që kishte një kala dhe në këto dokumente përmendet krahas Kaninës, Skreparit (kala në rrethin e Skraparit) dhe Timorit (kala në rrëzë të malit Tomor). Në kohën e pushtimit Osman, sipas ndarjes administrative të trojeve shqiptare të vitit 1431, Këlcyra shënohet si qendër e Vilajetit për Shqipërinë e Poshtme që përfshinte hapësirën nga Berati deri në gjirin e Artës. Bashkë me Këlcyrën përfshihej dhe territori në të djathtë të Vjosës që njihet gjeografikikisht si Lugina e Mesme e Vjosës dhe që përfshinte rreth 30 fshatra që i përkasin në kohën e sotme rrethit të Tepelenës, ndërsa në antikitet është njohur me emrin Atintania. Përfshirja e Antintanisë bashkë me Këlcyrën do të thotë që banorët e Luginës së Mesme dhe të Sipërme të Vjosës, pra tepelanasit e sotëm në të djathtë të Vjosës dhe përmetarët, të përbënin qendrën e Vilajetit. Ky organizim i Perandorisë Osmane nuk pati jetëgjatësi, sepse Këlcyra, atëhere e vendosur në shpat të malit, nuk plotësonte kushtet për vendosjen e administratës dhe të garnizoneve ushtarake. Janina, në këtë këndvështrim, plotësonte kushte më të mira për një qendër Vilajeti. Megjithatë, kjo ka qenë mundësia e parë e Këlcyrës për t`u bërë epiqendra e Shqipërisë së Poshtme, siç thirrej Vilajeti i Janinës në kohën e pushtimit osman.
Mundësia e dytë e Këlcyrës ka qenë viti 1920. Ky vit e gjen Këlcyrën (vazhdonte ende të shkruhej në dokumentet zyrtare Klisura) nënprefekturë që varej nga Prefektura e Gjirokastrës. Kështu më 26 mars të vitit 1920, Nënprefektura e Këlcyrës i raporton Prefektit të Gjirokastrës mbi lëvizjen e 150 xhandarëve në drejtim të fshatrave që ndodheshin rrëzë malit Nemërçkë. Nënprefektura e Këlcyrës ka një korespodencë të vazhdueshme me prefekturën e Gjirokastrës. Kjo korespodencë është edhe midis Zyrës së Policisë Këlcyrë me Nënprefekturën e Këlcyrës, siç është korespodenca e datës 4 maj 1920 e në vijim. (Burimi: Arkivi Qëndror i Shtetit Nënprefektura e Përmetit, dosja nr.16, viti 1922).
Siç duket, as këtë herë Këlcyra nuk i përmbushi kushtet për të qenë qendra kryesore në Luginën e Sipërme të Vjosës, sepse pas një viti nënprefektura vendoset në qytetin e Përmetit.
Ndarja e re administrative për zgjedhjet vendore të qershorit të vitit 2015, i ka dhënë Këlcyrës të njënjtën peshë që ka dhe qyteti i Përmetit. I gjithë rrethi i Përmetit ndahet në dy njësi administrative me peshë gati të barabartë: në atë me qendër Këlcyrën dhe në atë me qendër Përmetin. Të dy këto qendra nuk do të shërbejnë për ta ndarë Luginën e Sipërme të Vjosës në dy njësi etnografike. Pra, të kemi një identitet përmetar dhe një këlcyrjot. Ajo që unë quaj mundësi të tretë të Këlcyrës është që do të ketë nga buxheti i shtetit një fond të krahasueshëm me qytetin e Përmetit apo dhe atë të Tepelenës për shkak të peshës së barabartë që ka Këlcyra me këto qytete. Deri në ditët e sotme, Këlcyra ka qenë e diskriminuar nga vëmendja që kanë treguar ndaj saj qeveritë shqiptare. Investimet në qytetin e Këlcyrës kanë qenë disa herë më të vogla se ato të qyteteve të tjera që kanë qenë të privilegjuara në raport me Këlcyrën. Ndryshe nga shumë qytete të tjera, Këlcyra ka burime të konsiderueshme që do t`i sigurojnë të ardhura, nëse do t`u kushtohet vëmendje dhe do të administrohen mirë.
Fushat e
luginës së Dëshnicës, ajo e Këlcyrës dhe e Velçishtit, janë nga më pjelloret në
Luginën e Mesme dhe të Sipërme të Vjosës. Përshkrohet nga dy lumenj: Vjosa dhe
Dëshnica si degë lumore e Vjosës. Ka dy male me kullota të pasura për
blegtorinë: Trebeshinën dhe një segment të Dhëmbelit. Vend me vreshta e blloqe
dru frutorësh në krahun e majtë të lumit Dëshnica deri në Piskovë. Kanë qenë
këto veçori që territori i Këlcyrës ka qenë i banuar që në kohët më të hershme.
Në territorin e saj ndodhen tri kala antike në distancë të afërta me
njëra-tjetrën: ajo e Këlcyrës, e Kuqarit dhe e Limarit. Të tri këto kala, të
datuara në shekujt IV-
Në vitin
2011, pas një studimi 10-vjeçar mbi autorët e antikitetit, arrita në
përfundimin se kalaja antike e Këlcyrës ishte
Kushti i parë: Autorët e vjetër thonë se
Kushti i dytë: Orakulli i Dodonës ndodhej ndanë lumit me emrin Dodon ose quhej edhe lumi i Selinjve. Në luginën e Carakovistës nuk ekziston lumi.
Kushti i tretë:
Ishin këto dëshmi të cilat bënë që Zoto Mollosi, një nga dijetarët më të shquar të shekullit XIX, ta kundërshtonte ashpër vendosjen e Dodonës në luginën e Carakovistës duke thënë:
“Këto që thotë z. Karapano, nuk kënaqin asnjë shkrimtar të ri grek, përveçse disa shkrimtarëve të huaj sipërfaqësorë që nuk e vizituan ndonjëherë këtë vend e nuk e studiuan truallin e Epirit” duke i dhënë kështu një goditje të fuqishme Karapanos dhe Akademisë Franceze që njohu studimin e Karapanos si një vlerë shkencore.
Pas
botimit të studimit “
* Shënim: Me rastin e 100-vjetorit të Shpalljes së Pavarësisë, qeveria shqiptare donte që të ngrinte dhe një momument tjetër të Pavarësisë në Tiranë. Ky veprim i qeverisë shqiptare u kundërshtua nga forcat politike në Shqipëri. Kundërshtim pati dhe nga Akademia e Shkencave e Shqipërisë dhe konkretisht nga nënkryetari i saj në atë kohë z. Muzafer Korkuti. Po këtë kundërshtim që mbështetej dhe nga opinioni publik, z. Korkuti e lidh dhe me Tempullin e Dodonës, i cili duhej kundërshtuar për të mos lëvizur nga Carakovista e Janinës për në Këlcyrë të Përmetit.
Për vetë
rëndësinë që ka
Paaftësinë
për të kundërshtuar Dodonën në Këlcyrë e vëren dhe tek kjo deklaratë e akademik
Korkurtit: “Siç përmenda më sipër rastin e tempullit të Dodonës, që disa thonë
se është në mal të Tomorit apo në Këlcyrë. Jo.
Është e
pakuptueshme shprehja se
“Dhjetë vjet më vonë, një mision shkencor francez, që kishte ardhur në Janinë deklaroi se çdo kërkim për faltoren e Dodonës në këtë rajon, ishte i kotë. Unë atëhere ndodhesha në Vlorë, me një shokun tim të fëmijërisë, Kostandin Karapanon, të cilit i besova përshtypjet e mia lidhur me rrënojat e Melingosit. Karapano që ishte plot inisiativë, filloi pak kohë më vonë gërmimet dhe zbuloi faltoren dhe një sasi thesarësh arkeologjik të një vlere të jashtëzakonshme” (Kristo Frashëri, “Album, Ismail Qemali”, Tiranë 2012, fq 22)
Ismail Qemali e thotë qartë: “ i tregova shokut tim të fëmijërisë, Karapanos, në lidhje me rrënojat e Melingosit” Kjo është një bisedë tavoline, bisedë të cilën ai e ka hedhur në kujtimet e tij, si çdo kujtim tjetër të jetës së tij. Ai vetë nuk po pretendon se ka zbuluar Dodonën, thjesht ka folur me mikun e tij në lidhje me të.
Megjithatë,
deklaratat e akademik Korkutit se “
Pas
krijimit të kësaj figure të re gjeometrike, ka një heshtje të plotë nga
institucionet shkencore në vendin tonë. E
gjithë kjo heshtje konvertohet në mungesë interesimi për banorët e Këlcyrës dhe
mungesë investimesh për këtë rajon. Ç`do të thotë të zbulohet vendndodhja e
vërtetë e Dodonës? Që kalaja antike e
Këlcyrës dhe qyteti i vjetër poshtë saj të kthehen që qendrën arkeologjike më
të rëndësishme të Ballkanit dhe Këlcyra të bëhet kryeqendra e botës antike. Do
të shkojë në vendin e vet dinjiteti i shqiptarëve, sepse do t`i japin vlerën
reale identitetit të tyre. Nga pikëpamja ekonomike do të thotë që ai shpat
Mbase një
interesim publik i vetë banorëve të Këlcyrës, interesim që do ta injektojnë dhe
tek të zgjedhurit vendorë të qershorit të këtij viti duke u kërkuar kandidatëve
që të përfshijnë në projektet e tyre këto kala antike, do të shërbejë si shtysë
për të ecur më tej. Këlcyra nuk do të jetë më ai qyteti i vogël që priste
financime nga qeveria, por kryeqendra arkeologjike e Ballkanit, me vizitorë të
shumtë në të katër stinët e vitit. Atë që nuk bëri dot Perandoria Osmane për ta
bërë Këlcyrën qendër të Vilajetit për Shqipërinë e Poshtme dhe që sot do të
kishte afërsisht përmasat dhe rëndësinë e qytetit të Janinës, do ta bëjnë bijtë
e Këlcyrës. Nuk do të jetë e largët dita, kur Këlcyra do të shënohet në hartat
e botës si Kryeqendra e Qytetërimit të Ballkanit. Kjo e vërtetë erdhi me
vështirësi dhe po me vështirësi do të instalohet.