Kulturë
Nijazi Ramadani: Kokajt - gjeografia, historia
E marte, 07.04.2015, 04:16 PM
Kokajt -Koka gjeografia, gjenealogjia, historia
Nga Nijazi Ramadani
•Dardha është një fshat në komunën Blerim në rrethin e Pukës të Shqipërisë. parapamje|Dardhë(Pukë).Dardhë (Pukë) është një vend në fshati (Dardhë (Pukë) në rrethin e Shkodrës të Shqipërisë
1. Kokaj me antroponimin Koka nga vendi Dardhë (Pukë)
Në vitet '80-ta të shekullit XX vendbanimi Dardhë (Pukë) arrinte në 300 shtëpi. Dardhë (Pukë) ka qenë e banuar që në lashtësi. ... Vllaznitë janë Kokaj e Bibaj. Nga Kokajt janë vllaznitë: Çela (Çelakaj), Selmani (Selman), Margjeçi (Margjeç). Nga Bibajt janë vllaznitë: Pali ... Shqipëria etnike / shqip / nr.143[1]
Tuma supozohet se është e shekullit VI, p. e s. ku janë gjetur importe të vazove greke...Lluga e Becit, Livadhi i Din Imerit, Livadhi Kokajt Kabashit, Kodrat e Kokajve,Bunari i Avdisë, etj. 2 Dardhë (Pukë) Dardhë(Pukë) Kokajt nga fshati Dardhë (Pukë shtrihen në verilindje të Pukës, në të majtë të Drinit, përballë Berishës së Radogoshit e Bytyçit (Tropojë), Lugut të Bytyçit. Në vitet '80-ta të shekullit XX vendbanimi Dardhë (Pukë) arrinte në 300 shtëpi [2] .
Dardhë (Pukë) ka qenë e banuar që në lashtësi. ... Vllaznitë janë Kokaj e Bibaj, nga Kokajt janë vllaznitë: Çela (Çelakaj), Selmani (Selman), Margjeçi (Margjeç). Nga Bibajt janë vllaznitë: Pali ... Shqipëria etnike / shqip / nr.143. Në lartësinë e udhës automobilistike, nga Qafa e Shkambit vizitorit i shfaqet përpara sysh një fushëpamje madhështore: Qebiku në të majtë të lumit, poshtë Pjashtog (dikur një fushë e gjerë dhe shumë pjellore tani e përmbytur nga Drini)- Bregu i Dardhës me Vaun; Tejdrinja duke filluar me Hasin, Bytyçin, Pla e Gash, Sernica me Krasniqe dhe më në 12 3 KURBINI thellësi Alpet.
Dardha
pasqyrohet për here të pare në dokumentet osmane, ku
Në vitet
“80 të shekullit XX Dardha arrinte në 300 shtëpi.[4] Dardha ka qenë e banuar që
në lashtësi. Edhe emri është me origjinë ilire. Prof. Eqerem Çabej në “Studime
etimologjike në fushën e shqipes”,
3 Kurbini
KURBINI Tribuna Shqiptare[] Rrjolli: Shkruante se...Kokajt të besimit katolik
ish nga shekulli i katërt pas lindjes së Krishtit hyjnor! Ndër vite u ngrite
flamuri i Skenderbeut mbi vidhin e madh të Kokajve. Perroi i Kokaj Livadhet e
Kokajve të Klaiqit Livadhet te Kokajt të Gjilanit shpalosnin Flamurin e
Kastriotit. ... Sipas gojëdhënave: Kështjellën e pat rindërtuar ushtria e
Gjergj Kastriotit - (Skënderbeut) para një beteje antiturke, që quhet Beteja e
Kirit.
'Gojëdhananga
historia e treguar prej fisit Kokajve: Aty thonë se i pari që u bë me një fe me
turkun ishte marrë si humbje gjaku dhe fisi e nderi. Hasani, një ndër katër
vëllazëritë të fisit, nga ata sa numërohen ndër krerët e fisit të Kabashit që
donte të krijonte karrierë në hierarkinë e Osmane. Mirëpo, feja ua kishte prerë
lakun dh, vendosi të ndërronte atë pa i pyetur krerët e fisit që lidheshin si
mishi e thoi, edhe atë për një copë tokë që kishte marrë nga veziri. Ndonëse
nga ajo kohë po kalonte qysh në kohën kur po e bënte një shekull, gati pas
betimit që kishin bërë para të madhit Skënderbeu, për ta luftuar turkun në
rrethin e Arbërisë veriore. Ishte i katërti i vëllezërve Kokë Leka të fisit që
Hasani i kishte hatëruar shumë. Kokat të hidhëruar si një nga ata më zemërakët,
thonë se tradita e paska kthyer në njeri që preu besën e Lekës. Hasani si denim
do të lëshonte vendin për t’u arratisur për Kosovë. Pas një kohë, kur u bisedua
me krerët e familjes së Hasanit, ai vet po e marrka vesh betimin e vëllait të
madh, Kokë Lekës. Koka ke thye besën e fisit dhe ke kaluar në fenë e turkut që
sipas hesapeve të fisit. Hasan Koka e dinte vetë sesa ishte zemëruar dhe fort i
rreptë në këto hesape, sepse se duronte kush atë në fise si “kokë
Ja,
historia e treguar nga fisi i Kokajve: Gjatë kohës së Gjergj Kastrioti
{Skenderbeu… Malësia ende po i këndonte Kabashi me aq zë që kishte: Dy trima dy
atdhetar, që i kishte Arbëria mbarë/ Njëri ishte Gjergj Kastrioti e tjetri
Kokaj. Kokajt i takojnë besimit katolik(kishës bizantine dhe asaj naplitane) në
veri dhe në jug, ndërsa prej shekullit XVI, ka pasur kalime në islam, shumica e
atyre që tash shtrihen në Kosovë,Lugina e Preshevës Maqedoni dhe te
Gjon DEDË KOKA, I DEKLAROI GAZETËS DRITA TË SOFJESË SE “KUR DËGJUAM TË SHTËNAT E PUSHKËVE TË VËLLAZËRVE TANË NË VERI PËR PAVARËSI EDHE NE U BASHKUAM ATYRE PËR LIRI E PAMËVARËSI..” Ja, si e përshkruan rapsodi shqiptar të Kënga epika e jonë, ngjarjet e më vonshme: Atje në Lidhjen e Prizrenit/ me Abdyl Frashërin e shumë patriot për t’i dalë Shqiptarisë zot [7] Pushka anëmbanë krisi/ u sulën hordhitë turke të Dervish Pasha/dhe kullave të Skurajve u vunë flakë përsëri e gjithë veriut me shpi për ship/ por nuk mposhtej zogu i shqipës/ as nuk mposhtejshin bijt e Kurbinit kurrënë luftën e vendosun për liri! - Gju për gju me Gjin Pjetrin/ Plakut ligjëvenës at Shtjefën Gjeçovi radhiste te Kanuni i Lek Dukagjinit/ Kanuni i maleve shqiptare dhe Patër Klement Milaj/shkruente historinë e Kurbinit shkruente për Gjin Pjetrin, për burra luftëtarë, për lufta e beteja, qysh nga Pllana e Zheja deri te Skuraj e Tallajbeja/ për burrat laçianë milotas/zhenjanë lesteras e shllaznianë/ malbardhas shkopetas gallatas/ gurrzakë e bregamatas / që në t’aguem të 28 nandorit mes Milotit t’ati viti vitit të ‘dymbëdhjetë mbi vidhin e madh të Kokajve shpalosnin Flamurin e Kastriotit me fjalën e rrebtë trimnore të Gjin Pjetrit dhe me krismen e gjashtës së tij mizore/ e të treqint pushkëve breshëri/ të treqint burrave luftëtarë / të Kurbinit e Krujës mbarë / Rroftë Liria/Rroftë flamuri kuq e zi! 5 Kokajt e Qeparoit dhe të Pilurit nga jugu në Himarë Koço Kokëdhima(shkruan editor i gazettes më tirazh më të madh në Shqipëri” Shekulli”): Nuk kemi shpjeguar akoma vetëm historinë e mëhallës së Dhimëgjonajve që janë Dhimegjonajt janë Korfiate nga Korfuzime prejardheje.... Kjo u krijua nga Dhimë-Gjoni. Ky ishte
6.
FAMILJET ME ANTROPONIMIN KOKA - Qeparoi i vjetër nga Kërshavëza e Korfuzit. Ai
ishte peshkatar dhe vrau një person e ra në hasmëri në vendin e tij. Erdhi
vetëm në Qeparo dhe u vendos në një shpellë buzë detit në Skalomë. Qysh në
shekullin e 16-të, që kur ka ndodhur kjo histori, edhe sot, shpella në fjalë
quhet Shpella e Frëngut (shpella e të huajit, konsiderohet të jetë ardhur nga
vendbanim Fushë/djegur, që pas vdekjes së Skenderbeut dhe rëniesë së shtetit të
tij). Dhimë Gjoni, me kalimin e kohës, u njoh me fshatin dhe fshati e pranoi
dhe i dha nuse një vajze vendi, me te cilën bëri Gjon Dhimën. Dhe kështu nisi
Mëhalla e Dhimëgjonasve me Gumajt, Qesarajt, Kokajt, Kondajt, Merxhanajt,
Mëhillajt, Stamatajt. Nga Kokajt ( që konsiderohen se janë vlonjat të ardhur
nga rrethi i Vlorës, konkretisht nga vendbanimi Fushëdjegur, ku vetë një banorë
i kësaj mëhalle (Kokaj), ku të gjitha fiset dhe familjet e tjera të fshatit tonë
janë shqiptare të pastër prej vendi, prej gjuhe e prej gjaku. Ish-gazetarja e
Shekulli-t, Lindita Çela, në muajin gusht të vitit 2012, u intervistua me
njeriun me antroponiminKoka (Koço Koka),...(ishte nip i familjes të
Dhimëgjonajt... por nuk i kuptoi mirë dhe i shkroi gabim shpjegimet dhe fjalët
e tij për historinë e familjes së Xhorxh Tenetit. Koço Koka e shpjegoi
historinë kështu siç është e vërteta. Historia dhe pema gjenealogjike e
Dhimëgjonajve u shkrua nga Nine Guma, në fillim të shekullit të 20-të. Ai u vra
në luftën italogreke. Gjatë bombardimeve italiane ra një predhë në shtëpinë e
tij dhe e vrau. Pas tij, pemën gjenealogjike të Dhimëgjonajve e ka plotësuar
dhe vazhdon ta mirëmbajë edhe sot nipi i Nines, miku dhe bashkëfshatari im
Vasil Guma. Nine Guma Përmendet edhe sot për bletët e tij. Ai, në vitet ’30
kishte 200 koshere, që i mbante në Harcale. Koço Kokëdhima: Projekti 200-vjeçar
grek për aneksimin e Himarës.Ne jemi dy popujt më të vjetër të Ballkanit dhe
kemi jetuar gjithmonë si dy vëllezër e nuk kemi luftuar kurrë kundër
njëri-tjetrit”,Kokëdhima u rikthehet rrënjëve të të parëve. Bën pemën
gjenealogjike, kthehet shekuj prapa, te historia e të parëve të gjakut të vet
që erdhën në të shkuarën e largët nga Tërbaçi i Vlorës për tu ngulur në Qeparoi
(Himarë, jugu i Shqipërisë). Shih edhe: Vendbanimi i fortifikuar i Karosit Koço
Kokëdhima: Ishte një ikje e detyruar, nën dhunën e pushtuesit Osman, për të mos
dorëzuar fenë e krishterë. Për të hedhur rrënjë të reja atje lart në Qeparo,
buzë Deti Jonit, mes shkëmbinjve, ullinjve më të vjeter të Kokajve në botë,
vendasve që i pranuan për tu bërë pjesë e tyrja. Djali i Qeparoit, kthehet tu
japë përgjigje atyre pyetjeve të famshme, që po një tjetër djalë himarjot,
Petro Marko i famshëm bënte dekada më parë: Pra ç’jemi ne? Shqiptarë!
|MOTIVET
DENOMINUESE NË ANTROPONIMINË KOKA - e të Kokaj-ve, se rrjedh nga familja e
dikurshme feudale që kishte përjetuar lulëzimin më të lartë në periudhën e
formimit të shtetit të Arbrit, si dhe gjatë periudhës së shtetit të Skenderbeut
. Familja Kokaj nga etimologjia e emërtimi Koka (dialekti toskë) ka qenë e
vendosur në Fushëdjegur të rrethit të Vlorës, Delvinë, Sarandë. Sipas
diplomatit dhe historianit Mr.Vrion Koka(ish-ambasador në
Me të njëjtin emër quhet edhe përroi në qytetin Bajram Curr. Mati dhe Dibër, Malësia e Tuzit, Gjakovë, Shkoder, dhe Tiranë, si dhe te arbëreshet e Italisë dhe arnautet e Turqisë.5 Klaiqi është vendbanim në Dardaninë verilindore ( sot Serbia jugore) prej nga kishin ardhur banorët e katundi Kokaj. Nga ky vendbanim pra e kanë prejardhjen banorët e katundit Kokaj të Karadakut (Deklarime të studuesit mr. Vrion Koka, vlonjat, sipas të cilit që nga lashtësia ata janë shtrirë gjithandej etnis shqiptare). (Në këto intervista kanë qenë: historia e dhimbshme e përmendin shtegtimet drejt Italisë së shqiptarëve nga Kruja, Shkodra, kh janë dëbuar shumë familje me mbiemrin Koka/j .... çamërishtes të cilat i gjejmë tek pjesë nga monografia “Të folmet arbëreshe të...”, Vera Koka: Une jam nga Mati..! Mbimeri Koka eshte mbiemri i vajzerise ndersa Kurti i marteses..! Origjina e larget nga Vlora (Fushëdjegur) por qe edhe babai im eshte lind e rrit ne Mat.. te Origjina e Kastrioteve.. Në përshkrimin që i bëhet Kosturrit tek Origjina Sknderbeut dhe Kastriotëve përshkruhen edhe pozicioni gjeografik dhe lumejtqë kalojnë në brigjet e tokave të Kosturrit, gjë që nuk i ka asnjë vend tjetër....Si pas Fran Bardhit, kur Balsha i Shkodrës dikur u fuqizue më shumë, atëherë vllazëria e kastriotëve lëvizën e u larguan nga Kosturri. Thuhet se fillimisht zunë vend në Ujmisht të krahinës së Lumës, ku ndërtuan edhe dy-tre kala të vogla… Mandej udhëtuen duke lëvizur vazhdimisht e ndrruar vend, nga Luma e Kuksi në Dibër, mandej Mat, Krujë… e së fundi siç dihet Gjon Kastrioti u vendos ne Krujë. Koço Kokëdhima: Projekti 200-vjeçar grek për aneksimin e Himarës. Kokëdhima që sot ka përgjigjet e veta. Ka bërë dhe bën biznesmenin, botuesin dhe kësaj radhe provokon duke bërë studiuesin: sjell ritet, zakonet, doket, lojrat, mërgimin dhe mërgimtarët, luftërat dhe luftëtarët, vende dhe ngjarje për të ngulur në mendje të të gjithëve: Himara ka qenë, është dhe do të mbetet thjesht një tokë shqiptare.* Lufta e Kokajve dhe Mustafajve të Delvinës për pushtet. Vj.1704: Asgjë nuk e prishi qetësinë në tri ditët e para. Selim Bej Koka me të shoqen kishin vrarë veten. Krerët e tjerë të Delvinës, Gjirokastrës e Kardhiqit me Mustafa Pashën e Demir Dostin me familjet e tyre, nja gjashtëdhjetë rob, Ali Pasha nisi në Janinën. Rrjolli: Shkruante se...Kokajt të besimit katolik ish nga shekulli i katërt pas lindjes së Krishtit hyjnor! Ndër vite u ngrite flamuri i Skenderbeut mbi vidhin e madh të Kokajve. shpalosnin Flamurin e Kastriotit. ... Sipas gojëdhënave: Kështjellën e pat rindërtuar ushtria e Gjergj Kastriotit - (Skënderbeut) para një beteje antiturke, që quhet Beteja e Kirit. Po sipas gojëdhënave, kjo kështjellë priti vetë Skënderbeun, që për nder të tij ranë fuqishëm këmbanat e kishës së Shën Gjergjit të Ballexës, që thuhet se u dëgjuan deri larg në fshatrat e Krajës.Ja, historia e treguar nga fisi i Kokajve: Gjatë kohës së Gjergj Kastrioti{Skenderbeu...Malësia ende po i këndonte Kabashi me aq zë që kishte: Dy trima dy atdhetar, që i kishte Arbëria mbarë/ Njëri ishte Gjergj Kastrioti e tjetri Kokaj. Kokajt i takojnë besimit katolik(kishës bizantine dhe asaj naplitane) në veri dhe në jug, ndërsa prej shekullit XVI, ka pasur kalime në islam, shumica e atyre që tash shtrihen në Kosovë,Lugina e Preshevës Maqedoni dhe te Mali i Zi, Në një dokument Osman thuhet se: “Bajraktar ka qenë nga fisi (katolik) i Kokajve, (Kokë Leka)por duke qenë aleat me kryengritësit Dervishajt nga Shkodra kundër Vezirit, u zëvendësua me një musliman nga Kurtajt”.Më vonë takohen krerët e fisit. Në Kuvend u mblodhen pa qenë asnjë kundër se, Kokaj u shpallë fajtor përndjekjen dhe që Leqiti vëllain Hasanit. Kuvendi solli vendim se nuk i vihet prita vëllai pse kalon me fe tjeter, i thanë burrat e Kabashit. Kështjella Lekëve pa kurrfarë të keqe e vendosi t'i bëjë leqe duke ia hequr vendin pijetar të fisit të Kokës e t’ia jepte Qafës, vëllait të dytë sipas hierarkisë. Kokaj e humbi edhe vetë mbeti në dorën e pleqnarëve të tjerë. Megjithatë, nuk e lanë keq shumë. Ai mbeti me atë që u la vendi i plakut, që do të thoshte sipas Kanunit, kreun Vezirit, ndër katër pleqtë e fisit sa ishin në pleqësi në Kabashit. Kokajt nga fshati Dardhë (Pukë shtrihen në verilindje të Pukës, në të majtë të Drinit, përballë Berishës së Radogoshit e Bytyçit (Tropojë), Lugut të Bytyçit. Në vitet '80-ta të shekullit XX vendbanimi Dardhë (Pukë) arrinte në 300 shtëpi [9] . Dardhë (Pukë) ka qenë e banuar që në lashtësi. ... Nga historia e pavarësis shqiptare Vllaznitë janë Kokaj e Bibaj, nga Kokajt janë vllaznitë: Çela (Çelakaj), Selmani (Selman), Margjeçi (Margjeç). ''Vidhi i [[Kokaj]]ve''Që në t’aguem të 28 nandorit mes Milotit t’ati viti vitit të ‘dymbëdhjetë mbi vidhin e madh të Kokajve shpalosnin Flamurin e Kastriotit me fjalën e rrebtë trimnore tëGjin Pjetrit dhe me krismen e gjashtës së tij mizore/ e të treqint pushkëve breshëri/ të treqint burrave luftëtarë / të Kurbinit e Krujës mbarë / Rroftë Liria/Rroftë flamuri kuq e zi'',perudha e pavarësisë'' Ja si e përshkruajnë në epoken popullore, ngjarjet e më vonshme: “Atje në Lidhjen e Prizrenit/ me Abdyl Frashërin e shumë patriot për t’i dalë Shqiptarisë zot1 Pushka anëmbanë krisi/ u sulën hordhitë turke të Dervish Pashës/dhe kullave të Skurajve u vunë flakë përsëri e gjithë veriut me shpi për ship/ por nuk mposhtej zogu i shqipës/ as nuk mposhtejshin bijt e Kurbinit kurrënë luftën e vendosun për liri! Gju për gju me Gjin Pjetrin/ Plakut ligjëvenës at Shtjefën Gjeçovi radhiste Kanunin e Lek Dukagjinit/ Kanunin e maleve shqiptare dhe Patër Klement Milaj/shkruente historinë e Kurbinit shkruente për Gjin Pjetrin, për burra luftëtarë, për lufta e beteja, qysh nga Pllana e Zheja deri te Skuraj e Tallajbeja/ për burrat laçianë milotas/zhenjanë lesteras e shllaznianë/ malbardhas shkopetas gallatas/ gurrzakë e bregamatas / që në t’aguem të 28 nandorit mes Milotit t’ati viti vitit të ‘dymbëdhjetë mbi vidhin e madh të Kokajve shpalosnin Flamurin e Kastriotit me fjalën e rrebtë trimnore të Gjin Pjetrit dhe me krismen e gjashtës së tij mizore/ e të treqint pushkëve breshëri/ të treqint burrave luftëtarë / të Kurbinit e Krujës mbarë / Rroftë Liria/Rroftë flamuri kuq e zi. Rredhi i Mirditës, etj. Kokajt e Brashtës(Studime historike”. Nr. 1972, fq 128. dhe jo Kokajt pasi Kokaj janë shumica edhe në Rreth të Brashtës)11 Kolë Luka “Treva e Pjetershpanëve”, Studime Etimologjike, fq 148.24 - Def Osman i Rumelisë 1585, fl 340.] Vëllaznia Ndrevashajt, Vokaçi dhe Kokajt, viti 14856 7 ANTROPONIMI FAMILJAR KOKA Defteri turk, pas rënies së Shkodrës, osmanit kishin vendosur repartet ushtarake në Kalan e Mavriqit, Kështjellën e Pjetër Spanit, kur Brashta numronte 10 zjarre(Shtëpi-Familje dhe 1768 kur fshati Brashtë numronte 198 zjarre me 1048 frymë, prej vllazënisë Nrevashajt,Vukë Memës dhe Kokë Memës..fq.47- 48|SHOSHIissuu.com). Kokajt e Qeparoit dhe të Pilurit nga jugu në Himarë janë me të gjitha mëhallat e tyre me gjak dhe vend shqiptar. Kokajt ( që konsiderohen se janë vlonjat të ardhur nga rrethi i Vlorës, konkretisht nga vendbanimi Fushëdjegur, (Dhimegjonajt jane Korfiate nga Korfuzi.me prejardheje...ku vetë një banorë i kësaj mëhalle (Kokaj), ku të gjitha fiset dhe familjet e tjera të fshatit tonë janë shqiptare të pastër prej vendi, prej gjuhe e prej gjaku. Ish-gazetarja e Shekulli-t, Lindita Çela, në muajin gusht të vitit 2012, u intervistua Koço Koka, por nuk i kuptoi mirë dhe i shkroi gabim shpjegimet dhe fjalët e tij për historinë e familjes së Xhorxh Tenetit[10] . Koço Koka e shpjegoi historinë kështu siç është e vërteta. Historia dhe pema gjenealogjike e Dhimëgjonajve u shkrua nga Nine Guma, në fillim të shekullit të 20-të. Ai u vra në luftën italo-greke. Gjatë bombardimeve italiane ra një predhë në shtëpinë e tij dhe e vrau. Pas tij, pemën gjenealogjike të Dhimëgjonajve e ka plotësuar dhe vazhdon ta mirëmbajë edhe sot nipi i Nines, miku dhe bashkëfshatari im Vasil Guma. Nine Guma përmendet edhe sot për bletët e tij. Ai, në vitet ’30 kishte 200 koshere, që i mbante në Harcale.Koço Kokëdhima: Ishte një ikje e detyruar, nën dhunën e pushtuesit Osman, për të mos dorëzuar fenë e krishterë. Për të hedhur rrënjë të reja atje lart në Qeparo, buzë Deti Jonit, mes shkëmbinjve, ullinjve më të vjeter të Kokajve në botë, vendasve që i pranuan për tu bërë pjesë e tyrja. Djali i Qeparoit, kthehet tu japë përgjigje atyre pyetjeve të famshme, që po një tjetër djalë himarjot,
7.
Antroponimi familjar Koka • Kokaj si edhe itujt distinktivë që mbaheshin nga
anëtarët e ketyre familjeve, zakonisht Pasha ose Faik Bej Koka, korrespondonin
me poste të catuara në administratën e Perandorisë Osmane, qëndrore apo lokale,
të cilat jepeshin me Ferman ose Delvin (Dekrete) të Sulltanit të Perandorisë
Osmane.[11] Kontributi patriotik i kokajve dendësohet me nga jugu i Shqipërisë
jep kushtrimin përmes shtypit të kohës: 'Gjon Dedë Koka<|Gjon DEDË KOKA, I
DEKLAROI GAZETËS DRITA TË SOFJESË SE “KUR DËGJUAM TË SHTËNAT E PUSHKËVE TË
VËLLAZËRVE TANË NË VERI PËR PAVARËSI EDHE NE U BASHKUAM ATYRE PËR LIRI E
PAMËVARËSI.. i cili qe anëtar i Komitetit të kryengritësve Shqiptarë të
Shqipërisë së jugut,pas Lidhjes së Prizrenit 1878, pas dhe Pavarësisë së
Shtetit Shqiptar 28 Nëntor 1912.[12] • Në vitet '80-ta të shekullit XX
vendbanimi Dardhë (Pukë) arrinte në 300 shtëpi. Dardhë (Pukë) ka qenë e banuar
që në lashtësi. ... Vllaznitë janë Kokaj e Bibaj. Nga Kokajt janë vllaznitë:
Çela (Çelakaj), Selmani (Selman), Margjeçi (Margjeç). • Burime të shumta
pohojnë se Kokat shfaqën si sovranë në principata të ndryshme dhe u shpërhapën
nëpër Azi dhe Evropë: në Venecia apo në Romë, në Italii apo në Francë.