Editorial » Ukaj
Ndue Ukaj: Raport para një akademie
E merkure, 18.03.2015, 08:38 PM
Raport para një akademie
Nga Ndue Ukaj
Kafka, si gjithë shkrimtarët e mëdhenj, me krijimtarinë e tij artistike, shpërfilli ligjet e ngurta të njerëzimit, për t’i dhënë po këtij njerëzimi një letërsi të jashtëzakonshme - përmendore për jetë e mote. I tillë është edhe tregimi “Raport para një akademie”, një përmendore letrare, themelet e së cilës janë thadruara thellë në jetën njerëzore.
Në këtë tregim, lexuesi ndeshet me një personazh krejtësisht të pazakonshëm, joreal. Ai, s’është i llojit të Jozefit K, Gregor Samsas, madje as plakut, të cilin e ndeshim te tregimi “Përpara drejtësisë”. Por është një majmun që paraqet një raport para akademikëve. Dhe ky personazh, që në fillim, pohon se është i nderuar nga fakti se i është kërkuar të paraqesë një raport para tyre, lidhur me jetën e tij të shkuar si majmun. Personazhi majmun, para akademikëve rrëfen historinë nga momenti kur një ekspeditë gjahtarësh nga firma e Hakenbekut e kapi atë në Bregun e Artë. Ai u përpoq të tjetërsohet, por mbetet i vetëdijshëm se natyra e tij majmunore nuk është mposhtur tërësisht dhe si dëshmi për këtë tregon momente kur ai ka vizitorë dhe në këso raste, i heq pantallonat dhe tregon një vrimë ku u godit nga gjahtarët. Ky personazh, e ka të qartë se nuk mund të kthehet plotësisht te e vërteta e tjetër, majmunore, edhe pse një gjë të tillë do ta dëshironte. Ndaj, është në mes. Dhe rrëfen para akademikëve.
Personazhi
i Kafkës, tregon se si i kishte vënë vetes për detyrë transformimin dhe një
ditë rrëfen për arritjet e tij: “
Mu në
këtë pasus, autori e shpalos idenë e tregimit dhe intencën e qëllimore të kësaj
proze brilante. Çka ka mësuar tjetër majmuni, që t’i raportojë auditorit të tij
të përbërë prej akademikësh? Ai ka mësuar se duhet të flitet me çiltërsi dhe
këtë s’ka sesi mos ta aplikojë me dëgjuesit e tij: akademikë. Atij iu desh të
kalojë nëpër disa faza, derisa arriti në këtë nivel; duke hequr dorë prej shumë
veseve majmunore. Dhe e para gjë që mësoi ishte dorështërngimi, sepse kjo
tregon çiltërsi. Derisa tregon peripecitë e tij, vjen në një moment kur flet për
rrugëdaljen, e cila, sipas tij, është e barasvlershme me fjalën liri. Këtë e
kishte mësuar kur ishte në kafaz.
Ky personazh, kur ndodhej në kafaz, shpëtimin s’e kërkonte te arratisja, por te adaptimi në jetën njerëzore. Dhe për të ishte fare e lehtë t’i imitonte njerëzit. Iu deshën vetëm pak ditë që të mësohej të pështynte “pastaj na u bë zakon t’i pështynim njëri-tjetrit në fytyrë; i vetmi dallim ishte se unë pastaj e lëpija fytyrën time për ta pastruar, kurse ato jo”- thotë ai.
Me kohë, ai mësohet të thithë çibuk dhe në fund edhe të pijë xhin, edhe pse kundërmimi i tij ia çrregullon keq zorrët. Mirëpo, u mësua edhe me të - dhe në këtë moment, mësuesit e tij, teksa e panë të llastuar, thanë: “Shihni more, ai po na flet!” Ky personazh, me ushtrime të forta, të pashoqe, arrin nivelin kulturor të një europianisti mesatar - mendon autori. Kështu, ai doli nga kafazi dhe mori rrugën e njeriut. Ndaj, s’ka sesi t’mos e ndjente vetën të kënaqur nga ky përparim dhe në fund të tregimit, me një përulësi, do t’u thotë akademikëve: “dua vetëm të përhap dituri.”
Kafka në
këtë tregim godet veset e njeriut, sidomos ato të natyrës së tij të dytë, që
mund të jenë egërsia e tij, ajo pjesa e reminishencës, që nuk shartohet dhe
humanizohet.
Kafka
sikur kërkon nga lexuesi një përsiatje, një shtegtim të lirë në domethënien e
përtejmë që ka liria, si përmasa më qenësore e njeriut. Nëse një majmun mësoi
për çiltërsinë, duarshtrëngimin, lirinë, mësoi të pinte xhin - që ishte sfida e
tij më e madhe dhe në fund, foli dhe përhap dituri, pse një njeri s’e le prapa
të kaluarën e tij të keqe, vrazhdësinë, natyrën e tij majmunore? Këtu qëndron
habia, thirrja, tendosja, për ata që e dëgjojnë dhe brofin: ai po flet. Kjo
është habia letrare, e realizuar mjeshtërisht, që le një vrragë dhe shumë
pyetje në ndërgjegjen e lexuesit. Dhe pas kësaj vijnë vrullshëm pyetjet e
dilemat e makthshme: Ç’ mund t’u thotë
një majmun akademikëve?
Metafora e këtij tregimi, përcëllon, është e mbushur me pezëm, hidhërim, qesëndi e humor. Ajo frushkullon, sidomos njeriun parazit, që s’e bren ndërgjegjja për asgjë; njeriun që nuk shqitet nga natyra e tij e majmunërisë apo që jeton vetëdijshëm në të. Ky tregim, përçon një mesazh për çdo shoqëri dhe për çdo kohë: njeriu ka nevojë të përhershme të përmirësohet, të shartojë të keqen e tij dhe të kristalizohet me ndjenja humane. Kështu, arrin t’i thyejë shabllonet e të menduarit, dogmat e ngushta, përtej kufjeve që ia parapërcakton dikush.
Letërsia
e mirë është universale, ndaj qysh prej Goethes e këndej, në këtë çështje pak
kush ka dilemë. Ndaj, a mund të mësojë lexuesi ynë i paktë, nga një tregim i
tillë? Çfarë mund të mësojë? A mund të flasë ky tregim edhe për ne, për
problemet tona? Pa mëdyshje, se po, madje shumë. Sepse këtë soj të personazhit,
të tjetërsuar nga vetja e tij, shoqëria e jonë e dëgjon kudo dhe çdo ditë: në
jetën intelektuale, akademike, mediale e politike. Ky soj i personazhit flet
për kauzën e lirisë, qesëndiset me të, flet për dituri, për dinjitet e gjëra
sublime dhe qytetari i thotë:
Shkrimtari i mençur, Franc Kafka, që pohonte se nuk ka letërsi të mëdha pa të vërtetën dhe moralin, qesëndiset me cenet, shpirtngushtësinë, natyrën e dytë të njeriut - majmunërinë e akademikëve, nëse ata e kanë pasur përpara një të tillë, vetëm e vetëm për t’i sforcuar vlerat fundamentale të njerëzimit: të vërtetën dhe moralin, pa të cilat shoqëria mund të shndërrohet në gërmadhë të njerëzve të çorientuar. Ndaj, forca tërheqëse e këtij tregimi, është e pamatshme, befasuese, tronditëse; një tërheqje për të cilën gjithsesi ia vlen të meditohet.