Editorial » Entela
Entela Binjaku: Dy fjalë për një profil gruaje…
E merkure, 16.10.2013, 08:09 PM
Dy fjalë për një profil gruaje…
Nga Entela Binjaku
“Ajo i ka dalë
burrave përballë, asnjë deri tani nuk ka arritur t’i dalë gruas në mbrojtje si
ajo”, ky ishte një përfundim që më dha një gazetare me përvojë e ekraneve tona
mbi një personazh tonin politik dhe mediatik. Pavarësisht idesë sime për të
nxjerrë në dukje të tjera vlera të këtij personazhi, rezistenca për të çmuar
agresivitetin e saj ishte shumë e fortë,
ndaj preferova të tërhiqem, të ulem e të
shkruaj. Kultura verbale tek ne është shumë superiore asaj të shkruarës, si
tipari zhvillimit shoqëror aktual tonit, ku “çfarë shkruhet nuk ka vlerë, ose
shkruaje se vlerë nuk ka”.
Megjithatë, në
një vështrim të përgjithshëm, në ka
ndonjë temë që gratë e kanë më për zemër
mendoj se është ajo për pabarazitë mes tyre dhe burrave. Për ta
ilustruar këtë mund të them se në shumë mjedise ku janë dy o më shumë gra,
patjetër që pjesë e diskutimeve do të jenë edhe sesa burrat nuk i kuptojnë, sa
të lëna pas dore janë dhe sesa shumë “vuan” një grua krahasuar me një burrë. Ky
nuk është një vëzhgim vetëm në radhët e grave shqiptare, por është një mendim
që mbërthen edhe të tjera raporte burrash e grash, në kultura të tjera,
sigurisht me specifikat e veta.
Si vështrim i përgjithshëm sfondin social ku
jetojmë e lë tërësisht mënjanë. Duke
mbetur në po këto nivele përgjithësimi, përgjigja në këtë rast është se burrat
shqiptarë i duan gratë; për këtë mjaft të sjell në vëmendje sesa shumë
përkushtohen ata për njerëzit e gruas.
Por edhe ky pohim e përjashton jetën shoqërore dhe mbështetet mbi një
lloj qëndrimi tradicionalist
antropologjik që sërish ka nevojë të analizohet.
Raporti i gruas
me burrin në thelb është një raport që flet për pabarazi si në të ardhura,
ashtu edhe në status ekonomik e shoqëror.
I tillë ka qenë
historikisht, dhe jo në vetëm në Shqipëri.
Ndërkohë që bota e emancipuar i ka vendosur këto çështje në qendër të
vëmendjes së saj, tek ne diskutimet mbi çështjet dhe raportet gjinore kanë
nisur relativisht vonë. Zbutja e
pabarazive gjinore gjatë regjimit të kaluar është zhvilluar më së shumti si
pjesë e propagandës së kohës sesa si një domosdoshmëri dhe ndërgjegjësim
shoqëror yni. Ndërsa pas ndërrimit të
sistemit, më së shumti ato kanë qenë objekt trajtimi ose aktiviteti i disa
shoqatave që kanë meritën se nisën ta artikulojnë këtë temë, në kuptimin që
vërtetë ajo ka, duke sjellë një risi në fjalorin tonë. Por, përtej aktivitetit të tyre, dhe ndonjë
termi të shkëputur tek-tuk si artikulim juridik, këto çështje nuk diskutohen në
rrafshe të tjera, ose dhe kur ndodh, marrin formën e një mënyre pak a shumë si hakërrim app viktimizim nga ana e grave apo si me humor e qesëndi nga
ana e burrave.
Megjithatë, në
këto dy dekada shoqëria shqiptare e
ndrydhur në trajtimin e shkaqeve të kësaj pabarazie, duke mos u thelluar në
arsyetimet sociale mbi burimet e tyre
dhe mbi nevojën për minimizim, për çudi ka treguar një nivel të lartë të
emancipimit bashkëkohor duke vendosur në pozicione shumë të rëndësishme figura
femërore. Shembujt për këtë nuk mungojnë, madje vazhdojnë të rifreskohen çdo
ditë. Si rrallë ndonjë vend (në dijeninë time), në Shqipëri gratë i gjen në
pozicione me përgjegjësi të lartë shtetëore e shoqërore si shenjë vlerësimi dhe
nevoje për kontributin e tyre dhe si shenjë imponimi nga partnerët
ndërkombëtarë.
Por ajo që
po vihet re bashkë më këtë “emancipim”
është dhe të pranuarit nga ana e shoqërisë, burra e gra, të një lloj profili të gruas shqiptare
(publike) shumë agresiv, larg feminilitetit që e ka karakterizuar në kohë,
madje duke e proklamuar si “zotësi” për t’ju dalë burrave përballë”.
Historia bashkëkohore
botërore njeh disa personalitete të rëndësishme, figura që frymëzojnë shumë gra
të tjera në botë, që nuk shfaqin as më të voglën shenjë të agresivitetit apo
hakërrimit në daljet e tyre publike, kujtoj këtu fqinjen tonë Dora Bakojanis,
Christine Lagarde e FMN, Angela Merkel në Gjermani, apo dhe Hillari
Clintonin që patëm dhe nderin ta kishim
në Kuvendin tonë etj., figura që nderojnë çdo grua me aspektin e tyre performues tërësisht larg agresivitetit.
Në një terren
pak më të gjerë, shoqëria kur i ka besuar grave pozicione të rëndësishme drejtuese apo
detyra me përgjegjësi të lartë, ka
nënkuptuar edhe marrjen përsipër prej tyre të disa roleve të caktuara. Në sociologji thuhet shpesh se
qëndrimet e miratimit apo mosmiratimit nga të tjerët janë ato që drejtojnë dhe
përcaktojnë marrjen e roleve shoqërore.
I njëjti person mund të zgjedhë dhe mund të ketë njëkohësisht një tërësi
rolesh, të cilat herë pas here dalin në pah dhe shfaqen sipas situatave të ndryshme,
në mënyra të ndryshme. Një grua me pozitë të privilegjuar shoqerore dhe
ekonomike, ndryshe sillet në familje,
ndryshe me fëmijën, dhe ndryshe në publik.
Në këto kushte lind pyetja: Përse (në disa situata) rolet që luajnë gratë tona dhe që gëzojnë
status të rëndësishëm, janë më pranë agresivitetit?
Përse një grua shqiptare e gjendur në këto pozicione duhet të sillet sa më agresive për të qenë e pëlqyer? Nëse jeta
shoqërore shqiptare qenka e atillë që krijon preferenca për këto tipare, pra që
e oriention sjelljen e gruas sipas kësaj kërkese, atëherë mos ndoshta jemi ne
vetë një shoqëri që stimulojmë dhe vlerësojmë agresivitetin? Por nëse një grua
nuk shfaq këto tipare a nuk duket se shoqëria e quan të dobët dhe se nuk e
përfaqëson siç duhet? Në fund të fundit,
që një grua shqiptare të luajë rolin siç i takon statusit të saj, a duhet të
jetë patjetër agresive? Këto pyetje kane nevoje per me shume artikulim te
shkaqeve.
Pabarazia
gjinore, që flet për pabarazinë mes burrave dhe grave në mirëqënie, në të
ardhura dhe në status social është më së shumti tregues dhe panormaë e vetë
jetës shoqërore. Këto sigurisht janë
çështje që prej shekujsh e kanë karakterizuar shoqërinë njerëzore, por sot ato marrin një vëmendje më të madhe sepse
shoqëria ka kuptuar se është vetë ajo që i krijon dhe i konservon me kërkesat e
saj.
Por, ndërkohë që bota e emancipuar i trajton dhe i
vendos në kujdesin e saj, merr masa për t’i minimizuar ne, jo vetëm që nuk i
diskutojmë, por edhe kur i vlerësojmë
gratë i orentojmë në atë mënyrë që, për të qenë sa më pranë pëlqimit tonë,
ato të sillen sipas tipareve larg atyre
femërore, të cilat kemi spikatur dhe çmuar në momentin e evidentimit të vlerës
së tyre.
Kjo situatë
ndodh përherë kur flasim për mjediset
publike, sepse në ato familjare gruan e kërkojmë të jetë tërësisht ndryshe. Në rolin e nënës dhe të
bashkëshortes kërkesat ndaj saj i kemi
të ndryshme.
Shoqërizimi
gjinor është një proces i cili mësohet përmes disa faktorëve socialë siç janë
familja dhe media, librat, televizioni etj. dhe dallimet gjinore në shoqërinë tonç
ne i jetojmë çdo ditë. Pra, mesa duket
mjedisi ynë publik është i atillë që stimulon këto tipare dhe shoqëria jonë ka
një ngritje të të atillë që i orienton
vetë gratë sipas këtyre kërkesave, përndryshe një grua nuk quan të zonjën, ose se
“nuk i del dot në mbrojtje të tjerave”. Atëherë në vend të këtij glorifikimi të
gjuhës agresive, të folur e të trupit, a
nuk do të ishte më e udhës të orientonim diskutimin shoqëror në nivele më të
gjera ku njerëzve t’u mësoheshin konceptet që lidhen me maskulinitetin,
feminilitetin, dallimin gjinor, rolet gjinore dhe pabarazitë gjinore, burimet
dhe shkaqet, pasojat e tyre.
A nuk do të
ishte më e udhës që shoqëria të kontribuonte në evidentimin e disa vlerave
shumë paqësore dhe larg agresivitetit, më pranë profesionalizmit dhe larg
absolutizmave të tipit dominues që në fund të fundit nuk tregojnë gjë tjetër
veçse mendjengushtësi?
Çdo raport burrë
dhe grua, kudo në botë, asociohet me
pabarazinë, por ka shoqëri që kanë njohur një emancipim të atillë saqë këto
modele agresive, në gjuhën e trupit dhe atë të folur, i studiojnë, ju gjejnë
shkaqet, i trajtojnë si dukuri të lidhura me natyrën e ndikimit shoqëror… dhe
çdo herë në një dritë të re.