Kulturë
Gëzim Llojdia: Në Gumenicën e lartë
E enjte, 22.08.2013, 08:03 PM
NË
GUMENICË E LARTË/-HIMARË ËSHTË ÇDO FSHATË….
OSE
Himarë, Kaninë, Drashovicë/Tepelenë, Kardhiq, Nivicë/Nga një farë e nga një fis.......
Si e vlerësonte Petro Marko prejardhjen e tij?
Nga Gëzim Llojdia*
Në
Gumenicë e lartë/-Himarë është çdo fshatë….Kështu këndonin lebërit ose një
tjetër vjershërim lebërish është ky: Himarë, Kaninë, Drashovicë/Tepelenë, Kardhiq,
Nivicë/nga një farë e nga një fis.....
Ku
gjendet Himara?
Pozicioni
i Qarkut Vlore dhe përshkrime te shkurtra
(Guida e trashëgimisë kulturore të qarkut Vlorë).
Qarku Vlore është i përberë prej rretheve:
Pasuritë
kulturore, historike dhe artistike tw Himarws
Në
territorin e Bashkise Himarë objektet kryesore te cilat përbejnë pasuri kulturore,
historike dhe artistike janë: Ne
Gadishullin e Karaburunit: gurorja romane Gramata, kisha e Shen Adreas.
Ne
Dhërmi: Manastiri iPanajase (Shën Mërisë), Manastiri i Shen Thodhorit, kisha e Shën Stefanit, Shpella e Pirateve, shpella e Parashqevise, kisha e Shën. Nikolles, lagjia e vjetër e fshatit Dhërmi me shtëpitë e
ndërtuara me arkitekturën karakteristike, Kulla e fisit Vretos dhe Kulla e fisit Kumi
etj. Ne fshatin Iliaz: manastiri
iStavridhit. Në fshatin Vuno: shtëpitë me arkitekturën karakteristike te
zonës. Ne fshatin e vjetër Himarë:
Kalaja e Himarës është një fortifikim qe i përket shekullit te 3-te para erës
sonë dhe vazhdon ne periudhën e mesjetës. , Kisha e Akipeshkopise, kisha e Kasiopise, kisha e Shen Pandon, kisha e Athalit, lagja e vjetër me shtëpitë me arkitekture
karakteristike. Në qytetin Himarë:Shpella e Omerit e cila i ka dhënë dhe emrin
qytetit (Spile), kisha e Shën. Marinës.
Ne Panormi: Kalaja e Porto-Palermos dhe Kisha e Vasilikes (gruas se Ali
Pashes). Kjo kala thërritet ndryshe edhe Kalaja Pashe Tepelenës, ndodhet ne afërsi te Himarë, ne gjirin me te njëjtin emër. Kjo kala u
projektua nga një inxhinier francez ne formën e një pesekendeshi. Porta e
hyrjes ndodhet nga ana e lindjes. Muret janë te trashe 1.6m. Në shënimet e tij
konsulli francez Pukevil shënon se me 1806 ali Pashe Tepelena, i rezervoi atij një pritje ne kalanë e
Kastrise, Himarë. Sipas studiuesve te
quajtur te bregdetit Janko Palit, ne
ballin e portës te kësaj kalaje jene te gdhendura me germa greke ne stilin
bizantin. Ne Qeparo: fshati i vjetër Qeparo me shtëpitë e ndërtuara me
arkitekturën karakteristike, shtëpia e
Ali Pashes, Manastiri i Shen Dhimitritit,
Kembanaria e kishës se fshatit Qeparo, Kalaja e Vjetër etj.
Hulumtimet kryer në këtë zonë flasin për disa ekspedita dhe shënime udhëtarësh, gjeograf apo arkeolog. Ne vitin 1939, arkeologët kryejnë gërmimet e para në shpellën e Spilesë (Himarë), botuar nga .Domeniko Mustilli, gërmimet para ne shpellën e Spilese (Himarë), botuar nga D.Mustili, provoi se shpella ishte banuar ne Epokën e Neolitit te Ri(3000-2100 p.Kr.)Një fakt që njihet është se për Cardinin kemi një i formacion të bollshëm nga arkeolog dhe studiues të Institute of Ëorld Archaeology, University of East Anglia, Norëichtë , shprehen se ka regjistruar mbi 60 shpella natyrore në fshatrat lumit të Vlorës e Vlorës më saktësisht 10 shpellat e Velçës dhe Sarandës më shkoqur në pjesën jugë-perëndimorë nga shpellat e Karaburunit në Sarandë. 1971-1990 Jano Koci drejton gërmimet në fortifikimet prehistorike ne Karos, Ngure e Kukum.(Qeparo). Në kodrën e Sopotit zbulon, fortifikimin parahistorik dhe akropolin, banesat dhe nekropolin e qytetit antik. parahistorik, linjën e murit, hyrjet, dhe banesat e qytetit antik si dhe varet me ndërtim monumental. Ne kalanë e Himarë, zbulon, fortifikimin ne Kastane. Një banese antik te fortifikuar ne Borsh, një vile e romake, dhe një vendbanim mesjetar Qeparo. Arkeologet N.Ceka viti 1984, Muzafer Korkuti 1981 drejtojnë respektivisht gërmimet ne një banje romake ne Spile dhe ne fortifikimin parahistorik ne Badher të Borshit. Në vitin 2002-2003Ilir Gjipalit me gërmimin shqiptaro-anglezë në shpellën e Spilesë provuan banimin e saj që në epokën e mezolitit (8000 vjet p.kr ). Përmendet për herë te parë në mbishkrimet e Theorodokëve te Delfit. Ne shek. I m.Kr., PLINI referon fortesat Himara dhe Meandria(Sopoti) Akrokerauneve. Ne shek. III-IVm.Kr, ne tabelën Peutigeriana Acrocceraunia përmendet si një stacion i rëndesishëm ne rrugën ne Foinike .Vitet(527-565). Himara, përmendet nga Prokopi i Cezarese si fortesë, ndërtuar nga Justiniani. Ne vitet 528-548. Stefan Bizantini i fundit, përmend krahinën me emrin Kaonia. Mbas këtyre viteve krahina do përmendet me emrin e Himarë. Burimet e shkruara, dëshmojnë se Himara ne lashtësi ishte vendi i fisit të Kaoneve, fisi rëndësishme i Epirit, krahas Molloseve dhe Thesproteve. Fiset Kaone zotëronin Epirin para mollosëve. Plini (referon se emri Kaoni, vinte nga kaonet e bregdetit te Akrokerauneve, ku ndodheshin fortesat Himaira, poshtë se cilës ndodhej burimi i ujit mbretëror, e me tej Meandria(qyteti antik ne Borsh), Kestrina etj.
Si e
vlerësonte Petro Marko prejardhjen e tij?
….Por
historia me poetin dhe shkrimtarin Petron për ne që e lexonim nëpër këndime
ishte si me Lasgushin. Përmende fare pak , aspak madje dhe nuk dihej ishte i
gjallë apo I vdekur, vetëm kur vdiste e mbulonte nuri i bukurisë që ja kishin
fsheshur ja kishin marr ose ja kishin ndryshuar qëllimisht. Sidoqoftë unë e
dija se nga fshati im Progonati në Himarë kishte plotë , por besohet edhe
historikisht nga një fis i kaonisë
ridhnin, madje në shek 15 Himarë quheshin jo vetëm trevat e sotme, por
edhe Lumi I Vlorës dhe Kurveleshi dhe diku aty nga shek 17-18 në letrat që
himarjotët u shkruanin fuqive të mëdha se Lidhja himarjote shkonte deri në
Tepelenë, Butrint, Sarandë, bregu i Jonit dhe përfshinte rreth 53 katunde, ndërsa
në një akt Zyrtar të M.Argiroit shënoheshin 38 katunde., deri para myslimanizmit te Lum te Vlorës e
Kurveleshit, kane qene te krishtere, te traditës iliro-arbëreshe. Një pjese e madhe
e fiseve te Himarë (sotme) kane ardhur aty nga Kurveleshi e Lumi i Vlorës. Ne
Himarë e madhe, ne shume dokumente dali
emrat e fshatrave: Piliureus, Drimades
(Dhermi), Nivicë Pallasa, Pikern (Piqeras), Llukova, Vunoi, Dukat Radhim, Gjonboqari (Tragjas), Gumenica, Durbag (Terbaq), Kudesi (Kudhes), Liopes (Lopesi), Mavrove Vranishta, Smokthina, Kallazherates (Kallarat Zgugliati, Vermiki, Lepenica, Progonates, , Tepelena, shprehet pikërishtë
pak a shumë kështu një studiues dhe në mos gaboj është Sh.Delvina tek ‘Epiri...
Mbi kurrizet e Çikës godiste me... 'Vetëtima Zeus (mitologji, te vjetrit).... Nëse Homeri do te kishte
zgjedhur malet e Himarë për skenën e Iliades, gjerat do te kishin marre rrjedhe tjetër gjate
periudhës 3000 vjeçare shprehet Pukvil.”Kaonia (Himara) vendi ku Circet porositen Odiseun të ruhej
prej sirenave... malet mbi Himare quhen "te Vetëtimave"? Zeusi leshonte ato nga qielli siper saj...
(Emri Himare-Himera (edhe Kimera)... perfytyrohej i qenie mitologjike me trup
dhie e koke luani, me bisht dragoi... qe
villte zjarr nga goja (Zjarri nga flaket e
vullkani, tashme te shuar, ne Llogora... ) Deti Jon. Legjenda thotë se
Jonin, birin e Dyrrahut, pas vrasjes tij ne lufte e hodhën ne det, i dha emrin .Varianti tjetër: Deti Jon=Deti
ynë.
Fiset
epirote kane banuar qe ne lashtesi: Kaone Himara, Thesprotet, camet, molloset - Janina, amantët - Lumi i Vlores...Kaonia (=ka hone)
shtrihej nga lumi Aos, Aosta (Vjosë deri
ne lumin Thyamis (Kallamas) një Juge. Straboni dhe Tukididi thone se:
"Pellazget e Ankandes quheshin Kaonë.Variant i emrit Kaon: "ka
hone", dhe varianti tjetër Kaoni, biri i Priamit... Kaonet zinin pjesën me te
madhe te Epirit. Nga Himara
pellazgjike shkuan në Itali etruskët, japigët,
mesapët……shprehet një studiues i këtyre anëve tek gazeta Demokracia e vitit
’95…Mirëpo vetë poeti dhe shkrimtari
Petro, ç’thotë për origjinën e tij dhe të fisit
Me sa kam
dëgjuar, me sa di unë rrjedh nga
një familje qe ne fshatin Dhërmi quhet
Bua. Shekuj më parë ne fshatin tone erdhi për tu strehuar Gjin Bue Shpata. nipi
i luftëtarit Gjin Bue Shpata. Ai, nipi, siç; thonë pleqtë, banoi ne një vend midis Shenapremtes dhe Shën
Theodhorit, aty ku kishte nomenë Zhupa
dhe qe quhet Paloshpita... Pastaj erdhi dhe ndërtoi një konak, nën Qëndushen, aty ku ende i themi Konaku i Gjinit. Aty i
linden dy djem: Markoja dhe Gjoni. Pak metra poshtë ngriti një kishe te vogël:
Shen Janin, qe është ende.
Djemtë e
tij u rriten dhe ndërtuan shtëpi te tjera
të vogla nen shpellën e Pano Gjinit. Markoja dhe Gjoni i bene pranë e
pranë. Aty, ne atë vend, Markajt Gjanet bene shtepi te tjera, se u shtuan. Edhe Buajt shtëpi pranë Konakut
te Gjinit. Kështu qe, shekuj me
radhë Markajt, Gjonet, Buajt ishin një bark, një fis gjer vone, sa isha unë i ri, nuk martoheshin me -tjetrin. Kishin te drejtën
e gjakut për njeri-tjetrin….
Mirëpo Petron unë, sot nuk kam ku ta gjejë , ndritë veçse shpirti tek varrezat. Aty paqësisht ai fle, në ditë të mira dhe të këqija , në dimër , në verë, në stërbima , llohëra e zheg, pra ka kohen e prehjes së madhe. Petrua ishte një shqiptar i mirë, që shprehte vetë dhe mburrej me këtë, kishte edhe një ideal , por Petro ishte me gjak e kockë të vërtetët shqiptari .Në të vërtetët figura e tij është një lloj ndriçimi yllësor, dhe ylli i tij tashmë ndriçon në planetin tonë të letrave. Ai është udhërrëfyesi i poetëve dhe shkrimtarëve, është njeriu që sakrifikoi kur regjimet i kërkuan gjithshka deri në zhdukjen fizike, por poetët mbesin , sepse pavdekësia tek ata është lexuar qartësisht që ditën kur vijnë, Mirëpo a kishte pranga për të burgosur Petron, a kishte kurthim për zemrën e poetit, a kishte hekura për ti lidhur duart, ndonëse dhimbshëm e lanë të presi, ku poeti i robëruar nga ai realitet më mirë thotë të vdesë.Edhe deti I gjorë sot fle si Petro. Në tablonë e portretit të tij anija petrojane ecte në detin e gjerë të letrave .Deri në palcë i futën hekurin dhe deri në kockë e ndjeu thikën. Viktimë e këtij shekulli , që kurrë se humbi muzën edhe nga gjumi zgjohej, në detin pa rërë e guaska, në natën pa hënë e yje në atë botë thashethemesh, ku ishte Petro perverse lundronte në dallgët e regjimit që e shtynin andej , këtej lart, para dhe gjithkohës. Për jetën e këtij poeti mund të thuhet se e mbuloi një oqean vuajtjesh, kur regjimi e shtrëngonte çdo ditë drejt vdekjes, kush do ta shpëtonte këtë vend kur fytyra nxinte nga kroma e socializmit mashtrues. Kështu ai priti gjallërimin e kohëardhjes pranverë sepse kishte vite e vite, që nuk e ndjente mungesën e reve të shiut edhe mungesën e vrapit të erës së re.