Speciale » Namani
Qazim Namani: Trashëgimia kulturore në Prishtinë
E enjte, 22.08.2013, 06:44 PM
Trashëgimisë kulturore në komunën e Prishtinës
Nga Qazim Namani, phd në fushën e Trashëgimisë kulturore
Letër drejtuar kuvendit komunal në Prishtinë dhe MKRS
Trashëgimia
kulturore dhe historike në komunën e Prishtinës është duke u shkatërruar si
pasoj e çrregullimeve administrative dhe përzierjes së kompetencave mes
pushtetit lokal dhe atij qendror (Komunës së Prishtinës dhe MKRS).
Siç e
dini fushë veprimtaria e drejtorisë së Komunës është udhëheqja me resurse
kulturore lokale, duke përfshirë muzetë lokale dhe resurset e trashëgimisë
kulturore që kanë vlera lokale.
Me duhet
të ju shkruaj se unë kam qenë i gatshëm të bashkëpunoi me ju por nuk kam hasur
në mirëkuptim, kam parashtruar edhe kërkesën me shkrim nr. 01.037-241 të datës
23.02.2010 për të biseduar lidhur më trashëgiminë kulturore në komunën e
Prishtinës por nuk jam ftuar.
Gjendja e
rëndë në fushën e kulturës po më shtynë që të ju drejtohem me anë të kësaj
letre me të vetmin qëllim që të evitohen procedurat e jashtë ligjshme të
investimeve në kulturë e në veçanti në fushën e trashëgimisë kulturore.
Si
punëtor profesional shkencorë në këtë fushë me një përvojë relativisht të gjatë
jam shumë mirë i njoftuar me mbarëvajtjen e institucioneve lokale dhe qendrore
të kulturës andaj edhe shprehu shqetësimin tim profesional. Institucionet e
pushtetit qendror MKRS shumë pak ka investuar në Komunën e Prishtinës dhe në
kufirin veri-lindor të Kosovës. Departamenti i Trashëgimisë Kulturore që vepron
në MKRS asnjëherë prej vitit 1999 e deri më tani nuk e ka bërë përnjohjen
sipërfaqësore të terrenit në kufirin veri-lindor të Kosovës për të evidentuar
asetet e trashëgimisë kulturore dhe historike. Përkundrazi kinse në saj të
bashkëpunimit mes MKRS dhe Komunës së Prishtinës që një dekadë është ndarë një
shumë mjaftë e madhe e buxhetit komunal për të investuar në monumente të
kulturës, potencoi investimet ne Hamamin e qytetit dhe në Xhaminë e Gurit etj.
Të dy këto objekte e kanë statusin e monumentit të kulturës dhe përgjegjëse për
konservimin dhe restaurimin e tyre është MKRS, andaj ndarja e buxhetit nga
komuna është i jashtë ligjshëm dhe ka ndikuar dukshëm në varfërimin e jetës
kulturore në komunë me rrethinë. MKRS vërehet se ka dështuar në organizimin
institucional, andaj si në shumë komuna edhe në Komunën e Prishtinës vepron
Qendra Rajonale e Trashëgimisë Kulturore në Prishtinë, institucion me
kompetenca të pa definuar që më shumë i ka sjellë dëme komunës se sa përfitime.
Nga
çrregullimet organizative sot komuna e Prishtinës nuk ka muze të qytetit, nuk
ka publikime dhe ka rrezikuar të humbë përgjithmonë objektet edhe ashtu të
pakta me vlera lokale kulturore dhe historike. Duhet kuptuar se komuna është e
obliguar që të ruaj objektet me vlera lokale ne territorin e saj e jo të
shpenzoi buxhetin në objekt që kanë vlera monumentale. Kur komuna akoma nuk e
ka një muze të qytetit shtohet pyetja atëherë p.sh. si mund të ketë qyteti muze
për Gjergj Kastriotin, Pjetër Bogdanin që u masakrua po në Prishtinë, Gongje
Bojagjiun, Hasan Prishtinën etj. Për
Hasan Prishtinën nuk ka muze as qyteti i lindjes së tij Vushtrria, por për çudi
në mes Prishtinës dhe Vushtrrisë, pikërisht në fshatin Mazgit është ngritur
muzeu për Sulltan Muratin! Na thanë se jemi rast i veçantë Suigeneris. Vërtet
mendoi se jemi të tillë, sepse kam
bindjen po të hulumtohen krejt popujt dhe fiset e botës vështirë se do të haset
ndonjë komunitet që nderon të huajt dhe pushtuesit më shumë se sa vetveten!
Bazuar në
vendimin e miratuar nga Ministri i Kulturës nr 2171/2012 të datës 01.10.2012
për listën e trashëgimisë kulturore në
mbrojtje të përkohshme, në pikën 4 shkruan: Trashëgimia kulturore në mbrojtje
të përkohshme do të ketë të njëjtat atribute me trashëgiminë kulturore nën
mbrojtje të përhershme.
1. Sa
dinë këta ekspert që e hartuan këtë listë kur në numrin rendor të kësaj liste
renditet Manastiri i Sokolicës ku shkruan se është ndërtuar në shekullin XIV!
Ju bëjë me dije se Kisha e Vogël në pronat e familjes së Boletinve është
shpallur Manastir i Grave në vitin 1956 pas konfiskimit të pronave të Isa
Boletinit.
2. Pyes
se a janë të vetëdijshëm këta ekspert se në listë i kanë përfshirë 1181 asete
të trashëgimisë kulturore pa e bërë të paktën një herë përnjohjen në terren në
trevën veri-lindore të Kosovës, ku bënë pjesë edhe rajoni i komunës së
Prishtinës.
3. Këta ekspertë
a mundë ti parashikojnë pasojat dhe pengesat e zhvillimit urban të qyteteve e
sidomos Prishtinës kur në këtë listë figurojnë objekte arkitektonike që nuk e
plotësojnë të paktën as një kriter të vetëm për ti klasifikuar se mundë të
merren në mbrojtje si monumente të kulturës.
Duke i
pasur parasysh pengesat që do ti shkaktoi kjo listë në zhvillimin urban të
Prishtinës, propozoi që ti bëhet kërkesë ministrisë ta shqyrtoi edhe një herë këtë listë.
Duhet
kuptuar se Trashëgimia Kulturore si shkencë u konsolidua që nga fundi i
shekullit XIX kur u vënë bazat e shkollës moderne të konservimit dhe restaurimit shkencor, po në këtë kohë u
përcaktuan konceptet teorike të konservimit për ta ruajtur origjinalitetin e
monumentit kulturor dhe integritetit të tij. Në fillim të shekullit XX filloi interesimi për organizimin e
kongreseve për të trajtuar monumentet e kulturës ne rrafshin e konservimit dhe
restaurimit të tyre në plan ndërkombëtar. Trajtimi i monumenteve të kulturës u
shqyrtua në shumë takime ndërkombëtare nga ku dolën shumë dokumente që e
rregulluan qasjen në monumente. Ekspertë të shumtë ndërkombëtar i kushtuan
rëndësi të madhe ruajtjes së vlerave të autenticitetit të monumentit. Si pas
normave ndërkombëtare të konservimit autenticiteti duhet të reflektoi etapat e
rëndësishme të ndërtimit dhe shfrytëzimit përgjatë rrjedhës historike të
monumentit. Në shumë takime ndërkombëtare u pohua se autenticiteti rrezikohet
atëherë kur prishen shtresat historike apo zëvendësimi i elementeve origjinale
me elemente moderne.
Shumë
punë konservuese që kryhen në Kosovë bëhen në kundërshtim me rregullat dhe
proceduarat ndërkombëtare të konservimit.
Studiues
të shumtë ndërkombëtar për monumente të kulturës me kohë i kanë rregulluar
kriteret se kush është kompetent që të kujdeset për mirëmbajtjen e monumenteve
të kulturës. Ata e kanë paraparë rrezikun e dëmtimit të vlerave autentike të
monumentit prandaj edhe kanë sugjeruar konservimin para restaurimit. Rregullat
ndërkombëtare të konservimit e parashohin që ndërhyrjet e reja të jenë të dallueshme për të mos i
falsifikuar vlerat monumentale. Në takime ndërkombëtare është kundërshtuar
restaurimi stilistik apo analogjisë, dhe është sugjeruar që çdo hap që
ndërmerret gjatë konservimit të mbështetet në të dhëna historiko-dokumentare për të ruajtur çdo fazë të ndërtimit të
monumentit. Bazuar në këto dokumente të rëndësishme që e rregullojnë fushën ë
trashëgimisë kulturore thuhet se në asnjë monument të kulturës nuk lejohet
rrënimi i ndonjë faze historike të ndërtimit të objektit. Çdo fazë e ndërtimit duhet
të konservohet dhe të jetë e dallueshme nga fazat tjera historike. Rrënimi i hajatit të xhamisë së gurit në
Prishtinë është në kundërshtim me çdo normë dhe konventë ndërkombëtare.
Në bazë të burimeve historike hajati i Xhamisë së Gurit në Prishtinë është ndërtuar në kohën e ndërtimit të objektit të sotëm të Muzeut të Kosovës. Këto ndërtime me stil të ndërtimit barok u bënë me donacione të siguruara nga Austro-Hungaria. Këto donacione në atë kohë vinin falë veprimtarisë së Hasan Prishtinës i cili me donacione nga Austro-Hungaria ndërtoi edhe disa shkolla për mësim në gjuhën shqipe. Duke i pasur parasysh të dhënat e cekura më lartë konsideroi se në rast konkret kemi të bëjmë me humbjen e vlerave autentike të një faze të rëndësishme historike të këtij monumenti duke e shkelur çdo normë dhe rregullore për monumente të kulturës.