Shtesë » Lajme
Jane's Intelligence Review: Ekstremizmi islamik në Kosovë, Shqipëri, Maqedoni dhe Bosnje
E premte, 10.08.2012, 08:08 PM
RRUGA RADIKALE - SALAFIZMI NË BALLKAN
Nga Jane's Intelligence Review
Përfundimi
i konflikteve në Ballkanin Perëndimor u përcoll nga shtimi i formave radikale të
Islamit - veçanërisht në Kosovë. Rritja e radikalizmit islam në të gjithë botën
është bërë një shqetësim i madh për bashkësinë ndërkombëtare.
Në Ballkan,
popullata myslimane tradicionalisht ka qenë relativisht sekulare dhe e
moderuar, bazuar në shkollat e mendimit për një islamizëm liberal.
Sidoqoftë,
vitet ‘90, të karakterizuara nga konfliktet rajonale që deformuan rajonin, mijëra
myslimanë radikalë të lindur jashtë vendit arritën në Bosnjë për t’i ndihmuar “vëllezërit
e tyre në nevojë” dhe për ta përhapur ideologjinë ekstremiste Salafi në Evropën
Lindore.
Shumica e
popullatës myslimane në Ballkanin Perëndimor, megjithatë, vazhdon të kundërshtojë
retorikën shpeshherë të dhunshme të predikuesve Salafistë. Kjo ka çuar në një varg
konfliktesh të brendshme ndërmjet klerikëve në Kosovë, Bosnjë e Hercegovinë,
Shqipëri, Maqedoni sikurse ndërmjet ithtarëve të shkollave më liberale si
Hanafi apo Sufi dhe atyre të traditave ultra-konservative të Salafistëve.
Incidentet e fundit të dhunshme - një pjesë e të cilave rezultoi me vrasjen e civilëve të pafajshëm, sikurse numri në rritje i mbështetësve të doktrinave radikale, lënë të kuptojnë se zgjerimi i Islamit radikal në Ballkanin Perëndimor mund të paraqesë një kërcënim për stabilitetin rajonal.
Ekstremizmi në Kosovë
Procesi i
transplantimeve fetare në Kosovë nisi më 1999, shumë shpejt pas përfundimit të konfliktit
me Serbinë. Salafizmi u importua në Kosovë nga organizata të caktuara Islame që
vepronin në emër të agjencive humanitare. Intervistat që HIS Jane zhvilloi me
politikanë të njohur dhe zyrtarë të sundimit të ligjit në Kosovë, konfirmuan se
organizatat islame janë duke vepruar në Kosovë përgjatë pothuaj një dekade dhe
se kanë arritur të krijojnë një rrjet ndikues social, me qëllim depërtimin në Bashkësinë
Islame të Kosovës dhe shndërrimin e identitetit kombëtar shqiptar në një identitet
fetar. Edhe pse një pjesë e këtyre organizatave nuk ka ndonjë agjendë radikale
apo të dhunshme, organizata të caktuara përhapin pikëpamjet e tyre më ekstremiste.
Drejtori
ekzekutiv i një organizate të njohur joqeveritare-njëherësh ish-politikan
kosovar, i tha HIS Jane se: “Konfliktet, që shpartalluan kohezionin social dhe
strukturat familjare, mungesa e institucioneve, sikurse depërtimi i një numri të
madh të organizatave bamirëse fetare, kanë ndihmuar përhapjen e Islamit radikal
në Kosovë. Gjatë dekadës së fundit, shqiptarët në Kosovë janë bërë më konservativë
dhe po i kthehen tani gjithnjë e më shumë fesë”.
Në fakt,
rënia e komunizmit - e shoqëruar me rënien e autoritetit shtetëror dhe zvogëlimin
e papritur të fuqisë detyruese të aparatit të sigurisë së shtetit, i la njerëzit
në një sistem multi-lojal, të ndarë ndërmjet traditave, fesë, ligjit komunist,
ligjit të perëndimit dhe kulturave të njohura.
Në shtete
si Shqipëria, Bosnja, Maqedonia dhe Kosova, ku mungonin normat dhe rregullat e
qarta, një numër i madh i popullatës iu kthye fesë dhe ligjeve të lashta të së drejtës
zakonore për ta shmangur anarkinë.
Për më tepër,
Kosova mbetet një nga vendet më të varfra në Evropë. Sipas të dhënave të Bankës
Botërore, për vitet 2010-2011, numri i papunësisë përllogaritet të jetë më shumë
se 45 për qind, me 17 për qind të popullatës që jeton në varfëri ekstreme. Sipas
një raporti mbi korrupsionin në Ballkanin Perëndimor, të publikuar më 2011 nga
Zyra për Narkotikë dhe Krime e Kombeve të Bashkuara, njerëzit në rajon, e veçanërisht
në Kosovë, e cilësojnë papunësinë dhe varfërinë si kërcënim kryesor për shoqërinë.
Kthimi te
praktikat fetare në prag të kolapsit të regjimit komunist - i kombinuar me situatën
e tmerrshme ekonomike, me tensionet e fuqishme ndërmjet shqiptarëve dhe serbëve
etnik dhe me korrupsionin sistematik të qeverisë - ia ka hapur derën formave të
reja të ekstremizmit fetar, nga i cili kanë synuar të përfitojnë individë dhe
organizata të caktuara.
Një shembull i kësaj është parë në Marinë - një fshat në Kosovë, ku autoritetet arrestuan dhe dëbuan Xhemajl Dukën, i cili sipas Ministrisë së Brendshme të vendit, po vepronte ilegalisht si hoxhë në xhaminë e fshatit duke u ofruar bonjakëve, fëmijëve dhe familjeve të varfra ndihmë në shkëmbim të pranimit të besimit islam nga ta. Ai u dëbua gjoja për shkeljen e ligjeve sa u përket ndërkombëtarëve që po jetonin në Kosovë.
Interpretimet fetare
Islami në
Kosovë ka një traditë të qëndrueshme që daton në kohën e okupimit osman të Ballkanit
në shekullin XVI. Myslimanët në Kosovë janë në përgjithësi trashëgimtarë të islamit
osman, bazuar kryesisht në urdhrat Hanefi dhe Bektashinj. Këto dy shkolla kanë ekzistuar
për shekuj me radhë në Kosovë - që nga fillimi i shtrirjes së ndikimit osman në
Ballkan e deri më sot.
Në mesin
e shkollave të themeluara të myslimanëve Suni, shkolla Hanefi ka një reputacion
për vendosjen e theksit te roli i arsyes dhe mendimit liberal. Bektashinjtë gjithashtu
preferojnë bashkëjetesën dhe pluralizmin ndërfetar.
Për më tepër,
pas Luftës së Dytë Botërore, Kosova udhëhiqej nga autoritetet socialiste
sekulare në Republikën Socialiste Federale të Jugosllavisë-periudhë kjo, gjatë së
cilës Kosova u sekularizua dhe feja u mbajt kryesisht larg sferës publike.
Nisja e përplasjeve
ndërmjet Islamit modern dhe atij radikal më 1999 rezultoi në rivalitet ndërmjet
klerikëve të rinj - që kishin udhëtuar në vendet arabe për edukimin e tyre
fetar, në mungesë të resurseve në Kosovë dhe me qëllim vendosjen e Salafizmit në
rajon - dhe myslimanëve të tjerë që preferonin mbajtjen e traditave të Islamit
osman.
Si rezultat, më shumë se një dekadë pas përfundimit të konfliktit në Kosovë, raportet si ai i 2012-s të Komisionit të Shteteve të Bashkuara për Liritë e Brendshme Fetare (USCIRF), thonë se fondet e një varg shtetesh islame si Arabia Saudite e të tjera, vazhdojnë të sponsorojnë agjenci të ndryshme që shpërndajnë literaturë ekstremiste dhe predikojnë Islamin fundamentalist në Kosovë dhe rajon.
Tensionet fetare
Incidentet
që vunë në pah tensionet fetare kanë shkaktuar një debat publik në Kosovë.
Në nëntor
të vitit 2011, një kryq i thyer ishte vizatuar në një varrezë historike
hebraike në Prishtinë. Dëmtimi i varrezës hebraike u dënua nga politikanët sikurse
nga autoritetet e sigurisë. Zëvendës-komandanti i Policisë Rajonale në Prishtinë,
Rexhep Sijarina, u tha mediave lokale se informatat e qytetarëve që jetonin në atë
zonë, konfirmuan se “dy meshkuj me mjekër”-një përshkrim që shqiptarët e përdorin
për t’i përshkruar radikalët islamikë, ishin përgjegjës për krimin. Shërbimi
Inteligjent i Policisë njoftoi se mbështetësit e ekstremistëve të sektit Vahabi
besohet të kenë qenë përgjegjës.
Zyrtarë të
lartë të Qeverisë kanë shfaqur gjithashtu shqetësimin rreth ndikimit të fundamentalizmit
islam. Gjatë një interviste për mediumin gjerman, Deutsche Welle, ministri i
Brendshëm i Kosovës, Bajram Rexhepi, pranoi ekzistimin e grupeve ekstremiste
Salafi, ndërsa ritheksoi se forcat e sigurisë po monitoronin ata në rast të ndonjë
veprimi të dyshimtë.
Dhuna ndëretnike
që u atribuohet Salafistëve, po shkakton ndarje përbrenda komunitetit Islam në Kosovë.
Në disa raste, mediat lokale raportuan për dhunë si rezultat i mosmarrëveshjeve
rreth ideologjisë ndërmjet Salafistëve dhe mbështetësve të islamit të zakonshëm.
Në vitin 2009, në mediat lokale raportohej se nëntë ekstremistë Salafi kanë rrahur
Mullah Osman Musliun, kreun e Bashkësisë Islame në Drenas dhe një kritik i
hapur i radikalizmit fetar.
Ejup
Krasniqi, bibliotekar në Fakultetin për Studime Islame dhe hoxhë në fshatin
Makovc të Prishtinës tha gjithashtu se është sulmuar nga salafistë të maskuar në
shkurt të vitit 2009. Në deklaratat dhënë mediave lokale, ai tha se është rrahur
dhe kërcënuar me armë zjarri për shkak të “moszbatimit të adekuat të haditheve
të profetit”.
Policia raportoi për sulme të tjera mbi zyrtarët e Bashkësisë Islame të Kosovës, përfshirë Sabri Bajgorën-kryeimamin e BIK-ut. Burime qeveritare i thanë HIS Jane se Salafistët kanë potencial të nxisin urrejtje dhe të krijojnë tensione në mesin e shqiptarëve, që u takojnë tri rrymave kryesore fetare: myslimanëve, katolikëve dhe ortodoksëve.
Zhvillimet rajonale
Islamizmi
radikal nuk ka prekur vetëm Kosovën. Në muajin prill, 800 policë ishin të përfshirë
në operacionin e koduar “Monster” për t’i bastisur 26 shtëpi në rrethinën e
kryeqytetit maqedonas - Shkupin, ku u konfiskuan armë, xhaketat e papërshkueshme
nga plumbat dhe literatura radikale islame.
Policia
maqedonase arrestoi gjithashtu 20 islamistë radikalë për vrasjen e pesë peshkatarëve
maqedonas të qëlluar për vdekje, trupat e të cilëve qenë gjetur në Shkup, më 13
prill.
Ky nuk
ishte incidenti i parë në Maqedoni që vërteton ndikimin në rritje Salafist në rajon.
Qendra për Pluralizëm Islam në Maqedoni raportoi mbi agresionin e islamistëve
Salafistë ndaj Teqesë Arabat në Tetovë, institucionin më të madh Sufi në ish-Jugosllavi.
Qendra
raportoi në shkurt të 2012-s se “Situata është bërë aq e keqe sa që turmat e
Salafistëve pengojnë hyrjen e vizitorëve në Teqe. Vahabistët tani kanë okupuar
pjesët kryesore të Teqesë duke ua kufizuar qasjen në të kujdestarëve të dikurshëm
të Teqesë. Në javën e parë të marsit 2008, radikalët nisën të gjuajnë me armë zjarri
gjatë natës në pronën e Teqesë si përpjekje të paligjshme për të frikësuar
kujdestarët e saj”.
Por, ka
edhe dokumente të tjera që flasin për ndikimin e Salafistëve në rajon. Më 2005
u konfiskuan Kullat Binjake në Tiranë - pronë e përbashkët e konstruktorit
saudit, Jasin Al Kadi dhe tre investitorëve shqiptarë. Al Kadi u radhit në listën
e terroristëve të Shteteve të Bashkuara në vitin 2001 për shkak të dyshimeve
rreth rolit të tij në shpëlarjen e parasë për Al Kaidan.
Boshnjaku Mevlid Jashareviq, një ithtar i sektit Salafist u akuzua për hapjen e zjarrit ndaj Ambasadës Amerikane në Sarajevë në vitin 2011. Gjatë sulmeve u plagos një polic para se Jashareviq u plagos në këmbë. Në ndërkohë, ish-ekspertët e Misionit Asistues të Policisë për Komunitetin Evropian të Shqipërisë (PAMECA) thanë se klerikët e xhamive të ndërtuara me fondet nga Lindja e Mesme në Shqipëri po predikonin gjithashtu ekstremizmin islam.
Sfidat e ardhshme
Itharët e
Salafistëve kanë përfituar nga dobësitë në rajonin e Ballkanit Perëndimor, si
paqëndrueshmëria politike dhe niveli i lartë i papunësisë, për t’i shfrytëzuar
myslimanët e zakonshëm në avancimin e agjendave ekstremiste dhe fundamentaliste.
Kjo është shfaqur gjatë një procesi të indoktrinimit, infiltrimit dhe
subvencioneve financiare.
Për më shumë,
radikalizmi islam nuk është ende në krye të agjendave të agjencive për forcimin
e sundimit të ligjit në Kosovë, gjë që u ka ofruar ekstremistëve hapësirë dhe
kushte për t’u përhapur.
Sidoqoftë,
ekspertët e sigurisë të intervistuar nga HIS Jane nuk thanë se ka ndonjë kërcënim
të afërt nga kërcënimi Salafist, edhe pse qeveritë dhe agjencitë për sundimin e
ligjit në Ballkanin Perëndimor kanë nisur ta ndjejnë presionin e fundamentalistëve
islamë. Ky kërcënim mund të marrë formën e dhunës së drejtpërdrejtë dhe të sulmeve
terroriste, ose tendencave për nxitjen e konflikteve e tensioneve ndëretnike.
Sundimi i
dobët i ligjit nënkupton rritjen eventuale të tensioneve dhe pasigurisë, përhapjen
e tyre përtej kufijve, nëse nuk kundërshtohen lëvizjet ekstremiste të adhuruesve
të tyre-gjë që lë të hapur mundësinë për destabilizimin e mëtejmë të rajonit.
Ky është një kërcënim, shpërthimi i shpejtë i të cilit nuk është aq kërcënues krahasuar me problemet si krimi i organizuar apo jostabiliteti politik, por që mund të paraqesë një rrezik më të madh në të ardhmen, nëse ideologjive ekstreme u lejohet të shpërndahen më tej.