Kulturë
Përparim Hysi: Fshatrat Patjomkin ?!
E merkure, 18.07.2012, 05:35 PM
"Fshatrat Patjomkin ?!"
(esse )
Nga Përparim Hysi
Titulli është
si një metaforë apo analogji për ç'ka tentoj. Për lexuesit,them që pak do jenë ata
që nuk e njohin këtë emërtim kaq butofarik,por,sidoqoftë,për ta bërë pak më të qartë
se si lindi ky emërtim,po shpjegohem pak shkurt.
Patjomkini
ka qenë një nga dhjetra "favoritët" (nënkupto ashikët ) e Katerinës së madhe,perandoreshës ruse,por,ajo
që duhet veçuar në këta lloj "favoritësh" është fakti se me këtë Patjomkinin,perandoresha
kish vënë kurorë.Patjomkini,sado me një sy,por qe i zoti,aq sa një ambasandor i
huaj (këta,ambasadorët qenë si termotetër që matnin temepraturën e shteteve ku
qenë akredituar ) ,ka lënë me shkrim që "...Patjomkini
qe një makineri e vërtetë pune,që bënte shumë punë njëherësh ". Pra,i tillë
qe Patjomkini në oborrin e careshës së e madhe,e cila,siç shkruhet në kujtimet për të,
vuante nga obsesioni që shekulli XVIII-të
duhet të quhej shekulli i saj. Patjomkini bëri shumë shërbime në oborrin e
careshës dhe,më vonë,ra në një far limontie.Megjithatë,për t'u afruar asaj ç'ka do të them,Patjomkini,veç
meritave, u u bë pak butaforik. Krijonte "fshatra magjikë" apo iluzivë,për
t'i mbushur mëndjen perandoreshës se në kohën e saj rrohej mirë. Ndaj ka mbetur
në histori "Fshatrat Patjomkin?!". Perandoresha,kur shkonte për vizitë,ngopej
me këto shfaqje që i merrtte si reale.Pra,po ta vlerësosh nga kjo anë,Patjomkini
qe pak sharlatan. Të tillët në oborret ruse sikur janë bërë pak historik. A
nuk ka qenë një sharlatan i dorës së parë,Rasputini,
në oborrin e carit të fundit rus,Nikollës së dytë,të cilin bolsheviku Lenin e zhduku me kuç e me maç,po
me firmën e komisarit të kuq,Sverdllov. Kur përmënd Rasputinin,nuk e bëj më kot:
ka shumë që thonë (është e shkruar e zezë
mbi të bardhë ),se,po të qe gjallë Rasputini,revolucioni i tetorit nuk do
* *
*
Kur po
vij me këtë shkrim kam parasysh"Fshatrat
Patjomkin" që krijojmë ne,me shkrimet tona. Kur them ne,e kam fjalën
se,tek lexon,s'ke si mos hidhesh përpjetë nga ç'ka lexon. E keqja e madhe është
se këto"lloj fshatrash"-në mund të shpreem kështu- ndodhin që "krijohen"
nga pena me peshë dhe,rëndom,edhe nga ata që hiqen si me peshë. Ajo që më alarmon
kur lexoj është fakti tjetër: ne,sado që
e dimë që ç'ka shkruhet e bardhë mbi të zezë,nuk është e vërtetë,heshtim,duke bërë
një sy qorr e një vesh shurdh,sikur nuk ka ndodhur gjë.Dhe nuk ka se si bëhet më
keq. E shkruara mbetet.
Kam kohë që
doja të dilja me këtë shkrim.Vetëm për sensebilizim. Me fakte që bëjnë mu. Të futësh
kokën në rërë,si struci,është fare e pandershme. Gjatë leximeve,sa herë që vija
re apo hasja me"fshatra Patjomkin",nxirja
bllokun e shënimeve dhe shënoja"frazën tollumbace apo faktin deformues"
si dëshmi autentike. Mirëpo,kur bën dasëm fukaraj,qëllon që griset daullja.Kështu
ndodhi dhe me mua. Duke u mbartur nga Amerika në Fier.Nga Fieri në Tiranë,blloku
se ku përfundoi. Më erdhi keq ,natyrisht.Kisha shënime autenitke. Por,toruan,ama
nuk e humba.
* *
*
Nuk ka
ditë që mos lexoj. Natyrisht,jam "qibar" dhe,nuk e mohoj:jam i "shkollës
së vjetër". Hyj tek libraria tek Pallati i
Kulturës dhe mundohem të takoj "miqtë e mi të vjetër".Kur them
kështu,e kam fjalën për letërsinë ruse. Sa pashë Buninin,u gëzova. I bleva "Memuaret"
e tij dhe mezi prisja të sosessha në shtëpi. Por tek lexoja,u hodha përpjetë. Sikur
dikush erdhi më kapi prej flokësh. Fjalia e parë..." me Çehovin u takova në
fund të vitit nëndqind e pesë !!!". Kujtesa ende nuk më ka lënë. More,-thashë,-sikur
Çehovi ka vdekur në vitin 1904 apo më ka lënë mëndja mua. Jo.Atëherë,për të verifikuar
në kishte të drejtë Bunini apo unë,e mbylla librin dhe hyra në kompjuter.U vura
në kërkim.Çehovi kish vdekur në vitin 1904.Po ti,o përkthyes apo,o redaktor,pse
më shkruan një proçkë të tillë.Se Bunini dihet se kush është.Nobelisti i parë rus,sado
që pjesën më të madhe të jetës e kaloi në emigrim ,se kurrë nuk u pajtua me "mortajën
e kuqe,bolshevike".
Një shkrimtar
me emër (shkruan në prozë e poezi dhe është i mirë ) tek shkruan për Sejfulla
Maleshovën hyn në ca"vogëlina" që të bën të qeshësh. Sejfulla
Maleshova alias Lame Kodra apo Lamja i
vogël siç e thërriste Konica,kalvarin e madh të internimit e ka vuajtur në Fier.Shkrimtari
thotë,mes tjerash,doli lumi Seman dhe ia mbyti shtëpinë që kishte. Doli Semani?
Po jo,mor burazer,del nuk del Semani (pra lumi që mban këtë emër) kurrë nuk ka
ndodhur që të përmbytë Fierin.Por duke shkruar nga "maja e kalit",shkrimtari
nuk e di që Fierin e përmbyt,siç ndodhi dhe me shtëpizën e mjerë të Lame Kodrës,
Gjanica,një lumth i vogël që derdhet në Seman. Vërtitet t'i përqaset Lame
Kodrës,por nuk arrin të dalë ku duhet.Se nuk e njeh. Se,po ta njihte,me
interes do të ishte të thoshte,që Lame Kodrën e varrosën punëtorët e
komunales,atje ku kalonin këmbësorët dhe vetëm kujdesi deri në martirizim,i ish të burgosurit të ndërgjegjes,poetit dhe
shkrimtarit Nuredin Boriçi,bëri që Lame
Kodra të ketë një qivur. E mbaj mënd mirë
kur altruisti Nuredin Boriçi kërkonte donacione për varrin e Lame Kodrës
dhe,kur trasta mbeti bosh,atëherë me kursimet e tij,ia arriti. Dhe sikur të shkruante
kështu,sa do kishte përfituar dhe shkrimi për Lame Kodrën.
* *
*
Tranzicioni
i ngjetë atij lumit që bie shumë llumb. Çlirimi
nga "prangat" sikur i bëri njerëzit me krahë dhe,secili,rroku penën
dhe doli kush me një libër,kush me një monografi dhe kush me seri të tilla.Dikush
bëhet i "famshëm" duke zbuluar ca "të fshehta" që veç ai i
di dhe zë të shet egjrën për grurë. E lexon këtë lloj "patjomkini" dhe
siç e lexoj unë,ka dhjetra apo qindra që gjërat i dinë mirë apo dhe më mirë se
ai,por,megjithatë,nuk flasin. Unë jam fierak dhe,si të gjithë fierakët e brezit
tim,e kemi njohur Lame Kodrën . E kemi
njohur,po në distancë.Qe një "kodër"
që të ngjitte "kolerën" dhe jetoi në vetminë e vet. Përplaste këmbët
fortë tek shkonte nga ajo"shtëpiza"-ku e mbyti Semani?!!!- për tek
grumbullimi ku punonte si
makazinier i depos së duhanit. Me asnjë nuk
bëhej dhe dihej përse.Po ja tek
-U thashë
atyre të degës (nënkupto të degës së mbrëndshme ) a ta thërres në dasëm ? ( është
fjala për Sejfullan,de! ) dhe më thanë:-Thirre,po mos qëndroj shumë !!!!
Natyrisht,që
ky "patjomkin" ndërton kështjella në
erë. E vërteta është krejt ndryshe.Po dihet që të vdekurit nuk flasin.Ata,të
ndjerët,e kanë mbyllur ciklin e jetës,po më të rrezikshëm jemi ne,të gjallët,që vazhdojmë ta hamë sapunin
për djatthë.
Një shkrimtar
me emër,buçkan e kokoroç,aq obses është për veten e tij,sa,tek pohon,se dikë ka
marrë në qafë duke e spiunuar,konkludon me delir:-Më duket se mirë ia bëra atij
X-it.Dhe pozon sikur të ketë bërë hyner.Askush nuk shkroi kundër tij.Se dhe "yjet"
rrinë e vështrojnë. Dhe vazhdojmë ta "përkëdhellim" këtë lloj
specie,se mos na thahet a vyshket
dhe,pastaj,mjerë letërsia.
Të shkojmë
dhe më tej.Në atë "bllokun që humba" në mjegull më është fiksuar një detajë:
"...unë
kisha bibliotekën me të madhe në qytet.X... erdhi për të marrë një libër
dhe,mandej,më doli dëshmitar i rremë në gjyq.Bëra (nuk më kujtohet se sa vjet )
disa vjete burg.E citonte "dëshmitarin"me em[r e mbiemër,dhe ky "patjomkini"
(pra,dëshmitari i rremë ) ka goxha pozitë edhe si prozator. Shumë e dinë,por
askush nuke mbështeti atë D.B. që bëri burg.
* *
*
Kur flas
për "Fshatra Patjomkin",e kam
fjalën se sa realist jemi kur shkruajmë apo rrëfejmë diçka. Nuk e kam fjalën për
letërsinë artistike,si krijim,por kur flitet për personazh apo ngjarje
historike,ku,për anjë arsye apo tjetër, ndërtojmë "fshatra iluzivë". I
ndërtojmë dhe i ekspozojmë para sysh dhe,s'do mend,bëhemi delirant ,se askush
nuk na i prish ajkën.Shtroj pyetjen a
ndodh gjithkund kështu? Ma do mëndja,që jo.
Ne bëjmë sikur lexojmë symbyllur dhe bëhemi
pak,si bashkëpunëtor në "vrasje". Pranojmë diçka që nuk është dhe,kështu,i
bëjmë shoqërisë një dëm jo të vogël.
The kështu
se gati bërtita,kur lexova se në Fier,-siç shprehej një që kish bërë"shumë"
pë Fierin,- na ishte parë një trainer fantazëm,Sabri Peqini, që e kish penguar... e bla,bla.
Sabri
Peqini,i dashur "Patjomikn" është një futbollist i madh i Kombëtares;ka
qenë trainer i madh,i cili,qysh në vitet
1957-1958,erdhi nga Hungaria dhe në Elbasan qe dhe trainer dhe futbollist dhe,në
saj tij,Elbasani jo vetëm doli në ktegori të parë,po e ngriti lart stekën.Po "patjomkini"
e quan "fantazëm" dhe aq.Asnjë reaksion.As i zi dhe as i bardhë.
Një tjetër,në
një "kundrëvënie" që të mbushë mëndjen,tek orvatet të shpjegoj një të vërtetë,zgjedh një rrugë tjetër:
"...
qeshë riosh fare dhe tek po ecja rrugës,më arriti dikush dhe më tregoi se qe i
burgosur nga Enveri dhe i tha,këtij 14-vjeçarit,se Migjeni,po të qe gjallë,do
futej në burg.Dhe unë i këtij mendimi jam:po të shkruante ashut siç shkroi,Migjeni
do futej në burg a ca më tepër,por si ndodhka,që një i burgosur,në atë kohë të frikshme,të
paska zgjedhur si"qelë"ku rrëfehet.
Këto janë
ca "thela që nuk m'i nxë jamakia",mua. Ai që rrëfen ,është i dëgjuar,me
peshë,por ç'tregon,nuk qëndron. Por njerëzit i pranojnë si të vërteta dhe aq. Dhe
mudn të vazhdoja dhe me të tjera "fshatra",por dhe me kaq besoj se
sikur ia kam hequr guallin plagës. Se plagë
është që të bësh sikur nuk sheh ca të vërteta që bëjnë mu. Nuk duhet të heshtim.
Si thoni,kam të drejtë ?!...