Speciale
Sylejman Aliu: Filozofia e Krrokamës - Rexhep Qosja në pasqyrë (XV)
E enjte, 07.01.2010, 08:53 PM
SYLEJMAN ALIU
FILOZOFIA E KRROKAMËS
(Rexhep Qosja në pasqyrë)
Fiksione psikopate rreth "lin?it intelektual"!
Ekzagjerimi, stërmadhimi, predimensionimi i çdo gjëje që lidhet ose mund të lidhet në një ose tjetër mënyrë me personin ose punën e tij, aq sa humb çdo masë e përmasë e përpjestim real, është një ndër karakteristikat dalluese në shkrimet, qëndrimet e sjelljet e R. Qosjes, dhe zë vend të gjerë në pamfletin e fundit. Kjo duket e natyrshme, sepse çdo gjë lidhur me të duhet të jetë e nivelit, e rangut, e dimensioneve që t'u përgjigjet ideve universale, jetike, vizioneve të gjera, planetare, që t'i përgjigjet mendjes që noton në hapësira interplanetare, iluzioneve që ka ai për personin e vet, për veprën dhe rezultatet e veta. Prandaj, në qoftë se dikush në një mbrëmje diskutimi për kritikën merr qëndrim kritik ndaj disa qëndrimeve të tij, atëherë i tërë tubimi, e tërë mbrëmja s'është tjetër veçse një sulm, një atak, një linç, madje intelektual(!) i përmasave historike! Dhe ky linç do të ketë prapaskenë të thellë, sepse si do të mund të ndodhë të thotë kush mendim negativ për të, madje publikisht, e të mos jetë përgatitur, inskenuar, organizuar kjo nga të gjitha forcat e errëta të sotmes e të së kaluarës!
Në përshkrimin e rasteve të tilla, ai i lëshon fre imagjinatës, madje një imagjnate të sëmurë, që për pikënisje ka dyshimin, qëllimkeqësinë e supozuar të kritikut te të tjerët, ngatërron rolin e kritikut e të letrarit, për faktet flet imagjnativisht dhe është insinuativ, zgërdhishëm në të dyja rastet. E në fund, seriozisht(!) do të thotë: pak shaka, pak seriozisht!
Historisë së kulturës sonë do t'i shtojë këtë radhë R.Q. edhe një datë, edhe një ngjarje, por të shënuara me germa të zeza: 23 janarin (1976), mbrëmjen e linçit intelektual!
Duke dashur të nxisë krijimtarinë dhe diskutimin kulturor, "Rilindja" pat organizuar një Tribunë, një diskutim publik për temë të ndryshme që mbahej kohëpaskohe në lokalet e Fakultetit Juridik.
Në mbrëmje u diskutua edhe për kritikën dhe disa diskutantë shprehën qëndrime kritike ndaj disa pikëpamjeve të R.Q. Të tjerët i përkrahën mendimet e tij ose s'i zunë në gojë, sepse shqyrtuan çështje të tjera. Kjo ishte Tribuna e 23 janarit.
Por, si duket, si përshkruhet, si kualifikohet ajo në pamfletin e R.Q.? Ajo është mbrëmje krimi, madje e njërit ndër krimet më të mëdha në historinë e kulturës "mbrëmja e linçit intelektual". Ky "linç" u përgatit, u parapërgatit, u stërpërgatit, me të vetmin qëllim të diskreditohet R.Q. "Në kronikën e fushatës... mbrëmja e 23 janarit të vitit 1976 do të shkruhet me germa të arta, të zjarrta, ndriçuese, vizëlluese" (!) (f.64).
Ky "linç" i 23 janarit (!), ky "akt barbar, vandalizëm", ka edhe tipare të linçeve klasike "çfarë ishin për shembull, linçi i robërve në arenat e luftës me shtazët... linçi i djegies në furrën e druve në mesjetë... linçet e varjes në sheshin e qytetit, në Perëndimin e egër" (f.67), por ka edhe karakteristika të linçeve moderne "sipas metodologjisë bashkëkohore të linçeve intelektuale"(!).
Për imagjinatën e ekzaltuar "linçi" i "23 janarit ka piedestalin - "një amfiteatër në Fakultetin Juridik të shtruar me tepihë ngjyrë të kuqe, që simbolizonin përfundimin e heretikut", ka kohën e caktuar - ishte zgjedhur ora 18 (ora 18 h) (!), shkruan R. Q.), "domethënë një kohë e lirë, kur njerëzit nuk dinë ç'të bëjnë me veten dhe, për atë shkak shkojnë në vendet... ku mund të shprazin pasionet e tyre", ka publikun e mysafirët e nderit, ka "shtabin e grupit(!) që organizonte fushatën" - lokalet e rubrikës kulturore të "Rilindjes", e të tjera të ngjashme!
Duke vazhduar të "shprazë pasionet" dhe për të dëshmuar erudicionin dhe kompetencën e vet në çështjet e linçit e të linçimit, në ekstazë, pa dashur të zbresë prej reve, R. Q. vazhdon: "Linçi i kësaj mbrëmjeje ishte një linç specifik, origjinal, i egër, i kurdisur dhe në stilin e linçeve misterioze, perfide të Aleksandër Borxhias, të pallateve të Vatikanit, të kështjellave dhe të dramave të Shekspirit, edhe në stilin e linçeve të Berias dhe të ekzileve të Siberisë" (!) (f. 72). Ideisti ynë univerzal, jetik vizionist planetar edhe marrëzirat do t'i ketë të dimensioneve historike-botërore! Një mbrëmje diskutimi për kritikën, ku janë shfaqur mendime kritike për disa pikëpamje të tij, mbrëmje nga e cila nuk ka pësuar dhe nuk mund të pësonte asnjë e keqe, s'është tjetër veçse - mbrëmje linçi, që përmban tërë përfiditetin dhe të këqijat e linçeve të së kaluarës, por është më i egër se ata!
Dhe kështu, ndërsa kujton të ketë thënë gjë të madhe, R. Q. thotë në të vërtetë naivitetin dhe padijeninë më të madhe që mund të thuhej. Sepse, në qoftë se diskutimi për kritikën, dhe po të ishte vetëm një kritikë ekstreme e R. Q., mund të krahasohet, në cilëndo formë, me misteret dhe perfiditetin e Borxhias e të pallateve të Vatikanit, me Berian dhe egzilet e Siberisë, atëherë ose këto s'paskan qenë gjë ose R. Q. s'di çka flet.
…
I njëjti ekzagjerim i njëjti dyshim psikopat për skena e prapaskena, për organizime e komplote vërehet kur artikullin R.Q. për Ibrahim Rugovën dhe artikullin e tij të botuar në "Përparimi", 4/78. Botimi i artikullit lidhet me Konferencën shkencore të Lidhjes së Prizrenit ku, ai, d.m.th R. Q. "do të mbajë njërin prej tri referateve kryesore", lidhet me prezencën e të huajve, shihet dhe paraqitet hiq më pak se një përpjekje e organizuar për diskreditimin "ndërkombëtar" të tij! Dhe kjo do të bëhet përmes artikullit i cili do të lexohet "edhe pse ishte vënë në mesin e mesit të revistës, pas pesë dhe para gjashtë artikujve të tjerë"! (f.229).
Lidhur me këtë artikull, edhe dy fjalë. Në Morfologji thuhet: "Nuk ka dyshim se për botimin e këtij artikulli në numrin festiv të Përparimit ishte posaçërisht i interesuar dhe është posaçërisht i merituar Fehmi Agani" (f.229). R. Qosja, e mbush plot gojën, dhe e thotë një rrenë!
Natyrisht, në qoftë për përgjegjësi, si anëtar i redaksisë, jam përgjegjës bashkë me të tjerët për çdo gjë që botohet në Përparimi. Në qoftë për t'u veçuar, publikisht po them, as për t'u distancuar prej artikullit të botuar dhe as për t'iu arsyetuar kujt, sepse s'më duken të nevojshme as njëra as tjetra, se artikullin e përmendur si dhe të gjithë artikujt e atij numri, i kam parë vetëm pasi janë botuar. Në të vërtetë angazhimi im në redaksi të Përparimit në përgjithësi nuk është as i rregullt as fort i zellshëm dhe konsiston në angazhimin e bashkëpunëtorëve nga fushat e filozofisë e të sociologjisë dhe në shikimin e punimeve nga këto fusha. Duke mos pasur mundësi për angazhim më të madh, para më se dy vjetësh kam kërkuar të lirohem nga kjo detyrë dhe po pritet një rast i përshtatshëm të më zavendësojë ndokush tjetër. Gjatë vitit 1978 asnjëherë nuk kam marrë pjesë në mbledhje të redaksisë për programimin e përmbajtjes së numrave të caktuar të revistës. Për artikullin e I. Rrugovës nuk kam pasur rast të deklarohem as para botimit, as pas botimit të tij, madje as në redaksi dhe as jashtë saj.
"Iluzionet" dhe iluzionet
Diskualifikimi aprioristik i oponentëve, mënyra e sëmurë e atribuimit të qëllimkeqësisë, të motiveve të dyshimta ose ekstremisht negative ndaj kundërshtarëve të supozuar, madje argumentuar-paargumentuar, duke injoruar faktet, duke dhunuar arsyen, po e deshti puna, kjo është një ndër karakteristikat më dalluese të "polemikës" së R.Q. e shprehur fuqimisht në pamflet.
Pyetja e parë që mund të shtrohet është pikërisht se për ç'arsye R.Q. kthehet në ngjarjet e para aq kohëve, të harruara edhe për gjeneratat që i dinin e lëre më për gjeneratat e reja, për të cilat s'kanë rëndësi fare? Mua më duket se ai rikthehet te këto momente për shkak të ndërgjegjës së papastër! E di se kishte qëndrime të pamira, e bren se këto dihen dhe janë larg pozës burrërore dhe moraliste që do të mbajë dhe përiqet t'i "racionalizojë" qëndrimet e veta dhe të "dëshmojë" se gjithmonë kishte të drejtë!
Nga fundi i janarit 1974 R.Q. pat botuar në "Rilindja" artikullin Krijimtaria dhe jeta jonë krijuese në të cilin ngritej kundër disa dukurive negative në jetën krijuese dhe angazhohej për forma më të organizuara të jetës kulturore. Edhe pse çështjet e shtruara s'ishin
Prandaj, në kuadër të një anketimi që e organizoi "Rilindja" mendova që është mirë të përgjigjen me shkrim. Përkrahja dënimin e dobësive dhe kërkesën për forma më të organizuara të jetës kulturore, por jo edhe vlerësimin e marrëdhënieve në formë të vrazhdë e me ngjyra të errëta si e bënte R.Q. Ku nuk pajtoheshim? Ai i karakterizonte marrëdhëniet kështu:
"E tillë çfarë është, jeta krijuese është një jetë, le të thuhet, kulturore e provincës, ku njerëzit pjesën më të madhe të kohës e kalojnë duke u marrë, plot gëzim me fatkeqësitë e vogla dhe të mëdha të fqiut dhe duke iu lutur të madhit zot, që t'i digjen vetullat dhe flokët e gruas së bukur të fqiut të parë, që t'i bëjë kopilin e bija e fqiut të dytë, që t'i lëshojë burri të bijën e madhe fqiut të tretë, që të ndahet prej të shoqes fqiu i katërt, që t'i bjerë zhuga fqiut të pestë, kurse damlla fqiut të gjashtë, që t'i dhezet shtëpia fqiut të shtatë, e të tjera" ("Anatomia e kulturës, 105).
Në reagimin tim thuhej edhe se tema e shtruar shikohej ngushtë, se duhet të shihet më gjerë ndërlidhja e shoqërisë dhe e krijimtarisë, se diskutimi duhej të pasurohej me analiza e orientime vlerore të krijimtarisë sonë, etj. Si e interpreton sot R.Q. këtë reagim?
Pas pak ditësh R.Q. shkroi Iluzionet janë të dëmshme, që ishin të intonuara polemikisht që nga titulli, në mënyrë sofistike bënin jë spostim, një zëvendësim të subjektit të polemikës. Sepse, ndonëse nga marrëdhëniet dhe klima krijuese varet në një masë të madhe edhe rezultati i krijimtarisë, në polemikën e mëparshme, së paku në reagimin ndaj artikullit të parë të R.Q. s'ishte fjala për rezultatet e krijimtarisë. Ishte kontestuar vetëm pohimi se në dy vitet e fundit krijimtaria ishte në krizë. R.Q. jo vetëm që bën zëvendësimin sofistik të temës së diskutimit, por në mënyë jokorrekte, pa emëruar, u imputon, u atribuon të tjerëve se kanë dhe po përhapen iluzione për rezultatet e krijimtarisë sonë. Dhe, duke qenë se iluzionet rrëzohen shpejt, R.Q. mendon se shpejt do të mund të diskualifikonte edhe oponentët. Por, një gjë s'e llogariste mirë R.Q. Ai s'e shihte se është pikërisht iluzion dhe iluzore të kujtosh se mjafton t'i imputosh tjetrit iluzione dhe opinioni ta marrë këtë si të gatshme e të vërtetë.
Edhe ndaj këtij artikulli pata reaguar me vështrimin e titulluar: Për një vlerësim objektiv të krijimtarisë. Vërejtjet e mia kishin të bënim me mënyrën e diskutimit e të polemikës, me vlerësimin sektar të krijimtarisë, me nisjen nga premisa të pasakta, me konkludimet alogjike, me mënyrën arbitrare - diskualifikuese të vlerësimit dhe me dëmin e saj.
Vërejtjet kishin të bënin me mënyrën e diskutimit, sepse mënyra e diskutimit, e polemikës nuk është formë e jashtme, mirësjellje e korrektësi, fair play, si do të thoshte ky fejplejist, që kurrsesi s'po mund të ngrihet te principieliteti marksist, por është thelbore dhe principiele se edhe vetë përmbajtja. Mënyra e polemikës së tij ishte aprioristiko-diskualifikuese. Përkundër tri faqeve të gazetës dhe titullit të të tri vazhdimeve me Iluzionet janë të dëmshme, s'e shihte fare të nevojshme të thoshte se cilët ishin përhapës të iluzioneve dhe ç'thanë ata që të ishin iluzion, s'e konsideronte fare të nevojshme t'ua shtronte për gjykim lexuesve cilësimin që u atribuonte të tjerëve. Kjo mënyrë e polemikës është e njohur, është mënyra sofistike e postulimit, e supozimit si të ditur pikërisht të asaj që do të duhej të vërtetohej. Iluzionet ishin fiksione të R.Q., ishn projeksione të tij, ai postuloi në mënyrë simplifikuese, e quajti të ditur se ata që mund të kenë mendime të ndryshme nga ai për krijimtarinë tonë dhe nivelin e kushtet e saj, janë përhapës të iluzioneve, apriori i diskualifikoi për të filluar mandej rrebeshin patetiko-verbal kundër iluzioneve. Kjo mënyrë ishte dialog i R. Q. fiksionet e tij. Vërejtjet për mënyrën e polemikës ishin kërkesë për evitimin e dobësive të irrelevancës në polemikë, për evitimin e atakimeve morale e personale të atyre që mendojnë ndryshe, për më shumë konsekuencë në qëndrimet, më shumë besnikëri ndaj qëllimit dhe më pak përgjithësime të pabazë, më pak sulme difuze dhe aluzione të pacaktuara. Sepse, s'mund të ketë diskutim të çështjes nëse vazhdimisht ndërron tema e diskutimit, nëse bëhen pohime të kundërta madje edhe brenda të njëjtit vështrim. Dhe s'mjafton të deklarojmë se kemi qëllim të mirë, se duam të dënojmë plogështinë e të inkurajojmë krijimtarinë, po qe se lejojmë që, të përfshirë nga emocione të caktuara, të harrojmë rrugës qëllimin dhe të mohojmë edhe ato rezultate që i kemi, duke satisfaksionuar në këtë mënyrë jo punën e rezultatin, por përtacinë e shterpësinë, sepse pikërisht këto të fundit barazohen me të parat. Të gjitha këto dobësi të polemikës në mënyrë shumë më të fuqishme manifestohen në Morfologji.
Vërejtjet kishin të bënin edhe me mënyrën sektare të vlerësimit, sepse për rezultatet e krijimtarisë s'mund të gjykohet vetëm sipas fushave albanologjike. Dhe, sado që këto fusha zënë dhe duhet të zënë një vend të veçantë e të gëzojnë një përkrahje të posaçme, as si komb dhe as si punëtorë të kulturës s'mund t'i reduktojmë ambiciet e pretendimet dhe as të mohojmë origjinalitetin dhe krijimtarinë në fushat e tjera, qofshin këto shkenca të natyrës apo shkenca shoqërore. S'mund të anulohen p.sh. rezultatet në shkencat e natyrës me një deklaratë të papërcaktuar e të pakuptimtë se aty "s‘mund të kemi rezultate për eksportim".
Në vështrim, ndër të tjera, thuhej: "Për një përcaktim dhe vlerësim, relativisht të plotë e të saktë të krijimtarisë sonë dhe të nivelit e të rezultateve të saj, në relacion me kushtet dhe mundësitë, nevojiten para së gjithash përcaktimi relativisht i plotë i vetë kushteve, objektive e subjektive. Kjo u bë vetëm pjesërisht, madje me ca pasaktësi. Të pohohet se kemi kushte objektive të favorshme dhe se s'kemi organizim të punës krijuese, se kemi kushte subjektive, kolektive e individuale, por kemi përtaci e plogështi, madje që nga periudha e sundimit osman, më duket është një kontradiktë.
…
"
Redaksia e gazetës e konsideroi të arsyeshme të mos e vazhdojë polemikën dhe nuk e botoi vështrimin tim nga i cili i nxora vetëm dy-tri mendime. Bëhej kjo për të mos e thelluar konfrontimet dhe për të mos kaluar në grindje personale. Edhe pse nuk më dukej e drejtë, nuk kam dyshuar në këtë motiv. Por RQ s'i mjafton kaq. Shkon në redaksi, kërkon t'i lexojë artikujt e pabotuar, fshehurazi
Këtu më duhet të bëj një digresion dhe të vë në dukje një moment të rëndësishëm, që jo rastësisht RQ e lë anash. Me artikujt e pabotuar, por të kseroksuar ilegalisht RQ, që kujtonte se u kishte bërë nder të madh rektorit të atëhërshëm dhe dekanit të atëhershëm të Fakultetit Filozofik duke i përmendur iluzionet e tij si të vetmit me kontribut albanologjik, insiston të mobilizojë përkrahjen e tyre dhe mbahet mbledhja e Degës së Gjuhës dhe Letërsisë Shqipe ku R.Ismajlit, atëherë asistent, për artikull të pabotuar (?) i bëhen kërcenime me dëbim nga Fakulteti! Çështja as që mund të shtrohej para Këshillit të Fakultetit, lëre më që në marrëdhëniet tona shoqërore s‘kanë fare shans të realizohen kërcënime të tilla. RQ, në stil të vet, i pakënaqur, si duket me përkrahjen kur botoi Anatominë e kulturës, ku u botuan edhe iluzionet, nuk i shënoi emrat e ish-rektorit dhe të ish-dekanit, i depersonalizon dhe shkruan : "Me përjashtim të dy-tre vetëve, punonjësit e tjerë shkencorë nuk mund të pohojnë se kontributi i tyre shkencor ështe me rëndësi të veçantë albanologjike (!) Pas kësaj, njeriu si të mos pyet : A mund të ketë ende individë aq të kotë e aq të marrë, që ta vënë veten në çfarëdo forme, në varësi intelektuale apo morale nga vlerësimet subjektiviste, nga arbitrarizmi dhe teket e RQ? Kujt mund t'i duhen ato, qofshin edhe afirmative, lavdëruese? Pyetja imponohet veçmas kur shihet pretencioziteti i RQ në Morfologji: këtë e citova, atë s‘e citova; këtë e përfilla -atë s‘e përfilla, e kotësira të ngjashme. Por RQ e vazhdon dezinformimin. "Autorët...kishin nxituar mandej t'i tërheqin artikujt me pohimin se ashtu u është cenuar e drejta e sekretit"!
R.Q. nuk do të ishte ai që është po të mos arrinte edhe në këtë orvajtje dezinformimi, deri në "prapavijë", po të mos u impononte motive të errëta oponentëve. "Nuk ka dyshim se autorët tanë i kishin tërhequr artikujt pa arsye se ndërkohë kishin kuptuar se me ta më qartë zbulonin prapavijën e përgjigjeve të tyre" (!) Natyrisht, depërtimi në "prapavijë" është ikja nga vija e vërtetë e problemeve reale.