Speciale » Namani
Qazim Namani: Veshja e grave shqiptare në rajonin e Medvegjës
E enjte, 18.06.2020, 07:25 PM
Veshja e grave shqiptare në rajonin e Medvegjës
Nga Dr.
Qazim Namani
Krahina etnografike e
Medvegjës shtrihet në pjesën veri-lindore të Malësisë së Galabit. Malësia e
Galabit ruan gjurmë të lashta të civilizimit me tradita të pasura të kulturës
materiale dhe shpirtërore të popullatës autoktone dardano-arbërore.
Kostumet e veshjes së grave të rajonit të Medvegjës pasqyrojnë traditën e lashtë të shprehjes estetike, duke nxjerrë në pah elementet më të lashta dhe domethënëse të artit tradicional që nga parahistoria, Dardanisë antike e deri në ditët e sotme.
Motivet e artit popullor
të shprehura te kjo veshje janë ngushtë të lidhura me historinë e rajonit dhe
me dukuritë tjera kulturore dhe artistike të popullatës autoktone arbërore të
kësaj treve.
Burimet historike dhe
zbulimet arkeologjike na kanë ndihmuar që të ndjekim gjurmët e shprehjeve
artistike të ornamentikës së lashtë me motive gjeometrike, të kombinuara me
simbole astrale, mitike dhe motiveve tjera të ndryshme që e bëjnë këtë veshje
të veçantë dhe me vlera shumë të larta etnografike.
Figurat artistike të
ornamentikës të kësaj veshje paraqesin interes të madh kombëtar për të dëshmuar
lidhjen shpirtërore të kësaj popullate me artin popullor të popullatës dardane
në këtë trevë.
Motivet e shumëllojshme
të qëndisura me simbolika mitike dhe kompozime të veçanta artistike dëshmojnë
realizime të përkryera të mjeshtërisë burimore dardane gjatë etapave të
ndryshme të historisë.
Nëse analizojmë pjesët
përbërëse të veshjes tradicionale të
grave të kësaj ane me veshjet e përshkruara që i bartnin gratë e fiseve ilire,
në periudhën e antikitetit të vonë, vërejmë ngjashmëri me veshjen e grave
arbërore, pa ndikime të mëdha nga kulturat tjera, që u imponuan nga pushtuesit
e ndryshëm në këto treva gjatë etapave të më vonshme historike. Në këtë veshje,
përmes qëndisjes së simboleve ornamentale shprehet psikologjia shoqërore, ku
elementet e zbukurimit përshtaten me
traditën popullore dhe historinë antike të rajonit.
Mozaiku i qëndisjes
dëshmon trashëgiminë shpirtërore të popullatës autoktone që përveç botëkuptimeve
mitike, religjioze ruan dhe botëkuptime emocionale, që pasqyrojnë
karakteristika mbrojtëse nga ndodhitë e liga, syri i keq dhe shpirtat e këqij,
traditë kjo e bartur te shumë popuj nga lashtësia e deri në ditët e sotme.
Dihet se trashëgimia
shpirtërore nuk është statike por ndryshon varësisht duke futur elemente të
reja nëpër etapa kohore, te kjo veshje janë ruajtur në mënyrën origjinale
motivet e lashta pagane që na shtyjnë të mendojmë se gjurmë të kësaj kulture te
veshja e grave shqiptare në ketë rajon janë bartur të pa ndryshuara që nga
lashtësia, antikiteti, mesjeta, periudha osmane dhe sllave.
Siç shihet te veshja e
grave të këtij rajoni janë bartur gjurmët e kulturës dardane me elemente të
veçanta tradicionale, kolorit të pasur dhe stoli të ndryshme, që punoheshin me
dorë dhe me plotë kreativitet, andaj gjatë punimit të veshjes shprehen dukshëm
ndjenjat shpirtërore religjioze dhe estetike. Gjatë punimit të veshjes rëndësi
i kushtohet ruajtjes së traditës, teknikës së punimit, qëndisjes së motiveve si
dhe kualitetit të materialit të zgjedhur. Veshja tradicionale si art popullorë është
trashëgimi e rëndësishme e kulturës materiale, ndërsa motivet e shprehura të
artit popullorë në veshje, janë pjesë e rëndësishme e kulturës shpirtërore të
një komuniteti apo etnie.
Kjo veshje duket e pasur
sepse përmban shumë zbukurime, ngjyra, dhe me larmi të pasur të ornamenteve
kozmike, floreale, zoomorfe, antropomorfe, gjeometrike dhe religjioze që gjatë
etapave të ndryshme i përdornin popujt e lashtë. Këto simbole i gjejmë edhe sot
dendur në të gjitha elementet e veshjes së gruas shqiptare në rajonin e
Medvegjës.
Dukuri e qëndisjes së
kësaj veshje është renditja e motiveve zbukuruese të ornamenteve në mënyrë
simetrike në të dy anët ë trupit. Tërësia e ornamenteve të qëndisura dhe
përdorimit të shumë ngjyrave krijon një
sistem të plotë dekorativ me simbole të punuara me stil, që këtë veshje e bëjnë
të dallueshme me veshjet e grave nga krahinat tjera etnografike shqiptare dhe
popujt tjerë të rajonit dhe me gjerë. Shikuar nga aspekti i përdorimit të
elementeve për stolisjen e kokës dhe kolorit të ngjyrave kjo veshje përafrohet
me veshjen e grave nga rajoni i Hasit, por është dukshëm më e pasur me simbole
pagane dhe motive tjera të paraqitjes së artin që nga kohët e lashta..
Ornamentika në veshje
tradicionale për gra në fshatrat e Medvegjës edhe sot ruan disa veçori të
rralla të simbolikës së kombinuar me disa elemente dhe stoli dekorative të
punuara me rruza dhe stil të lartë estetik dhe artistik.
Gjatë intervistës në
terren me gra që i punuan këto veshje vërejmë shpjegime interesante për një
grup ornamentesh, që i krahasonin ato me figura të objekteve që i përafrojnë,
ndërsa disa ornamente i shpjegojnë mbi baza religjioze dhe dekorative. Në
përgjithësi ornamentet artistike të kësaj treve ndërlidhen me artin popullor të
traditës duke ruajtur me besnikëri dhe
fanatizëm traditën në qëndisje, dhe
përdorimin e ngjyrave të ndritshme dhe të hareshme.
Te kjo veshje shumë
rrallë e hasim ngjyrën e zezë, andaj në përgjithësi dominojnë ngjyrat e
ndritshme që e bëjnë veshjen tërheqëse dhe të hijshme. Për ngjarje të hidhura
gratë ë këtij rajoni zakonisht veshin shamia ngjyrë kafe dhe veshje me ngjyra
më të mbyllëta (errëta).
Dukuri e veçantë te kjo
veshje është qëndisja e jakës dhe gjoksoreve të fustanellës së gjatë dhe
këmishës së shkurtë, dhe në këto elemente zakonisht shprehen motive të plleshmërisë, ku dominojnë: ylli
gjashtëcepësh, vulva, hëna dhe dielli, ndërsa qëndisja e kraharorëve, mëngëve
rreth duarve dhe fundit të fustanellës bëhej me
motive floreale dhe gjeometrike. Fustanella vishej e gjatë deri te
thembra e këmbës, dhe kishte ngjyrë të bardhë e cila në pjesë të caktuara
qëndisej me ornamente me ngjyra të ngrohta, të ndritshme që duken mbresëlënëse
me butësinë dhe gjallërinë magjike. Ornamentet dhe simbolet e qëndisura mbi
ngjyrë të bardhë rrezatojnë fuqi, shpresë, mbijetesë dhe pastërti.
Kjo veshje
karakterizohet me zgjedhjen e veçantë të simboleve, që në radhë të parë
paraqesin botëkuptime të kohës së lashtë për fenomene natyrore dhe rolin e
njeriut në perceptimin e tyre. Përmes këtyre simboleve paraqitet bota e
brendshme shpirtërore e njeriut, dhe
krijimtarisë së tij artistike me vlera etnokulturore dhe shoqërore të
artit, që ka zanafillë që nga fillet e jetë së njeriut në trevat tona. Duke i
pasur këto elemente kjo veshje dëshmon përkatësinë autoktone, etnike,
krahinore, religjioze, estetike dhe botën e brendshme shpirtërore të popullatës
dardano-arbërore-shqiptare të kësaj treve.
Veshja e kësaj treve që
është ruajtur me xhelozi deri ne ditët e sotme e cila përfaqëson trashëgiminë
kulturore autentike dardane, konsiderohet të jetë veshja më tipike aristokrate e oborreve
mbretërore që nga mbretëria dardane, ajo bizantine, e deri në shekullin XXI te
kultura e popullatës autoktone arbërore në fshatrat e Medvegjës, duke e ruajtur
artin tradicional popullor dardan, për të mos u zhdukur nga pushtimet e huaja
mija vjeçare.
Veshja tradicionale e femrave shqiptare në rajonin e Medvegjës sot,
përfaqëson në përgjithësi
trashëgiminë kulturore autentike
te popullatës shqiptare ne Malësinë e Galabit. Motivet zbukuruese në këtë
veshje shfaqen në forma të ndryshme, dhe janë pjesa më artistike që realizohen
mbi pëlhurë, me traditën dhe frymëzimin e bartur brez pas brezi te femra
shqiptare e kësaj ane.
Pëlhura e linit punohej
në vegjë, ndërsa qëndisja punohej me dorë, me disa ngjyra aq tërheqëse sa që e
bëjnë veshjen shumë artistike, duke i ndërlidhur motivet e lashta pagane,
mitike zoomorfe, të zbukuruar me lule të bimëve nga natyra dhe ornamente
gjeometrike. Vlerat artistike i shtohen sidomos nga zbukurimet e shumta të
punuara me gjilpërë, shtizë, grep dhe përdorimi i rruazave dhe stolive po ashtu
me ngjyra të ndryshme.
Përveç simboleve astrale
që shprehen në këmishë, jelek, te
fustanella e gjatë, te kjo veshje bie në
sy edhe përdorimi i simboleve ornamentike gjeometrike si: trekëndëshi, katërkëndëshi, rombi, spiralja,
spiralja e dyfishte, meandri, vijat valore dhe zik-zake, të kombinuara edhe me
elemente florale, dhe kolorit të ngjyrave ku e bëjnë të duket shumë autentike
dhe origjinale që nga lashtësia. Këto motive janë hasur shumë shpesh të
paraqitura në gurë, qeramike, enë të ndryshme që nga kohët e hershme
parahistorike e deri më tani në të gjitha trevat ku jetuan fiset ilire dhe më
gjerë, por jo të shprehura në një ekzemplar të vetëm si në këtë rast.
Këmishët dhe fustanella
më parë punoheshin në vegjë prej materialit te linit, ndërsa në kohët e vona
edhe prej materialit të pambukut, që tregon se me kohë janë përdorur prodhimet
e reja, por pa e ndryshuar stilin e punimit dhe formën e qëndisjes. Për nga koloriti i
ngjyrave veshja e këtij rajoni që përfshinë rajonin e Galabit, ka ngjashmëri me
veshjet tjera në rajon, por përdorimi i ornamentikës është shumë më i shprehur
se sa te veshja e grave në rajonet tjera ku jetuan fiset ilire, dake dhe trake,
andaj mund të pohojmë se qëndisjet
dekorative në mënyrë simetrike, dhe teknikisht të kombinuara dhe me ngjyra
piktoreske, kësaj veshje i kanë dhënë tipare të veçanta dhe dalluese ndaj
veshjeve tjera në rajon.
Nga studiues të fushës së etnologjisë është thënë se
ngjyra e bardhë simbolizon pastërtinë, ndershmërinë, triumfin, krenarinë,
dritën, diellin, shkëlqimin dhe autoritetin shpirtëror, andaj edhe te kjo
veshje në përgjithësi dominon ngjyra e bardhë.
Përveç ngjyrës së bardhë, që simbolizon
pastërtinë, te kjo veshje përdoret shumë edhe ngjyra e kuqe që simbolizon
gjakun, jetën dhe verën. Ngjyra e zezë përdoret për qëndisjen e ornamenteve.
Qëndisjet te kjo veshje janë të dukshme
dhe kanë forma të rregullta dhe me domethënie ku secila figure përmban në vete
ndonjë simbolikë. Te ornamentet gjeometrike përdoren mjaftë shumë edhe rombet e
vegjël që mishërojnë fëmijët simbolizojnë zhvillimin e jetës dhe fisit.
Në përgjithësi
ornamentika e përdorur në veshjen tradicionale për gra në fshatrat e Medvegjës
ruan disa veçori të simbolikës me domethënie dhe botëkuptime mitike që me stil
estetik dhe artistik shprehen të punuara në stolisje e kokës dhe pjesëve tjera
të trupit.
Nga rrëfimet e grave të
kësaj treve vërejmë se këto vepra artistike ndërlidhen me artin popullor të
traditës, duke ju përmbajtur me besnikëri traditës së burimeve dhe gjurmëve të
rrënjëve të etnisë dardane. Për tu njohur më mirë me artin popullorë dhe
mënyrën e punimit të kësaj veshje ne realizuam një bisedë me Ajshe
Baftiu-Berisha e lindur në fshatin Sfircë të Malësisë së Galabit.
Fig. 2 dhe 3. Foto te huazuara nga
faqet e internetit të fshatrave në komunën e Medvegjës.
Fig. 4 dhe 5. Foto te huazuara nga
faqet e internetit të fshatrave në komunën e Medvegjës.
Pështjellaku që vishet
në anën ë përparme të trupit quhet përparc. Te ky pështjellak punoheshin tre
mindila, ku njëri e kishte gjatësinë e pështjellakut dhe gjerësinë rreth 30 –
40 cm dhe vishej në pjesën e sipërme të pështjellakut. Mbi këtë mindil në anën
e majtë dhe të djathtë vishej nga një mindil i vogël. Mindilët kishin ngjyrë të
bardhë dhe zakonisht qëndiseshin me motive dhe ngjyra të ndryshme.
Fig.6 dhe 7. Pështjellaku që vishet
në anën ë përparme ( përparc) dhe mindilat, të punuara nga Ajshe
Baftiu-Berisha, fshati Sfircë, Malësia e Galabit. Foto:Qazim
Namani
Jelekët e punuar prej
materialit të leshit dhe më vonë prej pambuku, zbukuroheshin me qëndisje
astrale dhe mitike. Përveç qëndisjeve të figurave të ndryshme, në jelek
kapeshin me gjilpërë detaje zbukuruese të punuara me rruza dhe monedha të
shumta, për ta bërë jelekun sa më të bukur dhe tërheqës. Jeleku e mbulonte
këmishën po ashtu të qëndisur me figura të ndryshme, deri te kollani i punuar
me rruza që e mbështillte trupin në bel për ti dhënë veshjes një pamje shumë
magjepse dhe aristokrate.
Fig.8 dhe 9. Jelek i punuar nga
Indira Jakupi – Demiri e lindur në Medvegjë. Foto: Indira Demiri
Fig.10 dhe 11. Jelek me qëndisje
astrale dhe mitike dhe çorapët, të punuara nga Ajshe Baftiu-Berisha, fshati
Sfircë, Malësia e Galabit. Foto:Qazim Namani
Çorapët dhe shputat
punoheshin po ashtu prej leshi, që zakonisht ishin të stolisura me lara të
ndryshme. Për gra të moshuara çorapët punoheshin me ngjyra më të mbyllëta.
Veshjet popullore për
femra në shumë raste tregojnë edhe statusin e tyre social dhe familjar në
shoqëri, nëse gruaja është e martuar apo jo, moshën, përkatësinë fisnore dhe
fetare.
Veshja e grave të martuara po ashtu
përmban elemente identifikuese për nuset e reja, gratë e martuara, gratë e veja
dhe të moshuar.
Vajzat deri në moshën e pubertetit mbanin veshje të veçantë dhe sipas elementeve të qëndisura mund të kuptojmë se vajza është e fejuar apo jo. Te veshja e vajzave gjatë qëndisjes nuk përdoret ngjyra e zezë, por ajo që bie në sy te kjo veshje vërehet se nuk është shumë e ngarkuar me simbole pagane dhe mitike me përjashtim të rrezeve të diellit, yllit gjashtëcepësh dhe sëpatës si simbol i pllëshmerisë. Te veshja e vajzave dominojnë fluturat, bleta, lulet, rrezet e diellit, shqiponja dhe ornamente të ndryshme gjeografike.
Pështjellaku i vajzave deri në këtë
moshë më shumë e ka të qëndisur yllin gjashtë cepësh një ngjyrësh, dhe pas
moshës së pubertetit kur vajza fillon jetën bashkëshortore fillon ta bartë
pështjellakun me yll gjashtcepesh dy ngjyrësh.
Fig. 13. Pështjellaku i vajzave te mitura, të punuara nga Ajshe
Baftiu-Berisha, fshati Sfircë. Foto:Qazim Namani
Te pështjellaku i nuseve të reja si
motive dominuese në të shumën e rasteve na paraqitet syri mbrojtës, që
nënkupton ruajtjen e nuses së re nga të këqijat (Syri i keq), andaj edhe në
traditën tonë popullore ruhet edhe thënia syri i keq mos e paftë.
Fig.14. Pështjellaku i nuseve të sa po martuara të punuara nga Ajshe Baftiu-Berisha, fshati Sfircë. Foto:Qazim Namani
Pështjellaku i gruas së re pas fillimit
të lindjeve e deri në përfundimin e këtij procesi në të shumtën e rasteve si
motive të qëndisura mbi fushën e kuqe paraqiten sëpatat si simbol i
plleshmërisë dhe kryqi bizantin.
Fig.15. Pështjellaku i gruas së re pas fillimit të lindjeve e deri në përfundimin e këtij cikli, të punuara nga Ajshe Baftiu-Berisha, fshati Sfircë. Foto:Qazim Namani
Pështjellaku i grave të moshuara pas
përfundimit të lindjes së fëmijëve kryesisht ka ngjyre kafe ose të zezë, ndërsa
mbi fushën me ngjyrë të mbyllët janë të qëndisura motivet e vijave vertikale
shumë ngjyrëshe, pika të bardha që nënkupton mundësinë ë lindjes edhe të ndonjë
fëmiu, dhe në të dy anën zakonisht përfundon me nga një shokë vertikale shumë
ngjyrëshe, me simbolin e vulvës (trekëndëshit), që simbolizon shtimin e
familjes me shumë mbesa dhe nipa.
Fig.16. Pështjellaku i grave të moshuara pas përfundimit të lindjes së fëmijëve, të punuara nga Ajshe Baftiu-Berisha, fshati Sfircë. Foto:Qazim Namani
Rëndësi të veçantë te
kjo veshje kanë padyshim motivet me elegancë dhe simbolet qe përdoren për stolisjen e kokës,
ku veçohet kryqi bizantin me madhësi që e mbulon veshin, i punuar me rruza të vendosura në të
dy veshët, pastaj lidhja e të dy veshëve përmes kurorës të ngritur mbi ballë
dhe qëndisur në formë topash me ngjyra të ndryshme që pasqyrojnë ngjyrat e
ylberit. Për ta realizuar një veshje të tillë përdoren penj dhe rruza me ngjyra
të ndryshme. Është
me rëndësi të theksohet se edhe te kurora e punuar në formë ylberi me toptha të
vegël, topi me ngjyrën e bardhë qëndron në mes të kokës, pra është pika më e
lartë e tërë kostumit të grave, ashtu sikurse edhe te veshja e meshkujve që
është plisi i bardhë.
Me rëndësi janë edhe
bistakët (shive) e qëndisura që lëshohen për fytyre prej veshëve e deri në bel,
në fund të qëndisura me rruza e që lidhen mes veti në shpin (prapa trupit).
Këta bistak të quajtura shive, ngjasojnë
në çdo detaj me veshjen karakteristike dhe aristokrate të zbuluar në
mozaikun që i përkiste perandoreshës Teodora e cila ishte bashkëshortja e
perandorit bizantin Justinjan, për të cilin dihet se ishte me origjine dardane
dhe atë pikërisht nga rajoni i Medvegjes së sotme.
Fig.17 dhe 18. Ngjashmëria e veshjes
së grave shqiptare nga fshatrat e Medvegjës me kostumet e zbuluara në mozaikun
e Teodorës.
Fig. 19 dhe 20. Ajshe Baftiu-Berisha
(1951), fshati Sfircë, Malësia e Galabit, autore e punimit të kësaj veshje duke
e treguar veshjen e kapelës dhe kurorës
në kokë. Foto:Qazim Namani
Fig.21 dhe 22. Lakuriqi i natës i punuara me dorë që vendosej mbi shami në anën
e prapme të kokës, të punuara nga Ajshe Baftiu-Berisha, fshati Sfircë. Foto:Qazim
Namani
Kur bëhet fjalë për
elementet e përdorura te stolisja e kokës, që e bëjnë me interes për ta
studiuar këtë veshje është edhe shamia që vishet në pjesën e prapme të kokës e
cila po ashtu qëndisej me motive të shumta dhe mbulohej me lakuriqin e natës të
punuar me përkushtim dhe elegancë duke përdorur rruza me ngjyra të ndryshme. Sipas
hulumtimeve shkencore është vërtetuar se Lakuriqët e natës janë gjitarët më
jetëgjatë në botë, në krahasim me madhësinë e trupit të tyre, po ashtu janë
mbrojtës e natyrës nga insektet. Nga gjithë kjo mund të pohojmë se përdorimi i
kësaj figure si vrojtues të natës në këtë veshje ka kuptimin dhe të jetëgjatësisë,
mbrojtjes nga prapavija prej intrigave,
pabesive dhe të këqijat që mund të vijnë njerëzit e ligë.
Për ngjarje të hidhura
grat e këtij rajoni bartnin shamia ngjyrë kafe.
Fig. 23 dhe 24. Kurora shumë
ngjyrëshe dhe bistakët e quajtura shive, të punuara nga Ajshe Baftiu-Berisha,
fshati Sfircë. Foto:Qazim Namani
Kurora shumë ngjyrëshe
te kjo veshje që vendoset prej veshi në vesh dhe që nënkupton ylberin që bie në
dy lumenj mendoj se simbolizon plleshmerinë, shëndetin, bukurinë dhe zhvillimin
e shtatit.
Se veshët në këtë rast
simbolizojnë ujin, kjo e bënë të kuptueshme kur nga veshët mbi shtatin e gruas
lëshohen bistakët e gjatë të punuar prej flokëve dhe rruzave, e të cilat
popullata lokale i quan shive, që na shtynë të mendojmë se simbolizojnë shiun,
jetën, gjallërinë, shëndetin, elemente këto të paraqitura edhe në mozaikun te
veshja e Teodorës.
Fig.25,26 dhe 27. Detaje me rruza,
dhëmb të kafshëve dhe guaca, të punuara nga Ajshe Baftiu-Berisha, fshati
Sfircë, Malësia e Galabit Foto:Qazim Namani
Veshjet e grave janë të veçanta sepse
shquhen me ornamente të shumta dhe ngjyra dekorative, dhe janë bartës kryesor i
këtij arti tradicional artistik. Qëndisja nuk është vetëm një shprehje artistike
por përmban elemente thelbësor me karakteristika mitike dhe aristokrate të kostumeve perandorake, andaj e
gjithë kjo është një trashëgimi burimore dhe historike që e bën popullatën
arbërore të kësaj treve të ndihet krenare.
Fig. 28 dhe 29. Detaje zbukuruese që
vendosen në anën e prapme të belit mbi pështjellak, të
punuara nga Ajshe Baftiu-Berisha, fshati Sfircë. Foto: Qazim Namani
Fig. 30 dhe 31. Kallon që vihej në
bel mbi këmishën e gjatë dhe detaj i punuar me rruza, të punuara nga Ajshe
Baftiu-Berisha, fshati Sfircë. Foto Qazim Namani
Fig. 32. Stoli të dorës dhe qafës me
rruza, dhe Fig. 33. Stoli për gra të moshuara, të punuara nga Ajshe
Baftiu-Berisha, fshati Sfircë. Foto: Qazim Namani
Fig.34. Stoli që lëshohej prej pas
qafës mbi dy duart e nuseve të r5eja në anën e përparme të trupit, dhe Fig. 35
Qafore me rruza, të punuara nga Ajshe Baftiu-Berisha, fshati Sfircë. Foto:
Qazim Namani.
Kjo veshje e ruajtur me
xhelozi në rajonin e lindjes së perandorëve më të njohur dardan si: Konstantin
i Madh, Justini, Justiniani…. dëshmon edhe të dhënat historike kur thuhet se
perandori Justinian e barti qendrën e krishterimit dhe prefekturës së Ilirikut nga
Selaniku ne vendlindjen e tij. Duke e bartur qendrën e krishterimit në ketë
treve mund të pohojmë se të gjithë artistet më të njohur të kohës së
Justinianit u vendosen në qytetin e lindjes së perandorit pranë Medvegjës së
sotme, andaj edhe gjurmët e artit dhe të kulturës mbetën si e vetmja dëshmi te
popullata arbërore e këtyre anëve.
Meqenëse kjo veshje e
jona kombëtare i ka ruajtur te gjitha këto tipare dhe vlera kulturore deri në
ditët tona është interes kombëtar të ruhet, të
prezantohet në muzetë tona popullore dhe të stimulohet tradita e punimit
të saj si relikt i rrallë dhe me vlera shumë të larta të kulturës dhe artit
tonë popullorë.